4️⃣ بعد از بحث
#تکفل_اقتصادی، سراغ مساله
#ارث میرود:
باز حالتی است که پای مسائل اقتصادی در عرصه خانوادگی پیش آمده است که از طرفی محل سوء استفاده اقویا میتواند باشد،
چنانکه از طرفی وراث قویتر در اغلب جوامع زنان و بچهها را از ارث محروم میکردند؛
و از طرف دیگر در بسیاری از مواقع، شحصی که اموالی برجای میگذارد، به خاطر کدورتهای خالهزنکی و یا علاقههای افراطی و متعصبانه عدهای را از سهم الارث محروم میکردهاند؛
و
اسلام با تاکید بر اینکه هم زنان از ارث بهره دارند و هم مردان، و سپس با تعیین مقادیر معین برای ارث افراد و هشدار به اینکه شما لزوما نمیدانید که چه کسی بیشتر به نفع شما خواهد بود، تا حدود زیادی زمینههای چنین سوء استفادههایی را منتفی کرد.
⭕️در این فراز سه نکته خیلی به چشم میخورد⭕️
🔺یکی اینکه مساله ارث را از بحث اخلاقی آغاز کرد و بعدا سراغ تقسیم فقهی- حقوقی رفت؛
و در بحث اخلاقی دو نکته را مورد تاکید قرار داد:
▫️یکی اینکه به وراث توصیه کرد که محرومانی که سهم قانونی از ارث ندارند اما در هنگام تقسیم ارث حضور دارند را بیبهره نگذارید؛ و
▫️دوم هشدار داد که مبادا وارثان قوی، عاقبت فرزندان خود را در نظر آورند و وارثان ضعیف (یتیمان) را از سهمالارث محروم نکنند؛
🔺دوم اینکه در بحث تقسیم فقهی-حقوقی، عمده افرادی که بر سهم معین آنان به طور خاص تاکید کرده است، زناناند: یعنی با اینکه درباره سهم والدین توضیحی داده، اما بلافاصله برای سهم مادر در وضعیتهای خاص سخن گفته، همچنین با اینکه درباره سهم برادر و خواهران سخن گفته، اما در مورد سهم یک خواهر یا دو خواهر و ... به طور خاص سخن گفته است. شاید اگر به قانون «عصبه» در جاهلیت، (که ارث را فقط به بازماندگان مذکر میدادند) - که در قوانین بسیاری از تمدنهای گذشته (مانند تمدن یونان و روم و ...، و تا اندکی پیش قرن قبل در جوامع مسیحی غربی) نیز وجود داشته، دقت شود - اهمیت این تاکید خاص بیشتر آشکار گردد.
🔺سوم اینکه در حالی که سهم مبنا را سهم زنان قرار داد (هم با بیانات فوق، و هم اینکه در موارد متعددی سهم مردان را با شاخص «معادل سهم دو زن» معرفی کرد)، بر تفاوت سهم زن و مرد نیز تاکید کرد؛
و این نحوه طرح مساله، در آن واحد دو کار را با هم انجام میدهد:
▫️یکی اینکه در عرصهای که اصلا به زن سهمی نمیدادند، سهم زنان در ارث را جدی کرد و به احیای حقوق آنان همت گماشت؛
▫️و از سوی دیگر، با توجه به تفاوتهای روانشناختی و جامعهشناختیای که بین زن و مرد وجود دارد، احیای حقوق زنان را در قالب تساوی نامعقولی که امروزه در غرب شایع شده، پیش نبرد؛ و عملا تفاوتهای واقعی بین زن و مرد را، که توجه به آنها برای تشکیل و تثبیت نهاد خانواده ضروری است، جدی گرفت.
💢از این رو، به تعبیر شهید مطهری، نهضت احیای حقوق زن در اسلام، برخلاف آنچه در غرب رخ داد، از راه شوراندن زنان علیه مردان و سست کردن بنیان خانواده نبود؛ بلکه حقوق آنان را به نحوی اعاده کرد که بنیان خانواده محکمتر، و پیوند میان زن و شوهر استوارتر گردد.💢
@yekaye