در مورد بیماری کرونا، با توجه به توصیۀ مسئولان بهداشتی کشور مبنی بر عدم سفرهای غیر ضروری، آیا سفر کردن به شهرها و مناطقی که دولت سفر به آنجا را ممنوع اعلام کرده، جایز است؟
پاسخ
با توجه به مسئولیت الهی که همه ما در قبال سلامت خود و دیگران داریم، در شرایط کنونی که ویروس کرونا گسترش یافته و متخصصان و مسئولان بهداشتی توصیههای أکید در مورد پرهیز از مسافرت دارند، لازم است این توصیهها رعایت شود و چنانچه مقرراتی در این زمینه وضع گردد، تخلّف از آن جایز نیست.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
با توجه به مسئولیت الهی که همه ما در قبال سلامت خود و دیگران داریم، به طور کلی نباید از مقرراتی که توسط مسئولان در این زمینه ابلاغ میشود، تخطّی کرد و هر کاری که به سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع این بیماری کمک کند، حسنه و آنچه به شیوع آن کمک کند، سیّئه است.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
در هر کجا که براى جلوگیرى از انتشار ویروس کرونا اینگونه تجمعات ممنوع است، باید این منع جدى گرفته شود.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
لازم است بر طبق قوانین و مقرّرات حکومت اسلامى عمل شود.
حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی(مد ظله العالی):
توصیه و ارشادات کارشناسان خبره و راستگویِ پزشکی و مسئولان بهداشتی را در نظر بگیرید.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_213
🌷 آیه 195 سوره بقره
🌸 وَأَنْفِقُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَى الْتَّهْلُكَةِ وَ أَحْسِنُواْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الُْمحْسِنِينَ
🍀 ترجمه:و در راه خدا انفاق كنید و خود را به دست خود به هلاكت نیاندازید. و نیكى كنید كه خداوند نیكوكاران را دوست مى دارد.
🔴 آیات 190تا195 سوره بقره، مسلمانان را به دفاع از #دین و مقابله با كفّار فراخواند، این آیه پایان آن را با انفاق و احسان تمام كرده است. خودكشى وضرر به نفس، #حرام قطعى است كه از آیه استفاده مى شود. امّا شهادت طلبى در مواردى كه اساس اسلام در خطر باشد، افتادن در هلاکت نیست. این آیه در كنار سفارش به انفاق، مسلمانان را از هرگونه افراط و تفریط بازمى دارد. زیرا اگر ثروتمندان بخل ورزند و به فكر محرومان نباشند، اختلاف طبقاتى روز به روز توسعه پیدا كرده و عامل انفجار جامعه و نابودى آنان خواهد گردید. چنانكه اگر میانه روى در #انفاق مراعات نشود و انسان هرچه را دارد به دیگران ببخشد، به دست خود، خود و خانواده اش را به هلاكت كشانده است.
🔴 #قرآن در آیات دیگر نیز مسلمانان را به میانه روى در انفاق سفارش نموده و به پیامبرش مى فرماید: «ولا تجعل یدك مغلولة الى عنقك و لا تبسطها كل البسط» اى پیامبر! نه دست بسته باش كه چیزى نبخشى و نه آن چنان كه هر چه دارى یك جا ببخشى. امام صادق علیه السلام نیز در ذیل این آیه مى فرماید: انفاق شما، نباید در حدّى باشد كه دستِ خودتان خالى وبه بدبختى كشیده شوید. انسان علاقه دارد كه محبوب باشد، لذا قرآن از این فطرت استفاده كرده و مى فرماید: نیكى كن كه نیكوكاران محبوب #خداوند هستند.
🔹 پيام های آیه 195 سوره بقره🔹
✅ #اقتصاد، پشتوانه ى هر حركتى است. «انفقوا...» جهاد نیز بدون پشتوانه مالى و گذشت از برخى امكانات، امكان ندارد. اگر مردم به هنگام هجوم دشمن و در راه دفاع از حقّ، اموال خود را به کار نگیرند، گرفتار شكست قطعى مى شوند.
