مجموعه مباحث
#کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام
دوره دوم؛
موضوع:
#اصول_تربیت_دینی
جلسه بیستم
اصل سوم:
#شناخت_مخاطب(2)
برخی از ويژگي هاي کودک و نوجوان
أ)کنجکاوي
کودک ونوجوان فطرتاً به کنجکاوي وكشف واقعيت ها گرايش دارد. او مي خواهد جهان را آنچنان كه هست بشناسد، حقايق جهان را درك كند، و به علت وقايع پيرامون خود پي ببرد. از اين رو کنجکاوي مي کند و به دانش و آگاهي ميل دارد و هنگام دستيابي به دانش، لذت وجودش را فرا مي گيرد و از جهل و ناداني نفرت دارد.
ب)زيبايي دوستي
فطرت انسان به جمال و زيبايي گرايش دارد؛ هم زيبايي را دوست دارد، و هم زيبايي آفرين را و هم زيباآفريني را او در پي آن است که زيبايي را در تمام شئون زندگي خود دخالت دهد، تلاش مي کند لباس زيبا، چهرة زيبا، روش زيبا و... ببيند.و اين ويژگي در کودک و نوجوان جلوه و ظهور بيشتري دارد.
ج)پرستش
يكي ديگر از ويژگي هاي دروني وفطري انسان، عشق به پرستش و عبادت است. انسان در طول تاريخ نشان داده است که به پرستش ميل دارد و مي خواهد قدرت و نيرویي ماورایي را عبادت كند، موجودي را بيابد که قابل ستايش و تقديس باشد و او را عاشقانه عبادت و در هنگام سختي ها به او تکيه کند و اين تکيه گاه براي مخاطب نوجوان از ضرورت بيشتري برخوردار است.
د)ابداع و نوآوري
در انسان نيرويي به نام «نوگرايي» وجود دارد که به دنبال آفریدن و ابداع چیزهای جدید است و از کار خود لذت ببرد. بنابراين كسي را كه ابداع و نوآوري داشته باشد، تقديس مي كند و به او احترام مي گذارد.
ادامه دارد...
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan