#مهارتهای_ارتباط ١
✳ *ضرورت آگاهی*
🔸 ما ناگزیر از روابط انسانی هستیم و برای این روابط انسانی سالم نیاز به آموختن داریم و این در حالی است که در عصری زندگی میکنیم که امکان آموزش فراهم است و همه چیز قابلیت آموزش را دارد. باید آموزش گرفت تا بتوان خوب زندگی کرد. بسیاری از مشکلات زندگی به جهت جهالت ماست و بعد از آگاهی درمییابیم که انجام آن امر تا چه اندازه آسان و به راحتی قابل اجرا بوده و به سهولت میشده از آن گردنه عبور کرد. مشکل اصلی انسان جهل اوست، باید آگاه شود تا از مشکلات عبور کند.
📗 در دعای ابوحمزه ثمالی به خدای سبحان عرض میکنیم:
🔆 «لَا تَرُدَّنِي بِجَهْلِي»؛ «خدایا به دلیل جهالتم مرا مردود مکن»
💠 با این درخواست معلوم است جهالت، مُهر مردودیت بر انسان بار میکند. هر نوع نا آگاهی سبب میشود تا فرد از مقبولیت نزد حضرت حق دور گردد و مردود شود.
✳ *مهارتهای ارتباط*
💠 روابط انسانی و آموزش صحیح این رابطهها از امور مهمی است که باید آموزش بگیریم و به یافتههای قدیم خود اکتفا نکنیم.
💠 گاهی رابطههای انسانی امری قهری و طبیعی است و در ظاهر نیازی به آموختن ندارد، مانند رابطه مادر و فرزند، اما کیفیت همین رابطهها نیز قابلیت ارتقا دارد. رابطه مادر و فرزند به طور طبیعی در نهاد هر دو وجود دارد اما گاه به دلیل بسیاری از بیتوجهیها و جهالتها در گذر زمان رو به ضعف و فتور و نقص میرود و گاه تا مرز خاموش شدن و از بین رفتن رابطهها به پیش میرود.
💢 مباحث مهارتهای ارتباطات بر آن است که در محضر قرآن و عترت آموزش بگیریم که *ارتباط سالم چه ارتباطی است و ارتباطات سالم چگونه ارتقا پیدا میکند و موانع سلامت ارتباط چیست.*
📚 « استاد زهره بروجردی»
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🆔@sabkezendegikareemane
💐s.hoseini
🌸💫آسان شدن ازدواج💫🌸
اگر فرد مجردی دوست دارد كه ازدواج كند سه روز روزہ بگیرد و در هر شب آن پیش از رفتن به رختخواب 21 باراین آیات را از سورہ فرقان بخواند و از خداوند بخواهد تا خواسته اش را برآوردہ سازد خداوند امر ازدواج او را آسان میكند.
🔱والَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا ﴿74﴾ أُوْلَئِكَ یُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمَا صَبَرُوا وَیُلَقَّوْنَ فِیهَا تَحِیَّةً وَسَلَامًا ﴿75﴾ خَالِدِینَ فِیهَا حَسُنَتْ مُسْتَقَرًّا وَمُقَامًا ﴿76﴾🔱
📚مستدرک الوسائل ج14 ص211
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🆔@sabkezendegikareemane
🌱محبت یکطرفه است یا دوطرفه؟ اگر کسی فقط خوبی کند و منتظر جبران و تشکر نباشد،به چه مقامی میرسد؟
🌸پاسخ دکتر غفرانی:
🌱با اینکه هر فعل، عمل، ارتباط، جریان، حرکت، ابراز، ظهور و مهر و محبتی، « دو طـــرفِ » دارد،
اما هر فعل، عمل، ارتباط، جریان، حرکت، ابراز، ظهور و مهر و محبتی، حتما و قطعا « فقط یکـــــطرفه » ابراز می شود و ظهور پیدا می کند و « ارتباط دو طرفه »،« محــــــال » است و اصلا شدنی نیست.
پس: بارش، یکطرفه است، رویش، یکطرفه است، تابش، یکطرفه است، آفرینش، یکطرفه است، هر افزایش و کاهشی، یکطرفه است، پرواز، یکطرفه است، شور و نشاط، یکطرفه است، حیات و زندگی، یکطرفه است، هر عبادتی، یکطرفه است، « تشکر »، یکطرفه است، « بوسیدن »، یکطرفه است، « خنده »، یکطرفه است، « لذت »، یکطرفه است، « عشق »، یکطرفه است،
و در ضمیمه آن پرسیدم:
اگر انسان این « یکطرفه » بودن « تمام افعال و أعمال » را بفهمد، در تمام رفتارهایش به چه « صفت » بسیار ارزشمندی دست پیدا می کند؟
که پاسخ آن (همانطور که اکثرا متوجه شدند)، « اخــــــــلاص » است.
