بسم الله الرحمن الرحیم.
#خلاصه صفحه اوئل 23 تا اوائل 24.
نکات مهم قابل تامل و تفکر.
جنـــــس(ماهیت مجرد و حقیقت ذهنی)بر سه قسم است
1.اسم جنس جمعی
2.اسم جنس افرادی
3.اسم جنس آحادی.
تعریف اول گذشت
اما تعریف دوم:اسم جنس افرادی چیزی است که قابل صدق است بر قلیل و کثر از یک ماهیتی
مثل دم(خون) که قابلیت دارد گفته شود بر خون کم یا خون زیاد،مثلا وقتی این ماده قرمز رنگ را میبینی میگویی آن خون است چه خون کم باشد چه زیاد(آب).
اما اسم جنس آحادی:چیزی است که دلالت بر ماهیتی میکند که فرد غیر معینی از آن ماهیت در ذهن وجود دارد که بدون تصور آن فرد ماهیت به ذهن نمیاید.
مثل اسامه برای اسد.
****************************************************************************
نکته جدید،تعریف قاعده:
حکم کلی است که منطبق میشود بر جمیع افراد تا احکام آن افراد واضح شوند.
مثل اینکه بگویم کل فاعل مرفوع
حکم کلی تمام فاعل ها مرفوعیت است تا طالب برای شناخت فاعل سراغ منصوبها نرود.
@talcheslkotob