Dr Bigdeli & Dr Ja!afari.mp3
40.02M
#صوت
نشست #چالشی ارائه #رویکرد_طینت توسط دکتر #عطاءالله_بیگدلی و نقد دکتر #علی_جعفری هُرستانی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
#پژوهشکده_شهید_صدر
@sadr_ir
🔰نشست ارائه #نظریه_فطرت توسط حجت الاسلام دکتر #حسین_سوزنچی و نقد دکتر #عطاءالله_بیگدلی
🍃 طی این جلسه، حجت الاسلام دکتر #حسین_سوزنچی «نظریه فطرت» خودشان را مطرح کرد.
🔸در ادامه، دکتر #عطاءالله_بیگدلی ، در مقام نقد، به «رویکرد طینت» اشاره کرد.
🔹پس از آن، یکی از شرکت کنندگان پرسید: کسی قائل به این مدل هست؟
🔸آقای #بیگدلی در پاسخ گفت: یک ادعا! به جز چند نفر از علمای معاصر ظرف چند دهۀ گذشته، قول مشهور مفسرین، رُوات، و شارحین روایات همین است که عرض کردم!
🔹اینجا بود که آقای #سوزنچی گفت: این را دیگر اصلا نمیتوانم تحمل کنم! من، هِی تحمل میکنم...
🔸آقای #بیگدلی ادامه داد: خیلی از افراد به روایات طینت، شرح زدهاند، از علامه مجلسی گرفته تا دیگران، حتی کسانی که مقداری با اخبار طینت زاویه داشتهاند مثل سیدمرتضی، سیدرضی، شیخ مفید و ...
🔹آقای #سوزنچی اشکال کرد: اینکه بسیاری از مفسرین، اخبار طینت را قبول داشتند به معنای تصویر خیالی که ارائه کردید نیست. برای این ادعا، باید در تاریخ، شاهد بیاورید.
🔸ایشان ادامه داد: در کُلِ این بزرگان، یکی را بیاورید که احادیث طینت را با احادیث فطرت ناسازگار دیده باشند. ابتدای تقریر شما این بود که طینت و قلوب و ارواح، یک فضاست و فطرت در نقطه مقابل آن است در حالی که شما گفتید که این بزرگان، این روایات را در یک باب آوردهاند. آیا در ذهنیت کسی که این روایات را در یک باب میآورد تعارض این روایات با هم است یا یکی بودن آنها؟
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
#پژوهشکده_شهید_صدر
@sadr_ir
پژوهشکده مطالعات تمدنی شهید صدر
🔰نشست ارائه #نظریه_فطرت توسط حجت الاسلام دکتر #حسین_سوزنچی و نقد دکتر #عطاءالله_بیگدلی 🍃 طی این جل
🍃 در ادامه....
🔸پاسخ آقای #بیگدلی این بود: این تعارض را چه چیزی در ذهن ما ایجاد کرده بود؟ نظریه فطرت. نظریه فطرت، تعریفی از فطرت ارائه داده بود که موقعی که ما این دو دسته از روایات را میخواندیم اینها متعارض به نظر میرسید.
🔹آقای #سوزنچی ادامه داد: شما در کتابتان، تا پایان همچنان روایات طینت و فطرت را متعارض دیدهاید و گفتید که روایات فطرت را فعلا کنار میگذاریم و به گونهای آنها را تأویل کنیم. شما از ابتدای بحثتان تا انتهای آن، دو فضا دیدهاید؛ فضای طینت و فضای فطرت، بعد آخر گفتهاید که اول، خدا طینت را داد بعدا فطرت را داد.
یک مفسر را بیاورید که این تقریر را گفته باشد که خدا، اول طینت را داد و بعدا فطرت را داد. عمومی از مفسرین را بیاورید که طینت و فطرت را ناسازگار دیده باشند.
🔸پاسخ آقای #بیگدلی این بود: آنها این روایات را متعارض نمیدانند. بلکه شماها در ذهن ما، این روایات را متعارض درآوردید وگرنه معلوم است که این روایات، اصلا با هم تعارض ندارند.
