- داستانی که برای اثبات اشتباه هشام نقل می‌کنند، منجر به فرار خود هشام شده و سرانجام، دو ماه پس از این قضیه رحلت کردند؛ امام کاظم (علیه‌السلام) قبل از این مناظره هم به زندان افتاده (چه در زمان مهدی عباسی، چه در زمان هارون عباسی)؛ بنابراین علت زندانی شدن امام (علیه‌السلام) این قضیه نبوده؛ همچنین آن‌چه در مناظره علت این زندانی شدن و شهادت امام ذکر شده، اعتقاد به امامت امام کاظم (علیه‌السلام) و واجب الاطاعه بودن ایشان است، که این مسئله‌ای مخفی در آن زمان نبوده است و عقیده سری شیعه نبود؛ ممکن است اعتراف به این عقیده (که اگر امام (علیه‌السلام) فرمان قیام دهد، گوش به فرمانم) برای اعتراف کننده مایه دردسر گردد، که طبق این نقل همین اتفاق افتاده و در اثناء همان جلسه، هشام به مدائن و کوفه فرار کرد. اما در جواب باید گفت: اگر این اشکال را به هشام می‌گیرید که به دلیل تقیه نکردن، باعث شد، که امام کاظم (علیه‌السلام) به زندان بیفتد و به شهادت برسد، هشام اشتباه بزرگی را مرتکب گردیده و باید تقیه می‌کرد که این اتفاق نیفتد؛ وهابیت هم باید بپذیرند که تقیه، چه امر مهمی است و ترک آن چه خسارتی در پی دارد. بنابراین نباید با تقیه (آن هم در برابر مسلمان) مخالفت کنند و این اصل شیعه را که بسیار عقلایی است، نکوهش نکنند. پی‌نوشت: [1]. اختیار معرفة الرجال، کشی، ص278. [2]. الکافی، کلینی، ج1، ص173، ح4. جهت مشاهده تصویر کتاب کلیک کنید. [3]. اختیار معرفة الرجال، کشی، ص270، ح486. جهت مشاهده تصویر کتاب کلیک کنید. [4]. اختیار معرفة الرجال، کشی، ص279، ح500. [5]. الملل و النحل، شهرستانی، ج1، ص185. [6]. مقالات الإسلامیین، اشعری، ص32، 205، 207، 210، 304 و521. [7]. اختیار معرفةالرجال، کشی، ص265-266 و ص269-270. جهت مشاهده تصویر کتاب کلیک کنید. [8]. عوالم العلوم والمعارف والاحوال، بحرانی، ج21، ص‏404. [9]. اختیار معرفةالرجال، کشی، ص270-271. [10]. الکافی، کلینی، ج1، ص173، ح4. [11]. اختیار معرفةالرجال، کشی، ص270 و ص278. تنقیح المقال فی علم‌الرجال، مامقانی، ج3، ص297-298. [12]. اختیار معرفةالرجال، کشی، ص267 و 268. جهت مشاهده تصویر کتاب کلیک کنید. [13]. تنقیح المقال فی علم‌الرجال، مامقانی، ج3، ص298. [14]. معجم رجال الحدیث، آیت‌الله خویی، ج19، ص352.