eitaa logo
پژوهشکده مطالعات تمدنی شهید صدر
2.3هزار دنبال‌کننده
874 عکس
117 ویدیو
11 فایل
🔰مراکز زیرمجموعه: ◽️مبانی تمدن‌سازی انقلاب اسلامی ◽️نظام‌سازی اسلامی در حوزه‌های فرهنگی ◽️مطالعات آمریکا ارتباط با ادمین @samadimahallati
مشاهده در ایتا
دانلود
🚦آموزش و پرورش راه عبور از عالم مدرن 🔸دکتر علی امینیان/ مسئول اندیشکده آموزش و پرورش: مدرنیته در ابتدا به واسطه مدرن سازی آموزش و پرورش وارد ایران شد و سپس به ساحت های دیگر حیات اجتماعی سرایت نمود این بار نیز راه عبور از عالم مدرن، تحول آموزش و پرورش در جهت ایجاد تمدن بزرگ اسلامی است. درحال حاضر نیز هنوز هویت و ساختار مدرسه و به طور کلی ساختار آموزش و پرورش در ایران، برآمده از مبانی فکری غرب بوده است. 🔹پس از انقلاب نیز هویت و ساختار مدرسه از رویکرد تربیتی تا محتوای دروس و از الگوهای تدریس و ارزشیابی تا ارتباط مدرسه با خانه و مسجد و از کالبد و محیط آموزشی تا تربیت اخلاقی و اجتماعی تغییر چندانی نکرد. بدیهی است خروجی اینگونه مدارس در بهترین حالت جوان متدینی است که سرباز و شهروند تمدن مدرن بوده و با نیت خیر، برای توسعه هر چه بیشتر کشورش در جهت نیل به تمدن غربی می کوشد. 📲 @sadr_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦 ما بر آنیم از زاویه‌ای دیگر به واقعیت‌های عرصه بین‌الملل و آمریکا بپردازیم. 🔸اولین و تنها تارنمای تخصصی حوزه مطالعات آمریکا راه اندازی شد. با بخش‌های متنوع: همایش بین‌ المللی افول آمریکا فصلنامه مطالعات راهبردی آمریکا دوماهنامه تحلیلی آمریکاشناسی نشست‌های تخصصی اندیشکده‌های پنجگانه رشته مطالعات آمریکای شمالی رسانه و تولیدات گرافیکی و ... 🔹 تارنما: Ascenter.ir 🔸 ایتا: eitaa.com/ascenter 🔹 اینستاگرام: https://instagram.com/ascenter.ir?utm_medium=copy_link 🔸 آپارات: https://www.aparat.com/Center_for_American_Studies 📲 @sadr_ir
🚦کارکردهای خانواده؛ کارکردهای اولیه 🔸 : یکی از کارکردهای اصلی خانواده که در نهاد اسلام جایگزین دیگری ندارد، ارضای و نیازهای جنسی است که تنها در بستر خانواده باید انجام شود. 🔸 : یکی دیگر از کارکردهای خانواده نقش احساسی و عاطفی همسران به یکدیگر و نیز والدین در رشد شخصیتی کودکان است. مادر کانون اصلی تزریق محبت در خانواده است و پدر هم با اقتدار خود، تکیه‌گاه فرزندان است. لذا خانواده وظیفه دارد با حسن خلق و مهربانی، به نیازهای عاطفی و روانی فرزندان توجه کرده و به احساسات آنها پاسخ مناسب دهند. به منظور استحکام بنای به زوجین سفارش به محبت نسبت به یکدیگر و اظهار آن در رفتارهای کلامی و غیرکلامی خود نموده و کنار هم نشستن زوجین از اعتکاف در مسجدالنبی ثواب بیشتری دارد. 📲 @sadr_ir
🚦امام اصرار داشت طرح جمهوری اسلامی در ذیل تعریف غرب قرار نگیرد. جمهوری اسلام، جمهوری وام گرفته از غرب نیست،‌مربوط به خود اسلام است! 🔸بخش‌هایی از بیانات رهبر انقلاب در مراسم سی‌وسومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمةالله علیه): در دوران ایجاد جمهوری اسلامی، سعی امام و نقشه راه امام این بود که را از گذشته منحط کشور، به کلی جدا کند. سعی امام این بود که این آینده را جوری طراحی کند که اداره کشور در ذیل فرهنگ و تمدن و قاموس غربی قرار نگیرد. 