eitaa logo
راه رشد
2هزار دنبال‌کننده
40 عکس
17 ویدیو
0 فایل
((يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ : (قرآن) به سوی رشد و تعالی هدایت می کند پس به آن ایمان آوردیم.)) جن، ۲
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی از صحنه های جان سوز بعد از رحلت پیامبر و بعد از قصب خلافت، قصب سرزمین فدک از حضرت زهرا (س) و اخراج نماینده ایشان توسط نماینده ابوبکر است که در امالی شیخ طوسی از زبان امیرالمومنین (ع) نقل شده است و مظلومیت دختر پیامبر را تصویر می کند: ((فاطمه در مسجد خطبه ای ایراد کرد و به دفاع از  حق خویش برخواست. اما در برابر دلایل محکم خود، سخنان نادرستی شنید و کسی هم به یاری اش برنخواست. او با دلی شکسته و چشمی اشک بار و ناراحت به منزل بازگشت و به من که زانوی غم در بغل داشتم شکوه کرد و از شکسته شدن حریم ها و بی یاوری گلایه کرد و مرگش را از خدا درخواست کرد. برای دلداری اش چنین گفتم: ای دختر برگزیده عالمیان و یادگار بهترین پیامبران، بر تو هیچ حسرت و افسوسی نیست بلکه دشمن تو سزاوار حسرت و افسوس است. غمگین نباش و اندوه را از خود دور کن. به خدا سوگند اگر امروز در گوشه ای نشسته ام دلیلش سستی در دینم نیست؛ بلکه آنچه در توان داشتم به کار بستم و بیش از این برایم مقدور نیست کاری کنم. روزیِ تو نزد خداوند محفوظ است و آنچه برای تو در جهان آخرت ذخیره شده برتر و بهتر از چیزی ست که امروز از تو به تاراج برده اند. پس آرام باشد و کار را به خدا واگذار.)) امالی شیخ طوسی، مجلس ۳۸. ★*******★ کانال راه رشد @sabilroshd
آیا می دانستید کوه دماوند، بلندترین کوه آتشفشانی آسیاست؟ آتشفشانی که در اصطلاح زمین شناسان خاموش نیست بلکه خفته است و چندین بار هشدار فعال شدن مجدد آن را داده اند. در ماه گذشته که آتشفشان های بزرگی در دوسوی کره زمین فعال شدند (هاوائی در اقیانوس آرام، استرومبولی در ایتالیا، سمرو در اندونزی و شیولوچ در روسیه) عاقلانه نیست که به‌ فعال شدن دماوند به عنوان یک اتفاق محتمل فکر کنیم؟! کسی جز خدا از درون زمین خبر ندارد. در سوره قمر، بعد از ذکر بلاهای اقوام گذشته بدلیل گناهان و مخالفتشان با پیامبران، سوالی می پرسد: ((آیا کفار شما بهتر از (کفارِ) اقوام گذشته اند(!) یا برائت نامه ای در کتب مقدس دارید (که براساس آن مشمول عذاب نخواهید شد!). یا اینکه می‌گویند ما همه با هم هستیم و یاری رسان یکدیگر هستیم! زودا که جمع، پراکنده شود و به پشت فرار کنند!)) قمر، ۴۳ الی ۴۵. در چند آیه قرآن این مضمون بعد از وقوع عذاب ذکر شده است: ((چه بسیار باغ ها و چشمه سارهایی که بعد از خود به جای گذاشتند. و زراعت و جایگاه های فاخر (و پرآوازه). و نعمتی که از آن برخوردار بودند.)) دخان، ۲۵ الی ۲۷. آیا ممکن نیست ییلاقات پرآوازه دماوند و پایتخت مشمول چنین تعبیراتی شوند اگر مردمش خدا و فرامین او را فراموش کنند؟ ★*******★ کانال راه رشد @sabilroshd
ممکن است مومن با خود بگوید علت این وابستگی هایی که خدا بین او و سایر انسان ها ایجاد کرده است چیست؟ و اینکه آیا این وابستگی ها مانع انقطاع او الی الله نمی شود؟ بعضی ها می گویند این تکنولوژی از مملکت کفر و استکبار آمده و خود را مدیون آنها می بینند. و یا ممکن است صاحبکار یک مؤمن انسانی لامذهب باشد. واقعیت این است که این حالت سخت است اما می توان اینگونه فرض کرد که خدا از این طريق هم اجر این بنده اش را بیشتر مي کند و هم راه هدایت را برای آن بنده اش باز می گذارد. شرایط ما از حضرت موسی (ع) و حضرت یوسف (ع) که بغرنج تر نیست. فرعون حکم پدری برای حضرت موسی داشت و غذا، امکانات و جایگاه برایش فراهم کرده بود. زلیخا هم نقش مادری و اربابی برای حضرت یوسف داشت. ولی آیا فرعون توانست حضرت موسی را مجبور به شرک به خدا کند و یا زلیخا توانست حضرت یوسف را مجبور به معصیت خدا کند؟ آیا اینکه آمریکا این تکنولوژی را ایجاد کرده (که در مقابل پولش را هم گرفته!) دلیل می شود حکم خدا را بخاطر او کنار بگذاریم یا در کنار خدا برای او جایی باز کنیم؟ مگر وقتی که غربی ها علوم شان را از مسلمانان یاد می گرفتند احکام کتاب آسمانی ما را قبول کردند؟ گاهی بعضی ها با ژست حق به جانب اینگونه استدلال می کنند! نمی دانند که اولین و بزرگ ترین حقی که بر گردن ماست (قبل از رئیس، قبل از کسی که به‌ ما کمک کرده و حتی قبل از پدر و مادر) حق خداوند متعال است؛ پس به اشتباه نیفتیم: ((والاترین حقوق الهى، حق خود باری تعالی ست که پاس-داشت آن را بر تو واجب کرده؛ و این حق، بن‌مایه دیگر حقوق است و هر حقى از آن ریشه مى گیرد.)) رساله الحقوق امام سجاد (ع). همچنین امام سجاد (ع) به زیبایی درباره حق حاکم و فرادستان صحبت می کند و شرایطی را که فرمان فرادست با فرمان خدا ناسازگار است را بیان می کند: ((حق حاکم آن است که بدانى خدا تو را وسیله ى آزمایش او قرار داده است و او نیز با تسلطى که بر تو دارد، گرفتار توست. باید از سر خیرخواهى پندش دهى و چون بر تو مسلط است، با او درنیفتى که خود و او را هلاک کنى. تا آن مایه که از شرّ او در امان باشى و به دینت زیان نرسد، با نرمش و سازش در پى خشنودى او باشى و از خدا بخواهى که تو را در این راه یارى دهد ... مگر این که بخواهد تو را از بجا آوردن حق خدا بازدارد و میان تو و حق خدا و حقوق خلق حایل شود. بر توست که حق خدا و خلق را به جاى آرى آن گاه به حق او بپردازى. ولا قوة الا بالله.)) رساله الحقوق. ★***★ کانال راه رشد @sabilroshd
برای داشتن اخلاص باید علم انسان کامل باشد. دانست که منبع فیض یکی ست ولی واسطه های فیض در دایره ممکنات بی نهایت اند. اگر منبع فیض اراده رساندن آن را داشته باشد معطل یک واسطه خاص نمی ماند. اگر واسطه ای امتناع ورزد واسطه دیگری برای تو جایگزین خواهد کرد. این در حالی ست که اگر واسطه ای بخواهد به تو خیری برساند ولی منبع فیض اراده اش بر عطا نباشد، هیچ منبع دیگری برای جایگزینی او وجود ندارد: ((قُلْ أَفَرَأَيْتُمْ مَا تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِيَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ كَاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِي بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِكَاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ عَلَيْهِ يَتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ : بگو آيا توجه کرده اید به آنهایی که به جای خدا می خوانید، اگر خداوند بخواهد زیانی به من برساند آيا آنها مى‏ توانند زیان او را برطرف كنند يا اگر بخواهد رحمتی برساند آيا آنها مى‏ توانند رحمتش را بازدارند؟! بگو خدا برای من بس است؛ اهل توكل تنها بر او توكل مى كنند.)) زمر، ۳۸ ★***★ کانال راه رشد @sabilroshd
