💠 آیه ۲۹ سوره هود به داستان حضرت نوح پرداخته است. ✨(نوح ادامه داد که) اى قوم من! از شما در برابر این دعوت، اجرتى درخواست نمى‏ کنم، پاداش من تنها بر خداست و من کسانى را که ایمان آورده ‏اند (به خاطر خواست نابه جاى شما) طرد نمى‏ کنم، (چرا که) آنان پروردگارشان را ملاقات خواهند کرد (و از من شکایت خواهند نمود)، ولى من شما را قوم جاهلى مى‏ بینم.✨ 📝پیام ها ۱- بى ‏توقّعى پیامبران، یکى از نشان ه‏اى حقّانیّت آنهاست. «لااسئلکم علیه مالاً» ۲- رمز موفّقیّت مبلّغ، توقّع نداشتن از مردم و بى ‏اعتنایى به سرمایه ‏داران است. «لااسئلکم علیه مالاً» البتّه مبلّغان دینى نزد خداوند، اجر بزرگى دارند. «ان اجرى الا على اللّه» ۳- اگر انبیا دنبال سوء استفاده بودند، به سراغ اشراف مى‏ رفتند، نه فقرا. «لااسئلکم علیه مالاً» ۴- اشراف براى ایمان آوردن خود شرط مى‏ کردند که فقرا رانده شوند، ولى انبیا قاطعانه با این درخواست مخالفت مى‏ کردند. «ما أنا بطارد...» (جمله اسمیّه و حرف (باء) نشانه‏ قاطعیّت است) ۵ - کسى که هدفش از تبلیغ، مال و مقام نیست، فقیر و غنى در نزد او یکسان است. «ما انا بطارد الذین امنوا» ۶- به توقّع مستکبران اعتنا نکنیم. «ما انا بطارد الذین امنوا» ۷- کفّار مؤمنان را اراذل مى ‏شمردند، امّا پیامبر مى‏ فرمود: من آنها را با شما عوض نمى‏ کنم. «ما انا بطارد الذین امنوا» ۸ - حکومتِ حقّ نباید به خاطر جلب رضایت مرفّهین، طبقه محروم را از دست بدهد. «ما انا بطارد الذین امنوا» ۹- آنها که نزد خدا آبرو دارند نباید طرد شوند. «ما انا بطارد الذین امنوا» ۱۰- یاد قیامت، به موضع‏ گیرى‏ هاى دنیوى جهت صحیح مى‏ دهد. «ملاقواربّهم» ۱۱- تحقیر مؤمنان به خاطر فقرشان، نشانه‏ بى‏ خردى است. «قوم‏ تجهلون» ۱۲- قرآن کسانى که مؤمنان را اراذل مى‏ شمرند، جاهل و نادان معرّفى مى‏ کند. «قوم تجهلون» (نه اشرافى‏ گرى نشانه‏ فهم است و نه فقر نشانه‏ جهل) ۱۳- یکى از درجات عرفان، ملاقات و شهود است که مرفّهان نسبت به این مقام بى‏ خبرند. «الّذین آمنوا انّهم ملاقوا ربّهم ولکنّى اراکم قوماً تجهلون» 💠 پیام صفحه ۲۲۵ قرآن 📿 🌸 || @yazahraa_1397