🔹آقای #سوزنچی ادامه داد: تصویری که در این جلسه مطرح کردید مطمئن هستم که در تاریخ سابقه ندارد!
بنده، فضای بالفعل بودن را در خصوص فطرت قبول ندارم و در «نظریه فطرت»، از آن گرفتهام. خلیفة الله بودن یعنی بالفعل؟ چه کسی این را گفته؟ من هم قائلم که نگفتهاند.
🔸آقای #بیگدلی گفت: آقای دکتر! من فقط یک نقد به مقاله شما دارم و آن اینکه شما «فطرت» را اشتباه استفاده میکنید.
🔹پس از نماز، آقای #سوزنچی اینگونه شروع کرد: دو نکته را مطرح کردید:
اول. اینکه «منظور ما از فطرت، آن است که در آیات و روایات آمده است یا آن است که به نظر ما رسیده».
در نکته دوم، منظور شما این بود که «بسامد تکرار یک کلمه، در روایات چقدر است». که گفتید «طینت» خیلی بیشتر از «فطرت» است.
در پایان هم جمعبندی کردید که نام این، «انسان» است نه «فطرت».
🔸خود شما وقتی خواستید کلمات اصلی را بشمارید گفتید «طینت»، «فطرت»، «ارواح» و «قلب». نگفتید «انسان»! چرا نگفتید «انسان»؟ چون «انسان» که مفروغٌ عنه است. ما میخواهیم در واقع بگوییم که این «انسان» چه ویژگیِ اصلیای دارد که آن را طرح کنیم.
🔹ایشان ادامه داد: این تذکر در خصوص «فطرت» تذکر درستی است که چقدر حرف قرآنی و حرف روایی است و چقدر حرف ماست.
🔸در خصوص نکته دوم یعنی بسامد تکرار یک کلمه در روایات، من در عین حال که قبول دارم بسامد یک کلمه در روایات مهم است اما یک نکته دیگر را مهمتر میدانم که به نظرم شما در بحثهایتان رعایت نکردید.
آن هم این بود که ما به دوگونه به سراغ روایات میرویم:
یک. روایات را ذیل آیات میبینیم.
دو. روایات را کلا مستقل میبینیم.
🔹وقتی روایات را ذیل آیات میبینیم یعنی آیات را محور قرار میدهیم، روایات شرح آیات هستند به نحو کلان، نه اینکه روایات، شرح تک آیهای باشند.
🔸اگر با این فضا جلو برویم، اتفاقا در قرآن، کلمه «فطرت» آمده و کلمه «طینت» نیامده است. خود این، بار مسأله را عوض میکند که در واقع، کدام کلمه اساسیتر است.
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
#پژوهشکده_شهید_صدر
🆔 @sadr_ir
14000909_Fetrat_Dr Souzanchi & Dr Bigdeli.mp3
39.54M
#صوت
نشست #چالشی ارائه #نظريۀ_فطرت توسط حجت الاسلام دکتر حسین #سوزنچی و نقد دکتر عطاءالله #بیگدلی
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
#پژوهشکده_شهید_صدر
@sadr_ir
🔰 در گفتگوی علمی پنل کارگروه #تعلیم_و_تربیت_در_افق_تمدنی_آینده مطرح شد:
🍃#دکتر_علی_امینیان :
🔹 در آموزش و پرورش وضعیت نامطلوبی داریم پس نیازمند بازطراحی الگوی حکمرانی هستیم. آموزش و پرورش، حوزه حاکمیتی است پس الگوی حکمرانی باید تغییر کند.
🍃#حجتالاسلام_سیدتقی_موسوی:
🔸سه نسبت بین انقلاب و تربیت مطرح است. نسبت اول: تربیت تحت نفوذ قدرت و حاکمیت هست و تربیت، خادم دولت و سیاست است.
🔸نسبت دوم: تربیت مخدوم سیاست است و بر این باور است که تربیت ابزار نیست و هدف است.
