#رزق
🔰 ما در مباحث اتاق کودکمون، طرح درس هایی رو داریم که در مورد کــســب و رزق هست و در اونجا مفصل در موردش توضیح میدیم...
✅ اما توضیح کوتاهی در مورد کسب و رزق که داخل بسیاری از انیمیشن ها اومده، از جمله انیمیشن شازده کوچولو:
«کـــســـب» در قـرآن(به جز یکی دو مورد) مـذمـومـه و به جاش «رزق» هست که مـمـدوحـه...
⁉️ چـــرا؟!
🟢 یه دلیلش اینه که رزق رو خدا به مقدار وســع و ظـرفـیـت(همون قـــدر) ماست که بهمون میده... و هر جاییباشیم بهمون میرسه، لازم به دلهره داشتن از اینکه عقب نیفتیم، نیست....! «وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ»، آیه ۳ سوره ی طلاق
🔴 اما کسب بهدنبال اکتساب ماست... خودمون دنبالش میریم و عموما هم بیشتر از ظرفیتمون میخوایم کسب کنیم!(مثال بارزش هم سلبریتی ها... که همیشه دنبال کسب کردن هستن)
🟢 از سمت دیگه بهتره که ما برای اینکه رزق خودمون رو زیاد کنیم(حجم لیوان وجودی مون رو افزایش بدیم) کارهایی رو انجام بدیم که به ما توصیه کردند...
مثل:
✅ دعـا
✅ تــقـوا
✅ تـوکـل
✅ شـکـرگـزاری
✅ انــفـاق
✅ عـلم نـافــع
✅ حــلـم و صــبــر
و...
✅ چون رزق متناسب با ظرفیتمون روزیمون میشه... ✅
🟩 یه نکته ی جالب اینه که خدا گفته:
«كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ»، آیه ۳۸ سوره ی مدثر
«یعنی هر نــفـــســـی در گرو کـــســـب خود است...»
🟨 ما گــروگــان و در رهـــنِ کسب های خودمون هستیم...
✅✅ رزق بیدالله است اما کسب بأیدیکم.
✅✅ رزق، خــدابــنــیــاده اما کسب، خـودبـنـیاد...
✅✅ به موجب رزق، انسان غــنــی میشه و رهــیــن نمیشه اما به موجب کسب، انسان غــنــی نمیشه بلکه رهــیــن میشه...
✅✅ رزق موجبات طــهارت قــلـب رو فراهم میکنه اما کسب موجبات «رین» و زنـگـار گرفتن قــلب رو...
👈🏻 پس:
کـــســب موجب «رهن» و «رین» میشه اما رزق چنین نیست.
💢💢💢 لذا در سکانس بالا، روحیه ی اقتصاد لیبرالی و کاپیتالیستی رو در کودک ایجاد میکنند...
تاجر بدون هیچ ظرفیت و تلاشی و با محور قرار دادن خودش، طمع به دست آوردن تمام ستاره ها(بخوانید رهین شدن ستاره ها) رو داره و این به کودک القاء میشه که:
⭕️ به دنبال کـــــســــب باش، نه رزق.... ⭕️
#رسانه_شناسی
#تربیت_تفریحی
انــــدیــشســـرای کـودک و نــوجــوان
@s4k_ghalbesalim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#واکاوی_انیمیشن
❇️ کودک تا یک سنی خوبه که تـــخــیــل داشته باشه... و ممدوح هست...
چون می دونید که اگه اجازه ی تخیل ممدوح به کودک ندیم، بزرگتر که بشه به جای تخیل های سرکوب شده، به تـــوهـــم رو میاره (یعنی بیشتر درگیر توهم ها و برداشت های غلط ذهنی خودشه تا حقایق...)
❌ اما اگه از یه سنی که بگذره، دیگه تخیل نه تنها خوب نیست، بلکه مذمومه...
📌 در این انیمیشن و در این سکانس(که البته سکانس های دیگه هم هست) داره الــقــاء میشه که بیش از سن توصیه شده، تخیل داشته باش!
⭕️ اینکه در بزرگسالی هم بخوایم کودکانه زندگی و کودکانه رفتار کنیم، مورد قبول نیست و اطرافیان ما رو انسان سخیفی محسوب میکنن...
#رسانه_شناسی
#تربیت_تفریحی
انــــدیــشســـرای کـودک و نــوجــوان
@s4k_ghalbesalim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#واکاوی_انیمیشن
✅ دین اسلام، دین حریت و آزادگیه...
ما نباید اسیر وابسته ی ثروت، پول، انسان ها، مکاتب و... باشیم.
❇️ تنها معبود و الهه ی ما الله است و نباید خودمون رو در بند کسی قرار بدیم...
