🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔹🌸 پوشی در سوگ اهل (به شایانی است 🌸🍃🍃 اما دلايل: ۱) امام حسن (علیه السلام) در روز بیست و یکم رمضان، پس از دفن پدر بزرگوارش، در وقتی که در مسجد کوفه برای مردم خطبه مي‌خواند، لباس سیاه پوشیده بودند، مدارکی را که بر این مطلب ارائه کرده، شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، و کتاب مقتل الامام امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السلام)، به قلم ابن ابی الدنیا، و اثبات الوصیه مسعودی، و مدارک دیگری که در پاورقی آورده است ۱۱۱- ۱۱۳. ۲) مرحوم مامقانی قدس سره، در رساله مجمع الدرر فی مسائل اثنی عشر، به نقل از شرح نهج البلاغه معتزلی، از اصبغ بن نباته روایت کرده که، امام حسن و حسین (عليهما السلام) را در شهادت امیرالمؤمنین (علیه السلام)، در مسجد کوفه سیاه پوش دیده است ۱۱۳ و ۲۳۳. ۳) مرحوم مجلسی و نوری در بحارالانوار و مستدرک الوسائل به نقل از طریحی، در کتاب منتخب، جلد ۲، صفحه ۴۸۲، وقتی یزید اسراي اهل بیت (عليهما السلام) را آزاد گذاشت، هیچ زن هاشمی و قريشی نماند، مگر اینکه برای امام حسین (علیه السلام) سیاه پوش شدند ۱۲۶. ۴) در مقتل ابی مخنف آمده، وقتی نعمان بن بشیر در مدینه اعلان شهادت امام حسین (علیه السلام)، و رسیدن اسراي اهل بیت را به مدینه کرد، همه مخدّرات مدینه سیاه پوش شدند، و ناله سر دادند ۱۲۷. ۵)‌ام سلمه دختر عمّه پیغمبر (صلی الله علیه و آله)، و همسر آن حضرت، پس از شنیدن خبر شهادت امام حسین (علیه السلام)، در مسجد پیغمبر (صلی الله علیه و آله) قبّه سیاه پوش زده، و جامه سیاه پوشید ۱۳۰. ۶) طبق روایت بصائر الدرجات از امام صادق (علیه السلام)، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نزدیکی‌های شهادتش، بر خلاف رسم همیشگی اش که، لباس سفید می‌پوشید، با پیراهن سیاه بر مردم ظاهر شد، و آنان را موعظه فرمود ۱۰۵ این حدیث حاکی از این است که در سياه پوشي مشكلي نيست سیاه پوشی بنی عباس در اوّل کارشان، جنبه عزاداری در سوگ شهداي اهل بیت (عليهما السلام) را داشت (طبق رسم زمان که عزاداران لباس سیاه (می پوشیدند) لکن بعدها جنبه شعار به خود گرفت، و به احتمال قوی نهی ائمه (علیه السلام) از سیاه پوشی، مربوط به جنبه شعاری بوده است، و عمل خود رسول الله (صلی الله علیه و آله) بهترین شاهد بر اصل جواز است، و احیاناً اگر اصل پوشیدن سیاه در مواقع عادی مذموم باشد، دلايل شش گانه بالايی به علاوه هفتمی که می‌آید، شاهد است بر روا، و مطلوب بودن آن، در مصائب اهل بیت (عليهما السلام) است. ۷) فاضل محترم آقای ابوالحسنی، به علاوه دلايلی که از روایات و غیر آن‌ها آورده، و حقیر به یک قسمت آن‌ها پرداخت كردم، فتاوی ۳۷ نفر از بزرگان مراجع از قدیم، و از متأخرین را آورده، و زینت بخش کتابش قرار داده است، برای نمونه متن فتوای مرحوم صاحب عروه را می‌آوریم،: سیاه پوشی در عزای سالار شهیدان راجح، و موجب خشنودی پیغمبر (صلی الله علیه و آله)، و ائمه هدی است، صلوات الله علیهم اجمعین ۲۰۹ مضافاً بر آنچه گذشت، عمل بزرگان بعضی از مراجع هم، جاری بر این شده است، ما خودمان آقای مرعشی نجفی را دیدیم، و آقای ابوالحسنی عکس ایشان را با لباس سیاه، در صفحه ۲۲۱ آورده است، و در پاورقی صفحه ۲۲۹، از قول آقای عرفانیان آورده که، ایشان شاهد سیاه پوشی آقای خويی، در وفیات ائمه (علیه السلام)، خصوصاً محرم و صفر بوده است، علاوه بر پیراهن مشکی، عبا و قبایشان را نیز، سیاه انتخاب می‌کردند، آقای ابوالحسنی مقاله استدلالی، در این بحث، از جناب آقای لطف الله صافی، در شش صفحه آورده، اول آن در صفحه ۲۲۳ می‌باشد، به بعضی از فقرات آن اشاره می‌کنیم، که اهلش را به کار آید: در کراهت پوشیدن جامه سیاه، گاهی به اجماع و اخبار چنگ زده می‌شود، اجماع محصّل نیست، و در صورت محصل بودن به احتمال قوی مدرک مجمعین اخبار مسئله باشد، پس کاشف جدید از قول معصوم (علیه السلام) نمی شود، و اخبار هم ضعاف و مراسیل است، تسامح را در ادلّه مکروهات جریاً، علی التسامح در ادله مستحبات، اثبات حکم شارع بر کراهت نمی کند، تازه تسامح در ادله سنن خودش محلّ خدشه است، زیرا دادن ثواب بر عملی که بر آن ثوابی از پیغمبر (صلی الله علیه و آله) رسیده، اثبات استحباب آن عمل نمی کند، و کراهت وقتی ثابت می‌ شود که، عنوان تشبّه بر ظلمه بنی عباس موجود باشد، چطوری که از خود اخبار استفاده می‌شود، و علی فرض اینکه اصل پوشیدن جامه سیاه کراهت داشته باشد، قدر متیقن از آن غیر پوشیدن در عزای ائمه (عليهما السلام) است، و اگر اخبار را مدرک کراهت پوشیدن جامه سیاه بدانیم، باز شمول اطلاق و عموم آن ها، در عزاداری قابل منع است. کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