تفسیر سوره یس » آیات ۵۹ تا ۶۴
«۵۹» وَامْتَازُواْ الْیَوْمَ أَیُّهَا الْمُجْرِمُونَ
و (گفته میشود: ) ای گناهکاران و مجرمین! امروز (از نیکوکاران) جدا شوید.
«۶۰» أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی ءَادَمَ أَن لَّا تَعْبُدُواْ الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ
«۶۱» وَأَنِ اعْبُدُونِی هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ
ای فرزندان آدم! مگر به شما سفارش نکردم که شیطان را اطاعت نکنید که همانا او برای شما دشمنی آشکار است. و تنها مرا بپرستید، که راه مستقیم همین است.
«۶۲» وَلَقَدْ أَضَلَّ مِنکُمْ جِبِلًّا کَثِیراً أَفَلَمْ تَکُونُواْ تَعْقِلُونَ
امّا شیطان گروه زیادی از شما را گمراه کرد، پس آیا شما تعقّل نمی کردید؟
نکته ها:
جدایی گناهکاران از نیکوکاران طبق قانون عدل الهی است، که فرمود: مؤمن و کافر یکسان نیستند: «أفمن کان مؤمنا کمن کان فاسقاً لا یستوون» (۷۸) شاید هم مراد از جدا شدن، جدایی مجرمین از یکدیگر و تنها شدن و به درد فراق گرفتار شدن باشد، همچون زندان انفرادی در دنیا که مجرمان را از یکدیگر جدا میکند.
کلمه «عهد» هرگاه با حرف «الی» بیاید، به معنای توصیه و سفارش است.
تنها عدّه ای از مؤمنان به عهد الهی خود عمل کرده اند. «من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا اللّه علیه» (۷۹)
«جِبّلاً کثیراً» به جمعیّت زیادی گفته میشود که همچون کوه عظمت داشته باشد. (۸۰)
مراد از عبادت شیطان، اطاعت شیطان است، چنانکه در حدیث میخوانیم: «مَن اطاع رجلاً فی معصیة فقد عَبَده» (۸۱) هر کس در گناه از کسی اطاعت کند، بندگی او را کرده است.
#تفسیر_سوره_یس
✍
#محسن_قرائتی
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
💯
@zandahlm1357