eitaa logo
معارف اسلامی
24 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1هزار ویدیو
29 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
🌸فَتَأَسَّ بِنَبِيِّکَ الاَْطْيَبِ الاَْطْهَرِ ـ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ـ فَإِنَّ فِيهِ أُسْوَةً لِمَنْ تَأَسَّى، وَ عَزَاءً لِمَنْ تَعَزَّى. وَ أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللّهِ الْمُتَأَسِّي بِنَبِيِّهِ، وَالْمُقْتَصُّ لاَِثَرِهِ 🔸پس به پیامبر پاکیزه و پاکت اقتدا کن،که راه و رسم او الگویی است برای الگو طلبان ،و مایه فخر و بزرگی است برای کسی که خواهان بزرگواری باشد ، و محبوب ترین بنده نزد خدا کسی است که از پیامبرش پیروی کند ، و گام بر جایگاه قدم او نهد. 📗 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭐️حضرت استاد علامه #حسن_زاده_آملی به عنوان یک عارف و فیلسوف مسلمان بارها و بارها فرموده‌اند:《اگر ما فرض کنیم تمام بنی نوعِ بشر و بنی نوع انسان بشوند افلاطون، ارسطو، فارابی، بوعلی، خواجه نصیر الدین طوسی، ملا صدرا، انیشتین و همه و همه جزو نوابغ باشند و اصلا آدم معمولی در دنیا نداشته باشیم و همگی از این سنخ آدم‌ها باشند، باز هم این آیه قرآن کریم صادق است که فرمود: ⭐️«هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی‏ ضَلالٍ مُبینٍ» (جمعه/۲) «او کسى است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولى از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنها می‌‏خواند و آنها را تزکیه می‌کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می‌آموزد هر چند پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند» . ⭐️به این معنا که هر کس هر چه دارد از علم و تخصص و معرفت و نبوغ و عرفان و فلسفه و سایر تخصص‌ها، هر چه که دارد در برابر آنچه که انسان کامل می‌آورد، أُمّی است. ⭐️آیا بهتر از این می‌توان برای انسان کامل و برای متاعی که انسان کامل برای بشریت به ارمغان می‌آورد، سخن گفت؟ به نقل از آیت‌الله حسن رمضانی 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
🔅 #پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله: ✍️ اللّهُمَّ اجعَل حُبَّكَ اَحَبَّ الأشياءِ إلَىَّ؛ 🔴 خدايا! دوست داشتنت را محبوب‏ترين چيزها نزد من گردان. 📚 بحارالانوار، جلد ۸۸، صفحه ۷۰ 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی مدظله العالی: ◀️ «توکل» در گفتگوی امیرمؤمنان (علیه السلام) با حضرت خضر (علیه السلام) 🔰 شبه مناظره ای میان علی بن ابی طالب (علیه السلام) و حضرت خضر (علیه السلام) رخ داد و خضر (علیه السلام) چنین فرمود: «ما احسن تواضع الاغنیاء للفقراء طلباً لما عندالله» چقدر خوب است که اغنیا برای رضای خدا به فقرا تواضع کنند. 🔰 حضرت امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: «واحسن منه تیه الفقراء علی الاغنیا اتکالاً لما عندالله» بالاتر از تواضع اغنیا برای فقرا، بی اعتنایی فقرا به اغنیاست به سبب به خدا و تکیه کردن بر آنچه نزد اوست. فقیری که به اغنیا بی اعتنایی می کند، بر خدا توکل کرده و این خود، کرامتی فراتر از تواضع است. 🔰 هنگام تبعید حضرت ابوذر (رضوان الله علیه) به ربذه، با اینکه حکومت وقت بدرقه اش را ممنوع کرده بود، حضرت امیرمؤمنان و حسنین (علیهم السلام) و برخی از صحابه خاص مانند عقیل و عمار حضور داشتند. حضرت علی (علیه السلام) در آن جمع، در نصیحتی به ابوذر فرمود: به خدا سوگند! اگر درهای آسمان ها و زمین بر روی بنده ای بسته باشد و او تقوای الهی پیشه کند، خداوند برایش راهی می گشاید؛ پس تو جز با یاد حق مأنوس و جز از باطل نگران نباش: «والله! لو کانت السماوات والارض علی عبد رتقاً ثم اتقی الله - عزوجل - جعل منها مخرجاً فلا یؤنسک الا الحق و لا یوحشک الا الباطل» 🔰 از این بیان روشن می گردد که هرگز نباید به وسایل و اسباب عادی که مجاری فیض الهی است، اعتنا و تکیه کرد. اعتماد کامل به رزاقیت خدای سبحان نشانه توجه و توکل کامل بر خداست و کسی که به این مرحله از مقام انسانی برسد، شیرینی اسم اعظم را در حد توان خود خواهد چشید. 