🔹آموزش سیر مطالعاتی شهید مطهری
سیری در کتاب های شهید مطهری با شرح استاد غلامی (رایگان) 👇
https://taalei-edu.ir/workshop/see/200
جلسه ۹ اعتقادی.mp3
10.84M
🔰آموزش عقاید اسلامی
🔸جلسه ۹
💡فعالیتهای انسان
💯سئوال حضورغیاب: فعالیتهای انسان چند دسته هستند؟
ارسالحضور به: @Iran888
#دورهآموزشیعقایداسلامی
‹ @sadriion_ir ›
دوستانی که در گروه فعالیت دارند(مثل خلاصهنویسی و ارسال به گروه) با صلاحدید مربی، اگر نمرهای دریافت میکنند، به نمره پایانترم اضافه میشود.
4_5769527103129128386.mp3
9.17M
🔰آموزش عقاید اسلامی
🔸جلسه ۱۰
💡سابقه دینداری
💯سئوال حضورغیاب: چه کسی گفت انسان ذاتاً دین دارد؟
ارسالحضور به: @Iran888
#دورهآموزشیعقایداسلامی
‹ @sadriion_ir ›
دوستان عزیز! فردا بمناسب یومالله ۱۳ آبان، درس تعطیل است. انشالله همه عزیزان برای مبارزه با طاغوتها، در تجمعات محافظت شده و بهداشتی حضور پیدا میکنند و برای مبارزه با طاغوتها، گفتمان مبارزه با استکبار را تبلیغ خواهند کرد. تقبلالله
با رایزنیهای انجام شده، توافق شد که گواهینامههای دوره اعتقادی توسط موسسه فرهنگی حرکةالحسین(ع) با شماره ثبت رسمی و اعتبار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه گردد که قابل استعلام رسمی و اعتبار از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی خواهد بود.
جلسه ۱۱ اعتقادی.mp3
8.44M
🔰آموزش عقاید اسلامی
🔸جلسه ۱۱
💡علل نفی دین
مطابق درس ۱ الی ۳ کتاب
💯سئوال حضورغیاب: اصول دین از نظر شیعه، چندتاست؟
ارسالحضور به: @Iran888
#دورهآموزشیعقایداسلامی
‹ @sadriion_ir ›
دوستان گرامی. بدلیل حجم بالای دروس، از امروز، صوت دروس یک روز در میان قرار داده میشود که دوستان فرصت شنیدن داشته باشند. بنابراین امروز صوت نخواهیم داشت و درس بعدی فردا خواهد بود
بدلیل درخواست بالای دوستان در ایتا و تلگرام مبنی بر اینکه درس و کنکور دارند و خیلی از صوتها عقب هستند، یک فرجه و وقت استراحت میدیم بشرطی که تنبلی نکنند و خودشون رو برسونند. در این مدت دوستان دیگه میتونن مرور کنند و دروس قبلی رو دوباره بخونن و تکرار کنند. کلاس تا شنبه تعطیل میباشد.در طی این ۵ روز فرصت دارید خودتون رو برسونید و حاضری جلسات قبل رو بزنید و غیبتهاتون رو جبران کنید. مسئولین مربوطه همکاری کنند که غیبتهای دوستان رفع بشه اینجوری. موفق باشید.
کلاس بعدی: شنبه
به دوستان جدیدی که به کلاس اومدن، خوش آمد میگم.