« أخلاص »،« عصاره زندگی نورانی و معطر أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه است: از علی آموز إخلاص عمل.
اگر انسان، عاقلانه و مؤمنانه در رفتارهایش « اخلاص » داشته باشد، از دیگران (با اینکه انتــــــظار واکنش منطقی دارد، اما) از إحسان و إنفاق و إطعام و مهر و محبتش، از دیگران « هیچ توقــــعی » ندارد و برای هیچ یک از تلاشهایش، (از مخلوق) « أجر » نمی خواهد، « رحمه للعالمین » می شود، « جلوه کوثر » می شود و گرفتار « تکاثر » و « مقایسه » و « حسادت » و « بُـــخل » و « حرص » و « حس زشت طلبکاری » نمی شود.
لذا انسان مخلص، شخص عاقل و مؤمن و موحّدی است که: از تنگ نظری، اسارت نفس، بردگی ذهن، نوکری غرائز، دنیاگرایی، ظاهربینی، سطحی نگری، و از تمام رذائل، خودش را « خـــــــــلاص » و رها کرده است.
پس انسان مخلص می تواند با « جاهلین غرق در جاهلیت »، پیامبری کند و بهترین تمدن را بسازد،
انسان مخلص می تواند (مثل حضرت نوح علیه السلام و حضرت لوط علیه السلام) « با زن خائن خود » به پیامبری خود بپردازد و دختران خوبی هم داشته باشد.
انسان مخلص می تواند (مانند حضرت آسیه سلام الله علیها) با هر همسر کج و معوج و بداخلاقی برای خودش زیبا زندگی کند و با هر بیماری، طبابت کند، برای کوفیان هم امامت کند.
خلاصه اینکه انسان مخلص، مثل « آینه ای شفاف »، أسماء و صفات و اراده الهی را « یکطرفه تجلّی » می دهد و هیچ خوف و حزن و غم و غصه ای هم ندارد. اللهم الرزقنا.
#هنر_زن_بودن
#زوجیت
#استاد_غفرانی
#خانواده
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🆔@sabkezendegikareemane
💐s.hoseini
🌱با سلام.آیا در هر ارتباطی،نباید هر دو طرف برای انجام تکالیفشان تلاش کنند؟ آیا تلاش یک طرفه فایده ای دارد؟
🌸پاسخ استاد غفرانی:
🌱سلام و رحمت الهی بر شما
هر ارتباطی، هر جریانی، هر فعلی، هر کاری « دو طرف » دارد اما هیچ ارتباط و جریان و فعل و کاری « دوطرفه » نیست و هیچ ارتباطی « محال » است که بتواند « دوطرفه » باشد.
مثلا: مترو با اینکه دو طرف و دو سر دارد اما نمی تواند « همزمان » به دو طرف حرکت کند.
اخلاص یعنی درک و فهم همین « یکطرفه » بودن هر فعلی.
پس زن یا مرد مخلص، فقط برای تقرب خودشان به کمال و به حق و به خالق، تکالیف عقلی و قانونی و شرعی خود را انجام می دهند و هیچ توجهی به « بازخورد » و « بازتاب » و « واکنش » مخاطب خود ندارند.
آنان باور دارند که « از کوزه همون برون تراود که در اوست. »
پس محبت مخلصانه محبتی « بدون توقع » و « بدون منت » و « بدون اذیت » و « بدون ریاکاری » است (مثل محبت خدا به خلق ، یا مادر به فرزند)
#هنر_زن_بودن
#زوجیت
#استاد_غفرانی
#خانواده
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🆔@sabkezendegikareemane
💐s.hoseini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢💢💢
#دلیل اصلی #خراب شدن #رابطه ...
☝️گاهی ما #مقصر یم اما تصورش را هم نمیکنیم...
#همسرداری
#استاد_شجاعی
🆔@sabkezendegikareemane
💐S.hoseini
#کلام_رهبر
🔷🔸 *فرآیند تربیت، همیشه در قالب یک کلاس خاص بین مربی و متربّی اتفاق نمی افتد*؛ بلکه تمام اعمال و رفتار و اتفاقات در محیط، در شکلگیری تربیت متربی مؤثر است؛ از این رو ضروری است که والدین و مربیان و معلمان محترم به همه این شئون توجه داشته باشند که هر برخورد یا گفت وگوی ناسنجیده، تأثیر تربیتی خاص خود را دارد.
❇️ *مقام معظم رهبری-مدظله العالی- با یک مثال عینی به بیان این اصل تربیتی میپردازند:*
🌀 اگر شما گاهی میبینید یک بچهای که در محیط مذهبی و خانواده مذهبی تربیت شده، اما در آن دوران ضدمذهب میشود، این نشانه بیتأثیری آن عامل تربیتی خانوادگی نیست؛ بلکه نشانه وجود یک عامل ناشناختهای است که ما از آن بیخبریم.
