💠مراد از «ذی القربی»
از دیدگاه دانشمندان شیعه، مراد از «ذی القربی» امام ع است که جانشین پیامبر ص است.
✅بر این دیدگاه دو دلیل قرآنی و روایی وجود دارد.
✅جهت سوم استدلال به ظاهر آیه این است که عطف «ذی القربی» با حرف لام بر «الرسول» و در حکم رسول اکرم ص است.
✅دلیل دوم (روایات متعدد): منظور از «ذی القربی» برخی از خویشاوندان ویژه رسول اکرم ص یعنی امام ع است.
مراد از «یتامی، مساکین و ابن السبیل»
به نظر مشهور شیعه منظور از «وَ الْيَتامى وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ» خصوص بنی هاشم است؛ نه همه.
☑️از ظاهر آیه و روایات نیز اختصاص خمس به خویشاوندان رسول اکرم ص استفاده می شود.
🔴تعداد سهام خمس
از دیدگاه مشهور شیعه:
🔸سهم خدای متعال
🔸سهم رسول اکرم ص
🔸سهم ذی القربی
🔸سهم یتامی
🔸سهم مساکین
🔸سهم ابن السبیل
🔴چگونگی مصرف سه سهم نخست در زمان حضور:
☑️سهم خدای متعال در اختیار رسول اکرم ص است که چگونه در مصالح تصرف کند. بنابراین، هر سه سهم متعلق به امام ع است و ایشان در تصرف هر سه سهم در مصالح اختیار دارند. بنابراین، نصف خمس به امام ع می رسد. در حقیقت، خمس برای منصب امامت و شؤون ولایت و حاکمیت است
🔴چگونگی مصرف سه سهم نخست در زمان غیبت امام ع
مشهور میان متأخران ، وجوب دفع سهم امام ع به حاکم شرعی است.
دلیل بر این قول از سویی لزوم تمسک به ظاهر آیه، و از سوی دیگر ادله ولایت فقیه و جانشینی فقیه جامعالشرایط از امام است.
📚ادامه و تکمیل در سایت
zanjan.whc.ir
#اخبار_مدیریت
#تفسیر_آیات_خمس
#مدیریت_حوزه_علمیه_خواهران_استان_زنجان
@whc_znj