📚 برگرفته از کتاب دانش و روش بندگی ص 325 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
🌹 آیت الله #فاطمی_نیا : عاق والدین شدن انسان راصدفرسخ عقب می اندازد؛ عاق والدین باشی بجایی نمی رسی حواست باشد. 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
❤️ مقام معظـــم #رهــبرۍ: تصـــــفیه باطن موجب رسیدن انسان به ڪمالات والا مـےشود. تصفیه درون فقط با مـراقبت‌ دائمی از اعمال و رفتار و گفتار حاصــل مـےشود. 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
» 🍁امام #خمـینـــــے(ره): ما اگر بخواهیم به جایی برسیم باید گنــــــاه در زندگیمان نباشد. ما و شما هم خواهيم رفت. مثل‏ چمران‏ بمـــــيريد..! 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم؛ بیانات حضرت آیت الله #جوادی آملی 🔹 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) روح پیکره هستی 🕋 @sebghatallaah
🔆 سند ساواک درباره جشن هنر شیراز (جشن فحشای شیراز) مورخه ۱۷ اسفند ۱۳۵۶ 📌 بازنشرکلیه مطالب جهت اطلاع دیگران بدون ذکر منبع مجاز است. 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 📡 @GhararGahShayeat
بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌸 جلسه 500 🌸 📚 : - پیام های آیه 24 سوره نساء @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 آيه 24 سوره نساء - بخش2 🌸 وَالْمُحْصَناَتُ مِنَ النِّسَآءِ إِلَّا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ كِتَابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَأُحِلَّ لَكُمْ مَّا وَرَآءَ ذَلِكُمْ أَنْ تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِكُمْ مُّحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَاَتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيَما تَرَاضَيْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَرِيضَةِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيماً حَكِيما ً 🍀 ترجمه: و(ازدواج با) زنان شوهردار (نیز بر شما حرام شده است،) مگر آنان كه (به حكم خداوند، در جنگ با كفّار) مالک شده ‏اید. (این احكام،) نوشته و قانون خدا بر شماست. و جز اینها (كه گفته شد،) براى شما حلال است كه (زنان دیگر را) به وسیله‏ ى اموال خود، به قصد پاكدامنى و ازدواج، نه به قصد زنا، طلب كنید. پس هرگاه از آن زنان، تمتع می گیرید مهریه شان را به عنوان یک واجب بپردازید و پس از تعیین مهر، در آنچه با یكدیگر توافق كنید، بر شما گناهى نیست. همانا خداوند همواره دانا و حكیم است. 🔴 در جلسه قبلی به شرح آیه پرداختیم و در این جلسه به پیام های این آیه می پردازیم. 🔹 پیام های آیه 24 سوره نساء 🔹 ✅ ازدواج با زنان شوهر دار است. ✅ زنان اسير در جنگ با کافران ، نباید بدون سرپرست بمانند. ✅ حرام بودن با محارم و حرام بودن ازدواج با زنان شوهر دار و ازدواج با دو خواهر بصورت همزمان از احکام ثابت و تغییر ناپذیر الهی است. ✅ صرف بودجه در مسیر بی عفتی و فحشا است. ✅ شرعی است و مهریه زن باید پرداخت شود. ✅ در رضایت دو طرف شرط است. ✅ بعد از پایان مدت در ازدواج موقت، می توان مدت یا مهریه را با رضایت دو طرف تمدید و اضافه کرد. ✅ ازدواج موقت و احکام و قوانین ازدواج بر اساس و خداوند است. ✅ و دو شرط لازم برای قانون گذار است. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
