بسم الله الرحمن الرحیم
#گزارش_مشروح
✴️اولین جلسه مباحث معاد و انسانشناسی (ویژۀ فراگیران ششمین دورۀ آموزشی منظومۀ فکری رهبری)
👤مدرس: حجةالاسلام فخریان
📆تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
_______________
❇️درک و باور عمیق انسان از وجود خودش از جنس علم حضوری است نه حصولی.
فرق است بین علم حضوری وحصولی⬇️
🔸علم حصولی کسبکردنی و یادگرفتنی است.
🔸علم حضوری کسبکردنی نیست و وجدانی است.
👤اولین درک انسان از خودش این است که: «من هستم»
بعد از این که وجداناً یافتم که من هستم، سؤال بعدی این است که من کیستم؟
پاسخِ به این سؤال، نیاز به بررسی وکنکاش دارد و نیاز به خودشناسی وانسان شناسی دارد. (انسان شناسی یا خودشناسی)
✅همه کتابها و رسالههای علامه حسنزاده آملی (رحمةاللهعلیه) را اگر جمع کنیم پاسخ به این سؤال است که: انسان کیست؟
سؤال بعدی این است: من از کجا آمدهام؟ وکجا بودم؟ (مبدأ شناسی)
سؤال بعدی این است: چگونه آمدهام؟ (هستی شناسی)
سؤال بعدی این است: جایی که الان هستم کجاست؟ (هستی شناسی)
سؤال بعدی این است: برای چه آمدهام؟ (هدف شناسی)
سؤال بعدی این است: به کجا میروم؟ (مقصد شناسی و معاد)
و...
همۀ انسانها دانسته یا نادانسته، درست یا نادرست، پاسخهایی به این سؤالات دارند.
(پاسخ کامل یا ناقص، مقلدانه یا آگاهانه)
👌پاسخ به این سؤالات = جهانبینی انسان
🌍جهانبینی = زیر بنای شخصیت وهویًت وشاکله هر انسان
⚡️تمام رفتارها و خلقیات انسان از جهانبینی انسان سرچشمه میگیرد.
💥انسانها از سفره جهانبینی خود ارتزاق میکنند و انسان یعنی جهانبینی او.
▫️ مهمترین عامل شکلدهندۀ هویّت هر انسان، جهانبینی اوست.
▫️بهترین علمٌ پاسخگو به سؤالاتِ مرتبط با جهانبینی، فلسفه اسلامی است.
در نامۀ امام خمینی به گورباچف (رئیس جمهور شوروی و دارای تفکر مارکسیستی) آمده است که بیایید کتابهای ملاصدرا، ابنعربی و شیخ الرئیس را بخوانید.
دعوت به فرا گرفتن فلسفه اسلامی میکند.
تمدن غرب مبتنی بر یک فلسفه فراگیر است و توانستند براساس آن، زمینه را برای پذیرش ایدئولوژی وسبک زندگی خودشان فراهم کنند.
تفاوت مکتبها باهم، در نوع ومدل پاسخگویی به سؤالاتِ مرتبط با جهانبینی است.
🌱محور همۀ معارف عالم، انسان و انسانشناسی است.
حضرت علی (علیهالسلام) فرمودند: «من عرف نفسه فقد عرف کلالاشیاء»
انسان دارای سه بعد است:
🔅جسم «بدن»
🔅روح«جان، نفس، قلب، دل»
🔅علاوه بر این دو بعد، انسان دارای فطرت هم است.
⬇️مراتب نفس«روح»
🔹باصره 🔸سامعه 🔹 شامه 🔸ذائقه 🔹لامسه وعلاوه بر این 🔸شهویه🔹 غضبیه ⬅️به نام(قوای سبعه یا قوای خمسه)
شهویه=مطلق تمایلات
چشم (ابزار قوه باصره) وگوش (ابزار قوه سامعه) ودست و پا (ابزار قوه لامسه) بینی( ابزار قوه شامه) دهان (ابزار قوه ذائقه)
🌸بدن، ابزار روح است.
مرتبهی بعدی قوه خیال است.
🔸قوۀ خیال، پرکاربردترین بخشِ نفس و کارش صورتگری و صورتسازی است.
قوه خیال از هفت قوه ظاهره، محتوا را میگیرد و صورتگری میکند.
👀هر چیزی را که قوۀ باصره بوسیله چشم میبیند، و هر چیزی را که قوه سامعه بوسیله گوش میشنود، وهرچیزی را که قوه لامسه بوسیله پا و دست حس میکند، و هرچیزی را که قوه شامه بوسیله بینی میبوید، همه را در حوضچۀ قوۀ خیال میریزد و بایگانی میشود.
💫همۀ مُدرَکات ما در حوضچه قوه خیال جمع میشود قوه خیال در آنجا صورتسازی کرده و تصویرپردازی میکند.
💟عشق و تنفر و دعوا و تنبلی و... همه به قوۀ خیال برمیگردد، تمام زندگی ما در این قسمت میچرخد.
✨یکی از کارهای علمای سلوک، مدیریت قوۀ خیال شاگردانشان است.
@t_manzome_f_r
مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری