#بهترین_سرآغاز
#موضوع؛نقش دین و پیامبران دینی در هدایت جوامع بشری_ چه کسانی از هدایت الهی بهرمند میشوند:
🔹اعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم
#آیه۲۱۳
✨﷽✨
كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ ۚ وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلَّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ ۖ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ ۗ وَاللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ {۲۱۳}
#ترجمه؛
🔹مردم(در آغاز آفرینش) یک امّت بودند(و همگی بر یک راه و روش و دارای آئینی واحد بودند و در زندگی اولیه و اجتماعی خودشان وحدت داشتند اما بعدها در اثر گسترش اجتماعات مختلف بشری و کثرت انسانها، خواسته ها و سلیقه ها، نیز توسعه یافت و در اثر اختلاف سلیقه ها، اختلافات گوناگونی بوجود آمد بنابراین برای رفع اختلافات گوناگون بشر و رسیدن انسانها به تکامل،) خداوند پیامبران دینی را با قانون الهی(یعنی دین) در میان ملّتهای مختلف قرار داد تا برای آنها حکومت (دینی ایجاد) کنند و با انذار و تبشیر مردم را هدایت و اختلافات آنها را بر طرف کنند ولی عمده اختلاف نظرها از سوی کسانی بود که دارای کتاب آسمانی بودند(یعنی برخی عالمان دین)که در اثر حسادت، از حق منحرف شدند و با
وجود دلایل روشن بازهم به اختلاف می پرداختند.
🔹خداوند آن دسته از مؤمنانی که در اختلاف نظرها بدنبال حق بودند، با اراده خودش آنها را هدایت نمود و براستی خداوند
هر که را بخواهد (و شایسته بداند) به راه مستقیم هدایت میکند.
#جزء2
#سوره_بقره /صفحه ۳۳ /آیه ۲۱۳
#نزول؛ مدینه
🔹طرح#آیه_به_آیه قرآن کریم(موضوع و مفاهیم)
25.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نشر_خوبیها
شما دعوتید به تماشای حس و حال معنوی دختران دانش آموز، در مراسم اعتکاف ۱۴۰۲ جزیره قشم.
#ایام_البیض
#حال_خوش_معنوی
#اعتکاف_دانش_آموزی
https://eitaa.com/sabraqeshm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖منبر کوتاه 🔖
🎥#تصویری
🔅اهل چرتکه انداختن
اهل دو دوتا چهارتا
به هیچ وجه در دستگاه امام زمان علیه السلام جا ندارن!
🤲اللهم عجل لولیک الفرج
🔰#استاد_شجاعی
@Parvaanehaayevesaal 🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#تصویری
🔅ببخش تا ببخشه !
دعای ماه رجب
🟢 طبق آنچه که در تنها منبعِ این دعا (اقبال سید بن طاوس) ذکر شده؛
۱_ظاهرا _و لااقل احتیاطا_ «بسمالله» جزء دعا است .
۲_گرفتن محاسن با دست چپ و حرکت انگشت اشارهی دست راست، هنگام گفتن فراز پایانی (يا ذَا الْجَلالِ وَ الإِكْرامِ ..) وارد نشده است.
۳_ترجمه متن روایت چنین است؛
امام صادق (علیهالسلام) از «يا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ» تا «مِنْ فَضْلِكَ يا كَرِيمُ» خواند،
سپس در حالی که با دست چپ محاسن خود را گرفته و انگشت اشاره دست راستش را حرکت میداد، در همین حال، دوباره از اول تا اینجا خواند.
سپس [در حالی که همچنان دستش بر محاسنش بود و یا رها کرده بود] فرمودند؛ «يا ذَا الْجَلالِ وَ الإِكْرامِ ...»؛
🔸️لذا گرفتن دست بر محاسن در فراز پایانی، وارد نشده است.
آنچه میتوان گفت این است که؛
تنها در مرتبه دومِ قرائت؛ از ابتدا تا انتها و یا تا «يا ذَا الْجَلالِ وَ الإِكْرامِ ...» گرفتن محاسن مستحب است.
و حداکثر این که یک بار از ابتدای دعا تا «يا ذَا الْجَلالِ وَ الإِكْرامِ ...» و یا تا آخر مستحب است.
۴_در هر یک از کتابهای اصول کافی(ج۲، ص۵۸۳) و رجال کشی(ج۲، ص۶۶۷) دعایی شبیه به این مضامین وارد شده که اختصاص به ماه رجب ندارد و از محل بحث خارج است.
🔹عن محمّد السجاد في حديث طويل،
قال: قلت لأبي عبد اللّه عليه السلام: جعلت فداك هذا رجب علّمني فيه دعاء ينفعني اللّه به،
قال: فقال لي أبو عبد اللّه عليه السلام:
« اكتب بسم اللّه الرّحمن الرّحيم، و قل في كلّ يوم من رجب صباحاً و مساء و في أعقاب صلواتك في يومك و ليلتك:
يا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ، وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ شَرٍّ، يا مَنْ يُعْطِي الْكَثِيرَ بِالْقَلِيلِ، يا مَنْ يُعْطِي مَنْ سَأَلَهُ، يا مَنْ يُعْطِي مَنْ لَمْ يَسْأَلْهُ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً، أَعْطِنِي بِمَسْأَلَتِي إِيَّاكَ جَمِيعَ خَيْرِ الدُّنْيا وَ جَمِيعَ خَيْرِ الاخِرَةِ، وَ اصْرِفْ عَنِّي بِمَسْأَلَتِي إِيَّاكَ جَمِيعَ شَرِّ الدُّنْيا وَ شَرِّ الاخِرَةِ، فَإِنَّهُ غَيْرُ مَنْقُوصٍ ما أَعْطَيْتَ، وَ زِدْنِي مِنْ فَضْلِكَ يا كَرِيمُ. »
قال: ثمّ مدّ أبو عبد اللّه عليه السلام يده اليسرى فقبض على لحيته و دعا بهذا الدّعاء و هو يلوذ بسبّابته اليمنى، ثمّ قال بعد ذلك:
« يا ذَا الْجَلالِ وَ الإِكْرامِ يا ذَا النَّعْماءِ وَ الْجُودِ، يا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ، حَرِّمْ شَيْبَتِي عَلَى النّارِ » .
و في حديث آخر: ثمّ وضع يده على لحيته و لم يرفعها إِلّا و قد امتلأ ظهر كفّه دموعاً.
📖اقبال، ج۳، ص۲۱۱