مقبوله عمر بن حنظلة مَقبوله عُمَر بْن حَنْظَله حدیث معروفی از امام صادق(ع) است که در مباحث مهم فقه و اصول مانند تعارض ادله و ولایت فقیه مورد استفاده قرار گرفته است. راوی این حدیث عمر بن حنظله است و در آن از امام(ع) درباره وظیفه شیعیان در امر قضاوت و شیوه ترجیح اخبار متعارض سوال نموده است. در کتب رجالی قرون اولیه مطلبی در تایید یا رد عمر بن حنظله ذکر نشده، ولی فقهای شیعه به دلیل محتوا و قرار گرفتن اصحاب اجماع در سند این روایت، آن را قبول نموده و طبق آن فتوا صادر کرده‌اند؛ به همین دلیل به مقبوله شهرت یافته است. این حدیث را کلینی، شیخ صدوق و شیخ طوسی در کتب اربعه، نقل کرده‌اند. مقبوله عمر بن حنظلهاطلاعات روایتموضوع:فقه، اصولصادره از:امام صادق(ع)راوی اصلی:عمر بن حنظلهاعتبار سند:مقبولهمنابع شیعه:کتب اربعهاحادیث مشهور حدیث سلسلةالذهب.حدیث ثقلین.حدیث کساء.مقبوله عمر بن حنظله.حدیث قرب نوافل.حدیث معراج. حدیث ولایت.حدیث وصایت.حدیث جنود عقل و جهل.حدیث شجره اعتبار محتوا این حدیث در مباحث مهم فقه و اصول مانند تعارض ادله و ولایت فقیه مورد استدلال قرار می‌گیرد. این حدیث دارای دو بخش است: بخش اول سوال عمر بن حنظله از امام صادق(ع) درباره این است که شیعیان در امر قضاوت باید به چه کسی مراجعه کنند؟ علما از این بخش از حدیث برای اثبات ولایت فقیه استفاده کرده‌اند.بخش دوم، درباره این است که در صورت وجود اخبار متعارض چه راه‌هایی برای ترجیح دادن بین آنها وجود دارد؟ این بخش در بحث تعارض ادله در فقه کاربرد دارد.[نیازمند منبع] کاربرد در مسئله ولایت فقیه متن بخش اول چنین است: متنترجمهعن عمر بن حنظلة: قال سألت أبا عبْد اللَّهِ (ع) عنْ رجلین من أصحابنا بینهما منازعة فی دَین او میراث فتحاکما إلى السلطان وَ إلى القضاة أیحلّ ذلِکَ؟ قال: مَنْ تَحاکَمَ إلَیْهِمْ، فی حَقٍّ أَوْ باطِلٍ، فَإنَّما تَحاکَمَ إلَى الطّاغُوتِ وَ ما یُحْکَمُ لَهُ، فَإنّما یَأْخُذُهُ سُحْتاً و إنْ کانَ حَقّاً ثابِتاً لَهُ؛ لَأَنّهُ أَخَذَهُ بِحُکْمِ الطّاغُوتِ وَ ما أَمَرَ اللَّهُ أَنْ یُکْفَرَ بِهِ. قالَ اللَّهُ تَعالى: یُریدوُنَ أَنْ یَتَحاکَمُوا إلَى الطّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِروُا انْ یَکْفُرُوا بِهِ. قلت: فَکیف یصنعان؟ قال: یَنْظُرانِ مَنْ کانَ مِنْکُمْ مِمَّنْ قَدْ رَوى حَدیثَنا وَ نَظَرَ فِی حَلالِنا وَ حَرامِنا وَ عَرَف أَحکامَنا... فَلْیَرْضَوْا بِهِ حَکَماً. فإنّی قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیْکُمْ حاکِماً. فاذا حکم بحکمنا فلم یقبله منه فانما استخف بحکم الله و علینا رد و الراد علینا الراد علی الله و هو علی حد الشرک بالله[۷] عمر بن حنظله می‌گوید از امام صادق(ع) درباره دو نفر از دوستانمان (یعنی شیعه) که نزاعی بینشان بود در مورد قرض یا میراث، و به قضات برای رسیدگی مراجعه کرده بودند، سؤال کردم که آیا این رواست؟ فرمود: هر که در مورد دعاوی حق یا دعاوی ناحق به ایشان مراجعه کند، در حقیقت به طاغوت (یعنی قدرت حاکمه ناروا) مراجعه کرده باشد؛ و هر چه را که به حکم آنها بگیرد، در حقیقت به طور حرام می‌گیرد؛ گرچه آن را که دریافت می‌کند حق ثابت او باشد؛ زیرا که آن را به حکم و با رأی طاغوت و آن قدرتی گرفته که خدا دستور داده به آن کافر شود. خدای تعالی می‌فرماید: یریدُونَ انْ یتَحاکَمُوا إلَی الطّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِروا أَنْ یکْفُرُوا به. پرسیدم: چه باید بکنند؟ فرمود: باید نگاه کنند ببینند از شما چه کسی است که حدیث ما را روایت کرده، و در حلال و حرام ما مطالعه نموده، و صاحب‌نظر شده و احکام و قوانین ما را شناخته است... بایستی او را به عنوان قاضی و داور بپذیرند، زیرا که من او را حاکم بر شما قرار داده‌ام. پس آنگاه که به حکم ما حکم نمود و از وی نپذیرفتند بی‌گمان حکم خدا را سبک شمرده و به ما پشت کرده‌اند و کسی به ما پشت کند به خداوند پشت کرده و این در حد شرک به خداوند است. بسیاری از فقهای شیعه در بحث ولایت فقیه این روایت را مطرح ساخته و از بخش اول آن برای اثبات ادعای خود استفاده کرده‌اند. آنان با توجه به این سخن امام صادق(ع) که درباره فقیه فرموده است: «فانی قد جعلته علیکم حاکما» من او را حاکم بر شما قرار دادم، نصب فقیه را برای منصب حکومت پذیرفته‌اند.[۸] کاربرد در تعارض ادله متنترجمهقلت: فإن كان كل رجل اختار رجلا من أصحابنا فرضيا أن يكونا الناظرين في حقهما، واختلفا فيما حكما وكلاهما اختلفا في حديثكم؟ قال: الحكم ما حكم به أعدلهما وأفقههما وأصدقهما في الحديث وأورعهما ولا يلتفت إلى ما يحكم به الآخر. قال: قلت: فإنهما عدلان مرضيان عند أصحابنا لا يفضل واحد منهما على الآخر؟ قال: فقال: ينظر إلى ما كان من روايتهم عنا في ذلك الذي حكما به المجمع عليه من أصحابك فيؤخذ به من حكمنا ويترك الشاذ الذي ليس بمشهور عند
أصحابك فإن المجمع عليه لا ريب فيه، وإنما الأمور ثلاثة: أمر بين رشده فيتبع، وأمر بين غيه فيجتنب، وأمر مشكل يرد علمه إلى الله وإلى رسوله، قال رسول الله صلى الله عليه وآله: حلال بين وحرام بين وشبهات بين ذلك، فمن ترك الشبهات نجا من المحرمات ومن أخذ بالشبهات ارتكب المحرمات وهلك من حيث لا يعلم. قلت: فإن كان الخبران عنكما مشهورين قد رواهما الثقات عنكم؟ قال: ينظر فما وافق حكمه حكم الكتاب والسنة وخالف العامة فيؤخذ به ويترك ما خالف حكمه حكم الكتاب والسنة ووافق العامة. قلت: جعلت فداك أرأيت إن كان الفقيهان عرفا حكمه من الكتاب والسنة ووجدنا أحد الخبرين موافقا للعامة والآخر مخالفا لهم بأي الخبرين يؤخذ؟ قال: ما خالف العامة ففيه الرشاد. فقلت: جعلت فداك فإن وافقهما الخبران جميعا. قال: ينظر إلى ما هم إليه أميل، حكامهم وقضاتهم فيترك ويؤخذ بالآخر. قلت: فإن وافق حكامهم الخبرين جميعا؟ قال: إذا كان ذلك فارجه حتى تلقى إمامك فإن الوقوف عند الشبهات خير من الاقتحام في الهلكات. گفتم اگر هر کدام شخصی را حَکَم ساخت و راضی شدند که آن دو شخص ناظر در حقّ آنان باشند وآن دو حَکَم، حُکمِ مختلف دادند و هر دو از شما حدیث داشتند و حدیث‌هایشان مختلف بود؟ [آن وقت چه؟] فرمود: حکم آن کسی درست‌تر است که عادل‌تر و فقیه‌تر و در نقل حدیث راستگوتر و با تقواتر است و به حُکم آن دیگری توجّه نشود. گفتم: هر دو در نظر اصحاب ما عادلند و پیش شیعه رضایت بخش هستند و برهم برتری و مزیتی ندارند. فرمود: به آن روایتی توجّه شود که از ما نقل شده و مدرک حکم آنان است، به هر کدام از دو روایت که مورد اتّفاق شیعه است عمل شود و آن روایت شاذ و غیر معروف در نزد شیعه، ترک شود، زیرا در روایت مورد اتفاق، تردیدی نیست. و همانا امور بر سه گونه است امری که درست و حق بودنش روشن است باید پیروی شود و امری که ناحق و گمراه بودنش روشن است بایداز آن اجتناب شود و [سوم] امر مشکلی که باید به خدا و رسولش برگردد، رسول خدا(ص) فرمود: حلالی است روشن و حرامی است روشن و در بین این دو شبهاتی هم هست، هرکه مورد شبهه را ترک کرد از محرّمات نجات یافته است و هرکه آن را اخذ کرد در نتیجه مرتکب حرام شود و ندانسته هلاک گردد. گفتم اگر هر دو روایت از شما مشهورند و هر دو را رجال موثّق از قول شما نقل کرده‌اند؟ [آن وقت چه؟] فرمود: توجه شود هرکدام با قرآن و سنت موافق است و با عامه [یعنی غیر شیعه] مخالف است به آن عمل شود. آنکه حکمش برخلاف قرآن و سنت و موافق با عامّه است ترک شود. گفتم قربانت، اگر دو تن فقیهِ حَکَم، هردو حُکم خود را موافق کتاب و سنت تشخیص دهند ولی یکی از دو خبر موافق عامه است و دیگری مخالف عامه به کدام عمل شود؟ فرمود: آن که مخالف عامّه است مایه رشد و هدایت است. عرض کردم قربانت، اگر هر دو خبر موافق عامه هستند؟ [یعنی هرکدام موافق یکی از مذاهب اهل سنت است] فرمود: توجه شود هرکدام بیش‌تر مورد میل حُکّام و قُضاتند ترک شود و به دیگری عمل شود. گفتم اگر هردو از این نظر برابر باشند و مورد میل حُکّام باشند؟ فرمود: اگر چنین باشد باید صبر کنی تا حضور امام [معصوم] برسی زیرا توقّف در موردِ اشتباه، بهتر از افتادن در هلاکت است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺یک دقیقه نماهنگ از سلسله کلیپ های مربوط به تفاوت واقعی با آنچه در جامعه دینی می بینیم. 🎞موضوع:جایگاه و تجارت در اسلام 🎙سخنران:محمد رضا هاشمی(متخصص اعتقادات) ✅با ما همراه باشید... 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 📡 @GhararGahShayeat
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
امام على عليه السلام: انديشيدن درباره نعمت هاى خدا، چه نيكو عبادتى است التَّفَكُّرُ في آلاءِ اللّهِ نِعمَ العِبادَةُ غررالحكم حدیث1147 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
🌷شهید #همت: ✅ اگر انسان در هر ۲۴ ساعت یک تذکر به خودش بدهد بد نیست . 🔸بهترین موقع برای چنین تذکری لحظه‌های بعد از پایان نماز و وقتیست که سر به سجده می‌گذارید.همان وقت، اعمال خودتان طی صبح تا شب آن روز را مرور کنید. 🔸از خودمان بپرسیم؛ در این ۲۴ ساعتی که بر ما گذشت،آیا کارهایمان برای رضای خدا بود؟؟!!🌺🌺 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
💠 امام علیه السلام ما أحسَنَ عَبدٌ الصَّدَقَةَ إلاّ أحسَنَ اللّهُ الخِلافَةَ على وُلدِهِ مِن بَعدِهِ . هيچ بنده اى كار صدقه دادن را به خوبى انجام نداد، مگر اينكه خداوند بعد از او جانشين خوبى براى وى بر فرزندانش شد. 📚 عدّة الداعي : ٦١ 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
Rafiei-30.mp3
3.51M
🔸حجت‌الاسلام والمسلمین #رفیعی 🔹سه ویژگی تضمین کننده سایه قیامت 🕋 @sebghatallaah
بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌸 جلسه 501 📚 : ازدواج با کنیزان @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۲۵ سوره نساء @tafsir_ir1
آیه 25 سوره نساء.mp3
520.3K
بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 آیه 25 سوره نساء 🌷 قارى قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 آیه 25 سوره نساء - بخش1 🌸 وَمَنْ لَّمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلاً أنْ يَنْكِحَ الْمُحْصَناَتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِن مَّا مَلَكَتْ أَيمَانُكُمِ مِّنْ فَتَياَتِكُمُ الْمُؤْمِناَتِ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيماَنِكُمْ بَعْضُكُمْ مِّنْ بَعْضٍ فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَءَاتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَناَتٍ غَيْرَ مُساَفِحَاتٍ وَلَا مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ فَإِذَآ أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفاَحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِىَ الْعَنَتَ مِنْكُمْ وَأَنْ تَصْبِرُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (25)‏ 🍀 ترجمه: و هر كسی از شما، كه توانایى مالى ندارد تا با زنان آزادِ باایمان ازدواج