↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو الوافی.
🔹بررسی آیاتی از کلام وحی🔹
🌿َالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ.
ضمیر "ها" در يُنْفِقُونَهَا،عائد است به الْفِضَّةَ،چون به ضمیر نزدیک است،
و یا چون،نقره بیشتر در دست مردم است،
یا اینکه ضمیر به معنایی که از سیاق فهمیده میشود،راجع است،و آن معنا میتواند،اموال،دراهم و دنانیر باشد.🌿
🌿آیه "استَعِینوا بالصبرِ و الصلاةِ فانَّها لکبیرةٌ" مثل آیه بالا است،ضمیر "ها" راجع است به الصلاةِ چون به ضمیر نزدیک است،
یا چون انجام فریضه نماز بیشتر است از فریضه روزه،اتفاق میفتد.
ویا راجع است به معنایی،که از سیاق فهمیده میشود و آن معنا میتواند "فریضه یا عبادت" باشد 🌿
🌷در آیه شریفه،وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا،ضمیر غائب "واو"عائد است به طَائِفَتَانِ به اعتبار اینکه هر طائفه مشتمل بر عدد زیادی است،یعنی ضمیر به اعتبار معنی،به مرجع راجع است.🌷
#توجه،میتوانیم بگویم،
قوم عرب،وقتی دو چیزی که در معنا مشترک هستند را ذکر میکند،ضمیر را به یکی از آن دو عود میدهد،تا شنونده،آگاه شود به اینکه،آن دو چیز،در معنا اشتراکاتی دارند.#
🍃نکته خیلی مهم،بیان فوق،شامل تمام آیات بالا میشود،و ضمیر "ها" در آیه اول،راجع است به الْفِضَّةَ و در آیه دوم راج است به الصلاةِ،و در آیه آخر ضمیر "واو" راجع است به الطائفة🍃.
🔹بحث جدید🔹
🍃أنتَ عالمٌ.
اگر قائل بشویم به این مسئله که ضمیر در اسم فاعل فقط راجع است به غائب،و نمیتوان "أنتَ"را در او مستتر کنیم،حتما و بلا شک مرجع محذوف است،و تقدیر کلام چنین است،أنت رَجُلٌ عالمٌ،ضمیر "هو" در عالم،عائد است به رَجُلٌ...🍃
#خلاصه صفحه ۲۲۷ تا ۲۲۹.
@talcheslkotob