#تحلیل_مداحی
#روضه_حضرت_رقیه (س)
#استاد_حاج_حسن_خلج
تحلیل🔎
#دکتر_محمد_فراهانی
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
#حساسیت_بخشی
قبل از گفتن اشعار خاص بایستی حساسیت مستمع را برانگیخت، در این جلسه آقای خلج برای گفتن زبانحال حضرت رقیه (س) در مصراع «بنفشه توام ای لاله، خشک و پژمرده» با جمله «دو سه تا کلمه در این شعر هست، خواهشم اینه روش توقف کنید» حساسیت بخشی کردند.
#مکث
برای اثر گذاری کلمات خاص در شعر، گاهی باید بعد از آن مکث کرد، در این جلسه آقای خلج در مصراع «بنفشه توام ای لاله، خشک و پژمرده» بعد از عبارت «بنفشه توام» مکث کردند و فرصت زمزمه به مستمع دادند.
#استحسان
گاهی برداشتهای زیبا که استحسان نامیده می شود، در اثر گذاری کلام بسیار حائز اهمیت است، در این جلسه آقای خلج در مصراع «سیاه پوش تو و سوگوار می میرم» اینگونه استحسان کردند که : «کبودی بدن حضرت رقیه(س) لباس سیاهی است که هیچ وقت از بدن آن حضرت در نمی آید».
#حساسیت_بخشی
اشاره به اینکه دو سال است شعری را مداح نخوانده است در حالیکه در سینه داشته است، به نوعی مستمع را حساس می کند که این چه مطلبی بوده که مداح اینقدر در گفتن آن تأمل داشته است.
🔴تبدیل بیان مکاتبه ای منابع به بیان روضه
اگر جملات مکتوب در منابع بدون تغییر در روضه بیان شود، خیلی اثر گذار نخواهد بود، بلکه باید مقداری جرح و تعدیل در آن صورت بگیرد، برخی عبارات حذف و برخی اضافه شود.
در این جلسه برای بیان روایت «آویختن پیراهن امام حسین ( ع) در اول محرم از عرش الهی» آقای خلج اینگونه جمله بندی کردند :
«دهه عاشورا که شروع می شه، ملائکه می رن خدمت امام زمان ( عج) عرضه می دارن اومدیم امانتی رو بگیریم، پیراهن حسین(ع) رو می گیرن، بین زمین و آسمان به اهتزار در میارن، همون اول محرم بوی پیراهن یوسف همه رو بیچاره می کنه»
گاهی نگفتن مصراعی اثرش بیشتر از گفتن آن است
در این جلسه آقای خلج مصراع دوم بیت «ز شعله های غم و شعله های خیمه پدر / تن کباب و دل غصه دار می میرم» را نگفتند و به گفتن «تن کباب» مصراع دوم اکتفا کردند و همین کار اثر کلام را چند برابر کرد.
✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
@yase133
🎞🎥📹📺📽ببینید👇👇👇👇