🔰حرکت خودرو در جاده تسلسل قیمت بازار و کارخانه...
🔹با امضای صورتجلسهای بین وزارت صمت و ۲ خودروساز، مقرر شد تا پایان سال ایرانخودرو و سایپا هر کدام ۶۰ هزار خودرو با قیمت ۵ درصد زیر حاشیۀ بازار به مردم بفروشند. براساس این طرح مردم میتوانند بهصورت مستقیم و تحویل روز اقدام به خرید خودرو کنند.
🔺ظاهرا هدف از این تصمیم نزدیک کردن قیمت بازار آزاد به قیمت کارخانه است.
✴️ سیاست گذاران و تولید کنندگان صنعت خودرو در همه ادوار گذشته و شرایط فعلی معتقند، قیمت های جدید متناسب با افزایش هزینههای خودروسازان بالا نرفته و به نوعی کمتر از میزان واقعی می باشد؛ و لذا برای خروج از زیان دهی شرکت و ثبات در قیمت خودرو، باید نرخ تولید محصول را به بازار نزدیک کرد.
🔸اما این ایده،علارغم اینکه چندین سال است بر شیوه نرخ گذاری خودرو سایه انداخته، نه تنها نتوانسته اهداف طرفدارانش را( ثبات در قیمت ها) محقق سازد بلکه فاصله بازار و کارخانه را هم هر روز بیشتر نموده است. نکته مهم تر اینکه اختلاف روزافزون بازار و کارخانه، باعث تشدید و تداوم فساد در فرایند فروش خودرو و تقویت بازار های نامولدی شده که رقیب بخش تولید می باشند.
🔰به هر حال تسلسل قیمت کارخانه و بازار کی به پایان می رسد و راهکار اساسی در ایجاد ثبات در بازار خودرو چیست و اساسا این شیوه و تفکر در نرخ گذاری محصول چه سنخیتی با شعار امسال دارد. این چند سوال مهم همچنان بدون پاسخ مانده است؟ مسئله بعدی اینکه چگونه خودروسازها در حالی که پاسخ مشتری های در صف را اجابت نمی کنند، به یک دفعه ثبت نام تحویل فوری انجام می دهند؟
ادامه دارد...
📝علی محمدی
📊 تحلیل های علمی، جامع و مختصر از آخرین تحولات اقتصادی و بازارهای مالی.
@tahlileghtesadi