eitaa logo
معارف اسلامی
24 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1هزار ویدیو
29 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
🔴 فضیلت زیارت سلام الله علیه 🔸عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی نَصْرٍ الْبَزَنْطِیّ قَالَ قَرَأْتُ كِتَابَ أَبِيی الْحَسَنِ سلام الله علیه أَبْلِغْ شِيعَتِی أَنَّ زِيَارَتِی تَعْدِلُ عِنْدَ الله تَعَالَى أَلْفَ حَجَّةٍ . قَالَ قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ سلام الله علیه أَلْفَ حَجَّةٍ ؟! قَالَ إِی وَ الله وَ أَلْفَ أَلْفِ حَجَّةٍ لِمَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّه‏. 🔸أحمد بن محمّد بن أبى‌ نصر گويد در نامه سلام الله علیه چنين خواندم كه فرموده بودند به شيعيان من بگوييد كه زيارت من در پيشگاه خداوند با هزار حج برابری می‌کند . به سلام الله علیه عرض كردم هزار حج ؟! فرمودند آرى ، به خدا سوگند هر كه معرفت به حقّ آن حضرت داشته باشد و ایشان را زيارت كند ، ثواب یک میلیون حجّ از آنِ اوست . 📚من لا يحضره الفقيه ۲ / ۵۸۳ . 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از حکمش چیه؟
آیا اسلام آوردن از روی تقلید، مورد پذیرش خدا قرار می‌گیرد؟ پرسش وقتی در آن دنیا از ما بپرسند، چرا دین اسلام را انتخاب کردید و مسلمان شدید، چه جوابی باید بدهیم؟ در صورتی که چون پدرانمان مسلمان هستند، ما نیز مسلمان هستیم. پاسخ اجمالی اگر در آخرت در پاسخ از چیستی اعتقادات هیچ دلیلی جز تقلید و پیروی کور کورانه از پدران نداشته باشیم - در صورتی که بدانیم پدران ما نه اهل علم، شناخت و تعقل‌اند و نه در تحت هدایت افراد اندیش‌مند و آگاه قرار گرفته‌اند- در این صورت معذور نخواهیم بود؛ چون این‌گونه رفتار و افکار بر خلاف سرشت و طبیعت انسانی است. البته این‌که گفتیم اعتقادات باید از روی علم و یقین باشد، بدین معنا نیست که اولاّ: انسان باید استدلال‌های فلسفی و علمی در این باب بیاورد، بلکه از هر کسی به اندازه توان او انتظار است. ثانیا: نتواند در این وادی از راهنمایی‌های اندیشمندان بهره جوید. پاسخ تفصیلی https://www.islamquest.net/fa/archive/fa1460@Ahkaam
🔮 نشر مجدد 🔆متن شبهه: چرا نماز را ب زبان عربی میخوانیم چرا فارسی نمیخوانیم؟؟ 🔆پاسخ شبهه: 1⃣جالب است که بعضی مدعیان اقامه‌ی نماز به فارسی (یا هر زبان دیگری)، نه تنها تا به حال خود حتی دو رکعت نماز به فارسی نخوانده‌اند، بلکه وقتی به سراغ یک نتیجه‌ی علمی (مثل فیزیک و شیمی و ...) و حتی یک نظریه‌ی تثبیت نشده و غیر علمی (به ویژه در مباحث علوم انسانی) می‌روند، به دنبال کتابی به زبان اصلی و آن هم به قلم صاحب نظریه و یا مکتشف می‌گردند و می‌گویند ترجمه گویا نیست. اما وقتی نوبت به سخن خدا (قرآن) یا نماز می‌رسد، دگر اندیش، تنوع خواه، قرائت جدیدی، نظریه پرداز و ... شده و اقامه‌ی نماز به فارسی را پیشنهاد می‌دهند! @GhararGahShayeat 2⃣مقصود اصلی از نماز « و » خداوند متعال است، اگر چه در این عبادت، راز و نیاز بنده با خالق و رب خود نیز صورت می‌پذیرد. و بندگی بدان شکلی است که معبود دستور می‌دهد و نه به آن شکلی که عبد می‌پسندد! که چنین عبادتی، عبادت  است نه پروردگار. 3⃣شیطان نیز به خاطر همین نافرمانی و اختراع و اجتهاد در چگونگی عبادت از مقام قرب الهی رانده و اهل عذاب و جهنم شد. او که منکر وجود خداوند نگردیده بود! بلکه به خدا گفت: تو این عبادت سجده به آدم را از من بردار و من به گونه‌ای دیگر تو را عبادتی می‌کنم که هیچ بنده‌ای نکرده باشد! اما خداوند نپذیرفت. چرا که آن دیگر عبادت خودش بود و نه عبادت خداوند. عبادت یعنی اطاعت امر و نه فقط راز و نیاز. 4⃣ قرآن به هر زبانی که نازل می شد این سؤال قابل طرح بود. مثلاً اگر قرآن انگلیسی بود همین سؤال طرح می شد که چرا انگلیسی است و اگر فارسی بود باز همین طور. و وقتی سؤالی در هر صورت باقی می ماند معلوم می شود سؤالی معقول و به جا نیست! مثلاً اگر بگویند چرا نماز صبح دو رکعت است و اگر سه رکعت بود جا داشت بگویند چرا سه رکعت است و اگر چهار رکعت الی آخر... وقتی تسلسل در سؤال پیش می آید و این تسلسل لاینقطع است دلالت دارد که این سؤال معنایی محصل نخواهد بود. 5⃣البته دقت به این نکته ضروری است که وقتی باور و قبول کردیم که خداوند متعال علیم و حکیم است و نیازی هم به عبادت ما ندارد، بلکه بایدها، نبایدها و عبادات را به برای  و  بندگان وضع کرده است، مشخص می‌شود که لابد حکمت‌ها و آثار متعددی در قانونِ وضع شده وجود دارد که تغییر آن، نه تنها آن آثار را از بین می‌برد، بلکه اساساً خروج از بندگی و اطاعت است. @GhararGahShayeat 6⃣به عنوان مثال یکی دیگر از حکمت‌های اقامه‌ی نماز به زبان عربی این است که بنده، به کمال بندگی آراسته ‌شود و کمال بندگی را معبودی که خالق، علیم و حکیم است می‌تواند تبیین کند و نه خود عبدی که محدود و جاهل است. نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 حدیث روز 💠 💎 این افراد جهادگر در راه خدا هستند 🔻امام صادق علیه السلام: اَلْكَادُّ عَلَى عِيَالِهِ كَالْمُجَاهِدِ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ ✳️ كسى كه خود را براى (تحصيل روزى) خانواده‌اش به رنج بيفكند، همانند جهادگر در راه خداست. 📚 الکافي، جلد ۵، صفحه ۸۸ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
1_19333002.mp3
3.61M
﷽ 📲 فایل صوتے 🎙واعظ: حاج آقا ○ آدم شدن در حرم امام رضا علیه السلام ○ 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
🌷قال الإمام عليّ عليه السلام: لا يُعرَفُ النّاسُ إلاَّ بِالاِختِبارِ ، فَاختَبِر أهلَكَ ووُلدَكَ في غَيبَتِكَ ، وصَديقَكَ في مُصيبَتِكَ ، وذَا القَرابَةِ عِندَ فاقَتِكَ ، وذَا التَّوَدُّدِ وَالمَلَقِ عِندَ عُطلَتِكَ ؛ لِتَعلَمَ بِذلِكَ مَنزِلَتَكَ عِندَهُم . 🌸حضرت علی علیه السلام می فرمایند: مردم ، جز با آزمايش ، شناخته نمى شوند . خانواده و فرزندان را در نبودنت ، دوست را در گرفتارى ات ، خويشاوندان را در تنگ دستى ات ، و چاپلوسان و دوست نمايان را به هنگام بيكارى ات بيازماى ، تا جايگاه خودت را نزد آنان بدانى . بحار الأنوار : ج 78 ص 10 ح 67 . 🕋 @sebghatallaah
