. |🔍| _بخش_دوازدهم ⭕️ همچنان در حال بررسی روشنفکری دینی و رد پای آن در تفکرات اسلام رحمانی هستیم... یکی از رویکرد های معروفِ روشنفکران اسلام، «تقدم حق بر تکلیف» است. البته چیزی فراتر از تقدم، که به حذف کامل تکلیف می‌انجامد! ✖️مبنای تقدم حق بر تکلیف همان اومانیسمی است، که علایق مادی انسان را محور عالم میداند و با همین نگاه مادی‌محور، حقوق او را مشخص میکند. ⬅️ در این نگاه احکام اسلامی، تکالیفی هستند که انسان را محدود میکنند و برای انسانِ امروز که بیش از تکلیف به دنبال حق خود میگردد، مناسب نخواهند بود و ناوار باید شامل حذف یا گزینش بشوند! [انسان امروز، یعنی همان انسانی که برای ولنگاری و تأمین شهوت هایش هیچ قید بندی از جمله دین و اخلاق را نمی‌پذیرد.] 🟡 این رویکرد مشکلات فراوانی دارد که از جمله آنها: 🏷اولا، اسلام دارای مجموعه ای از اصول ثابت برای تمام دوران هاست و به بیان شما شهوات «انسانِ امروز» نمی‌تواند آن را تغییر بدهد! 🏷دوما، چرا همواره انسان باید از زاویه خواسته های مادی مطالعه شده و حقوقش مشخص بشود؟! انسانی که فطرتا با میل به معنویت و خوبی ها، متولد میشود این «حق» را دارد که در محیطی سالم زندگی کند و بتواند با رشد در این محیط خلأ های معنوی خود را تأمین کند. 🏷سوما، با توجه به نکته دوم تمام تکالیف اجتماعی اسلام [مانند حجاب] را میتوان ناشی از حقوق اجتماعی دانست. این قاعده حتی در قوانین حقوقی وجود دارد و هر تکلیفی، تأمین کننده حقی برای طرف مقابل است. مثلا حجاب یک تکلیف اجتماعی است، چون تأمین کننده یکی از مهمترین حقوق شهروندان یک جامعه می‌باشد؛ حق زندگی در یک جامعه سالم انسانی که جنسیت زده نیست و بستر را برای پیشرفت مادی و معنوی تک تک افراد و مجموعه آنها فراهم میکند✨ 🔺@tabeen113