🔸اصرار داشت امام که در ذیل آنچه که در غرب بهش میگویند جمهوری یا مردم‌سالاری قرار نگیرد. لذا من سال گذشته در همین روز تبیین کردم که جمهوری اسلام، جمهوری وام گرفته از غرب نیست،‌مربوط به خود اسلام است. 🔹این که امام روی این همه تاکید می کند، این ناشی است از معرفتی که به داشت. لذا امام از آن دو مکتبی که آن روز در دنیا رایج بود، یعنی لیبرال دمکراسی سرمایه محور تا رژیم کمونیستی دیکتاتوری محور، از هردوی اینها جمهوری اسلامی را جدا کرد. لذا یکی از شعارهای اصولی امام شعار نه شرقی نه غربی بود. 🔹یک الگوی تازه‌ای را امام مطرح کردند برای نظام جمهوری اسلامی به کلی متفاوت با آنها. در این الگوی امام. در الگوی امام دوگانه‌هایی با همدیگر هماهنگ و همساز شدند که سعی میشده همیشه در مقابل هم قرار بگیرند. هم معنویت دینی هم رأیِ مردم؛ این دوتا همیشه سعی می‌شده در مقابل هم باشند اما امام اینها را در کنار هم قرار داد. 📲 @sadr_ir
🚦 امام(رحمه‌الله‌علیه) رهبر بزرگ‌ترین انقلاب تاریخ انقلابها است. 🔸بخش‌هایی از بیانات رهبر انقلاب در مراسم سی‌وسومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمةالله علیه): چرا میگوییم بزرگ‌ترین انقلاب در تاریخ انقلابها؟ در تاریخ انقلابها، انقلابهای کوچک و بزرگ زیاد است؛ از همه‌ی اینها معروف‌تر، انقلاب کبیر فرانسه است در ۱۷۸۹ در قرن هجدهم، و بعد هم انقلاب شوروی است در ۱۹۱۷ در قرن بیستم؛ این دو انقلاب، معروف‌ترین انقلابهای بزرگِ تاریخ انقلابها هستند؛ امّا انقلاب اسلامی از این دو بزرگ‌تر است؛ چرا؟ دلایل گوناگونی دارد، که من به یک مطلب اساسی و مهم اشاره میکنم؛ و آن، این است که این دو انقلاب، یعنی انقلاب فرانسه و انقلاب شوروی، هر دو به وسیله‌ی پیروز شدند، مردم آنها را به پیروزی رساندند امّا بعد از آنکه انقلاب پیروز شد، مردم شدند هیچ‌کاره، مردم کنارزده شدند؛ مردم نتوانستند در ادامه‌ی این انقلابی که خودشان آن را با تنِ خودشان و جان خودشان و با حضورشان در خیابانها به وجود آورده بودند، شرکتی و حضوری داشته باشند؛ نتیجه چه شد؟ نتیجه این شد که این دو انقلاب بسرعت از مسیر مردمیِ اوّلیِ خودشان منحرف شدند. بعد از حدود دوازده سیزده سال از انقلاب کبیر فرانسه ــ انقلابی که علیه پادشاهی، علیه سلطنت به وجود آمده بود ــ مجدّداً کشور فرانسه سلطنتی شد، ناپلئون سر کار آمد، تاج سلطنت به سر گذاشت، پادشاهی برگشت؛ تقریباً پانزده سال در رأس قدرت بود، بعد برکنار شد و همان خانواده‌ای که انقلاب فرانسه علیه آنها تشکیل شده بود، برگشتند و اداره‌ی امور فرانسه را به عهده گرفتند؛ خانواده‌‌ی بوربون‌ها؛ دوباره همانها آمدند. وقتی مردم در میدان نیستند، این [جور] میشود. در انقلاب شوروی به دوازده سال هم نرسید؛ انقلاب را مردم کردند لکن بعد از چند سالِ کوتاه، استالین و جانشینانش آن چنان استبدادی را، دیکتاتوری‌ای را بر کشورهای شوروی ــ کشورهایی که مجموعاً شوروی سابق را تشکیل میدادند ــ اِعمال کردند که سلطنت‌های قبل از آنها این استبداد را ندیده بودند؛ باز هم مردم هیچ‌‌‌‌کاره بودند و هیچ‌‌کاره شدند؛ امّا در جمهوری اسلامی، نه. انقلاب اسلامی هم با حضور مردم و با جسم مردم و جان مردم به پیروزی رسید امّا مردم کنارزده نشدند. پنجاه روز یعنی کمتر از دو ماه بعد از پیروزی انقلاب، برگزار شد و مردم، نظام حکومت را انتخاب کردند؛ اختیار به مردم داده شد. مردم نظام حکومت را، « » را انتخاب کردند در یک رفراندوم، در یک انتخابات