به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: منبع دقیق 🔵 آقای یعقوب‌زاده در صفحه‌ی تحلیلی-خبری خود در تلگرام نوشت: «در شعبه‌ی 23 دادگاه کیفری شهر نجف‌آباد در تاریخ 17/11/1400 در پرونده‌ای به کلاسه‌ی 17004/14520، یک خانم 37 ساله به نام الف. ع. به جرم اختلاس 40 هزار میلیارد تومانی محاکمه شده و چون پسرخاله‌ی یکی از مسؤولان ارشد استان بوده، فقط برای او 3 سال حبس تعزیزی تعیین کرده‌اند». خبر دقیق بود و مو لای درزش نمی‌رفت. 🔵 همه چیز دقیق و درست در خبر آمده و تحلیل‌های دقیقی هم در پی آن درج شده بود. حجم عظیم این اختلاس و کلمه‌ی «پسرخاله» برای یک خانم، من را به پیگیری خبر واداشت؛ در نجف‌آباد فقط 4 شعبه‌ی دادگاه کیفری وجود دارد؛ این کلاسه‌ی پرونده در دادگستری وجود نداشت و خلاصه، اصل خبر، دروغ بود. اما چنین نشانی دقیقی که اغلب افراد، فرصت ندارند درستی آن را بررسی کنند، موجب می‌شود، بسیاری از افراد خبر را باور کنند. 🔵 این روش، یکی از فنون اقناع در «سواد رسانه» است که برای افراد دیرباور کاربرد دارد؛ افراد زودباور که هر خبری را-هر چند نادرست یا نامعقول- می‌پذیرند. افراد دیرباور، با دیدن نشانی دقیق منبع، می‌پذیرند که خبر یا گزارش منتشر شده، درست است؛ ولی اغلب فرصت ندارند که منبع خبر را از نظر اصالت و اعتبار، بررسی کنند. ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem