🔅 آیه ۱۲ سوره مائده به بحث احکام الهی پرداخته است. ♻️«عزّرتموهم» از «عَزّر»، به معناى یارى کردن همراه با احترام است.  «سواء السبیل»، به وسط راه را مى ‏گویند که انحراف از آن، سقوط را به همراه دارد.  ♻️نقباى بنى‏ اسرائیل، وزراى حضرت موسى (ع) و سرپرستان دوازده طایفه از آنان بودند. از رسول خدا روایت است که فرمود: خلفاى پس از من دوازده نفرند، به تعداد نقباى بنى‏ اسرائیل. مخالفان راه اهل ‏بیت، بسیار کوشیدند که این عدد را بر خلفاى راشدین، خلفاى بنى ‏امیّه و خلفاى بنى‏ عبّاس منطبق سازند، با اینکه با هیچ کدام جور در نمى‏ آید. و این تلاش بیهوده در حالى است که ده ها حدیث از زبان پیامبر خدا که نام این دوازده تن را در بردارد، در کتب معتبر شیعه و سنّى به چشم مى‏ خورد که نخستین آنان على‏ (ع) و آخرین شان حضرت مهدى (عج) است.  📝پیام ها ۱- نماز، زکات، یارى انبیا و انفاق، در برنامه‏ هاى ادیان الهى دیگر نیز بوده است. «میثاق بنى‏ اسرائیل...»  ۲- همراهى خداوند با ما چند شرط دارد: نماز، زکات، ایمان، نصرت انبیا، انفاق. «انّى معکم لئن اقمتم الصّلوة و...»  ۳- ایمان به انبیا به تنهایى کافى نیست، یارى آنان هم لازم است. «و عزّرتموهم»  ۴- انجام همه‏ واجبات کارساز است، نه فقط بعضى از آنها. «لئن اقمتم الصلوة... و اقرضتم اللَّه»  ۵ - کمک به خلق خدا، کمک به خداست. «أقرضتم اللّه» به جاى «اقرضتم النّاس»  ۶- قرض دادن باید به شیوه ‏اى نیکو باشد. (از مال خوب با نیّت خوب با سرعت و بدون منّت.) «قرضاً حسناً»  ۷- قرار گرفتن موضوع قرض در کنار امورى مانند: نماز و زکات و ایمان به رُسل و یارى انبیا، وترتّب مغفرت و پاداش الهى بر آن، نشانگر اهمیّت فوق‏ العاده‏ آن است. (قرض، شامل عموم کمک‏ ها مى‏ شود که نمونه‏ روشن و معمولى آن، وام دادن به مردم است.)  ۸ - رهبر جامعه باید از سوى خدا تعیین شود، و برگزیدگان انبیا هم باید به فرمان خداوند باشند. «بعثنا منهم اثنى عشر نقیبا»  ۹- نماز و زکات و انفاق، در کنار پذیرش و یارى رهبران الهى مفهوم دارد. «اقمتم الصلوة و آتیتم الزّکاة وآمنتم برسلى و عزّرتموهم»  ۱۰- رهبر، اگر از خود مردم باشد، موفّق است. «بعثنا منهم»  ۱۱- بهشت را به «بها» دهند، نه بهانه. اگر نماز، زکات، ایمان، امداد و انفاق بود، بهشت هم هست. «لئن اقمتم الصّلوة... لاُدخلنّکم جنّات»  ۱۲- بهشت، جاى آلودگان نیست، ابتدا باید پاک شد، آنگاه به بهشت رفت. «لاکفّرنّ... لاُدخلنّکم»  ۱۳- راه دستیابى به عفو خدا، ایمان و عمل صالح است. «لئن آمنتم... واقرضتم... لاکفّرنّ»  ۱۴- بعد از اخذ میثاق و اتمام حجّت و بیان شرایط دریافت الطاف الهى، راه عذر و بهانه براى کسى نیست. «فمن کفر بعد ذلک منکم فقد ضلّ سواء السبیل»  ۱۵- هرکس به دستورهاى الهى کفر ورزد، از مسیر اعتدال خارج شده است. «فمن کفر... فقد ضلّ سواء السبیل» (آرى، اقامه‏ نماز، پرداخت زکات، ایمان به انبیا و وفادارى به پیمان‏ ها، راه میانه است که نافرمانان آن را گم کرده ‏اند.)  💠 پیام صفحه ۱۰۹ قرآن 📿 🌸|| @yazahraa_1397