.......:
مردان و حفظ حجاب زنان
حجاب به معناى پوشش، اگرچه در اصل براى زنان تشريع شده و خطاب مستقيم آيات حجاب به زنان است، ولى براى مردان نيز در حفظ حجاب زنان وظايفى را واجب دانست. اين حقيقت را افزون بر اينكه از چند روايت گذشته كه برخى وظايف مردان در برابر زنان نامحرم را بيان مى كند و نيز از ديگر سخنان اهل بيت (عليهم السلام) مى توان دريافت، در آيات مربوط به حجاب نيز به روشنى مى توان ديد. در سوره مباركه نور، پيش از آنكه خداوند به زنان دستور حجاب بدهد، مردان را به حفظ كردن
چشم و خوددارى از نگاه به زنان امر مى كند. [۲]
بنابراين رعايت حجاب فقط وظيفه زنان نيست؛ به ويژه اگر حجاب را رفتارى عفيفانه ميان زن و مرد معنا كنيم، از ديدگاه اسلام تفاوتى در رعايت آن براى زن و مرد وجود ندارد.
نكته مهمى كه بايد به آن توجه داشت، اين است كه حجاب زنان بسيار به حجاب مردان بستگى دارد. ازاين رو اگر بخواهيم زنان مسلمان به حجاب خود توجه كامل داشته باشند، بايد فضاى حاكم بر جامعه مسلمانان فضاى سالم باشد؛ زيرا به تجربه ثابت شده حفظ حريم حجاب و عفاف، فقط بر عهده زنان نيست و نمى توان اين وظيفه مهم را فقط به آنان سپرد. بلكه مردان نيز بايد با رفتارهاى مناسب خود، در برپايى اين فضا شركت فعال داشته باشند. مردى كه در برخورد با زنان نامحرم، چشم خود را مى بندد و رفتارى سنگين و باوقار دارد، نه تنها به وظيفه شخصى خود كه آلوده نشدن به گناه است، عمل كرده، بلكه براى تقويت حجاب و عفاف زنان جامعه قدمى برداشته است. در مقابل، كسانى كه در برخورد با زنان، به ويژه زنانى كه به حجاب خود اهميت نمى دهند، به گونه اى رفتار مى كنند كه آنان را به بدحجابى تشويق مى كنند، به يقين، زمينه دور شدن آنها از حجاب را فراهم كرده اند. بنابراين گسترش فرهنگ حجاب، مانند مشاركت در حمل بارى سنگين است كه يك طرف آن را زنان بلند كنند و طرف ديگر را مردان بر دوش خود
بگذارند.
در اينجا براى روشن تر شدن نقش مردان در ايجاد عفاف و پاكى در جامعه، چند سخن نورانى از امامان معصوم (عليهم السلام) نقل مى كنيم:
امام على (عليه السلام) مى فرمايد:
اِنّما المَرْأَةُ لُعْبَةٌ فَمَنِ اتَّخَذَها فَلْيُغَطِّها. [۱]
به راستى كه زن، شادى بخش زندگى است. هر كس او را به همسرى گرفت، بايد بپوشاندش.
----------
[۲]: ر. ك: نور: ٣٠.
[۱]: غرر الحكم و دررالكلم، ج١، ص٢٩٨.
در اين حديث، امام على (عليه السلام) مردان را مأمور حفاظت از حجاب زنان قرار داده است.
رسول خدا (صلى الله عليه و آله) نيز مى فرمايد:
مَنْ كانَ يُؤْمِنُ بِاللهِ وَ الْيَومِ الآخِرِ فَلا يَبِتْ فى مَوضِعٍ يَسمَعُ نَفَسَ امْرَأَةٍ لَيْسَتْ لَهُ بمَحْرَمٍ. [۲]
هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، شب را در جايى به صبح نمى رساند كه صداى تنفس زن نامحرم به گوشش برسد.
رسول خدا (صلى الله عليه و آله) در سخنى ديگر به مردان مى فرمايد:
اِيّاكُم وَ مُحادَثَةَ النِّساءِ فَاِنَّهُ لا يَخْلُو رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ لَيْسَ لَها مَحْرَمٌ اِلّا هَمَّ بِها. [۳]
از گفت وگو و خنديدن با زنان بپرهيزيد كه هرگاه مردى بيگانه با
زنى خلوت كند، قصد [سوء استفاده از] او را مى كند.
رسول خدا (صلى الله عليه و آله) در سخن ديگرى به امير مؤمنان على (عليه السلام) فرمود:
يا عليُّ مَنْ اَطاعَ امْرَأَتَهُ اَكَبَّهُ اللهُ عَلى وَجْهِهِ فِى النّارِ. فقال علي (عليه السلام):
وَماتِلْكَ الطّاعَةُ؟ قال: يَأذَنُ له فِى الذّهابِ اِلى الحمّاماتِ وَ الْعُرُساتِ والنّائِحاتِ وَلُبْسِ ثيابِ الرِّقاق. [۱]
اى على! هر مردى از زنش اطاعت كند، خداوند او را به صورت، به دوزخ مى اندازد. امام على (عليه السلام) عرض كرد: «در چه چيزى از زنش اطاعت كند؟ » فرمود: «به او اجازه دهد به جاهاى نامناسب [كه سبب كم رنگ شدن حجاب او مى شود، ] مانند حمام هاى بيرون از خانه و مجالس عروسى و سوگوارى برود يا اجازه دهد [در حضور نامحرمان] لباس هاى نازك و بدن نما بپوشد».
با توجه به احاديث بيان شده، عفاف و حجاب زن به عفاف و حجاب مرد بستگى دارد و اين مرد است كه با رفتارش مى تواند زنان را به حجاب يا بى حجابى و بى عفتى تشويق كند.
----------
[۲]: وسائل الشيعه، ج٢٠، ص١٨۵.
[۳]: نهج الفصاحه، ابوالقاسم پاينده، ص٢٠٢.
[۱]: بحارالانوار، ج١٠٠، ص٢۴٩.
#راهکار تقویت فرهنگ حجاب
https://eitaa.com/zandahlm1357