💠مراد از «ذی القربی» از دیدگاه دانشمندان شیعه، مراد از «ذی القربی» امام ع است که جانشین پیامبر ص است. ✅بر این دیدگاه دو دلیل قرآنی و روایی وجود دارد. ✅جهت سوم استدلال به ظاهر آیه این است که عطف «ذی القربی» با حرف لام بر «الرسول» و در حکم رسول اکرم ص است. ✅دلیل دوم (روایات متعدد): منظور از «ذی القربی» برخی از خویشاوندان ویژه رسول اکرم ص یعنی امام ع است. مراد از «یتامی، مساکین و ابن السبیل» به نظر مشهور شیعه منظور از «وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ» خصوص بنی هاشم است؛ نه همه. ☑️از ظاهر آیه و روایات نیز اختصاص خمس به خویشاوندان رسول اکرم ص استفاده می شود. 🔴تعداد سهام خمس از دیدگاه مشهور شیعه: 🔸سهم خدای متعال 🔸سهم رسول اکرم ص 🔸سهم ذی القربی 🔸سهم یتامی 🔸سهم مساکین 🔸سهم ابن السبیل 🔴چگونگی مصرف سه سهم نخست در زمان حضور: ☑️سهم خدای متعال در اختیار رسول اکرم ص است که چگونه در مصالح تصرف کند. بنابراین، هر سه سهم متعلق به امام ع است و ایشان در تصرف هر سه سهم در مصالح اختیار دارند. بنابراین، نصف خمس به امام ع می رسد. در حقیقت، خمس برای منصب امامت و شؤون ولایت و حاکمیت است 🔴چگونگی مصرف سه سهم نخست در زمان غیبت امام ع مشهور میان متأخران ، وجوب دفع سهم امام ع به حاکم شرعی است. دلیل بر این قول از سویی لزوم تمسک به ظاهر آیه، و از سوی دیگر ادله ولایت فقیه و جانشینی فقیه جامع‌الشرایط از امام است. 📚ادامه و تکمیل در سایت zanjan.whc.ir @whc_znj