.
9️⃣1️⃣ «رَبَّنا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنا وَ إِلَيْكَ أَنَبْنا وَ إِلَيْكَ الْمَصيرُ»
درباره رابطه این جملات با جملات قبل دو احتمال مطرح شده است: یکی اینکه اینها ادامه سخن حضرت ابراهیم ع و قومش است، که از ما خواسته شده بدانها تأسی کنیم؛ و دوم اینکه تعلیمی از جانب خداوند باشد که همان گونه که از ما خواست که حضرت ابراهیم ع را اسوه خویش در تبری قرار دهیم به ما یاد میدهد که در امورمان برخداوند توکل کنیم و به سوی او بازگردیم و بدانیم که اساسا همه چیز به سوی او برمیگردد
(مجمع البيان، ج9، ص407 ؛ الكشاف، ج4، ص514 ؛ مفاتيح الغيب، ج29، ص519 ؛ البحر المحيط، ج10، ص155 ).
در واقع، کسی که از دشمنان خدا تبری میجوید این کار را با توکل بر خدا و بازگشت به سوی او انجام میدهد تا خود را از تبعات آزار آن در کنف حمایت خداوند قرار دهد؛ و
در این سه فراز،
▪️ابتدا ابراز میدارد که «چون اعلام برائت آن هم با قاطعيّت و صراحت ممكن است آثار سويى را در پى داشته باشد، توكّل لازم است» (تفسير نور، ج9، ص580)؛
▪️سپس میگوید چنین تصمیمی مبتنی بر این است که من تدبیر خودم را به خداوند واگذارم کنم و مشیتم را تحت مشیت او قرار داهم و از این موقف که خودم امور زندگانیام را عهدهدار شوم به اینکه همه را به خدا برگردانم تغییر موضع دهم؛
▪️و نهایتا این اقدام من حرکت در مسیر عمومی نظام خلقت است که همه امور اساسا به خداوند برمیگردد؛ و من هم وضعیت خود را با این قانونی عمومی نظام خلقت هماهنگ میکنم (الميزان، ج19، ص232 ).
به طور خلاصه: «جبهه گيرى و قاطعيّت در برابر كفر و شرك، به توكّل، نيايش و توجّه به معاد نياز دارد» (تفسير نور، ج9، ص580).
✅تبصره
در میان سه فراز فوق، اولی و سومی خیلی واضح است: تأکید بر توکل از این روست که اقدام سختی در پیش گرفته که جز با امداد جستن از خداوند به نتیجه نمیرسد؛ و سومی هم ضابطه کلانی است که تبیینگر اقدام دوم است؛
اما اینکه چرا بر انابه (که بر یک نحوه بازگشت از مسیر قبلی و توبه دلالت دارد) تأکید کرد هم میتواند ناظر به کسانی باشند که همچون حاطب بن ابیبلتعه با دشمنان خدا پیمان دوستی برقرار کرده بودند که باید از اقدام قبلی خود برگردند؛ و هم میتواند به طور کلی ناظر به هر انسانی باشد، از این جهت که دائما احتمال لغزش وجود دارد و همواره باید جهت حرکت خود را از هر سمت و سویی به سمت خداوند برگرداند.
@yekaye
#ممتحنه_4