♨️
#پرونده_ویژه «ژورنالیسم و اندیشه»
[بخش هفتم]📍
بخش ششم
🔰
ژورنالیسم سایبری
✍️حمید ضیاییپرور
🔸در روزنامهنگاری سایبر همه ابزارها و وسایل و حتی مکانها باید به نحوی از انحا قابل تغییر و جابهجایی باشند و بتوانند شکلهای گوناگونی به خود بگیرند و این یکی از ویژگیهای سازمانهای
#داینامیک امروز است. بروز انقلاب ارتباطی باعث شده تا گفتمان برجستهسازی از افراد و نهادها به مثابه منبع به سطح مخاطبان سوق داده شود.
🔹به دیگر سخن، نقش
#کامپیوترها در شبکههای ارتباطی باعث شده است تا مردم قدرت ارتباطی را از رسانهها یا همان دروازهبانان پس بگیرند. رسانههای مکتوب به شدت تحت تاثیر این رسانههای جدید قرار گرفتهاند؛ تیراژ روزنامهها و مجلات در کشورهای غربی و از جمله آمریکا پایین رفته است، درآمد روزنامهها کاهش پیدا کرده است و اکثر مطبوعات مجبور شدهاند روی اینترنت حضور یابند. صحبت از این است که آیا رسانههای نوشتاری به صورت فعلی خواهند ماند یا نه؟
🔸در نشریات اینترنتی اگرچه از کلام بهره گرفته میشود، مخاطب میتواند به جای خواندن یک مصاحبه، اگر خواست به نوار آن گوش دهد یا به جای خواندن یک گزارش خبری، فیلم آن را نگاه کند. رادیو تلویزیون نیز از تصویر متحرک و صدا و پخش همزمان بهره میگیرند اما در این دو رسانه، زمان ارتباط در اختیار مخاطب نیست.
🔹مخاطب این رسانهها مانند مخاطب نشریات مکتوب، محکوم به دریافت اطلاعاتی است که دبیران رسانه در اختیار او میگذارند.در نشریات اینترنتی زمان ارتباط در اختیار مخاطب است. کارکنان نشریات اینترنتی میتوانند در خانههای خود هم کار کنند. هزینههای کمرشکن چاپ، کاغذ، پست و توزیع هم از بودجه نشریات اینترنتی حذف شده است.
🔸در روزنامهنگاری سایبر تیراژ و مخاطب معنا و مفهومی ندارد. با وجود تعریفهای ارائه شده چه نوعی از رسانهها را میتوان در قالب روزنامهنگاری سایبر قلمداد کرد؟ با جمعبندی دیدگاههای صاحبنظران این رشته میتوان این اشکال را برای روزنامهنگاری سایبر برشمرد؛ نسخه اینترنتی روزنامهها، روزنامههای اینترنتی، خبرگزاریهای اینترنتی، روزنتها، وبسایتهای خبری، وبلاگها و بلاگ نیوزها و خبرخوانهای اینترنتی.
🔗ادامه مطلب را در لینک ذیل بخوانید:
🌐
https://vrgl.ir/qLBsO
⚜️
@taammolat74