🔴 ، یعنی آغاز حکومت عدل الهی؛ مبارزه ادامه دارد 🔹کلمه جمهوری به معنای توده مردم است و بالتبع حکومت جمهوری نیز ترجمان حکومت توده مردم است. 🔸واژه جمهوری برگرفته از لغت Republic و برگرفته از ریشه لاتینی Respublica به معنی امر (Res) مربوط به همگان ( (Publicus می باشد. 🔻امر مربوط به همگان چیست؟ حق تعیین سرنوشت. 🔹جمهوریت یعنی این حق -حق تعیین سرنوشت- بین همه مردم، برابر است و همه حق دارند سرنوشت خودشان را تعیین کنند. جمهوریت بر عدل استوار است. اینکه کسی فقیر باشد یا دارا باشد، معلم باشد، کارگر یا کارمند باشد و ...، تاثیری در بیشتر بودن حق و حقوق وی ندارد. یعنی بزرگان جامعه، حق یک رای دارند و ضعیفان هم یک رای! علما، مراجع، اساتید، پزشکان، با سوادان، بی‌سوادان، کارگران، معلمان و ... همه حق یک رای دارند در تعیین سرنوشت و حاکم. 🔸این حق را خداوند متعال به انسان داده و کسی نمی‌تواند آن را سلب کند. کما اینکه حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) در روزی که مردم با ایشان بیعت کردند، خطاب به مردم فرمودند: "ایّها النّاس انّ هذا امركم لیس لاحد فیه حقّ الّا من امّرتم" 🔹"یعنی ای مردم این مسئله‌ی شماست، قضیه قضیه‌ی شماست، كاری است متعلق به شما مردم و هیچ كس حقی در این كار، یعنی در خلافت و حكومت ندارد، «الّا من امّرتم»؛ مگر كسی كه شما او را امارت بدهید و حاكمیت بدهید." ترجمه از رهبر انقلاب ۱۳۶۶/۰۴/۱۲ 🔸از طرفی، جمهوریت یعنی، تک تک مردم، آزاد هستند که سرنوشت خود را تعیین کنند و جبر و اجباری وجود ندارد! این یعنی تضمین آزادی. اگر آزادی وجود نداشته باشد که افراد سرنوشت خود را تعیین کنند، جمهوریتی هم وجود ندارد. 🔹در حکومت جمهوری، مردم، یک یا چندنفر را بعنوان حاکم انتخاب می‌کنند که مدیریت امور را به وی بسپرند اما این بدان معنا نیست که این فرد یا افراد، آزاداند و اختیار دارند هر مسیری را بروند و هرکاری انجام دهند. بدین معنا هم نیست که مردم آزادند هر کسی را با هر ویژگی انتخاب کنند. 🔸اینجاست که معنا پیدا می‌کند یعنی ملاک انتخاب حاکم یا حاکمین، اسلام و معیارهای اسلامی است. یعنی مسیر این حکومت، قوانین این حکومت و ماهیت این حکومت باید بر طبق معیارهای اسلامی باشد. 🔹اسلام حق حاکمیت را در اصل فقط متعلق به خداوند متعال می‌داند؛ آنکه می‌تواند قانون وضع کند، آنکه می‌تواند ملاک‌های اجرای قانون را مشخص کند، خداست. اما یک سلسله اصول و ضوابط و معیارهایی در اسلام وجود دارد که رای مردم اعتبار پیدا می‌کند. 🔸بطور مثال؛ آیا مردم حق دارند یک پیشوای فاسق و فاجر و ظالم را انتخاب کنند؟ خیر؛ اگر انتخاب کنند از منظر اسلام مشروعیت ندارد. مردم باید بروند سراغ امام عادل؛ عالِم؛ متقی. 🔹هم جمهوریت بر عدل استوار است هم بنای اسلام بر عدل است و هم رسالت پیامبران، "لیقوم الناس بالقسط" است. لذا پیام ره در روزیکه مردم به جمهوری اسلامی، آری گفتند را بخوانید؛ می‌فرماید: 🔸"مبارک باد بر شما روزی که پس از شهادت جوانان برومند و داغ دل مادران و‏‎ ‎‏پدران و رنجهای طاقتفرسا، دشمن غول صفت و فرعون زمان را از پای درآوردید، و با‏‎ ‎‏رأی قاطع به جمهوری اسلامی، حکومت عدل الهی را اعلام نمودید. حکومتی که در‏‎ ‎‏آن، جمیع اقشار ملت با یک چشم دیده می شوند و نور عدالت الهی بر همه و همه به یک‏‎ ‎‏طور می تابد، و باران رحمت قرآن و سنت بر همه کس به یکسان می بارد. مبارک باد شما‏‎ ‎‏را چنین حکومتی که در آن اختلاف نژاد و سیاه و سفید و ترک و فارس و لر و کرد و بلوچ‏‎ ‎‏مطرح نیست. همه برادر و برابرند؛ فقط و فقط کرامت در پناه تقوا و برتری و به اخلاق‏‎ ‎‏فاضله و اعمال صالحه است. ‏ ‏‏     مبارک باد بر شما روزی که در آن تمام اقشار ملت به حقوق خود می رسند، فرقی بین‏‎ ‎‏زن و مرد و اقلیتهای مذهبی و دیگران در اجرای عدالت نیست." مبارک 🇮🇷 کانال ویتامین سیاسی 💯 🆔 https://eitaa.com/Vitaminsiyasi