✅ با #انفاق، خود و اموالتان را بیمه كنید. «انفقوا فى سبیل اللّه و لاتلقوا بایدیكم الى التهلكة»
✅ در #اسلام جبهه و جنگ و كمک هاى مالى همه باید رنگ الهى داشته و براى رضاى خداوند باشد. «فى سبیل اللَّه»
✅ #محبوب_خدا شدن، بهترین تشویق براى احسان است. «اناللّه یحبّ المحسنین»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
@tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
📺 سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب در سی و یکمین سالروز رحلت امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد
🔻حضرت آیتالله خامنهای، ۱۴ خردادماه بمناسبت سی و یکمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی رحمهالله، در یک سخنرانی زندهی تلویزیونی با ملت ایران سخن خواهند گفت.
📱بیانات رهبر انقلاب ساعت ۱۱ روز چهارشنبه، از سایت، اینستاگرام، توئیتر KHAMENEI.IR و شبکههای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بصورت زنده پخش خواهد شد.
🔻مراسم سالگرد رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی که هرسال با سخنرانی حضرت آیتالله خامنهای در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار میشد، با توجه به دستورالعملهای بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر عدم برگزاری تجمعات، امسال در حرم مطهر برگزار نمیشود.
💻 @khamenei_ir
💠 پاداش سلام کردن
🌷 امام حسین علیه السلام:
لِلسَّلٰامِ سَبْعُونَ حَسَنَةً تِسْعٌ وَ سِتُّونَ لِلْمُبْتَدِئِ وَ وٰاحِدَةٌ لِلرّٰادِّ؛
🌹 سلام کردن هفتاد حَسَنِه و پاداش دارد؛
که شصت و نُه حسنه برای سلام کننده،
و یک حسنه برای جواب دهنده است.
📗 تُحَفُ الْعُقُول، ص ۲۴۸
5
💠 حدیث روز 💠
➖ خوشایندترین مرگ برای شیطان
🔻امام صادق عليهالسلام:
ما مِن أحَدٍ يَموتُ مِن المؤمنينَ أحَبَّ إلى إبليسَ مِن مَوتِ فَقيهٍ
🏴 براى شيطان، مرگ هيچ مؤمنى خوشايندتر از مرگ يك فقيه نيست.
📚 الكافي، ۱/۳۸/۱
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_215
🌷 آیه 197 سوره بقره
🌸 الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَّعْلُومَاتٌ فَمَنْ فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلاَ رَفَثَ وَ لاَ فُسُوقَ وَلاَ جِدَالَ فِى الْحَجِّ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَ تَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَيْرَ الْزَّادِ الْتَّقْوا وَاتَّقُونِ يَأُوْلِى الْأَلْباَبِ
🍀ترجمه:حج ماههاى مشخصی است، پس هر كه در این ماهها فریضه ى حج را ادا كند، آمیزش و گناه وجدال در حج روا نیست و آنچه از كارهاى خیر انجام دهید خدا مى داند. و زاد و توشه تهیه كنید كه البتّه بهترین زاد و توشه، تقوا است. اى خردمندان! تقوای من را پیشه کنید.
🌷 #أشهر_معلومات:ماه هاى مشخصى است
🌷 #فرض:واجب ، فريضه
🌷 #رفث:همبسترى و آمیزش
🌷 #فسوق:گناه منظور دروغ و ناسزاگویی
🌷 #تزودوا: زاد و توشه تهیه کنید
🌷 #تقوا:پرهیز از گناهان و محرمات
🌺 اعمال این آیه دو دسته هستند #عمره و #حج می باشد عمره مستحب است که از ماه شوال و ذىالقعده می توان انجام داد ولى زمان حج واجب ماه ذى الحجّه است. البته کسانی که توانایی مالی و اقتصادی دارند و توانایی رفتن دارند باید به #حج بروند و اگر افرادی توانایی مالی نداشته باشند حج واجب از آنها برداشته می شود. این آیه می فرماید بعضی کارها در حج نباید انجام شود مانند(فلا رفث) همبستری و آمیزش با همسر ممنوع است (و لا فسوق) و دروغ و ناسزا نباید گفته شود و گناه انجام نشود( و لا جدال في الحج) و جنگ و نزاع و جدال نباید انجام شود (و ما تفعلوا من خیر یعلمه الله) آنچه از کارهای خیر انجام می دهید خدا می داند. #خردمندان از پیرامون خود بهترین بهره را می برند و به ویژه اینکه اگر در حج قرار بگیرند از آن نهایت استفاده را می برند. و تزودوا فإن خير الزاد التقوا و اتقون يأولى الألباب : و زاد و توشه تهيه كنيد كه البته بهترين زاد و توشه ، تقوا است. اى خردمندان! تقواى من را پیشه کنید.