◾️پشت‌بام‌های اجاره‌ای و چند نکته ✍️معصومه نصیری ـ کارشناس و مدرس سواد رسانه‌ای 🔸ما فقط چند عکس کلی با نمای دور دیده‌ایم؛ از جسد قاضی منصوری تا پشت‌بام‌های اجاره‌ای صحبت می‌کنم. عکس‌هایی که هیچ نشانه‌ای مبنی بر صحتشان در دست نیست و هیچ مؤلفه‌ای برای راستی آزمایی آن‌ها وجود ندارد. حتی تنها آگهی منتشرشده روی سایت دیوار در زمینه اجاره پشت‌بام نیز هم‌زمانی جالبی با اعلام خبر در رسانه‌ها دارد! این نکات یعنی ابهام، بی سندی و البته جریان رسانه‌ای که با کلیدواژه فقر و در سطح رسانه‌های خارجی با عنوان جنبش پابرهنگان و ...پیگیری می‌شود. 🔸 این مسائل تلنگری است که دقت کنیم علی‌رغم اینکه همه ما از وضعیت نامطلوب اقتصادی آگاه هستیم و این موضوع غیرقابل کتمان بوده و قطعاً نابسامانی اقتصادی فشارهای جدی را به اقشار کم‌درآمد جامعه وارد کرده است، اما مصادیق مطروحه رسانه‌ای به نظر دارای سوگیری هستند. یک عکس و آگهی دلایل کافی برای پذیرش یک موضوع نیستند. 🔸درعین‌حال باید حواسمان به و باشد. رسانه‌های جناح‌های مختلف از این خبر برای محکوم کردن گروه‌های رقیب بهره جستند اما همگی غافل بودیم که این خط رسانه‌ای همان است که در راستای کلان روایت ناکارآمدی جمهوری اسلامی در حال فعالیت است. حواسمان باشد پرداخت رسانه‌ای بدون توجه به زنجیره خبر و پیگیری چندوجهی موضوعات، یعنی ناخواسته وارد بازی رسانه‌ای می‌شویم که هنوز برایش استراتژی تعیین نکرده‌ایم. 🔸همه ما یادمان است چندی قبل «گورخوابی» مثل همین «پشت‌بام‌های اجاره‌ای» سعی در تعمیم امری غیرمبتلابه به عموم داشت. موضوعاتی که به‌شدت مخاطب را درگیر می‌کند و هر جا مخاطب احساساتی شود احتمال ، باور موضوعات غیرمستند، واکنش‌های دفعتی و... نیز در او بالا می‌رود. 🔹این موضوعات را از سه وجه می‌توان موردتوجه قرار داد: 1️⃣مخاطبانی که نباید هیجان‌زده خبرها را باور کنند. دقیقا منظورم این است در عصر انبوه رسانه و محتوا، بیشتر شک کنید تا باور. 2️⃣رسانه‌هایی که موظف به تهیه و اطلاع‌رسانی دقیق موضوعات اجتماعی این‌چنینی که در نگاه نخست یک خبر به نظر می‌رسند اما در عمل ردی از ناامیدی را به جامعه القا می‌کند، هستند. رسانه‌هایی که باید به‌عنوان چشمان ناظر افکار عمومی موضوعات مهم اقتصادی، اجتماعی و... را به‌موقع پیگیری کرده باشند؛ رسانه‌هایی که باید مطالبه گر باشند نه راوی. 3️⃣مسئولانی که در بزنگاه‌ها و البته با تأخیر و پس از غالب شدن روایت‌های گوناگون در افکار عمومی تازه یادشان می‌افتد مسکن مهم است، ساماندهی حوزه اقتصاد مهم بوده و نباید در حد شعار رأی آور به آن اکتفا می‌کردند. مسئولانی که گویی از رخدادها هم دور هستند و هم دیر به موضوعات مطروحه در رسانه‌ها و افکار عمومی برمی‌خوردند. 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 📡 @GhararGahShayeat
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌸 جلسه ۲۶۵ 🌸 آیه ۲۴۹ سوره بقره @tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 249 سوره بقره 🌸 فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّى وَمَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّى إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ فَشَرِبُواْ مِنْهُ إِلَّا قَلِيلاً مِنْهُمْ فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مَعَهُ قَالُواْ لَا طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُّلَاقُواْ اللَّهَ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ واللَّهُ مَعَ الصاَّبِرِينَ ‏ 🍀 ترجمه:پس هنگامى كه طالوت، به همراه سپاهیان (از شهر) خارج شد، به آنها گفت: خداوند شما را به یک نهر آب آزمایش مى‏كند، پس هر كه از آن بنوشد از من نیست و هركسی از آن نخورد از من هست، مگر آنكه به اندازه یک کف آب بنوشد ، پس (همین كه به نهر آب رسیدند،) جز اندكى همه از آن نوشیدند، سپس هنگامى كه او و یاران با ایمان او از آن نهر گذشتند، (و دشمن را دیدند) گفتند:امروز ما توانایى مقابله با جالوت و سپاهیان او را نداریم. امّا آنهایی كه اعتقاد داشتند خدا را ملاقات خواهند كرد (و به روز قیامت ایمان داشتند) گفتند: چه بسا گروهى اندک كه با اذن خدا بر گروهى بسیار پیروز شدند و خداوند با صابران است. 🌷 :جدا شدن 🌷 : جمع جند به معنای لشکر است الجنود یعنی سپاهیان ، لشکریان 🌷 :از ابتلا به معنای آزمایش و امتحان است 🌷 : رود آب 🌷 : نوشید 🌷 : پس نیست 🌷 : از ریشه اغتراف یعنی به اندازه یک کف آب نوشیدن 🌷 :رد شدن ، گذشتن 🌷 :ملاقات کردن 🌷 :گروه 🌷 :اندک 🌷 :پیروز شد 🌷 :زياد 📚 این آیه در ادامه داستان آیات 246تا248 سوره بقره می باشد. بعد از اینکه بنی اسرائیل از پیامبرشان در خواست کردند که فرمانده نظامی تعیین کند تا به همراه او خود را از دشمن پس بگیرند و اسیران خود را نجات دهند خداوند را به فرماندهی نظامی بنی اسرائیل مبعوث کرد سرانجام طالوت به همراه سپاهیان از شهر خارج شد تا به نبرد با جالوت بروند. فرمانده کافری بود که دشمن سرسخت بنی اسرائیل بود ، طالوت به آنها گفت: خداوند شما را به یک نهر آب آزمایش می کند پس هر که از آن بنوشد از من نیست و هر کسی از آن نخورد از من هست ، مگر آنکه به اندازه یک کف آب بنوشد. ببینید چگونه امتحان می کند یک طرف بیابان هست گرما هست تشنگی هست و یک طرف رود پر آب است. 📚 پس همین که به نهر آب رسیدند بیشتر آنها از آن نوشیدند و فقط تعداد کمی اطاعت کردند. خداوند می خواست افراد سست اراده را از افراد با ایمان واقعی جدا کند همین که لشکر دشمن به فرماندهی جالوت و سپاهیان او را دیدند گفتند: امروز توانایی مقابله با جالوت و سپاهیان او را نداریم. اما افراد با ایمان گفتند:چه بسا گروهی اندک که با اذن بر گروهى بسیار پیروز شدند و خداوند با صابران است.امام باقر علیه السلام مى‏‌فرماید: افرادى كه تا آخر كار به وفادار ماندند، سیصد و سیزده نفر بودند. الآن 313 نفر می خواهند به جنگ چند هزار نفری سپاه جالوت بروند. حساب دو گروه روشن است، هر كسی ننوشد قطعاً خودى است و هر كسی بنوشد قطعاً بیگانه است، ولى كسانى كه فقط یک کف آب نوشیدند، نه خودى هستند و نه بیگانه. باید آنان را مأیوس نكرد. 