⭕️بازنشر/تنزل از آرمان تا اداره
رويكردي انتقادي به عملکرد سازمان تبليغات اسلامي(1)
🔹به مناسبت تغییر در ریاست سازمان تبلیغات اسلامی
🔺اشاره: سازمان تبلیغات اسلامی از جمله نهادهای فرهنگی فراگیر در کشور است که ظرفیتهای فراوانی برای فعالیت فرهنگی و دینی دارد. در ادامه به نقد اجمالی سازمان تبلیغات اسلامی میپردازیم. امید که به اصلاح امور بینجامد و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شاهد تحولاتی جدید در این زمینه باشد.
🔹سازمان تبليغات اسلامي نهادي فرهنگي ـ تبليغي است كه پس از انقلاب اسلامي براي ترویج و تبلیغ فرهنگ و معارف اسلامي در كشور تأسيس شده است. «سازمان در بدو تأسيس همان طور كه در حكم امام خميني(ره) خطاب به آيتالله جنتي آمده است، به منظور گسترش فرهنگ ديني در جامعه، سازماندهي كردن و ايجاد جايگاه خاصي بدين منظور فعاليت خود را آغاز كرد، به طوري كه مرجع ديگر مراكز با مجموع فعاليتهاي فرهنگي ديني باشد و بتواند با محوريت دين، نقش راهبردي هدايت ديگر مراكز را با ارائه فعاليتهاي صحيح ايفا نمايد.» در دهه اول انقلاب فعاليتهاي بسياري در داخل و خارج انجام ميداد: از جمله كنفرانسهاي انديشه اسلامي كه انديشمندان جهان اسلام هر ساله، ایام دهه فجر، دور هم جمع ميشدند و به تبادل نظر درباره اوضاع جهان اسلام ميپرداختند كه بعداً برخي از وظايف معاونت امور بينالملل يا برون مرزي آن به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انتقال یافت.
🔹هم اكنون اين سازمان، داراي دفاتر نمايندگي در همه شهرهاي كشور است و ساختار عريض و طويلي دارد كه متأسفانه از پويايي لازم برخوردار نيست و غير از ستاد مركزي آن، داراي صفهاي ضعيفي در اكثر شهرستانهاست. اگرچه سازمان در دهه اخیر از رشد كمي و كيفي قابل ملاحظهاي برخوردار بود و كارهاي خوبي در اين سازمان شروع شد و سعی کرد در برخی حوزهها مانند هيئات مذهبي و تشكلهاي غيردولتي، نقش نظارتي در اين برنامهها ايفا كند، جز در شهر بزرگ و مرکز استان، فعالیت موثری نداشته است و فعالیتهای این سازمان در اغلب شهرستانها، محدود به اعزام مبلغ، کمک به هئیتها و دارالقرآنها شده است که در همین امور هم مواردی از تبعیض، بیعدالتی و... دیده میشود.
🔹این نوشتار، ناظر به کلیت فعالیت سازمان است و منکر خدمات ارزشمندی که در برخی از حوزهها شده است، نیست و بنای نوشتار این است که با پررنگتر برخی از انتقادات و رویکردها و تلاش برای تصحیح و تکمیل آن، سازمان پویاتر و فعالتر از گذشته حرکت کند و جامعه را به سمت جامعه دینی مطلوب رهنمون سازد. اما مهمترین عوامل این عدم پویایی و انتقادهای وارده بر این سازمان بزرگ دینی و فرهنگی کشور:
1️⃣مديران سياسي و سیاستباز
🔹متأسفانه عليرغم نياز اين سازمان به مديران نوانديش، مبتکر و خلاق و غيرجناحي، دوران اخير شاهد حضور برخي مديران و شخصيتهايي در اين سازمان بوديم كه بیشتر به دنبال فعاليتهاي سياسي و... خود بودهاند تا وظایف سازماني. همسویي و نزديكي مديران سازمان با برخی گروهبندیها، جناحها و جريانهاي خاص سياسي باعث شده است كه وجه اين سازمان در اذهان عمومي و خصوصاً جریان نخبگانی تخريب شود. همين سياستبازي برخي مديران سازمان باعث شده است كه از وظایف محوله خود غافل شوند و درگير مباحث سياسي و جناحي خود شوند و از نوآوري و ابتكار باز بمانند.
🔹متأسفانه کار به جایی میرسد که در سال جاری، رئیس این سازمان ـ که یک دهه منسوب مقام معظم رهبری است ـ به عنوان نماینده یکی از شخصیتهای اصولگرایی ـ شهردار تهران ـ در جلسات اصولگرایان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی معرفی میشود. واقعاً این پایین آوردن شأن ریاست سازمان است که منسوب مستقیم رهبری است. این نوع اتفاقات و پایین آوردن شأن ریاست این سازمان در حد ابزار گروههای سیاسی، در بدنه میانی و بین مدیران و کارکنان تبعات منفی بسیاری دارد و سازمان را به بیراهه و انفعال میکشاند.
2️⃣عدم نظارت بر نهادهاي وابسته
🔹الآن سازمان تبليغات اسلامی داراي موسسات وابسته فراواني چون حوزه هنري، موسسه انتشاراتي اميركبير، مدارس معارف اسلامي صدرا، دارالقرآن الکریم، پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، خبرگزاري مهر، روزنامه تهران تایمز (برای مخاطبان انگلیسیزبان)، موسسه تبيان و... هست كه با اندك دقت و نظارتي ميتوان دريافت اين سازمان بر برخی از اين مراكز وابسته، نظارت دقیق و لازم را ندارد.
ادامه دارد...
#سازمان_تبلیغات_اسلامی
✍🏻
#یاسر_عسگری
🔹
Eitaa.com/teribon_ir
🔸
http://sapp.ir/teribon_ir
🔺
http://ble.im/teribon_ir
🔹
t.me/teribon