📇 متن خلاصه‌شده تفسیر قرآن 🔺سوره بقره : جلسه ۳ 🔖 آیه: ۲ 📆 تاریخ: ۱۳۶۳/۱۱/۲۰ 👤 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ ✅ آیه ۲ سوره بقره: «ذلک الکتاب لا ریب فیه هدیً لِلمتقین» 1⃣ نه در «دعوای الهی بودن» قرآن شک است و نه در «دعوت به اصول و فروع دین»؛ چون همه اینها و هستند و تنها کسانی که چشمِ دلشان کور شده و توانایی دیدن حقیقت و نور را از دست داده‌اند در آن شک می‌کنند. اما در دیگر کتاب‌ها شک وجود دارد چون اشتباه و باطل در گفتار و کردار انسان راه دارد. 2⃣ شکیست که اضطراب ایجاد کند مانند شک در تحقق قیامت یا درستی اصول و فروع دین، وگرنه شک در تعداد میوه‌های فلان درخت هندی، ریب نیست. 3⃣ مومنین در دعوا و دعوت قرآن شک ندارند ولی کفار در هر دو شک دارند. ♦️شک در : ۱. آیه ۲۳ بقره: «ان کنتم فی ریبٍ مما نزّلنا علی عبدنا، فأتوا بسورةٍ من مثله» که در مقابل شک در دعوا تحدی مطرح می‌شود. ۲. آیه ۳۷ یونس: «و ما کان هذا القرآن ... لا ریب فیه من رب العالمین» که تردید در دعوای الهی بودن قرآن رد می‌شود و مشابه آن در آیه ۲ سجده است. ♦️شک در : ۱. آیه ۴۴ و ۴۵ توبه می‌گوید مومنین برای خروج از جبهه بهانه نگرفته و از تو اجازه نمی‌گیرند اما کفار در حقانیت دعوت‌های پیامبر و خدا همچون توحید و جهاد مرددند و اینهایند که برای پشت جبهه ماندن بهانه گرفته، اذن می‌خواهند. ۲. کفار در حقانیت دعوت رسولان پیشین هم مردد بودند. اینها در آیه ۹ و ۱۰ ابراهیم می‌گویند «و انّا لفی شکّ ممّا تدعوننا الیه مریبٍ» ما درباره حقانیت دعوت شما انبیا شک داریم. 4⃣ روش دعوت باید چگونه باشد؟ آیه ۱۲۵ نحل: «اُدعُ الی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنة و جادلهم بالتی هی احسن» این سه روش هر سه، حق است اما برای هر فرد با ویژگی‌های شخصیتی وی باید یکی از این ۳ را بکار گرفت. بعضی را با ، بعضی را با و برخی را با . حکمت فی نفسه حق است. موعظه هم در این آیه، پند و اندرز از راه‌های باطل یا با مثال‌های دروغین نیست بلکه موعظه‌ی حسنه است. جدال هم، سوء استفاده از ضعف فکری مخاطب نیست که جدال مُحَرَّم (حرام) باشد بلکه باید از حقوق و قضایای حقه و مسلّمه استفاده کرد. 5⃣ پس از صفت سلبیِ ریب، به صفت ثبوتیِ هدایت برای متقیان می‌پردازد. 🚊قرآن چون عِوَج و انحراف در آن راه ندارد و راست و است (لم یجعل له عوجاً) پس می‌تواند هدایت‌گر به صراط مستقیم باشد. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/288 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1