آزاد. حدود یک سال از پیروزی انقلاب گذشته بود، اوّلین رئیس‌جمهور با انتخابات مردم انتخاب شد؛ چند ماه بعد هم مجلس شورای اسلامی، [یعنی] مجلس قانون‌گذاری تشکیل شد با انتخابات مردم؛ از آن روز تا امروز هم که چهل و سه ‌چهار سال گذشته، نزدیک به پنجاه انتخابات در این کشور انجام گرفته؛ مردم وارد شدند، وارد میدان شدند، در میدان حضور دارند، انتخاب میکنند و رأی میدهند؛ عظمت این انقلاب این است؛ امام رهبر یک چنین انقلابی بود. البتّه این [مطلبی] که عرض کردیم، یکی از وجوه عظمت انقلاب است؛ وجوه دیگری هم وجود دارد که این انقلاب را، انقلاب اسلامی را بکلّی با انقلابهای دیگر متفاوت میکند، که یکی‌اش همین حضور معنویّت در این انقلاب است. در انقلابهای کوچک و بزرگ قبلی، چه آن دو انقلاب فرانسه و روسیه و چه انقلابهای کوچکی که در این سالها اتّفاق افتاد در قرن بیستم و نوزدهم، معنویّت مفقود بود؛ جنبه‌ی معنوی انسان که یکی از نیازهای اساسی انسان است، بکلّی مفقود بود و مغفولٌ‌عنه بود و کسی به آن توجّه نداشت. ، انقلابی است که هم به انسان و هم به انسان توجّه دارد، توجّه کرده است و به آن پرداخته است. 📲 @sadr_ir
🚦خانواده ولایی 🔸 خانواده ولایی نهادی است که با انتخاب‌گری زن و خواستگاری مرد از او بر اساس پیوند ولایی زن و مرد در حضور خدا تشکیل می‌شود و به هدف میانی و و هدف غایی می‌رسد. این خانواده با محبت دو طرفه یعنی اطاعت زن از مرد و سرپرستی و مهرورزی مرد نسبت به زن تحکیم پیدا می‌کند و با تربیت ولایی زن و فرزندان، سبب رشد فردی و تعالی جامعه می‌گردد. خانواده ولایی در برابر شوک‌های بیرونی پایدار است و تهدیدها را تبدیل به فرصت میکند. 📲 @sadr_ir
برگزار می‌کند: 💠 نشست علمی با موضوع: دیرینه شناسی نهادسازی اقتصادی و فرهنگی انقلاب اسلامی با ارائه: (دانش آموخته دکتری جامعه شناسی دانشگاه تهران) استاد راهنما: 👤 عضو هیئت‌علمی دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام) اساتید_داور: 👤 مسئول مرکز نظام سازی پژوهشکده شهید صدر 👤 عضو هیئت‌علمی دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام) 👤 دبیر علمی نشست: عضو هیئت‌علمی دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام) 🗓سه شنبه ، 17 خرداد ماه ⏰ 9:30 🏢 مکان: تهران، تقاطع بزرگراه شهید سلیمانی شرق و شهید باقری، کوچه شهیدان صادقی، پ ۱۱۲، ساختمان شهید اسدالهی 🔸لینک حضور در جلسه مجازی: 🌐 https://www.skyroom.online/ch/sadr/jalase 🆔 @sadr_ir
🔴 اطلاعیه پروژه کسر و جایگزین خدمت سربازی 🔴 🔹اندیشکده «شهر اسلامی-ایرانی» پژوهشکده شهید صدر، وابسته به دانشگاه جامع امام حسین (ع) در نظر دارد، امکان همکاری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان توانمند و مستعد رشته های مرتبط و مورد نیاز مجموعه را در قالب پروژه های کسر از خدمت و جایگزین خدمت فراهم کند. 🔴شرایط عمومی متقاضیان؛ 🔹متقاضی میبایست دانشجو یا فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی رشته های اعلام شده باشد. 🔹 امکان همکاری با افرادی که داری غیبت از خدمت هستند تحت هیچ شرایطی وجود ندارد. 🔹امکان همکاری با افرادی که هم اکنون اشتغال به خدمت سربازی دارند وجود ندارد. 