.
9️⃣ - 1️⃣«فَالصَّالِحاتُ ... حافِظاتٌ لِلْغَیبِ بِما حَفِظَ اللَّهُ»
مراد از «الغیب»ی که اینان «حافظ» آن هستند، چیست؟
بسته به معنای حرف «لـ»، تحلیل «الـِ» در «الغیب»، و مراد از «بما حفظ الله»، معانی مختلفی میتواند مد نظر باشد؛که
⭕️ ابتدا، سراغ حرف الف و لام میرویم.⭕️
🍃الف. «الـ» را میتوان جانشین ضمیر دانست (شبیه «وَ اشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْباً» (مریم/4) که به معنای «رأسی» بوده است)؛ آنگاه، ضمیر محذوف، میتواند «هُم» باشد، یعنی «شوهرانشان»؛
آنگاه مقصود از این «غیب» و حافظ آن بودن، عبارت است از:
🌱الف.1. هر چیزی که در غیاب همسرشان حفظ و مراقبت از آن لازم باشد، اعم از عفت و پاکدامنی خویش، یا اموال و خانه همسر و ... (مجمع البيان، ج3، ص69)؛ یعنی با توجه به اینکه «غیب» مقطه مقابل «شهادت» است، می خواهد بفرماید همان طور که در هنگام حضور و شاهد بودن همسرانشان، اموری همچون عفت و یا اموال شوهرانشان را حفظ میکنند، در غیابشان هم چنیناند. (الکشاف، ج1، ص506) که ظاهرا این معنا اظهر از سایر معانی است، و در احادیث متعددی هم به کار رفته است. (مانند حدیث7، و حدیث8..ج، که نظایرش فراوان است)
🌱الف.2. هر آنچه از همسران آنان مخفی و غایب است، خواه بدین جهت که همسر حاضر نیست (مثلا در سفر است) ویا حاضر است اما از آن خبر ندارد. (ابن عطیه، به نقل از البحر المحيط، ج3، ص624)
🌱الف.3. اسراری که همسرانشان با اینان درمیان گذاشتهاند، بلکه هر امر مخفیای که بین آنان و همسرانشان میگذرد. (الوافي، ج22، ص698)
🌱الف.4. ...
🍃ب. «الـ» جانشین ضمیر باشد و آن ضمیر محذوف «هنّ» باشد، یعنی خودشان؛
آنگاه مقصود از این «غیب» و حافظ آن بودن، عبارت است از:
🌱ب.1. مواظب باطن خویش هستند؛ که این دست کم دو معنی دارد:
🌾ب.1.1. مواظبت از باطنی که برای خودشان آشکار است؛ یعنی این گونه نیستند که با ظاهرسازی دروغین، خواستههای خویش پیش ببرند.
🌾ب.1.2. مواظبت از باطنی که برای خودشان هم ممکن است آشکار نشود؛ یعنی چنان مراقب خویشاند که دقت دارند مبادا حتی ضمیرناخودآگاهشان آنان را به سوی کاری سوق دهد که شایسته نیست.
🌱ب.2. کنایه است از پاکدامنی و عفت خویش؛ از این جهت که بسیاری از اوقات، بیعفتی در خلوت و مخفیانه انجام میشود، پس شخص باید در وضعیت مخفیانه خویش، مراقب عفت خود باشد.
🌱ب.3. ...
🍃ج. «الـ» جانشین ضمیر باشد و آن ضمیر محذوف «ه» باشد، که مرجع ضمیر «الله» است؛
آنگاه مقصود از این «غیب» و حافظ آن بودن، عبارت است از:
🌱ج.1. اسرار الهی، که هرچه از این اسرار را دست مییابند افشا نکنند.
🌱ج.2. هرآنچه خداوند (تکوینا یا تشریعا، در خصوص خود آنها یا در هر موردی دیگری) مخفی قرار داده است، اینان برای مخفی ماندنش مراقبت میکنند؛ که به این معنا، حتی پوشاندن زینتهای خویش از غیرمحارم هم میتواند مصداق این آیه باشد.
🌱ج.3. ...
🍃د. «الـ» میتواند «الـ» عهد باشد، یعنی آن غیبی که بحثش گذشت،
آنگاه اینکه منظور چیست، محتملاتی میتوان در نظر گرفت، از جمله:
🌱د.1. اشاره باشد به تعبیر «فضل الله بعضهم علی بعض»، یعنی این تفاوتی که خداوند بین افراد قرار داده، یک حقیقت غیبی است (غیبی بودنش یا بدین جهت که ابعادش معلوم نیست؛ و لذا خداوند نفرمود در چه زمینهای برتری داده، و یا اینکه چراییاش معلوم نیست، ویا ...) که اینان مراعات آن را میکنند؛ و درصدد انکار آن برنمیآیند.
🌱د.2. ...
🍃ه. «الـ» میتواند «الـ» جنس باشد، یعنی مطلقِ «غیب»؛
آنگاه اینکه منظور چیست، محتملاتی میتوان در نظر گرفت، از جمله:
🌱ه.1. زنان صالح اساساً حریم «غیب» را حفظ میکنند؛ و اینان کسانیاند که پردهدار حریم ملکوتند.
🌱ه.2. چهبسا ناظر به نقشآفرینی اجتماعی باشد، یعنی با توجه به اینکه این مرداناند که عموما نقشآفرینی آشکار اجتماعی دارند، مقصود از اینکه زنان حافظ غیباند، این باشد که عمده نقشآفرینیِ خود را به نحوی ایفا میکنند که چندان به چشم نمیآید؛ چنانکه در خصوص مهمترین زنان صالح (مانند حضرت آسیه، حضرت مریم، حضرت خدیجه، حضرت زهرا س، حضرت زینب س، و ...) با اینکه تردیدی در نقشآفرینی اجتماعی عظیم آنان نداریم (تا حدی که برخی از این افراد در آیات صریحا به عنوان الگوی مطلقِ مومنان، نه فقط الگوی زنان مومن، معرفی شدهاند؛ تحریم/11-12)، آنچه از نقشآفرینی اجتماعی آنان به چشم میآید بسیار محدود و منحصر به مواردی است که این بروز و ظهور به حد ضرورت و وجوب رسیده است.
✅ تبصره
چنانکه بارها گفته شد این موارد محتملاتی است برای معنای آیه؛ اما اولاً ادعا نداریم که واقعا همین احتمالها عندالله مد نظر بوده است؛ بلکه صرفاً میگوییم این آیه تاب این معانی را دارد؛ و ثانیا اینکه با توجه به امکان استفاده از یک لفظ در چند معنا، هیچ منعی ندارد که همه اینها، وبلکه دهها معنای دیگری که به ذهن ما نرسید، مد نظر بوده باشد.
@yekaye