.
4️⃣1️⃣ «وَ لا يَسْرِقْنَ وَ لا يَزْنينَ»
به نظر میرسد در عموم جوامع، وقتی از گناه دزدی سخن به میان میآید ذهنها در درجه اول سراغ مردان می رود و وقتی از زناکاری صحبت میشود ذهنها در درجه اول به سمت زنان میرود؛
و این ذهنیت در قرآن نیز به نحوی مورد قبول بوده است چنانکه وقتی میخواهد از مجازات این دو عمل صحبت کند در خصوص دزدی اول از مرد دزد و بعد از زن دزد سخن میگوید: «وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما» (مائده/۳۸) ولی در خصوص زنا اول از زن زناکار و بعد از مرد زناکار سخن میگوید: «الزَّانِيَةُ وَ الزَّاني فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَة» (نور/۲).
با این وصف، چرا در آیه حاضر که در خصوص زنان است، دزدی قبل از زنا مطرح شد؟
🌴الف. در
تدبر ۴.د این احتمال مطرح شد که ترتیب گناهان عملیای که در این آیه مطرح شده از موارد کاملا عام به سمت مواردی است که زنانهتر است، و در این حالت طبیعی است که دزدی بر زنا مقدم شود.
🌴ب. در
تدبر ۱۲ از مورد «د» به بعد، اشاره شد که چهبسا مقصود اصلی دزدیهایی است که در مورد زنان مصداق پیدا میکند، که اگر چنین باشد دیگر تقدم آن بر زنا (که در مورد هم زن و هم مرد معنا دارد) طبیعی است.
🌴ج. ...
@yekaye
#ممتحنه_12