♨️مکانیزم قیمت، ابزاری ناکافی و بحران زا در بنزین..‌‌. 🔸یک اصل کلی در اقتصاد این است که مکانیزم قیمت می تواند منجر به ایجاد تغییر در مصرف شود. اما کارایی «قیمت» برای کاهش مصرف به «کشش‌پذیری مصرف» وابسته است. 🔸با وجود «مصرف ۳برابر استاندارد خودرو داخلی، عدم توسعه‌ حمل‌و‌نقل عمومی، وضعیت نامناسب جاده‌ها و فقدان تنوع سبد سوختی کشور» مردم امکان کاهش مصرف سوخت را ندارند پس رشد نرخ بنزین بحران اجتماعی خلق می کند. 🔸 استفاده از مکانیزم قیمت برای کنترل مصرف بنزین، زمانی پیشنهاد می شود که سایر عوامل تورم زا (نقدینگی و نرخ ارز) در کنترل و مدیریت کامل دولت باشد و شاهد تورم تک رقمی باشیم. 🔸وقتی شرایط اجتماعی کشور به دلیل بحران آبان ۹۸ و پاییز ۱۴۰۱ مناسب نیست، استفاده از ابزار قیمتی برای بنزین بسیار مخاطره آمیز است. 🔸هر گونه افزایش قیمت بنزین بدون اجرای سیاست‌های حمایتیِ غیر تورم زا، منجر به ایجاد تورم،  شوک های اقتصادی و تبعات امنیتی  می شود.‌ بنابراین استفاده از مکانیزم قیمت، در برهه فعلی برای کنترل تقاضا درست نیست. مضافا اینکه به دلیل تورم مزمن و دو رقمی در کشور،  اثر افزایش نرخ بنزین ، بعد از مدتی تعدیل شده و دوباره مصرف به همان روند و رشد قبلی بازمی‌گردد. 🔚 از این منظر دولت باید یک راهکار چند بُعدی و البته با تمرکز بر کاهش نشتی ها در سیستم تقاضا را عملیاتی نماید. راهکارهای دولت می تواند شامل الزام خودروسازها به ایجاد  بهینه‌سازی در مصرف و رعایت استانداردهای جهانی، سیاستهای تشویقی در کاهش مصرف، مبارزه با قاچاق، توسعه سوخت‌های جایگزین، توسعه پتروپالایشگاه می باشد. ✍کانال تحلیل اقتصادی 📊 تحلیل های علمی، جامع و مختصر از آخرین تحولات اقتصادی و بازارهای مالی. https://eitaa.com/tahlileghtesadi