.
🔟 «وَ لا تَجَسَّسُوا»
بعد از پرهیز دادن از ظن و گمان، از تجسس کردن پرهیز داد.
تجسس را پیگیری و جستجو کردن از امور مخفی مردمان برای آگاهی پیدا کردن از آنها دانستهاند که غالبا به قصد افشا کردن آنها انجام میشود (مجمع البیان، ج9، ص205 ؛ المیزان، ج18، ص323 )
و جالب اینجاست که هرگونه ظنی را نهی نکرد (به پرهیز از کثیری از ظن توصیه کرد و برخی از ظنون را گناه خواند) اما در مورد تجسس به طور مطلق نهی کرد.
چه نسبتی بین این دو برقرار است؟
🌴الف. ظاهرا ظن و گمان زمینهساز تجسس کردن است؛ و چنانکه در
تدبر ۳ گذشت برخی از ظنون لزوما بد نیستند؛ اما تجسس آنجاست که انسان به خاطر ظن سویی که پیدا کرده اقدام به تفحص و بررسی میکند.
🌴ب. ظن غالبا ناخواسته حاصل میشود اما تجسس اقدامی ارادی است؛ و از این رو بدتر از ظن است؛ ظن زمانی بد میشد که بر آن اثری مترتب کنیم؛ و تجسس کردن یک اثری است که انسان پس از ظن با اختیار خود بدان اقدام میکند؛ و شاید به همین جهت است که بدترین بدگمانها را کسانی دانستهاند که به تجسس اقدام میکنند (
حدیث ۴۹)
🌴ج. ...
@yekaye
#حجرات_12