كند، پس با كنیزانِ پاکدامن با ایمانى كه شما مالک آنها هستید ازدواج کنید و خداوند به ایمان شما داناتر است. همه از یكدیگرید، پس با اجازه صاحبانشان آن كنیزان را به همسرى درآورید و مهریه شان را به ‏طور شایسته و پسندیده به آنان بدهید، به شرط آنكه پاكدامن باشند، نه اهل فحشا و نه اهل دوست گرفتن ‏هاى پنهانى. پس آنگاه كه كنیزان، صاحب همسر شدند، اگر مرتكب زنا شوند، كیفرشان نصف كیفر زنانِ آزاد است. این براى كسی از شما رواست كه از افتادن به گناه و زنا بر خود بترسد، با این همه، صبر كردن برای شما بهتر است و خداوند آمرزنده و مهربان است. 🌷 : توانایی ندارد 🌷 : به معنای توانایی و ثروت 🌷 : زنان پاکدامن و آزاد 🌷 : جمع فتاة به معنى دختر جوان است. منظور در آیه کنیزان هستند چه جوان باشند چه پیر. 🌷 : در اين آیه به معنای مهریه هایشان 🌷 : زنان زنا کننده 🌷 : گیرندگان 🌷 : دوستان اما معمولا به دوستی های پنهانی و نامشروع به کار می رود 🌷 : كار بسيار زشت 🌷 : مشقت و سختى 🌸 اين آيه همانند ساير آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است و شرايط با کنیزان را بیان می کند، نخست می فرماید: و من لم یستطع منکم طولا أن ينكح المحصنات المؤمنات فمن ما ملكت أيمانكم من فتياتكم المؤمنات: و هر کسی از شما، که توانایی مالی ندارد تا با زنان آزاد با ایمان ازدواج کند، پس با کنیزان پاکدامن با ایمانی که شما مالک آنها هستید کنید. وقتی مردی با زنی ازدواج می کند و قرار همسران هم باشند باید کفو هم باشند فرهنگ آنها باید مثل هم یا نزدیک به هم باشد. اگر کسی به خاطر توانایی مالی نتوانست با زنان آزاد پاکدامن و مؤمن ازدواج کند پس با کنیزان مؤمن ازدواج کنید. 🌸 سپس می گوید: شما برای تشخیص ایمان آنها مأمور به ظاهر اظهارات آنان هستید و اما درباره باطن و اسرار درونی آنان به ایمان و عقیده شما آگاهتر است. و الله أعلم بإيمانكم: و خداوند به ايمان شما داناتر است. و از آنجا که بعضی در مورد ازدواج با کنیزان کراهت داشتند می گوید: بعضکم من بعض: همه از یكدیگرید. شما همه از یک پدر و مادر به وجود آمده اید، بنابراین نباید از ازدواج با آنها کراهت داشته باشید. سپس به یکی از شرایط این اشاره نموده و می فرماید: فانکحوهن بإذن أهلهن: پس با اجازه صاحبانشان آن کنیزان را به همسری در آورید. سپس در ادامه می فرماید: و ءاتوهن أجورهن بالمعروف: و مهريه شان را بطور شايسته و پسندیده به آنان بدهید. مهریه ها را باید به خود آنان داد. 🌸 محصنات غیر مسافحات و لا متخذات أخذان: به شرط آنکه پاکدامن باشند و نه مرتکب زنا بطور آشکار شوند و نه دوست پنهانی بگیرند. در جمله بعد به تناسب احکامی که درباره با کنیزان و حمایت از آنها گفته شد بحثی درباره مجازات آنها به هنگام انحراف از مسیر عفت به میان آمده و آن اینکه اگر مرتکب زنا شوند، نصف مجازات زنان آزاد درباره آنان جاری می شود. به این خاطر می فرماید: فإذآ أحصن فإن أتين بفاحشة فعليهن نصف ما على المحصنات من العذاب: پس آنگاه که کنیزان، صاحب همسر شدند، اگر مرتکب زنا شوند، کیفرشان کیفر زنان آزاد است. 🌸 سپس می فرماید: ذلك لمن خشی العنت منکم: این ازدواج برای کسی از شما رواست که از افتادن به گناه و زنا بر خود بترسد. اما بعد می فرماید: و أن تصبروا خير لكم: با اين همه، صبر کردن برای شما بهتر است. یعنی خود داری کردن از ازدواج با کنیزان به سود شماست. زیرا فکرها و فرهنگ های شما با هم تفاوت دارد. و در پایان آیه می فرماید: و الله غفور رحیم: و آمرزنده ی مهربان است. یعنی خداوند آنچه را در گذشته بر اثر بی خبری انجام داده اید می آمرزد زیرا خداوند آمرزنده ی مهربان است. ⬅️ پیام های آیه در جلسه بعدی... @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