🔴 رشته های مورد نیاز: 🔹رشته های اصلی مورد نیاز: مجموعه معماری، مجموعه شهرسازی و برنامه ریزی شهری 🔴 نحوه ارتباط و درخواست همکاری: 🔹از متقاضیان دعوت میشود، روزمه کامل خود را در قالب pdf که دارای اطلاعات تماس متقاضی باشد به ایمیل ادرس زیر ارسال نمایند: iic.thinktank1400@gmail.com 🔹لطفا در عنوان ایمیل، رشته و مقطع تحصیلی خود را درج نمایید، مثال: معماری/گرایش تکنولوژی/دانشجوی کارشناسی ارشد 🔹 توجه داشته باشید بر اساس پروژه‌های جاری اندیشکده در مقاطع زمانی مختلف و بر مبنای بررسی رزومه‌های ارسالی با متقاضیان واجد شرایط تماس حاصل خواهد شد. لطفا از بازارسال روزمه یا تماس تلفنی با مجموعه خودداری فرمائید. 📲 @sadr_ir
🚦کارکرد اجتماعی مسجد 🔸 عمده مساجد به برگزاری محدود نماز جماعت و مراسم محرم و رمضان بسنده می‌کنند و از کارکردهای اجتماعی خود غفلت می‌ورزند. در نتیجه نسبت به محیط پیرامون خود اثر خاصی ندارند. 🔸 امروزه بازگشت کارکردهای اجتماعی به مساجد مورد توجه مردم و نخبگان قرار گرفته است. علی رغم این اشتیاق مبارک، در این میان، نقش مردم، فعالان مسجدی، حاکمیت و... مورد سؤال است و مشخص نیست هر یک از این‌ها در ایفای کارکردهای اجتماعی چه نقشی دارند. همچنین نهادهای سکولار موازی و جایگزین به ویژه در حوزه آسیب‌ها و خدمات اجتماعی با رسمیتی که قانون به آنها داده است، با قدرتمندی خاصی فعال هستند. 🔸فارغ از اینکه آیا مسجد امروزه امکان تصدی‌گری یا حکمرانی امور اجتماعی را دارد یا نه، مهم آن است که اهل مسجد نسبت به امور اجتماعی بی‌تفاوت نباشند و همان عبادت و نمازشان آنها را به اقامه دین در عرصه اجتماعی دعوت کند. مسجد محله شما در جامعه در معنی خاص اجتماعی مثل مشارکت اجتماعی، انسجام اجتماعی، هویت، کنترل اجتماعی، روابط اجتماعی و نظایر آن چه اثری دارد؟! من اگر بنشینم، تو اگر بنشینی، چه کسی برمی‌خیزد؟ 📲 @sadr_ir
🚦ساختمان‌های بلند مردم را کلافه می‌کند 📍دکتر بهزاد عمران زاده مسئول اندیشکده معماری و شهرسازی: 🔸"شواهد بسیاری وجود دارد مبنی بر اینکه ساختمان‌های بلند مردم را دیوانه و کلافه می‌کنند. ساختمان‌های بلند بجز منفعت‌های سوداگرانه برای بانک‌ها و صاحبان اراضی هیچ مزیت موثق دیگری ندارند. آنها ارزان نیستند و کمکی هم به ایجاد فضای باز نمی‌کنند؛ چشم‌انداز شهری و زندگی اجتماعی را ویران می‌کنند، باعث ترویج جنایت می‌شوند، زندگی را برای بچه‌ها دشوار می‌سازند، برای حفظ و مراقبت پرهزینه هستند، فضای باز نزدیکشان را ویران می‌کنند و به نور و هوا و چشم‌انداز آسیب می‌رسانند. اما گذشته از اینها که ثابت می‌کند ساختمان‌های بلندمرتبه معقول و سودمند نیستند، تجربه ثابت می‌کند که آنها باعث زیان رساندن به افکار و احساسات افراد نیز می‌شوند." 🔹کریستوفر الکساندر حدود 45 سال پیش برای نتیجه‌گیری فوق و تجویز محدودیت چهار طبقه برای ساختمان‌های مسکونی در هشت صفحه از کتاب "زبان الگو: شهرها" حداقل به نتایج چهار پژوهش علمی در زمینه آسیب‌های اجتماعی و روان‌شناختی سکونت در ساختمان‌های بلند اشاره می‌کند. اکنون که دامنه این پژوهش‌ها گسترده‌تر شده و بروز آسیب‌های فوق مسلم‌تر، جای تعجب و تاسف فراوانی است که ما همچنان به طی مسیر اشتباه گذشته ادامه می‌دهیم و با ترفندهای سیاسی و رایزنی‌های غیرتخصصی! در ظاهر برای رفع مشکل مسکن مردم و در باطن علیه زندگی مردم و به نفع جیب سوداگران، مصوبه تصویب می‌کنیم! 📲 @sadr_ir
🚦سنت اتمام حجت ✍دکتر عطاءالله بیگدلی/مسئول مرکز مطالعات بنیادین علم و تمدن اسلامی 📲 @sadr_ir