اما در این سکانس القاء وابسته بودن میشه...
#رسانه_شناسی
#تربیت_تفریحی
انــــدیــشســـرای کـودک و نــوجــوان
@s4k_ghalbesalim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#واکاوی_انیمیشن
اون گُل منه...!
✅ قرآن، مالکیت حقیقی در جهان رو از آنِ خدا میدونه و تأکید میکنه که آنچه در اختیار انسان قرار داره، از سوی خداوند به او بخشیده شده و با اراده اوست که این مالکیت، ادامه پیدا میکنه و یا از انسان گرفته میشه...
🔷«لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ
مالکیّت و فرمانروایی آسمان ها و زمین فقط در سیطره اوست، و همه امور به خدا بازگردانده می شود.»
لذا تمام دارایی های ما در این جهان، متعلق به صاحب اصلی اونها، یعنی خداونده(مالک درجه یک) و ما مالکیت درجه دو رو داریم...
👈🏻 و اینکه در این سکانس، مالکیت گل به شازده کوچولو داده میشه و مالکیت درجه یک نادیده گرفته میشه، به کودک القاء میشه که همیشه خودش و دارایی هاش رو در رأس ببینه و مالکیت درجه یک رو فراموش کنه...
#رسانه_شناسی
#تربیت_تفریحی
انــــدیــشســـرای کـودک و نــوجــوان
@s4k_ghalbesalim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#واکاوی_انیمیشن
من مالک ستاره هام!!
💢 نکات این سکانس:
⭕️ شخصیت تاجر رو جای خداوند قرار دادن(سست شدن پایه های توحیدی در کودک)
⭕️ القاء دیدگاه اقتصادی مرکانتیلیستی
⭕️نشان دادن جامعه ی کمونیستی
⭕️ نشان دادن جامعه ای که افراد اون مانند ربات کار میکنند و قدرت تشخیص خوب از بد رو ندارند
⭕️ تاجر به دنبال کسب هست، نه رزق
#رسانه_شناسی
#تربیت_تفریحی
انــــدیــشســـرای کـودک و نــوجــوان
@s4k_ghalbesalim
#واکاوی_انیمیشن
نکات دیگر انیمیشن شازده کوچولو در چند تصویر...
#رسانه_شناسی
#تربیت_تفریحی
انــــدیــشســـرای کـودک و نــوجــوان
@s4k_ghalbesalim
۵۸. آمدنم بهر چه بود؟!.mp3
7.8M
🎙 سلسله صوت کودک تمدن ساز
#صوت_۵۸
⁉️ بـالاتــر از خـــودشـــنــاســـی، چه چیزی قرار داره؟!
⁉️ تفاوت نگاه به انــســـان در انواع مکتب ها، در چه چیزی هست؟!
#صوت
#سلسله_صوت
#کودک_تمدن_ساز
#اندیش_سرای_کودک_نوجوان_قلب_سلیم
@s4k_ghalbesalim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#زنگ_قهرمانان
✅ تقویت صـــلابـــت و ایــســتـادگــی در پسران، در مسیر حق و الهی، عنصری مهم برای تأدیب آنهاست... ✅
باید کاری کنیم تا نسل جدید به جای الگو قرار دادن قهرمان های پوشالی، قهرمان های واقعی رو بشناسند و از اونها الگوبرداری کنند...✌️🏻
#تمدن_سازی
انــــدیــشســـرای کـودک و نــوجــوان
@s4k_ghalbesalim
#زنگ_بازی
✳️ قــوانــیــن:
تعداد: دو نفر و بیشتر
سن: چهارسال به بالا
زمان: ۱۰ دقیقه یا بیشتر
وسایل: توپ، تعدادی جمله ناقص!
1️⃣ بچهها دایرهوار مینشینند.
2️⃣ مربی، پدر، مادر توپ رو به طرف یکی از بچهها میندازه و جمله ناقصی رو میگه...
3️⃣ کسی که توپ رو دریافت میکنه، جمله رو هم کامل میکنه.
4️⃣ بعدش توپ رو برای هر کسی که بخواد میندازه و بعد از دریافت نفر دوم، مربی، پدر یا مادر جمله ناقص دیگه ای میگه.
🔰 جملاتی مثل:
وقتی خوشحالم...
وقتی حوصلهم سر رفته...
وقتی ناراحتم...
وقتی گرسنمه...
وقتی سردمه
وقتی گرممه...
و...
✳️ هــــدف: تقویت عضلات درشت، تمرکز برای دریافت توپ، تقویت گفتگو و عزت نفس، تمرین ابراز احساسات
#بازی_سالم
#تمدن_سازی
انــــدیــشســـرای کـودک و نــوجــوان
@s4k_ghalbesalim