ممکن است ۴۰ سال طول بکشد تا سالک درک کند هدف ملموس و عینی اش باید ((بنده خوبِ خدا شدن)) باشد. هر عنوان دیگری جز این باعث فریفته شدن و تشویش ذهن می شود. چه آرامش بی پایانی ست در این جمله امیر مومنان: ((إِلَهِی کَفَى بِی عِزّاً أَنْ أَکُونَ لَکَ عَبْداً : معبود من، برای من این عزت کافی ست که برای تو بنده ای باشم.)) کنز الفوائد، ج ۱. ((ای در سر هر کس از خیالت هوسی بی یاد تو برنیاید از من نفسی مفروش مرا به هیچ و آزاد مکن من خواجه یکی دارم و تو بنده بسی)) ابوسعید ابوالخیر ★***★ کانال راه رشد @sabilroshd
قرائت قرآن قبل از اذان ظهر از بلندگوی مسجد به گوش می رسید: ((لَا يَسْتَوِي أَصْحَابُ النَّارِ وَأَصْحَابُ الْجَنَّةِ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمُ الْفَائِزُونَ)) حشر، 20. گفتم اصحاب آتش و اصحاب بهشت برابر نیستند؛ این اصحاب بهشت اند که پیروزند. گفت: ((مگر من می گویم اهل جهنم پیروزند؟!)) گفتم: ((نه. تکذیب کنندگان اینگونه می گویند.)) گفت: ((پس چرا به من می گویی؟)) ساکت شدم. از بلندگوی مسجد آیه بعدی به گوش رسید: ((وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ)) گفتم آیه بعدی می گوید: ((و این مثال ها را برای (همه) مردم می زنیم به امید آنکه آنها فکر کنند)). واقعیت این است که دنیا سرای غفلت است؛ چه برای مکذبین و چه برای مؤمنین. هر کدام به اندازه خود غافلیم. و همان دنیایی که سرای آخرت می نامیم یعنی ((سرای دیگر)) روزی می شود تمام زندگی مان بصورتی که طبق قرآن، قوه ادراکی ما، طول زندگی دنیایی مان را در حد چند ساعت یا حداکثر یک روز تخمین می زند! ((و زندگى دنيا جز بازى و سرگرمى نيست. و قطعا سراى آخرت براى كسانى كه پرهيزگارى مى كنند بهتر است. آيا نمى‏ انديشيد؟!)) انعام، 32. ★*******★ کانال راه رشد @sabilroshd
آیا هیچ بچه ای اگر آزاد باشد خودش تکالیف مدرسه اش را انجام می دهد یا ساعت ۶ و نیم صبح برای کلاس بیدار می شود؟ چگونه است که برای تکلیف مدرسه به بچه هایمان سخت می گیریم تا انجام دهند ولی در انجام تکالیف الهی میگوئیم نه بچه باید خودش بفهمد و آزادانه انتخاب کند! هیچ عالم دینی منکر انتخاب آگاهانه افراد نیست ولی بالاخره میزانی از سخت گیری برای شروع به تکلیف نوجوان ها لازم است. وقتی مادری با حجاب با دخترِ کاملا بی حجابش وارد مطب می شود علامت سوال بزرگی در ذهنم شکل می گیرد! آیا جز این است که امتحان آموزش و پرورش برایمان از امتحان خدا جایگاه بالاتری گرفته است؟: ((أَنْتُمْ أَشَدُّ رَهْبَةً فِي صُدُورِهِمْ مِنَ اللَّهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَفْقَهُونَ : همانا شما بيش از خدا در دلهای آنها مايه هراسيد! این به آن خاطر است كه آنها مردمانى‏ اند كه فهم نمی کنند.)) حشر، ۱۳. رفوزه شدن آخر سال بچه برایمان مهمتر است از رفوزه شدن آخر عمرش؛ در حالی که سال تحصیلی بر می‌گردد و جبران می شود ولی عمر نه! ((تا آنگاه كه مرگ يكى از ايشان فرا رسد مى‏ گويد پروردگارا مرا بازگردان تا کارهای خوب انجام دهم! هرگز، این کلامی ست که او می گوید (و از جانب ما اجابت نمی شود).)) مومنون، ۹۹ و ۱۰۰ ★***★ کانال راه رشد @sabilroshd
خداوند زیباست؛ زیبایی مطلق است و انسان زیبایی را دوست دارد. آیا خداوند هیچگاه جمالش را به مومنان نشان خواهد داد؟ روایتى از پیغمبر گرامى اسلام(ص) آمده است که می فرمایند: ((در همان حال که بهشتیان غرق در نعمتهاى بهشتى هستند، نورى بر بالای سر آنها آشکار مى شود، سرشان را بالا می گیرند که پروردگار متعال بر آنها (بصورت شمه ای از جمال و مهربانی اش) جلوه کرده است. می گوید سلام بر شما اى بهشتیان! ... پس به آنها نگاه می کند و آنها به او نگاه می کنند. و تا زمانی که در حال نگاه به اویند تمامی نعمت های وافر بهشت را فراموش مى کنند تا زمانی که از نظر غایب شود.)) تفسیر نمونه، ذیل آیه ۵۸ سوره یس. ((قمری جان صفتی در ره دل پیدا شد در ره دل چه لطیف است سفر، هیچ مگو گفتم ای دل چه مَه‌ست این، دل اشارت می‌کرد که نه اندازه توست این بگذر هیچ مگو گفتم این روی فرشته‌ست عجب یا بشر است گفت این غیر فرشته‌ست و بشر هیچ مگو ای نشسته تو در این خانه پرنقش و خیال خیز از این خانه برو رخت ببر هیچ مگو گفتم ای دل پدری کن نه که این وصف خداست گفت این هست ولی جان پدر هیچ مگو)) مولوی. از تعابیر دعای کمیل می‌توان اینگونه فهمید که سخت ترین عذاب آخرت زمانی ست که مجرم می بیند خدا دوستانش را جمع کرده ولی او از کرامات حضرت حق بی بهره است و به تعبیر خود خداوند در قرآن کریم، برای همیشه فراموشش کرده است! به زبان حال به آنها گفته می شود: ((أَذْهَبْتُمْ طَيِّبَاتِكُمْ فِي حَيَاتِكُمُ الدُّنْيَا وَاسْتَمْتَعْتُمْ بِهَا)) یعنی استفاده تان را در زندگی دنیا بردید! حال که فهمیده اید معشوق حقیقی و حُسن ازلی در جای دیگری بوده دوباره میدان دار شده اید؟! ((مدعی خواست که آید به تماشاگَهِ راز دست غیب آمد و بر سینهٔ نامحرم زد دیگران قرعهٔ قسمت همه بر عیش زدند دل غمدیدهٔ ما بود که هم بر غم زد جانِ عِلْوی هوسِ چاهِ زنخدان تو داشت دست در حلقهٔ آن زلفِ خَم اندر خَم زد)) حافظ ★***★ کانال راه رشد @sabilroshd
اقبال لاهوری شخصیتی مورد احترام و متفکری دردمند از دیار شرق بود. متعهد به میراث فرهنگی نیاکان و شاعری صاحب سبک بود. او هم فیلسوف بود، هم شاعر. هم با فیزیک و روانشناسی آشنایی کامل داشت و هم اهل سجاده، سیاست، مجلس و قانون گذاری بود! علامه اقبال لاهوری معتقد به احیای تمدن اسلامی و بازگشت به شکوه گذشته بود و در راه انتشار این پیام زحمت فراوان کشید. روحش شاد. ((چون چراغ لاله سوزم در خیابان شما ای جوانان عجم جان من و جان شما غوطه ها زد در ضمیر زندگی اندیشه ام تا بدست آورده ام افکار پنهان شما تا سنانش تیزتر گردد فرو پیچیدمش شعله ئی آشفته بود اندر بیابان شما فکر رنگینم کند نذر تهی دستان شرق پارهٔ لعلی که دارم از بدخشان شما میرسد مردی که زنجیر غلامان بشکند دیده ام از روزن دیوار زندان شما حلقه گرد من زنید ای پیکران آب و گل آتشی در سینه دارم از نیاکان شما)) اقبال لاهوری، کتاب زبور عجم ★*******★ کانال راه رشد @sabilroshd
در زمان پیامبر (ص) در میان یهود زنای محصنه ای در طبقه اشراف اثبات شد. یهودیان از گذشته از اجرای حکم تورات (که همان سنگسار بود) درباره اشراف سر باز می زدند. آمدند نزد پیامبر تا ایشان حکم سبک تری بدهند. پیامبر فرمودند حکم ما همان حکم تورات است ولی یهودی ها باز هم امتناع کردند. در این هنگام آیه ۲۳ سوره آل عمران نازل گردید: ((أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذینَ أُوتُوا نَصیباً مِنَ الْکِتابِ یُدْعَوْنَ إِلى کِتابِ اللّهِ لِیَحْکُمَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ یَتَوَلّى فَریقٌ مِنْهُمْ وَ هُمْ مُعْرِضُونَ : آيا ندیدی کسانی را که نصیبی از کتاب دارند دعوت می شوند تا کتاب خدا بر آنها حکم کند سپس گروهی از آنها پشت می کنند و روی گردان هستند.)) آل عمران، ۲۳ قیس بن عمرو یکی از شاعران دوست دار حضرت امیر (ع) بود که بارها در مدح امام شعر سروده بود. قیس در زمان خلافت امام در ماه رمضان مرتکب شرب خمر شد. او را گرفتند. حضرت (طبق قرآن) حکم به شلاق دادند. قبل از اجرای حکم اطرافیان قیس نزد امام رفتند و می گفتند که او از یاری دهندگان جبهه حق بوده و درست نیست حکم رویش اجرا شود ولی این حرف ها در اجرای حکم بر روی قیس تاثیری نگذاشت. حکم شرابخواری و پارتی مختلط مشخص است ولی گویا اگر بازیکن فوتبال باشی حکم رویت اجرا نمی شود. حق را فدای مصلحت کردن تا کی ادامه می یابد! اصلا واقعا این مصلحت است یا کج اندیشی؟ از فردا میشود جلوی بد مستی سایر بازیکنان فوتبال را گرفت؟! نمی توان دو نوع حکم داشت؛ نمی توان دو نوع زندان داشت. حداقل روش پیامبر (ص) و امیر المومنین (ع) اینگونه نبوده! ★***★ کانال راه رشد @sabilroshd
عجله از ضعف می آید؛ در حالی که خداوند قدرت مطلق و فرمانروای بی چون و چراست. علت صبر او و علت بی صبری ما همین است. ما فکر می کنیم فلان فاسق یا ظالم فرار کرد و از مجازات قِصر در رفت؛ در حالی که خداوند می‌داند که او هر کجا برود نزد خودش است!: ((وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ : و مبادا خداوند را غافل از آنچه ستمكاران مى كنند بپنداری! جز اين نيست كه [كيفر] آنان را براى روزى به تاخير مى‏ اندازد كه چشمها در آن خيره مى ‏شود.)) ابراهیم، ۴۲ صبورتر از پیامبر اعظم (ص) که نداریم. ببینید خدا چگونه می گوید: ((قُلْ لَوْ أَنَّ عِنْدِي مَا تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ لَقُضِيَ الْأَمْرُ بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ : بگو اگر آنچه را که با شتاب خواستار آنيد (یعنی وعده حساب و عذاب) نزد من بود قطعا کار ميان من و شما (پیش از این) به انجام رسيده بود!)) انعام، ۵۸. اگر صبر خداوندی نبود همان ۱۴۰۰ سال پیش بساط عذاب و ثواب پهن میشد و تمام. ولی او می خواهد دنیا تا آنجا که خودش صلاح می‌داند ادامه پیدا کند؛ بدبخت های نسل بشر جمع شوند و خوشبخت های نسل بشر تا زمان فعلی ما و بعد از ما هم مشخص شوند. این یک صبر استراتژیک است و خداوند در حال شمارش اعمال است!: ((و البته نبايد كسانى كه كافر شده‏ اند تصور كنند اينكه به ايشان مهلت مى‏ دهيم براى آنان نيكوست! ما فقط به ايشان مهلت مى‏ دهيم تا بر گناه [خود] بيفزايند و [آنگاه] عذابى خفت ‏آور خواهند داشت.)) آل عمران، ۱۷۸ ما بی تابی می کنیم چون فکر می کنيم کم تعداد و ضعیف شده ایم ولی خداوند صبور است چون صفر بودن مخالفانش در برابر لشکر قدرتمند خود را می داند: ((حَتَّى إِذَا رَأَوْا مَا يُوعَدُونَ فَسَيَعْلَمُونَ مَنْ أَضْعَفُ نَاصِرًا وَأَقَلُّ عَدَدًا : زمانی که آنچه را که وعده داده مى ‏شوند ببينند آنگاه در می يابند كه ياور چه كسى ضعيف‏تر و کدام یک شماره‏ اش كمتر است!)) جن، ۲۴. ★***★ کانال راه رشد @sabilroshd
انسان های موفق یک ویژگی مشترک دارند و آن این است که همه بازنده های خوبی بوده اند! هیچکس از ابتدا موفق به دنیا نیامده است بلکه شکست ها را مایه اصلاح و تکامل خود قرار داده است. شاید بتوان گفت یکی از مهمترین تفاوت های انسان های موفق با دیگران طرز نگاه و برخوردشان با پدیده ی ((شکست)) بوده است. واقعا چرا یک یا دو پرتاب ناموفق ماهواره در کشور ما مایه خود تحقیری می شود ولی انگلیسی که با رسانه هایش مدام بر سر ایران می کوبد، ۱۳ سال بعد از ما و تازه با کمک آمریکا اولین پرتاب موشکی اش چند میلیارد دلار خسارت به بار می آورد (!!) ولی خود تحقیری و یأس پراکنی نمی کنند؟! ما گوش به سخنان پیشوایانمان داریم یا گرگ ها؟! ((شکست ها، پله های نردبان موفقیت هستند. کسی که از اولین شکست مایوس شود لیاقت توفیق ندارد.)) منسوب به امیر المؤمنین (ع) ★*******★ کانال راه رشد @sabilroshd