♨️مکانیزم قیمت، ابزاری ناکافی و بحران زا در بنزین...
🔸یک اصل کلی در اقتصاد این است که مکانیزم قیمت می تواند منجر به ایجاد تغییر در مصرف شود. اما کارایی «قیمت» برای کاهش مصرف به «کششپذیری مصرف» وابسته است.
🔸با وجود «مصرف ۳برابر استاندارد خودرو داخلی، عدم توسعه حملونقل عمومی، وضعیت نامناسب جادهها و فقدان تنوع سبد سوختی کشور» مردم امکان کاهش مصرف سوخت را ندارند پس رشد نرخ بنزین بحران اجتماعی خلق می کند.
🔸 استفاده از مکانیزم قیمت برای کنترل مصرف بنزین، زمانی پیشنهاد می شود که سایر عوامل تورم زا (نقدینگی و نرخ ارز) در کنترل و مدیریت کامل دولت باشد و شاهد تورم تک رقمی باشیم.
🔸وقتی شرایط اجتماعی کشور به دلیل بحران آبان ۹۸ و پاییز ۱۴۰۱ مناسب نیست، استفاده از ابزار قیمتی برای بنزین بسیار مخاطره آمیز است.
🔸هر گونه افزایش قیمت بنزین بدون اجرای سیاستهای حمایتیِ غیر تورم زا، منجر به ایجاد تورم، شوک های اقتصادی و تبعات امنیتی می شود. بنابراین استفاده از مکانیزم قیمت، در برهه فعلی برای کنترل تقاضا درست نیست. مضافا اینکه به دلیل تورم مزمن و دو رقمی در کشور، اثر افزایش نرخ بنزین ، بعد از مدتی تعدیل شده و دوباره مصرف به همان روند و رشد قبلی بازمیگردد.
🔚 از این منظر دولت باید یک راهکار چند بُعدی و البته با تمرکز بر کاهش نشتی ها در سیستم تقاضا را عملیاتی نماید. راهکارهای دولت می تواند شامل الزام خودروسازها به ایجاد بهینهسازی در مصرف و رعایت استانداردهای جهانی، سیاستهای تشویقی در کاهش مصرف، مبارزه با قاچاق، توسعه سوختهای جایگزین، توسعه پتروپالایشگاه می باشد.
✍کانال تحلیل اقتصادی
📊 تحلیل های علمی، جامع و مختصر از آخرین تحولات اقتصادی و بازارهای مالی.
https://eitaa.com/tahlileghtesadi