🔸نسبت سوم: از دوگانه رقابت بین سیاست و تربیت خارج شده و حرف از رفاقت میزنند که نهاد قدرت میتواند در کنار آموزش و تربیت باشد
🍃 #حجتالسلام_علی_لطیفی:
🔹 پولی شدن آموزش به حدی گسترده و طبیعی شده که حتی در مجموعههای حوزوی هم شاهد این مسئله هستیم.
🔹کالایی سازی به معنای صرف هزینه برای آموزش نیست بلکه نوع رویکرد خاص به آموزش و پرورش است که اولاً نگاه اقتصادی به انسان و عالم دارد و به دنبال تعریف و توجیه تمام فعالیتها و فرایندهایی آموزش و پرورش از منظر بازاری است.
🍃 #دکتر_علی_خلیلی:
🔸تمدن را در دو سطح میتوان بررسی کرد؛ سطح اول تمدن از افراد تشکیل شده است لذا تا زمانی که افراد همان افراد سابق هستند، محصول این افراد همان تمدن سابق است.
🔸در سطح دوم، واحد سازنده تمدن، نهادها هستند. اگر نهادها را واحد سازنده تمدن بدانیم تحولی در تمدن رخ نخواهد داد و بدون تحول در این نهادها نمیتوانیم شاهد تمدن نوین باشیم.
مشروح سخنان 👇
https://iqna.ir/fa/news/4032828
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
#پژوهشکده_شهید_صدر
🆔 @sadr_ir
#پژوهشکده_شهید_صدر با همکاری #دانشگاه_علامه_طباطبایی برگزار میکند:
(پنل کارگروه وضعیت تمدنی انقلاب اسلامی)
🔸سخنران: دکتر #وحید_شالچی
(دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطبایی)
🔹 موضوع: غربت سنت ایرانی-اسلامی
*********
💠 گفتگوی علمی با موضوع: معضلهٔ ایران
با حضور:
- دکتر #محمد_ملاعباسی
(عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی)
«ایران؛ سرزمینی میان کابوس و رویا»
- دکتر #سیدحسین_شهرستانی
(مدیر گروه هنر و ادبیات پژوهشکده فرهنگ و هنر)
«ایدهٔ ایران؛ دیرینه یا نو پا»
- دبیر علمی نشست: دکتر #صابر_جعفری
(عضو هیأت علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطبایی)
📄 همراه با ارائه مقاله برتر
⏱ زمان: دوشنبه، ۱۸ بهمن ماه، ساعت ۱۴ تا ۱۷. مکان: تهران، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، سالن ارشاد
🔸لینک حضور در جلسه مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
#پژوهشکده_شهید_صدر
🆔 @sadr_ir
🔰 #نشست_تخصصی با موضوع:
"ارزیابی دور اخیر مذاکرات هستهای وین
و بررسی سناریوهای مذاکره مستقیم با آمریکا"
🍃 با حضور:
* #دکتر_سیدمصطفی_خوشچشم
(تحلیلگر ارشد مسائل بینالملل)
* #دکتر_حسین _آجورلو
(مدیر بخش غرب آسیا و شمال آفریقا موسسه بینالمللی ابرار معاصر)
* #دکتر_محمد_کاظمی
(کارشناس مسائل بینالملل و تحریم)
* #دکتر_مهرداد_حلالخور
(کارشناس مسائل آمریکا)
📣 زمان :
دوشنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۰
ساعت ۷ الی ۱۰ صبح
#مرکز_مطالعات_آمریکا
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
#پژوهشکده_شهید_صدر
🆔 @sadr_ir
#پژوهشکده_شهید_صدر با همکاری #دانشگاه_امام_صادق برگزار میکند:
✅ پنل کارگروه خانواده و نهادهای مردمی
💠 گفتگوی ویژه با موضوع: جایگاه زن و خانواده در افق تمدنی آینده
با حضور
👤 #حجت_الاسلام_صدوق؛ مسئول حسینیه اندیشه
👤 #دکتر_محمد_هادی_همایون؛ مسئول دانشکده فرهنگ و ارتباطات
💠 گفتگوی علمی با موضوع: نسبت حضور زن در خانواده و اجتماع
با حضور:
👤 سرکار خانم دکتر #عاشری، دکترای مطالعات زنان، گرایش حقوق زن در اسلام
👤 سرکار خانم #خسروی، پژوهشگر و فعال حوزه زنان و خانواده
👤 دبیر علمی نشست: دکتر #محمد_حسین_شاه_آبادی، دکترای فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