‌ 🔴🌗 منظور از خانهٔ «پُر گوشت» چیست؟ 🌕🌗 از امام صادق علیه السلام از آنچه از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت می‌کنند: «خدا اهل خانه پر گوشت را دشمن می‌دارد»، پرسش شد، فرمودند: «مقصود خوردن گوشت مباح نیست که می‌پندارند. رسول خدا «ص» آن را می‌خورد و دوست داشت. همانا آن، گوشتی است که خدای عزّوجلّ فرموده: «أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتاً» آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (حجرات۱۲)؛ یعنی غیبت و بدگوئی در خانه» «عَنْ جَعْفَرِبْنِ‌مُحَمَّدٍ أَنَّهُ سُئِلَ عَمَّا یَرْوِیهِ النَّاسُ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ أَنَّهُ قَالَ إِنَّ اللَّهَ یُبْغِضُ أَهْلَ الْبَیْتِ اللَّحِمِینَ قَالَ جَعْفَرُبْنُ‌مُحَمَّدٍ لَیْسَ هُوَ کَمَا یَظُنُّونَ مِنْ أَکْلِ اللَّحْمِ الْمُبَاحِ أَکْلُهُ الَّذِی کَانَ رَسُولُ اللَّهِ یَأْکُلُهُ وَ یُحِبُّهُ إِنَّمَا ذَلِکَ مِنَ اللَّحْمِ الَّذِی قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتاً یَعْنِی بِالْغِیبَهًِْ لَهُ وَ الْوَقِیعَهًِْ فِیهِ.» 📗تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۴۸ 📗مستدرک الوسایل، ج۹، ص۱۲۶ 📗بحارالأنوار، ج۶۳، ص۷۶ 📗دعایم الإسلام، ج۲، ص۱۱۰
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 حدیث روز 💠 💎 سرانجام ناسپاسی از والدین امام رضا عليه السلام: إنَّ اللّه َ أمَرَ بِالشُّكرِ لَهُ و لِلوالِدَينِ، فَمَن لَم يَشكُر والِدَيهِ لَم يَشكُرِ اللّه َ ✳️ خداوند به سپاسگزارى از خود و پدر و مادر فرمان داده است؛ پس هر كه از پدر و مادرش سپاسگزارى نكند، خداوند را سپاس نگفته است. 📚 الخصال، ص ۱۵۶ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
آزاد مَرد ! نمی‏توانی زن پرست باشی و روحت آزاد باشد، پول پرست باشی و روحت آزاد باشد و درواقع نمی‏توانی شهوت پرست باشی، خشم پرست باشی. پس اگر می‏خواهی واقعاً آزاد باشی، روحت را باید آزاد کنی. چقدر در همین زمینه ما بیانات عجیبی داریم! حدیثی دیدم در شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید که روزی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به میان اصحاب صفّه‏ رفتند. یکی از آنها گفت: یا رسول اللَّه! من در نَفْس خودم این حالت را احساس می‏کنم که اصلًا تمام دنیا و مافیها درنظر من بی‏قیمت است. الآن در نظر من طلا و سنگ یکی است، یعنی هیچ کدام از اینها نمی‏تواند مرا به سوی خودش بکشد. نمی‏خواهد بگوید که استفاده من از طلا و از سنگ یک جور است؛ بلکه قدرت طلا و قدرت سنگ در این که من را به سوی خودش بکشاند یکی است. رسول اکرم نگاهی به او کرد و فرمود: « اذاً انْتَ صِرْتَ حُرّاً ؛ » حالا من می‏توانم به تو بگویم که مرد آزادی هستی. [ شهید مرتضی (ره) ، آزادی معنوی ، صدرا ، چاپ سی و هفتم ، 1386 ، ص 34 و 35 ] 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
امام #على عليه السلام: خَيْرُ النّاسِ مَنْ اِذا اُعْطِىَ شَكَرَ وَ اِذَا ابْتُلِىَ صَبَرَ وَ اِذا ظُلِمَ غَفَرَ؛ بهترين مردم كسى است كه چون چيزى به او داده شود شكر كند و چنانچه گرفتارشود صبر نمايد و اگر به او ظلم شود درگذرد. [غررالحكم، ج 3، ص 433، ح 5020] 🕋 @sebghatallaah