اینجا کلاسا مجازیه و از پیام سنجاق شده شروع کنید
داخل گروه هم میتونید سوالاتتون رو بپرسید
همه چیز اینجا بر مبنای راحتگیری و تساهل و تسامحه... پس نگران نباشید😄
دوستان، هنوز هم دیر نشده
هنوز هم میتونید صوتها رو شروع کنید به گوش کردن و از جلسه اول، حاضری بزنید و خودتون رو برسونید
جلسه۱۲اعتقادی.mp3
5.78M
🔰آموزش عقاید اسلامی
🔸جلسه ۱۲
💡شناخت
مطابق درس ۴
💯سئوال حضورغیاب: انواع شناخت چند دسته است؟
ارسالحضور به: @Iran888
#دورهآموزشیعقایداسلامی
‹ @sadriion_ir ›
🔰یک تمرین کلاسی
با توجه به اینکه ۱۲ جلسه از کلاس میگذرد، بشین یه گوشهای از خونه و جزوه رو باز کن و ورق بزن! بشین فکر کن با خودت و ببین چه سوالات ذهنی داشتی که در طی این ۱۲ جلسه پاسخشون رو گرفتی! این سوالات رو بنویس؛ مثلا:
۱. چرا انسان خلق شد؟
۲. چرا نمیتوانم درس بخوانم؟
و...
این سوالات رو لیست کن و برای من ارسال کن:
|🍃 @alisadrion |
جلسه۱۳اعتقادی.mp3
12.43M
🔰آموزش عقاید اسلامی
🔸جلسه ۱۳
💡اثبات وجود خالق
مطابق درس ۵ و ۶
💯سئوال حضورغیاب: اساس هر دین الهی چیست؟
ارسالحضور به: @Iran888
#دورهآموزشیعقایداسلامی
‹ @sadriion_ir ›
#سوال_کاربران
روز قیامت خداوند چطور روح انسانی رو عذاب میکند که از روح خودش هست؟ عذاب روح انسان مساوی با عذاب دیدن روح خود خداوند. آیا این مطلب درست است؟
✅ پاسخ
خیر اینطور نیست. به عنوان مثال عرض میکنم اگر شما با آتش یک شمع، شمع دیگری را روشن کنید، بعد بلایی سر شمع دوم در بیاورید، مثلاً آن را خاموش کنید، آیا به شمع اول آسیبی میرسد؟ البته که خیر.
البته باید توجه داشت که منظور از اینکه خدا میگوید «از روح خود در آن دمیدم» این نیست که بخشی از خدا جدا شده و در انسان حلول کرده چرا که اساسا خدای سبحان "جزء" ندارد
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
هدایت شده از روضه فکر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 #جلسهفکر | حیوانآزاری ممنوع!
🔹 قسمتاول
چـــــــــرا رفتارهایی رو انجام میدیم
که دقیقاً ۱۸۰ درجه فاصله داره با
اندیشه و نظر اسلام؟!
چون ما نقص فهم داریم از اسلام!
چون ما نمیپرسیم و اطلاع هم نداریم!
چون ما خودمون میبریم و میدوزیم!
🍃🍃🍃
یکی از خطرات جدی که ما رو تهدید میکنه،
اینه که انسان یه برداشت اشتباه از دین پیدا کنه
و فکر کنه درسته!!
ریشه شکلگیری اندیشههای خ.وارجی و د.اع.شی
همینه!!
خ.وارجی که نماز میخوندند ولی
جنین مادر رو میکشیدند بیرون و سر نیزه میکردن!
🍃🍃🍃
اگه دیدی این کلیپ نگاه بقیه رو
درست میکنه، نشرش بده که شریک بشی
در ثواب اصلاح نگاههای غلط🙏💚
اینستاگرام:
instagram.com/alisadrion
| @ruzefekr روضۀفکرحسین(ع) |
جلسه۱۴اعتقادی.mp3
7.77M
🔰آموزش عقاید اسلامی
🔸جلسه ۱۴
💡اثبات وجود خالق
مطابق درس ۷
💯سئوال حضورغیاب: انسان ممکنالوجود است یا واجبالوجود؟
ارسالحضور به: @Iran888
#دورهآموزشیعقایداسلامی
‹ @sadriion_ir ›
گفت: حاجاقا من از سگام وفاداری رو یاد میگیرم! چرا باید برای روح و روانم خطر داشته باشه؟!🤔
گفتم: اون وفاداری که غریزی باشه و غیرارادی که شایسته الگو بودن نیست! این همه انسان اسوه وفاداری داریم! چرا از اونا درس وفاداری از روی فهم و عقیده و اراده و اختیار رو یاد نگیریم؟
گفت: شما از کجا میگی غیرارادی و غریزیه؟
گفتم: از اونجایی که همه انواع سگها این خصلت رو دارند و هیچ سگی نیست که فاقد این وفاداری باشه! پس در خلقت همه سگها این وفاداری بصورت غریزی وجود داره و بقای سگ به همین وفاداریاش به صاحبشه! دلیل دوم هم اینه که، هر کس غیر شما هم صاحب سگ شما بود، بازم اون سگ بهش وفادار میشد و این نشون میده، شخصیت خاص شما، مخاطبِ سگِ محترمتون نیست و هر کس دیگهای هم صاحبش میبود، بازم وفادار بود بهش!
پس این یه امر فراگیر در سگهاست و نمیتونن غیر از این عمل کنند! کاری رو که نتونی متضادش رو عمل کنی، اجباریه و ارادی نیست🤷♂
| @ruzefekr روضۀفکرحسین(ع) |
چرایی محدودیت «علم بشر»
پرسش : چرا «علم بشر» محدود است؟
پاسخ اجمالی:
برای تبیین محدودیت علم بشر باید چند نکته را در نظر گرفت. 1- قدرت حواس انسان محدود است. 2- ادراك و تفكر ما نيز قدرت محدودى دارد و ماوراى آن نه تنها از نظر ما که از نظر ژرف اندیش ترین دانشمندان نیز پوشیده است. 3- عالم هستى به قدرى پهناور است كه هر قدر دامنه علم و دانش بشرى وسيع تر مى شود عظمت اين جهان در نظر او بيشتر و غیرقابل شناخت تر مى گردد. 4- عالمى كه ما در آن زندگى مى كنيم گذشته و آينده اى دارد و تمام آگاهى ما فقط مربوط به زمان حال است.
پاسخ تفصیلی:
دليل محدود بودن علم بشر روشن است و نياز به بحث زيادى ندارد؛ ولى با توجّه به نكات زير روشن تر مى شود.
1. قدرت حواس انسان محدود است. چشم كه مهمترين ابزار معرفت در امور حسّى است توانايى ديد محدودى دارد و گاه از چند كيلومتر كه بگذرد چيزى را نمى بيند. بعلاوه رنگ هايى كه انسان مى تواند مشاهده كند بسيار محدود است، زيرا بالاتر از رنگ بنفش و مادون قرمز رنگ هاى فراوانى وجود دارد كه چشم هيچ انسانى قادر بر درك آن نيست.
همچنين گوش انسان هر صدايى را نمى شنود و تنها امواج محدودى است كه براى او قابل درك است و ارتعاشاتى كه شدّت نوسان آنها بالاتر يا كمتر از آن باشد مطلقاً غير مسموع است و به همين ترتيب حواس ديگر.
ما با چشم غير مسلّح تنها چند هزار ستاره را در آسمان تمام كره زمين مى توانيم ببينيم، در حالى كه مى دانيم ميلياردها ستاره در آسمان وجود دارد.
درست است كه ابزارهاى علمى قدرت حواس انسان را افزايش داده است؛ ولى قدرت ديد و درك اين ابزارها نيز محدود است.
2. ادراك و تفكر ما نيز قدرت محدودى دارد و ماوراى آن از نظر ما در تاريكى مطلق فرو رفته؛ و حتى ژرف انديش ترين دانشمندان هرگز نمى توانند از آن فراتر روند.
3. از سوى سوم عالم هستى بقدرى پهناور است كه وسعت آن در انديشه هاى ما نمى گنجد. همين اندازه مى توانيم بگوييم هر قدر دامنه علم و دانش بشرى وسيع تر مى شود عظمت اين جهان در نظر او بيشتر مى گردد.
براى پى بردن به عظمت اين عالَم ـ البتّه تا آن جا كه امروز فكر ما مى رسد ـ كافى است كه بدانيم منظومه شمسى ما و تمام ستارگانى كه در آسمان به چشم مى خورد جزيى از يك كهكشان كه بنام كهكشان راه شيرى معروف است ـ كهكشان يا شهرهاى ستارگان، مجموعه عظيمى از ستاره ها است كه براى خود عالمى را تشكيل مى دهد ـ در اين كهكشان طبق محاسبه دانشمندان بيش از يك صد ميليارد!! ستاره وجود دارد كه خورشيد ما با آن همه عظمت و نورانيّت اش يكى از ستارگان متوسط اين كهكشان است!
باز همين دانشمندان به ما مى گويند تا آن جا كه توانسته اند به وسيله تلسكوپ ها و با استفاده از كامپيوترها محاسبه كنند حدّاقل حدود يك ميليارد كهكشان در اين عالم موجود است!(1)
راستى گفتن اين اعداد و ارقام با زبان چه آسان است و تصوّر آن چه مشكل؟!
ولى فراموش نكنيد كه از اين همه كهكشان هاى عظيم و اين همه ستارگان بى شمار معلومات ما غالباً بر محور همين كره خاكى دور مى زند كه تازه همه آن را نيز نشناخته ايم!
4. از سوى چهارم عالمى كه ما در آن زندگى مى كنيم گذشته و آينده اى دارد؛ هيچ كس نمى داند چند ميليارد سال از عمر آن گذشته، همان گونه كه هيچ كس از آينده آن نيز آگاه نيست. همچون رشته زنجير مانندى است كه از ازل كشيده شده و در اعماق ابد پيش مى رود و تمام آگاهى ما فقط مربوط به يك حلقه از اين زنجير است كه در آن زندگى مى كنيم و از آينده و گذشته جز شبحى مبهم چيزى در نظر ما مجسّم نيست.
درست است كه انسان بر اثر نداى فطرت و انگيزه درونى از روزى كه خود را شناخته است با تلاش پى گير و مستمر و كوشش هاى خستگى ناپذير، عاشقانه دنبال شناخت بيشتر از خود و اين جهان بوده است؛ و در طول هزاران سال تلاش پيگير معلوماتى فراهم ساخته كه هم اكنون در گنجينه كتابخانه هاى بزرگ و كوچك جهان ذخيره شده است.
درست است كه بعضى از اين كتابخانه ها به اندازه اى عظيم است كه طول مجموع قفسه هاى آن (مانند كتابخانه موزه انگلستان) يكصد كيلومتر است!، و تعداد كتاب هاى بعضى مانند (كتابخانه ملى پارسى) شش ميليون و بعضى ديگر (مانند كتابخانه معروف آمريكا) را بيست و پنج ميليون جلد نوشته اند، و بعضى از آنها به قدرى وسيع است كه تنها فهرست اش، خود
كتابخانه نسبتاً بزرگى را تشكيل مى دهد؛ و مجموع كتابخانه براى خود تقريباً مانند شهركى كه ميان بخش هاى آن با وسيله نقليه بايد رفت و آمد كرد! و... .
ولى با اين همه مجموع اين يافته هاى بشرى در زمينه شناخت جهان، رازها و اسرار عالم آفرينش، قطره بسيار كوچكى است از يك اقيانوس فوق العاده عظيم.(2)
پی نوشت:
(1). در كتاب (آيا؟ چگونه؟ چرا؟) آمده است: امروز اخترشناسان معتقداند كهكشان هاى زيادى در كنار كهكشان ما قرار دارد كه بعضى كوچك تر و بعضى بزرگتر است. تلسكوپ هاى قوى و ماشين هاى شمارشگر ستارگان نشان داده اند كه بايد تقريباً يك ميليارد كهكشان در جهان وجود داشته باشد.
(2). گرد آوری از کتاب: پیام قرآن، ناصر، مکارم شیرازی، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1386 شمسی، چاپ: نهم، ص 117
_دلت پاک باشه کافیه.
+اگه فقط دل مهم بود،
خدا تو قرآن فقط میگفت آمِنوا...
نمیگفت «آمنوا و عملوالصالحات»...