.
4️⃣ «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ»
🔖در نکات ادبی بیان شد که تعبیر «تفضیل بعضهم علی بعض» به لحاظ معناشناختی، هم میتواند برای تفاضل طرفینی به کار رود (یعنی از جهاتی اینان بر آنان برتری دارند و از جهات دیگری آنان بر اینان) و هم برای تفضیل یک طرفه.
اکنون میگوییم اگر «قوامیت» مردان بر زنان را به معنای «متصدی امور زنان» بودن بدانیم (اعم از اینکه قوام را مدیر و فرمانروا قلمداد کنیم یا تکیهگاه یا ...)
آنگاه با توجه به اینکه ضمیر «هم» هم برای خاص جنس مذکر، و هم برای اعم از مذکر و مونث به کار میرود، تعبیر «تفضیل بعضهم علی بعض» میتواند ناظر باشد به حالات متعددی،
و در نتیجه کل این آیه ظرفیتهای معنایی متعددی پیدا میکند؛ که در اعتبار هریک باید جداگانه بحث کرد؛
و البته با توجه به امکان استفاده از یک لفظ در چند معنا، هرکدام که اعتبار معناشناختیاش اثبات شود، میتواند مد نظر بوده باشد.
👈(برای اینکه در هریک از این حالات چگونه میتواند معنی دهد، در داخل هر پرانتز گزارهای پیشنهاد شده، که ادعا نمیشود که این گزارهها لزوما درست و مورد نظر آیه است؛ یعنی اینها صرفاً برای تصور کردن این است که در هریک از این صورتهای زیر، برای آیه چگونه میتوان معنایی یافت؛ اما برای اینکه هریک از این معانی واقعا مورد نظر خداوند بوده یا خیر، باید جداگانه بحث شود.)
🔵 معانی مختلف منطقا محتمل برای «تفضیل بعضهم علی بعض»
🔷1. بین مطلقِ انسانها
🔹1.1. تفاضل طرفینیِ انسانها بر هم (مردان متصدی امور زناناند بدین جهت که خداوند اساساً انسانها را متفاوت و در نتیجه وابسته به هم آفریده است)
🔹1.2. تفضیل مبهم برخی از انسانها بر برخی دیگر (مردان متصدی امور زناناند بدین جهت که خداوند اساساً برای شکلگیری زندگی اجتماعی برخی را مافوق و برخی را تحت فرمان دیگران قرار داده است)
🔷2. بین برخی از انسانها و برخی دیگر
🔹2.1. تفاضل طرفینی مردان و زنان، یعنی مردان از پارهای جهات بر زنان برتری دارند و زنان از پاره ای جهات بر مردان (مردان متصدی امور زناناند به جهت جمعبندی مجموع برتریهای هریک از مردان و زنان بر همدیگر)
🔹2.2. تفضیل مردان بر زنان (مردان متصدی امور زناناند به جهت برتری مردان بر زنان)
🔹2.3. تفضیل زنان بر مردان (مردان متصدی امور زناناند به جهت برتری زنان بر مردان، که موجب شده مردان همچون خدمتکار کارهای زنان را انجام دهند!)
🔷3. بین خود مردان.
🔹3.1. تفاضل طرفینی بین خود مردان (مردان متصدی امور زناناند با توجه به تفاوتهایی که بین خود مردان است؛ یعنی این متصدی امور زنان بودن مردان مال همه مردان نیست؛ بلکه با توجه به تفاوتهای خود مردان با همدیگر، برخی از مردانند که مثلا ازدواج میکنند و متصدی امور زنان میشوند)
🔹3.2. تفضیل برخی از مردان بر برخی دیگر (مردان متصدی امور زناناند به نحوی که در تصدی این امور، برخی از مردان بر برخی دیگر اولویت دارند)
🔴 در اقوال متعددی که ناظر به این آیه وجود دارد دو دیدگاه به طور جدیتر مطرح است که اتفاقاً غالبا در مقابل هم مطرح میشود:
♦️یکی اینکه به قرینه اینکه از تعبیر «رجال» و «نساء» (و نه تعابیری مانند «ازواج» و ...) استفاده کرد، «تصدی امور زنان توسط مردان» ناظر به مطلق مردان و زنان (اعم از درون خانواده یا در کل جامعه) قلمداد شده است؛ و نتیجه گرفتهاند که اساساً مدیریت امورات جامعه باید در دست مردان باشد (مثلا: علامه طباطبایی در المیزان، ج4، ص343)
♦️و دوم اینکه به قرینه ادامه آیه این تعبیر اول را هم ناظر به عرصه خانواده دانست؛ که یا از این جهت درباره زنان مطیع و ناشزه سخن میگوید، ناظر به زن و شوهر است (یعنی تصدی امور زنان توسط شوهرشان) (نظر شهید مطهری در یادداشتهای استاد مطهری، ج5، ص150)؛ و یا با توجه به تعبیر «نفقه دادن»، ناظر به مطلق محیط خانواده دانست، که هم نسبت زن و شوهر و هم نسبت پدر و دختر را دربرمیگیرد؛ و ناظر به احکامی مانند اذن پدر در ازدواج دختر هم میشود. (یعنی تصدی امور زنان توسط پدران یا شوهرانشان)
@yekaye
👇ادامه بحث درباره معانی محتمل برای «تفضیل بعضهم علی بعض»👇