🔹 پیام های آیه 249سوره بقره 🔹 ✅ قبل از برخورد و مقابله با دشمن، باید تمرین كرد. «مبتلیكم بنهر» ✅ باید نیروهاى غیر مفید را طرد كند. «فمن شرب منه فلیس منّى» ✅ تسلیم فرمانده بودن، رمز است. «من لم یطعمه فانّه منّى» ✅ كسانى كه از میدان پیروز بیرون آیند، اندک هستند. «الا قلیلاً» ✅ بودن مهم نیست، انقلابى ماندن مهم است. در این ماجرا شعار دهنده بسیار بود، ولى آنان كه در آزمایشات موفق شدند، اندک بودند. «الاّقلیلاًمنهم» ✅ به معاد و وعده‏هاى الهى، توانایى ایستادگى در برابر سختى‏‌ها و مشكلات را ایجاد مى‏‌كند. «ملاقوا اللّه» ✅ فراوانى در برابر اراده خداوند چیزی نیست. «کم من فئة قليلة غلبت فئة كثيرة بإذن الله» ✅ مخلص ، پیروزی را از خدا می داند. ✅ اگر صبر پیشه کنند نباید از تعداد زیاد دشمن بترسند. زیرا خداوند با صابران است. «و الله مع الصابرين» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 حدیث روز 💠 💎 حسابرسی روزانه 🔻امام کاظم (علیه‌السلام): لَيس مِنّا مَن لَم يُحاسِبْ نَفْسَهُ في كُلِّ يَومٍ ، فإنْ عَمِلَ خَيرا اسْتَزادَ اللّه َ مِنهُ وحَمِدَ اللّه َ علَيهِ ، وإنْ عَمِلَ شَيئا شَرّا اسْتَغْفَرَ اللّه َ وتابَ إلَيهِ 🔹 از ما نيست كسى كه هر روز به حساب خود رسيدگى نكند و ◻️ببيند كه اگر كار نيكى انجام داده است از خداوند توفيق انجام بيشتر آن را بخواهد و خدا را بر آن سپاس گويد و ◻️اگر كار بدى انجام داده است از خدا آمرزش بخواهد و توبه كند. 📚 الاختصاص: 26 ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
🔵ندانستن جهت قبله ❓اگر انسان در وضعیتی باشد که اصلا را نمی داندو گمانش نیز به هیچ طرف نمی رود،وظیفه اش نسبت به نماز چیست؟(مثلا برای تفریح به جنگل 🏕یا کوه 🗻رفته) ✅پاسخ 1️⃣ایت الله خامنه ای: بنا بر احتیاط واجب به چهار طرف بخواند.[1] 2️⃣ایات عظام سیستانی ومکارم : یک نماز به یک طرف بخواند کافی است.[2] 🔹نکته :این مساله در صورتی است که گمان او به هیچ طرفی نباشد اما اگر یقین یا گمان کند که قبله در یکی از دو طرف است ، باید به هر دو طرف نماز بخواند. 🔅🔅🔅🔅🔅🔅 منبع: [1].اجوبه الاستفتائات س368 [2].رساله سیزده مرجع،ج 1،م 784و 785 •┈┈••✾••┈┈• 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
👈 انسانیت انسان را چگونه می سنجند؟ 💠امیر المؤمنین، علیه السلام به کمیل فرمود: «انّ هذه القلوب اوعیة فخیرها أوعاها» فرمود: این دلها ظرفها هستند، هر دلى که گنجایش و ظرفیت آن بیشتر است او بهتر است. 🔹این کلام امام، یک ترازوى انسان‏ سنج است، چنانکه معروض داشته‏ ایم، هر میزانى با موزون خود (یعنى متاع و آنچه که بدان سنجیده مى‏ شود) مناسبتى دارد، با ترازوى زنبیلى که نمى‏ شود حرارت هوا را سنجید، هرچیز به مناسبت خودش ترازوئى دارد، انسان کامل براى انسانهاى دیگر میزان است. امام صادق علیه السلام فرمود: «نحن‏ الموازین‏ القسط» (1) ما ترازوهای قسط الهی برای سنجش انسان هستیم. 🔻توضیح: میزان وزن و ارزش هر شیئی متناسب با همان شیء است، نمیشود با ترازوی ساده دمای هوا را سنجش کرد، همینطور نمی شود انسانیت انسان را با اینگونه ترازوهای مادی سنجید، زیرا انسان منحصر در جسم نیست، لذا امام صادق فرمود: ما ترازو های انسان سنج هستیم، هر چه به ما نزدیک تر شدید، انسان ترید و وزن و ارزش شما بیشتر است. اما افرادی که از جنبه انسانی خوب بار نیامده اند، مورد خطاب قرآن قرار میگیرند که : "فلا نقیم لهم یوم القیامه وزنا" ( روز قیامت براى آنها وزن و ارزشى نخواهیم نهاد). 🔻پی‌نوشت: ⬅️ مجموعه مقالات علامه حسن زاده آملی، صفحه 138. 🕋 @sebghatallaah