🌀 احیاناً اختلاف پدر و مادر، همان پدری که نماز شب هم میخواند یا همان مادری که عفت خودش را با شدیدترین وجهی و با وسواس حفظ میکند، خصوصیاتی دارد که در رفتار آن مخاطب تأثیر منفی میگذارد. یعنی با یک خُلقیاتی همراه است که آن کودک نتیجه میگیرد که باید آن خلق پدر را نپذیرد و به طور طبیعی نمیپذیرد. و ما از این عوامل در داخل خانواده بیاطلاعیم. یا یک عنصری در داخل خانوادهها وجود دارد که از آن غافلیم.
📚 کتاب تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری، تهران، نشر تربیت اسلامی، جلد اول
🆔@ sabkezendegikareemane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شخصیت محوری، مهمترین بحث تربیت
🔻بحث تربیت دینی، تنگه ی اُحُدی دارد. علت
شکست ما در احد تربیتی، رها کردن تنگه شخصیت محوری است!
شخصیت محوری یعنی کسی که اولا من دوستش دارم، ثانیا از نگاه من همه چی تمام هست و هر کاری میکند، همان کار درست است.
# استاد عباسی ولدی
#تربیت_فرزند
#حتما_ببینید
🆔@sabkezendegikareemane
💐s.hoseini
🔸اگر بمب انرژی نیستی، حتماً دچار یک بیماری روحی هستی!
🌼 راههای رسیدن به حال خوش معنوی و نشاط زندگی (ج۴)
🔻 انسان فقط در صورتیکه شاد و پرنشاط باشد، از نظر روحی، سالم است. انسان در اثر شادی و نشاط عمیقی که در جانش وجود داشته باشد، میتواند استرسها و غمها را رد بکند. وقتی انسان شاد نباشد دچار بیماری میشود؛ این بیماری اینقدر مزمن است که خیلیها متوجهش نمیشوند.
🔻 برخی عادتهای روحی مانند ترسهای نابجا، حسادتها، غصهخوردنها و فکر کردن دربارۀ نگرانیها، در واقع بیماریهایِ روحی هستند. کسانی که به هرکدام از این ویژگیهای منفی، عادت کنند، هیچوقت نمیتوانند عمیقاً شاد بشوند!
🔻 هرکدام از ما اگر عمیقاً شاد نیستیم، یعنی دچار بیماری روحی هستیم، لذا نمیتوانیم شادی و شیرینیِ چیزهایی که خیلی شادیآور هستند- مثل عبادت و مناجات- را بچشیم. مانند آدم مریضی که ذائقهاش خراب شده و نمیتواند طعم شیرینی را بچشد.
🔻 شاد نبودن و سرور نداشتن را صرفاً «نداشتن یک مهارت یا یک صفت خوب» تلقی نکنیم! بلکه شاد نبودن را علامت این بگیریم که «من یک بیماری روحی دارم و عمیقاً دچار یک عادت غلط هستم!» لذا برای شاد بودن، باید این بیماریها را در خودمان ریشهکن کنیم.
🔻 آدم تا وقتی که بمب انرژی نباشد، حتماً بیمار است و یک مشکل اساسی دارد و حتماً یک سلسله عادات بد، روح او را درگیر کرده است.
👤علیرضا پناهیان
🚩مسجد امامصادق(ع) - ۹۶.۳.۹
👈🏻 متن کامل:
📎 Panahian.ir/post/3972
#حال_خوش_معنوی
🔸🔹🔸🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🆔@sabkezendegikareemane
#نهضت_فکر ۱
علی رغم این که تفكر در دین اسلام جایگاه وسيعي دارد وبراي آن حساب جدي باز شده است.
شوربختانه انسانهاي مذهبي در اجرا هم بهایی را که دین به فکر داده است، براي آن قائل نيستند، به همین جهت بسیاری از امور نامطلوبی که در زندگی واقع ميشود، پیرو بی فکری ها یا کج فکری های خودمان است. یعنی اگر صحیح فکر کردن را یاد بگیریم و در روزمره زندگي برای فکر امتیاز جدی قائل باشیم، به حول و قوه حضرت حق قطعا مي توانيم از ضررها و نگرانی ها و کدورت ها و ناراحتی ها پیش گیری كنيم.
فكر توحيدي، یکی از چیزهایی است که آموزش داده نشده است و با اینکه قربه الی الله را گفتن را آموزش گرفته ايم اما شرک را به ما نشان ندادند و بعضي از ما انسانها با وجود متدین بودن مشرک بزرگ شده ایم.
فکر از مواردی است که ضرورتش از كودكي برای ما احساس نشده است در حالی که نقش بسیار اساسی در زندگی ما دارد.
اگر فرزند ما مریض شود به دکتر مراجعه مي كنيم و اين امر را براي خود الزامی می دانیم ولی اگر اهل فکر نباشیم دائم به آنها خدمات مختلف مي دهيم اما او را وادار به فکر كردن نمی کنیم.
اگر به فرزند خود فكر كردن را ياد دهيم، از او تدبير درست می جوشد و از نیاز مندي به ديگران مستغنی می شود.
در قرآن ١٨ بار ماده فکر به کار رفته است بارها از افراد به جهت فكور بودن تعریف شده است و از افراديكه از فكر خود استفاده نمي كنند، مذمت شده است.
در روایات گاهی انقدر فكر را ارزشمند می دانند که هفتاد سال عبادت محسوب می شود.
یک ساعت فكر كردن، یک روز عبادت و گاهی اوقات نصف عبادت حساب شده است.
دین ما خیلی برای فکر ارزش قائل است و فکر را نماد بندگی می داند.
عبادت یعنی با فکر کردن خضوع را در مقابل مولایم به نمایش می گذارم.
اميرالمومنين در نهج البلاغه مي فرمايند: الْفِكْرُ مِرْآةٌ صَافِيَة
فکر، آیینه ای شفاف است كه همه چیز در آن دیده می شود ، قبح و حسن و عاقبت و انحراف و کوچکی یا بزرگی کار، همه چیز در آن مشاهده می گردد .
انقدر که در کتابهای غربی به امر فکرکردن بها داده شده است در زندگی ما مسلمانان براي آن ارزشي قائل نشدند در صورتيكه طبق روايات اسلامي یک ساعت تفكر، 70 سال عبادت است.
در واقع آرامش و عدم آرامش ما با فکر کردن تامین می شود.
بطور مثال رنگ موي فردي عوض می شود به نظرميايد زيبايي و تغيير مهمي صورت گرفته در حاليكه تاريخ مصرف ظاهر او چند سال بیشتر نیست ، ولی فکر در شخصیت انسان اثر گذار است اگر درست فکر کنيم شادمانی دائم ایجاد می شود و اگر نادرست فکر کنيم، نادانی باقی بوجود خواهد آمد.
اثر تفکر صحیح یا ناصحیح در قفس زمان حبس نمی شود فرازمانی است.
ما بايد کلیدی بودن این مبحث را باور کنیم.
اگر انسان درست فکر کند، روی نمازش هم اثر دارد ، تفکر صحیح در جسم و در روح او تاثیر گذار است و تفکر نادرست هم به جسم انسان آسیب می رساند و هم به روان او خدشه وارد مي كند.
"تفاوت فكر با خيال "
گاهی اوقات توهمات پرورش پیدا می کند و به خيالات و وساوس منجر مي شود، فرد تصور مي كند اهل فکر است اما عالم و عاقل او را به عنوان اهل فكر نمي شناسد.
"تعريف و مراحل فكر"
تعریفی که در فلسفه از فکر به ما ارائه می شود این است:
الفکر حرکه من المبادی من المبادی الی المرادی
فکر حرکت از یک مبدا به یک مقصد است، این حرکت باطنی فکر ناميده مي شود. وقتي اين حرکت تجزیه مي شود به ٥ مرحله تقسيم مي گردد:
١- مرحله اول مواجه شدن با یک امر مشکل و مبهم و مجهول،
٢-قدم دوم شناخت نوع مشکل است كه آيا ديني است ؟ آيا عاطفي است؟ آيا رفتاري و ارتباطي و اجتماعي است؟......
٣-قدم سوم استفاده از علم و تخصص براي حل مشكل است. مثلا ما نمي گوييم روباه اهل فکر است در حالی که خیلی نقشه کش است زيرا فكر كردن مختص انسان است
بعضی وقتها دوسال در مورد امري فکر می کنيم اما به نتيجه ايي نمي رسيم و سر جاي اول خود ايستاده ايم، این از اول فکر نبوده است زيرا فكر، حركت است و ما را پیش می برد و اگر پیش نرفتيم وهم بوده و شیطان در ما نفوذ كرده و ما را متوقف نموده است.
ما بايدبه سرمايه و موجوديی که از كودكي داريم و همه چیزهای درستی که آموزش گرفته ايم، توجه كنيم و آنرا در صفحه ذهن بازيابي كرده و مدفون ننماييم و به قول علم امروز از آن فلش گرفته و معضل فكري خود را ارزيابي و حل كنيم.
٤-قدم چهارم به ميدان آوردن معلوماتي كه با مشكل فعلي ما سازگار است مي باشد.
#استاد بروجردی
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
🆔@sabkezendegikareemane
🌻s.hoseini