🔹 پيام های آیه197سوره بقره 🔹
✅ در #عبادات_اسلامى، زمان نقش مهمّى دارد.
✅ محیط و فضاى با صفاى #حج و مكّه را نباید با ارتكاب گناه و كدورت آلوده نمود. «لا رفث و لا فسوق و لا جدال فى الحج»
✅ اعتقاد و یقین به آگاهى #خداوند، رمز نشاط و امید در انجام وظائف است. «ما تفعلوا من خیر یعلمه اللَّه»
✅ در هر سفرى، زاد وتوشه لازم است، بهترین زاد وتوشه ى سفر #حج تقواست. «خیر الزّاد التّقوى»
✅ پرهیزكارى نشانه ى خردمندى است. «واتّقون یا اولى الالباب»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
@tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
زندگینامه: امام خمینی (۱۲۸۱-۱۳۶۸)
همشهری آنلاین: این مدخل زندگی پربار روحالله الموسوی الخمینی را به تصویر میکشد
روحالله الموسوی الخمینی در روز بیستم جمادیالثانی روز کوثر ولادت فاطمه زهرا (س) ۱۳۲۱ق/ ۱۲۸۱ش، در خانوادهای از اهل علم و مبارزه و تقوا و هجرت دیده به جهان گشود.
و در پنج ماهگی، پدرش آقا مصطفی به جرم حمایت از مظلومین به دست اشرار محلی به شهادت رسید. روحالله در آغوش مادری مهربان (بانو هاجر) و سرپرستی عمهای دلسوز (صاحبه خانم) و دایهای پرهیزگار (ننه خاور) پرورش یافت و همزمان آموزشهای اولیه سوارکاری و تفنگداری و تیراندازی را طی کرد.
دوره اول (از ۱۲۸۱- ۱۳۰۰ش)
دوران کودکی و نوجوانی روحالله همزمان با بحرانهای سیاسی و اجتماعی ایران سپری شد. وی از همان ابتدای زندگی، با درد و رنج مردم و مشکلات جامعه آشنا بود و تأثر خود را با ترسیم خطوطی به صورت نقاشی بروز می داد، و همراه خانواده و اطرافیان در سنگر دفاع ساخته و پرداخته و در کوران حوادث و مسائل به مجاهدی تمام عیار تبدیل میشد.
سید مصطفی خمینی | سید احمد خمینی | سید حسن خمینی |
برخی از حوادث متأثرکننده این دوران مثل بمبباران مجلس در نقاشی ها و مشق های خوشنویسی دوران کودکی و نوجوانی او منعکس شده و در دسترس است. از جمله قطعه شعری است در دفترچه یادداشت دوران نوجوانی (۹-۱۰ سالگی) با عنوان: غیرت اسلام کو جنبش ملی کجاست خطاب به ملت ایران:
هان ای ایرانیان، ایران اندر بلاست
مملکت داریوش دستخوش نیکولاست
میتوان از آن نوشته به عنوان اولین بیانیه سیاسی دوران نوجوانی روحالله یاد کرد، و دغدغه ذهنی او را راجع به مسائل مملکتی فهمید. تمایلات روحالله نسبت به قهرمانان و مبارزان تا حدی است که در نهضت جنگل، وی با سخنرانی و سرودن شعر در وصف میرزا، اقدام به جمعآوری کمکهای مردمی برای حمایت از نهضت جنگل نموده و بالاخره مصمم میشود که خود شخصاً به نهضت جنگل بپیوندد. و در فرصتی به جنگل سفر میکند و پایگاه میرزا را از نزدیک میبیند.
تحصیلات روحالله
روحالله با بهرهوری از استعداد فوقالعاده، رشتههای مختلف علوم را به سرعت طی کرد. علاوه بر فقه و اصول و فلسفه، عرفان را نیز در عالیترین سطح نزد اساتید برجسته آن زمان در خمین، اراک و قم طی کرد و در مدت ۶ سال جهش فوقالعاده ای داشت حتی اسفار را پشت سر گذاشت و از فضلا و شخصیتهای برجسته حوزه علمیه قم به شمار میآمد.
