↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
🔹اما تخفیفِ "أَنَّ" که بشود"أَن"جایز است🔹
💥.از جمله علامات"أَنْ"مخففه موارد زیر است.
✔️۱.بعد از ماده ی "یقین" و "قطع" می آید. مثلِ(أیقنُ،تیقّـَنَ،جَزَم،علِم،إعترَفَ،أَقَر،لاشک و هر فعلی که معنای یقین دارد.)
#مثال"أیقَنْتْ أَنْ عدلٌ من اللهِ کلُ جزائِه"
✔️۲.داخل میشود برفعل "جامد"،یا "رُبَّ" یا "حرف تنفیس"
#مثال"اعتقادی أَنْ لَیسَ لِشفقةِ الوالدین میلٌ" و "أَجِدُک ما تدرینَ أَنْ رُب لیلةً..." و "فاعترفوا أَنْ سوفَ تَلْقَون خِزیاً".
✔️۳.داخل میشود بر فعل دعا.
#مثال"أطال اللهُ عمرَک و أَنْ هیأ لَکَ المستقبل السعید"
✔️۴.داخل میشود بر "جمله اسمیه" و تاویل به مصدر میرود و مُکمل جمله قبل است.
#مثال"و آخِرُ دَعْوانا أَنِ الحَمدُ لِلهِ رَبِّ العالمین"
#در این مثال مصدر مؤول خبر برای آخِرُ هستش.
#نحویون در خصوص"أَنْ" احکامی زیر را مراعات میکنند.
✔️۱.ابقاء عملش و اینکه اسمش ضمیر شأن محذوفی است و خبرش جمله بعد از ضمیر شان است.
✔️۲.خبرِ"أنٔ"حتما باید جمله باشد.
✔️۳.اگر خبرش "فعل متصرف و غیر دعا"باشد،غالبا بین "أنْ" و خبرش فاصلی میآید و فاصل یکی از این امور زیر است.
#قد،یکی از حروف تنفیس،لَن،لا،لَم،و لو.
برای روشن شدن"فاصل" به یک مثال اکتفاء میکنیم.
"شهدتُ بأَنْ قَدْ خُطَّ ما هو کائنٌ"
#در غیر موارد فوق(خبر جمله اسمیه،یا جمله فعلیه و فعلش "جامد"،یا جمله فعلیه و فعلش متصرف و "دعایی" باشد) وجود فاصل جایز است.
#خلاصه صفحه ۵۵۲ تا ۵۵۶.
http://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0