نکته تفسیری صفحه ۵۸۰: چهار حادثه‏ ی بزرگ: از آیات قرآن استفاده می­ شود که فرا رسیدن قیامت، با حوادث بسیار بزرگ و شگفت­ انگیزی همراه است؛ حوادثی که اوضاع دنیا را کامل بر هم می­زند و جهان دیگری را با مشخصّات جدیدی به وجود می­ آورد. به فرموده‏ ی آیه‏ ی 48 سوره‏ ی ابراهیم علیه السلام ، در آن زمان، زمین به چیزی غیر از این زمین، و آسمان­ها نیز به چیزی غیر از این آسمان­ها تبدیل خواهند شد. در سوره­ های متعدد قرآن به این حوادث بزرگ اشاره شده است؛ به­ خصوص سوره­ هایی که در اواخر قرآن قرار دارند؛ مانند سوره­ های نبأ، نازعات، تکویر، انفطار، انشقاق، فجر، زلزال، قارعه و سوره‏ ی مرسلات. در روایاتی که از معصومین علیهم السلام به ما رسیده، این حوادث، «اشراط­ الساعة»(نشانه­ های قیامت) نامیده شده است. آیات مورد بحث، به این چهار حادثه از آن حوادث مهم اشاره کرده­ اند که سه تای آن­ها در آستانه‏ ی قیامت اتفاق می­ افتد، و یکی از آن­ها، پس از برپایی قیامت رخ خواهد نمود: 1ـ خاموش شدن ستارگان: بر اساس آیه­ ی 8، در آستانه‏ ی قیامت، تمام ستارگانِ آسمان، خاموش و بی­ نور می­ شوند. آیه‏ ی دوّم سوره‏ ی تکویر نیز به تاریک شدن ستارگان در آستانه‏ ی قیامت اشاره می­ کند. طبق آیه‏ ی 2 سوره‏ ی انفطار، ستارگان از مدار خود خارج شده، در صفحه‏ ی آسمان پراکنده می­ شوند. شاید این پراکنده شدن، باعث تصادف آن­ها با یکدیگر و انفجار و از بین رفتن نور آن­ها بشود. 2ـ شکافته شدن آسمان: معنای دقیق شکافته شدن آسمان برای ما روشن نیست. شاید منظور از آن، شکافته و متلاشی شدن ستارگان و سیارات موجود در آسمان باشد[1]؛ شاید هم منظور از آن، کنار رفتن پرده‏ ی عالم غیب از چشمان مردم جهان، و امکان ورود ملکوتیان و فرشتگان به عالم انسان­ها باشد.[2] در آیه‏ ی 29 سوره‏ی نبأ نیز می­ خوانیم: «و آسمان گشوده می­ شود؛ بدین­ صورت که به درهای متعدّدی تبدیل می­ شود.» 3ـ کنده شدن و ریز ریز شدن کوه­ ها: بر اساس آیات قرآن، در آستانه‏ ی قیامت، زمین به شدّت لرزانده می­ شود[3]، و در پی این زلزله‏ ی بسیار مهیب، کوه­ها از جا کنده شده، به حرکت در می­ آیند[4]، و سپس یکباره به زمین کوبیده می­ شوند[5]؛ تا این­که اجزای آن کاملاً خرد شده، چون ذرّات معلق در هوا پراکنده می­ شود[6]. به­ راستی تصوّر چنین زلزله‏ ی هولناکی هم در وجود انسان ترس و وحشت ایجاد می­ کند. بی­ سبب نیست که خداوند در آیه‏ ی نخست سوره­ ی حج، در مورد این زلزله‏ ی بسیار شدید هشدار داده است. 4ـ تعیین وقت برای پیامبران: در آن روزِ مهم، برای پیامبران الهی وقتی مشخّص می­ شود تا در مقام گواه امّت خود، در دادگاه قیامت شهادت دهند؛ چراکه پیامبران، مأمور رساندن پیام­ های خدا به مردم بوده­ اند و باید در قیامت روشن شود که هر امتی به پیامبر خود چگونه پاسخ داده­ اند؛ آیا سخنانش را پذیرفته­ یا انکارش کرده­ اند[7]. می­ دانیم که پیامبر هر امتی، به خواست خدا، از اعمال امت خویش باخبر است و در دادگاه قیامت در مورد رفتار و کردار مردم امتش گواهی می­ دهد. در آیه‏ ی 41 سوره‏ ی نساء می­ خوانیم که در قیامت، از هر امتی شاهدی برانگیخته می­ شود، و از امت پیامبر اسلام صلوات الله علیه نیز همان حضرت برای گواهی دادن به پا می­ خیزد.   [1] - ر.ک به تفسیر نمونه، ج26، ص296 [2] - ر.ک به تفسیر المیزان، ج20، ص166 [3] -4 واقعه [4] -20 نبأ و 3 تکویر [5] -14 حاقه [6] -5 و 6 واقعه [7] - بر اساس آیات 6 اعراف و 109 مائده 🕊👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4