اولین خطابه رسمی روحالله
روحالله ضمن تحصیل در اراک در ایام ۱۹ سالگی در مراسم بزرگداشت رکن اعظم مشروطه مجتهد طباطبائی اولین خطابه خود را قرائت کرد و تحسین حاضرین را برانگیخت. این خطابه در واقع بیانیۀ سیاسی بود که به جهت قدردانی از زحمات و خدمات علمدار مشروطیت از جانب حوزه علمیه اراک از زبان یک طلبه جوان قرائت میشد.
از قول روحالله نقل شده ... پیشنهاد شد منبر بروم، استقبال کردم آن شب کم خوابیدم، نه از ترس مواجه شدن با مردم، بلکه به خود فکر میکردم فردا باید روی منبری بنشینم که متعلق به رسولالله است.
از خدا خواستم مدد کند که از اولین تا آخرین منبری که خواهم رفت، هرگز سخنی نگویم که جملهای از آن را باور نداشته باشم ... و این خواستن عهدی بود با خدا بستم، اولین منبرم طولانی شد، اما کسی را خسته نکرد ... و عده ای احسنت گفتند، وقتی به دل مراجعه کردم از احسنت گوییها خوشم آمده بود، به همین خاطر دعوت دوم و سوم را رد کردم و چهار سال هرگز به هیچ منبری پا نگذاردم.
دوره دوم زندگی روحالله (از ۱۳۰۰ش-۱۳۲۰)
این دوره از زندگی روحالله با هجرت به قم آغاز شده است، با سیاست های دینزدایی رضاخان و تا ۱۳۲۰ ادامه دارد، در این دوره روحالله مشغول تحصیل و تدریس و تألیف کتاب و آشنایی با علمای برجسته مبارزی همچون حاج آقا نورالله اصفهانی و مدرس و برخی دیگر می باشد. در این دوره اختناق رضاخانی؛ هدف علما حفظ حوزه قم بود. اهمیت آن در آن زمان کمتر از تأسیس حکومت اسلامی در سال ۵۷ نبود.
دوره سوم (از ۱۳۲۰-۱۳۴۰)
این دوره از زندگی امام با ۴۰ سالگی آغاز میشود و مصادف است با دو حادثه مهم، یعنی بروز جنگ جهانی دوم و اشغال ایران، خروج رضاخان از ایران و آغاز سلطنت محمدرضا. بنابر اعتقاد امام این زمان فرصت مناسبی برای قیام اصلاحی بود.
با همه کوشش ها و اقدامات روحالله قیام مورد نظر صورت نگرفت. امام در این دوره عالمی است کامل و جامع الشرایط، رهبری است هوشیار با پشتوانه دانش و بینش سیاسی با کولهباری از تجربه دوران ۲۰ ساله رضاخانی، که شناخت کاملی از اوضاع ایران و جهان دارد، لذا با صدور بیانیهای در ۱۱ جمادیالثانی ۱۳۶۳ق/۱۳۲۳ش زمان مناسب قیام را یادآوری میکند: امروز، روزی است که نسیم روحانی وزیدن گرفته و برای قیام اصلاحی بهترین روز است، اگر مجال را از دست بدهید و قیام برای خدا نکنید و مراسم دینی را عودت ندهید، فرداست که مشتی هرزهگرد و شهوتران بر شما چیره و تمام
آیین و شرف شما را دستخوش اغراض باطله خود کنند.
دوره چهارم زندگی امام (از ۱۳۴۰-۱۳۶۸)
این دوره همزمان با دو حادثه ناگوار آغاز میشود یکی رحلت آیتالله بروجردی (۱۰ فروردین ۱۳۴۰) که ضایعهای برای جهان اسلام و در عین حال رفع موانع برای دشمنان ایران و اسلام بود. دیگری رحلت آیتالله کاشانی قهرمان مبازره با استعمار انگلیس که روزگاری نامش لرزه بر اندام دشمنان ایران و اسلام میانداخت.