🗓 سه شنبه، ۱۹ بهمن ماه ⏰ ۸ تا ۱۲
🏢 مکان: تهران، پل مدیریت، دانشکده امام صادق علیه السلام، سالن شهید مطهری
🔸لینک حضور در جلسه مجازی:
🌐 https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
#پژوهشکده_شهید_صدر
🆔 @sadr_ir
#پژوهشکده_شهید_صدر با همکاری #پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار میکند:
(پنل کارگروه مبانی نظری و فلسفی تمدن)
🔸سخنران: #دکتر_محمد_تقی_چاوشی
عضو هیئت علم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
🔹 موضوع: جایگاه فتوت در مدینه ایرانی-اسلامی
💠 گفتگوی علمی با موضوع: تمدن و علوم اجتماعی
🍃با حضور:
- دکتر #رضا_تسلیمی_طهرانی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات)
- دکتر #سالار_کاشانی (جامعه شناس و معاون پژوهشی ایسپا)
- دکتر #مهدی_صدفی(دبیر علمی نشست)
📄 همراه با گزارشِ یادداشتِ «ملّت به مثابه مدینه»
📣 زمان: چهارشنبه، ۲۰ بهمن ماه، ساعت۱۴ تا ۱۷ ، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
🔸لینک حضور در جلسه مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/ricac/culture
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
#پژوهشکده_شهید_صدر
🆔 @sadr_ir
14001118-01.mp3
19.53M
🔰گفتگوی علمی با موضوع «معضلۀ ایران»
🍃با حضور:
#حسین_شهرستانی
#محمد_ملاعباسی
-همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده-
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
#پژوهشکده_شهید_صدر
🆔 @sadr_ir
14001118-02.mp3
18.83M
#دکتر_وحید_شالچی
🍃موضوع: غربت سنت ایرانی-اسلامی
-همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده-
«پنل وضعیت تمدنی انقلاب اسلامی»
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
#پژوهشکده_شهید_صدر
🆔 @sadr_ir
#پژوهشکده_شهید_صدر با همکاری #دانشگاه_علم_و_صنعت_ایران و #قطب_معماری_اسلامی برگزار میکند:
(پنل کارگروه شهر اسلامی- ایرانی همایش)
🔸سخنرانان: #حجت_الاسلام_والمسلمین_دکتر_عبدالحسین_خسروپناه
استاد حوزه و دانشگاه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی
🔹 موضوع: #حکمرانی_شهر_اسلامی_ایرانی
#استاد_عبدالحمید_نقره_کار
رئیس قطب علمی معماری اسلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران
🔹 موضوع: #شهرسازی_اسلامی_مبتنی_بر_برنامهریزی_ملی
💠 گفتگوی علمی با موضوع: #بلند_مرتبه_سازی و نسبت آن با#کیفیات_معماری_و_شهرسازی_اسلامی_ایرانی
با حضور:
- دکتر #محمدرضا_بمانیان (عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس)
- دکتر #حمیدرضا_صارمی (عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران )
- دکتر #محمد_منان_رئیسی (عضو هیئت علمی دانشگاه قم، رئیس مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران)
-دبیر گفتگو علمی: دکتر #بهزاد_عمران_زاده (مسئول اندیشکده شهر اسلامی_ایرانی پژوهشکده شهید صدر)
🔸گزارش دبیر علمی کارگروه
-دکتر #رامین_خورسند (کارشناس اندیشکده شهر اسلامی_ایرانی پژوهشکده شهید صدر)
📄 به همراه ارائه مقالات برتر
⏱ زمان: شنبه، ۲۳ بهمن ماه، ساعت ۱۳.۳۰ تا ۱۸
🔹مکان: دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران
🔸لینک حضور در جلسه مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
#پژوهشکده_شهید_صدر
🆔 @sadr_ir