🔆 بارش حقوق بشر به سبک آمریکایی 🔹 طبق گزارش وبسایت آمریکایی نیو اچ، این کشور از سال ۲۰۰۱ به این سو ۳۲۶ هزار بمب و موشک بر سر مردم جهان انداخته است. 🔹 به نوشته این وبسایت، طبق اطلاعیه‌ها و بیانیه‌های صادره از نیروی هوایی آمریکا، از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۹ جنگنده‌های آمریکایی ۳۲۶ هزار موشک و بمب در کشورهای جهان شلیک کرده‌اند که سهم عراق و سوریه ۱۵۲ هزار بمب و موشک است. 🔸 لازم به ذکر است این انسان‌کشی‌ها در بازه زمانی دولت‌های مختلف آمریکایی رخ داده است. 📌 بازنشرکلیه مطالب جهت اطلاع دیگران بدون ذکر منبع مجاز است. 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 📡 #قرارگاه_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات @GhararGahShayeat
4_5807760476796356680.mp3
3.42M
💢خداوند متعال به حضرت موسی فرمود: یا موسی! یک موجود بدتر از خودت را به درگاه من بیار... [ حجت الاسلام عالی ] ┄┅═✧🌺یازهرا🌺✧═┅┄ ✅ کانال صدای عالے و رفیعے ✅ @sedaye_aali_rafiei
بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌸 جلسه 502 📚 : پیام های آیه 25 سوره نساء @tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 آیه 25 سوره نساء - بخش2 🌸 وَمَنْ لَّمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلاً أنْ يَنْكِحَ الْمُحْصَناَتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِن مَّا مَلَكَتْ أَيمَانُكُمِ مِّنْ فَتَياَتِكُمُ الْمُؤْمِناَتِ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيماَنِكُمْ بَعْضُكُمْ مِّنْ بَعْضٍ فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَءَاتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَناَتٍ غَيْرَ مُساَفِحَاتٍ وَلَا مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ فَإِذَآ أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفاَحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِىَ الْعَنَتَ مِنْكُمْ وَأَنْ تَصْبِرُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (25)‏ 🍀 ترجمه: و هر كسی از شما، كه توانایى مالى ندارد تا با زنان آزادِ باایمان ازدواج كند، پس با كنیزانِ پاکدامن با ایمانى كه شما مالک آنها هستید ازدواج کنید و خداوند به ایمان شما داناتر است. همه از یكدیگرید، پس با اجازه صاحبانشان آن كنیزان را به همسرى درآورید و مهریه شان را به ‏طور شایسته و پسندیده به آنان بدهید، به شرط آنكه پاكدامن باشند، نه اهل فحشا و نه اهل دوست گرفتن ‏هاى پنهانى. پس آنگاه كه كنیزان، صاحب همسر شدند، اگر مرتكب زنا شوند، كیفرشان نصف كیفر زنانِ آزاد است. این براى كسی از شما رواست كه از افتادن به گناه و زنا بر خود بترسد، با این همه، صبر كردن برای شما بهتر است و خداوند آمرزنده و مهربان است. 🔴 در جلسه قبلی به شرح آیه پرداختیم و در این جلسه به پیام های آیه می پردازیم. 🔹 پيام های آیه 25 سوره نساء 🔹 ✅ در ، براى موضوع ازدواج، بن ‏بست نیست. ✅ قانون گذار باید به نیازهاى طبیعى افراد جامعه از یک سو و فشارهاى اقتصادى آنان از سوى دیگر توجّه داشته باشد. ✅ با كنیز را تحمّل كنید، ولى ننگ گناه را هرگز. ✅ از ازدواج با زن آزاد مى ‏توان صرف نظر كرد، ولى از شرط نمى ‏توان گذشت. ✅ ، شرط اساسى در هر ازدواجى است. ✅ ایمان ظاهرى براى ازدواج كافى است، ما مأمور به باطن نیستیم. ✅ با كنیز، حقارت نیست. ✅ رضایتِ مالک كنیز در ازدواج، مانند اذن پدرِ دختر، است. ✅ مالكان بدانند كه كنیزان از اهل خودشانند. ✅ به كنیزان نیز مثل زنان آزاد، باید نیكو داد. ✅ را به خود كنیز بدهید. ✅ میزان باید بر اساس عُرف و شئون زن باشد. ✅ شرطِ بقاى ، پاكدامنى، دورى از فحشا و روابط نامشروع است. ✅ مجازات زن بدكار اگر باشد، به خاطر كنیز بودن و محرومیّت‏ هاى آن،به نصف كاهش مى‏ یابد. ✅ فراهم آوردن ازدواج ‏هاى سهل و آسان در جامعه، راه جلوگیرى از مفاسد جنسى است. ✅ سالم‏ سازى روانى از اهداف است. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