✅✅✅ روزهای سعد و نحس💎 حضرت استاد علامه جوادي آملي مي فرمايند: اعتقاد به اثرگذاري برخي از پرنده ‏ها، مانند كلاغ يا جغد، در شكست و ناكامي انسان، خيالي باطل است زيرا با عقل برهاني يا نقل معتبر ثابت نشده‏اند؛ امّا منع روايات از عقد ازدواج يا مسافرت هنگام بودن قمر در برج عقرب، حق است، زيرا حوادث جهان مي‏تواند در زندگي انسان مؤثر باشد. البته همان‏گونه كه كائنات بر رويدادها و حوادث روي زمين، از جمله سنّت‏ها و سيرت‏هاي مردم، اثر مي‏گذارند، اعمال انسان نيز در حوادث جهان مؤثّر است و آنچه درباره تأثير تقوا بر بهروزي مردم وارد شده نيز از همين قبيل است. آيا سعد و نحس ايام صحيح است❓❓ در ميان مردم معمول است که بعضی از روزها را سعد و مبارک، و بعضی را روز شوم ونحس می شمرند، هر چند در تعيين آن اختلاف بسيار است، سخن اينجاست که اين اعتقاد عمومی تا چه حد در اسلام پذيرفته شده؟ و يا از اسلام گرفته شده است؟❓ البته از نظر عقل محال نيست که اجزاء زمان با يکديگر تفاوت داشته باشند، بعضی دارای ويژگيهای نحوست، و بعضی ويژگيهای ضد آن، هر چند از نظر استدلال عقلی راهی برای اثبات يا نفی چنين مطلبی در اختيار نداريم، همين اندازه می گوييم ممکن است ولی از نظر عقل ثابت نيست. در آيات قرآن تنها در دو مورد اشاره به « نحوست ايام» شده است: يکی در آية ۱۹ سورة قمر و ديگری در آية ۱۶ سورة فصلت که دربارة ماجرای قوم عاد سخن می گويد در آنجا می خوانيم: فارسلنا عليهم ريحاً صرصراً فی ايام نحسات : « مانند بادی سخت و سرد در روزهای شومی بر آنها مسلط ساختيم.» و در نقطه مقابل، تعبير«مبارک» نيز در بعضی از آيات قرآن ديده می شود، چنانکه دربارة شب قدر می فرمايد: انا انزلناه فی ليلة مبارکة : «ما قرآن را در شبی پر برکت نازل کرديم» [دخان/ ۳] بنابر اين قرآن جز اشارة سربسته ای به اين مسأله ندارد، ولی در روايات اسلامی احاديث زيادی در زمينة «سعد و نحس ايام» وجود دارد. علامة مجلسی(ره) در جلد ۵۹ بحارالانوار، کتاب السماء والعالم صفحة ۱ تا ۹۵ روايات زيادی در اين زمينه آورده است.🌸 در اينجا لازم است به چند نکتة مهم اشاره کرد:👇👇👇 ۱) در روايات متعددی سعد و نحس ايام در ارتباط با حوادثی که در آن واقع شده است تفسير شده، در روايتی از اميرمؤمنان علی(ع) آمده است: شخصی از امام(ع) درخواست کرد تا در بارة روز«چهارشنبه» و فال بدی که به آن می زنند و سنگينی آن، بيان فرمايد که منظور کدام چهارشنبه است؟ فرمود: «منظور چهارشنبة آخر ماه است که در محاق اتفاق افتد، و در همين روز «قابيل» برادرش «هابيل» را کشت... و خداوند در اين روز چهارشنبه تندباد را بر قوم عاد فرستاد.»🍃 لذا بسياری از مفسران به پيروی بسياری از روايات آخرين چهارشنبة هر ماه را روز نحس می دانند، و از آن تعبير به «اربعاء لاتدور» می کنند(يعنی چهارشنبه ای که تکرارنمی شود).🍃 و در بعضی از روايات وارد شده است که روز اول ماه روز سعد و مبارکی است چرا که آدم(ع) در آن روز آفريده شد، همچنين روز ۲۶، چرا که خداوند دريا را برای موسی (ع) شکافت.🍃 يا اينکه روز سوم روز نحسی است، چرا که آدم و حوا در آن روز از بهشت رانده شدند، و لباس بهشتی از تن آنها کنده شد. [تفسير نورالثقلين/ج ۵/ ص ۵۸] يا در مورد نوروز از امام صادق(ع) نقل شده که: « روز مبارکی است چون کشتی نوح در آن روز بر جودی قرار گرفت، و جبرئيل بر پيامبر نازل شد، و علی (ع) بر دوش پيامبر رفت و بتهای کعبه را شکست، و داستان غدير خم مصادف با نوروز بود.🍃 [بحارالانوار/ج ۵۹/ ص۹۲] ... •┈┈┅┅┅⭑┅┅┅┈┈• tabire khaab | 𝙹𝙾𝙸𝙽👇 @tabire_khaab🔮📿 •┈┈┅┅┅⭑┅┅┅┈┈•