همزمان با تسلط امریکا بر امور مملکت، فشار بر رژیم برای اجرای اصلاحات آمریکایی افزایش یافت و در قالب اصلاحات ارضی و لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی با چشماندازی ظاهراً مردم فریب رخ نمود ولی در باطن از اتحاد شومی خبر می داد و تسلط آمریکا و اسرائیل و عوامل آنها را بر کلیه شئون مملکت فراهم میکرد.
در این زمان امام در برابر اصلاحات آمریکایی به شدت ایستاد و رژیم شاه به تلافی، در دوم فروردین ۱۳۴۲ که مصادف بود با شهادت امام جعفر صادق (ع) به مدرسه فیضیه یورش برد. در این حادثه تعدادی شهید و مجروح شدند.
امام در پیامی به مناسبت چهلم فاجعه فیضیه دست به افشاگری زد : من مصمم هستم که از پای ننشینم تا دستگاه فاسد را به جای خود بنشانم. امام نطق تاریخی خود را در ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ در مدرسه فیضیه ایراد کرد و شاه فرمان خاموش کردن فریاد امام را صادر کرد. در شامگاه ۱۴ خرداد امام دستگیر و به زندان قصر منتقل شد.
صبح ۱۵ خرداد خبر دستگیری امام به تهران و سایر شهرها رسید و مردم به خیابانها ریخته با شعار یا مرگ یا خمینی به سوی کاخ شاه به حرکت درآمدند و قیام با شدت سرکوب شد و به خون نشست.
قیام (۱۵ خرداد ۴۲) علیالظاهر با تبعید رهبر انقلاب به ترکیه و سپس عراق از جوشش و جنبش افتاد. واقعه مرموز شهادت آقا مصطفی فرزند امام در ۵۶ روح تازه ای به جنبش دمید. چاپ مقالهای توهینآمیز به امام و روحانیت در ۱۷ دی ماه ۱۳۵۶ در روزنامه اطلاعات اعتراض شدید جامعه مذهبی را برانگیخت و قیام ۱۹ دی ماه ۱۳۵۶ را به دنبال داشت.
مراسم چهلم شهدای ۱۹ دی قم به صورت پیامی در تبریز و اصفهان و یزد و شیراز و شهرهای دیگر ادامه یافت و به کشتار فاجعه ۱۷ شهریور ۵۷ منجر شد همچنین فرار شاه و ورود امام را به وطن نوید داد.
مردم در پی استقبال بی سابقه خود در بهشت زهرا سخنرانی تاریخی امام خود را شنیدند و حکم سرنوشتساز ایشان را در لغو حکومت نظامی در ۲۱ بهمن ۵۷ با جان دل گردن نهادند و در پیشگیری از حملات نیروهای رژیم با، مناطق حساس را سنگربندی و در مدت ۲۴ ساعت مبارزه بیامان، طرحهای کودتاچیان را نقش بر آب و هرگونه فرصت را از آنها سلب کردند. و بالاخره پیروزی قیام ۱۵ خرداد در شب ۲۲ بهمن ۵۷ به گوش رسید.
از صبحدم ۲۲ بهمن تا ۱۳ خرداد ۱۳۶۸(رحلت امام) حوادث سنگین بیشماری با محدودیت و نقش خصمانه آمریکا و حمایت همه جانبه دول غربی با کمک گروهها و احزاب متعدد چپ و راست در ایران در مقابله با انقلاب اسلامی بروز کرد.
این حوادث آن قدر گسترده بود که در این مختصر نمیگنجد، فقط در یک جمله میتوان گفت هر کدام از آن حوادث به تنهایی میتوانست مسیر انقلاب را منحرف کند و به شکست بکشاند، اما الطاف الهی و هوشمندی امام و وفاداری و آگاهی ملت ایران، تمام توطئهها را خنثی کرد به گونهای که ملت ایران، در سال ۱۳۶۸ در حالی که با پیکر مطهر امام خویش پس از ۱۱ سال تحمل سختیها و مشکلات وداع میکرد، جمعیت چندین برابر بیشتر از لحظه ورود بود. عشق و پایداری مردم عمیقتر و قصدشان بر ادامه راه امام و انقلاب جدی تر و نظام شان علی رغم همه توطئهها و حوادث پر ثباتتر از هر زمان دیگر بود. روانش شاد و راهش پر رهرو باد.