به نام خدا موضوع: اقناع(قانع کردن، مجاب کردن) با راستگویی توأم با القای دروغ یکی دیگر از فنون اقناع(قانع کردن مخاطب به درستی یا نادرستی یک مطلب)، استفاده از یک واقعیت(مثل یک عکس یا ویدئو) در کنار یک خبر است که به هم ربطی ندارند؛ اما مخاطب تصور می‌کند که این دو مطلب، با هم ارتباط دارند. برای نمونه، روزنامه صنعت در 8 تیر 1399 با عنوان بسیار درشت «زندگی در قفس»، تصویری از رهبر معظم انقلاب را که از خبر دیگری بود، در زیر این عنوان، کار کرد؛ اما در نگاه اول، آنچه برداشت می‌شود، چیز دیگری است. روزنامه وطن امروز هم، 19 تیر 1399 با عنوان بسیار درشت «فحش آزاد»، تصویری از رئیس جمهور را در پایین خبر کار کرد که تداعی می‌کرد فحش به دومین مقام اجرایی کشور آزاد است. در ماجرای سپنتا نیکنام، عضو زردشتی شورای شهر یزد که با نظر شورای نگهبان، عضویت او در شورای شهر یزد تعلیق شده بود و با رأی مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایشان به شورای شهر یزد برگشت، یک تصویر خبرساز شد؛ یک تصویر از رأی‌گیری در مورد یک موضوع دیگر، که روزنامه‌ها زیر خبر رأی‌گیری در مورد سپنتا نیکنام ، آن را کار کردند؛ نتیجه این بود که بیشتر افراد، تصور می‌کردند آیت الله جنتی با این صراحت در مورد عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد، مخالف کرده است؛ فقط روزنامه هفت صبح، واقعیت این تصویر را بیان کرد. ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem