eitaa logo
" کانـالــ سفیران حجاب "
27.8هزار دنبال‌کننده
54.8هزار عکس
645 ویدیو
29 فایل
ادمین ثبت نام مسابقه: @girls_313 . تبلیغات سفیر 313👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/573243688C45fe529fd3
مشاهده در ایتا
دانلود
┅═✧❁﷽❁✧═┅ قضای روزه دختران تازه مکلف... نظر همه مراجع @porseman313
✍ كسى كه مدتى نماز خونده و روزه گرفته و بعد فهمیده همه این مدت جنب بوده، تكليفش چيه؟ آیات عظام امام خمینی، خامنه‌ای، بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی، فاضل، نوری، مکارم و وحید: چون متوجه اصل جنابت نبوده، روزه‌هاش درسته؛ ولى نمازها رو باید قضا کنه. امام، استفتائات، ج1، روزه، س31؛ خامنه‌اى، اجوبه الاستفتائات، س195؛ نورى، استفتائات، ج 2، س69؛ تبريزى، صراط النجاة، ج1، س107؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س558؛ بهجت، وسيلة النجاة، ج1، م1089؛ سيستانى، تبريزى، منهاج الصالحين، م 985؛ صافى، هداية العباد، ج ، م1282؛ دفتر: وحيد و مكارم. @porseman313
✍ مسافری که باید نمازش را شکسـته بخــواند، اگــر تمــام خــواند حـکم نمــازش چیـــست؟ آیــا بایــد دوباره به صورت شکسـته بخواند؟ کسی که می داند مسافر است و نماز را باید شکسته بخواند اگر عمداً تمام بخــوانـد بـاطل اسـت، همچـنین اگـر فراموش کند که نمـاز مسافر شکسته است و تمام بخواند باید اعاده کند و نیز اگر حکم نماز مسافر را میدانست امّـا تـوجّه نداشـت که در حـال سفـر است ونمازش را تمام بخواند،امّا اگر اصــلاً ایـن حــکم را نمی دانسـت که وظیـفه مسافر نمـاز شکسـته است و هنـــوز ایـن مســأله را نشنیـــده بـود اگــر بـه جـای نمــاز شکسـته نمـاز را تمـام بخواند نمـازش صحیـح اسـت. نظر آیت الله "مکارم"، رساله، م۱۱۸۳ @porseman313
*═✧❁﷽❁✧═* سجده بر مهر سیاه و چرکی‌... نظر همه مراجع @porseman313
✍ آیا روزه دار می تواند دهان خود را جهت جلوگیری از بوی دهان بشوید؟ 1. اگر بخواهد برای جلوگیری از بوی دهان در حال روزه، مسواک بزند، باید رطوبت مسواک در آب دهان به طورى از بین برود و یا کم باشد که رطوبت خارج از دهان به آن گفته نشود، اما اگر مسواک را از دهان بیرون آورد و دوباره به دهان ببرد و رطوبت آن را فرو برد، روزه او باطل مىشود.[1] 2. اما اگر براى خنک شدن، یا بىجهت مضمضه کند؛ (آب در دهان بگرداند) و بىاختیار فرو رود، قضای روزه بر او واجب است، ولى اگر فراموش کند که روزه است و آب را فرو دهد، یا براى وضو مضمضه کند و بىاختیار فرو رود، قضا بر او واجب نیست.[2] برخی از فقها می گویند: اگر آب شستشوی دهان بدون اراده به حلق برسد، اشکالى ندارد، ولى اگر از اوّل بداند بىاختیار به حلق مىرسد، روزهاش باطل است.[3] و مضمضه زیاد براى روزه دار مکروه است و اگر بعد از مضمضه بخواهد آب دهان را فرو برد، بهتر است سه مرتبه آب دهان را بیرون بریزد.[4] بنابراین، با رعایت شرایط بالا، روزه دار می تواند دهان خود را جهت جلوگیری از بوی دهان بشوید؛ ولی بهتر است سه مرتبه آب دهان خود را بیرون بریزد. پس نوشت: [1] توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج1، ص 892، م 1573. [2] توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج1، ص 939،م 1688. [3] توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج1، ص 895، ذیل م 1582. مکارم: شستشوى دهان با آب یا داروها اگر چیزى از آن فرو نرود، روزه را باطل نمىکند و اگر بدون اراده به حلق برسد، اشکالى ندارد، ولى اگر از اوّل بداند بىاختیار به حلق مىرسد روزهاش باطل است و قضا و کفّاره دارد. [4] توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج1، ص 942، م 1690. @porseman313
تکلیف زنی که همسرش از راه حرام کسب درآمد دارد چیست؟ آیا باید طلاق بگیرد؟ طلاق لازم نیست، تا زمانی که یقین به حرمت اموال مورد استفاده ندارد، می تواند مصرف کند و اگر نسبت به مالی یقین به حرمت دارد، استفاده از آن جایز نیست. کانال دختـــر بایـد خانـــــوم باشـد @dokhtarbayadkhanoombashad
حد ترخص... نظر ۱۳ تن از مراجع @porseman313
✍ ملاک باطل شدن روزه در خوردن رسیدن چیزی به حلق است ؟ یعنی اگر مطمئن باشی که چیزی مزه میکنی یا کار دیگه ای انجام بدی و از حلق چیزی پایین نره، روزه درسته ؟ ملاک فرو رفتن است. اگر چیزی فرو نرود روزه صحیح است. البته در مواردی نیز بدون اینکه شخص مبطل را انجام دهد اما قصد انجام آن را داشته باشد روزه باطل میشود. (به توضیح المسائل مرجع خود مراجعه نمایید.) @porseman313
سجده واجب قرآن چیست و حکم کوتاهی کردن در انجام آن چیست؟ کانال پرسمـــــان 313 @porseman313
✍ وارد شدن شخص جنب به مسجد چه حکمی دارد؟ وارد شدن شخص جنب در مسجد در صورتي که توقف در مسجد نداشته باشد و از يک در داخل و از در ديگري خارج شود يا براي برداشتن چيزي برود و بدون توقف خارج شود، اشکال ندارد. اما اگر درمسجد توقف کند، توقف شخص جنب در مسجد حرام است. کفاره خاصي ندارد. لکن بايد توبه کند و از خداوند متعال تقاضاي بخشش نمايد. منبع:استفتائات‌آیت‌الله‌مکارم‌شیرازی @porseman313
✍ اگر کسی به خاطر عذر قوى، پنجاه درصد احتمال بده كه روزه گرفتنش واجب نيست و به همين دليل روزه نگيره، ولى بعداً معلوم بشه كه روزه واجب بوده، از جهت قضا و كفاره چه حكمى داره؟ آیات عظام امام خمینی، خامنه ای،بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی، فاضل، نوری، مکارم، وحید: اگر شکستن عمدى روزه ماه رمضان، فقط به این دلیل بوده که احتمال می داده که روزه گرفتن براش واجب نیست، در این صورت، هم باید قضا بگیره و هم كفاره بده. اما اگر شکستن روزه به علت ترس از ضرر بوده و ترسش هم عاقلانه بوده، كفاره واجب نيست، ولى قضا واجبه. توضيح المسائل مراجع، م 1744؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتاآت، س 735؛ صافى، 240 سؤال پيرامون روزه، س 222. نکته : کفاره جریمه ای است که به خاطر شکستن یا نگرفتن عمدی روزه باید انجام بدیم و شامل دو ماه روزه، یا سیر کردن شصت تا فقیر یا هر دوی اینهاست. @porseman313
✍ وظيفه کسی که به خاطر مریضی باید در طول روز دارو مصرف كنه، چيه؟ آیات عظام امام خمینی، خامنه ای،بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی، فاضل، نوری، مکارم، وحید: اگر واقعاً نمی تونه قرص ها رو سحر و افطار تنظیم کنه و حتماً در طول روز باید قرص بخوره، دیگه لازم نیست روزه بگیره. امام، استفتاآت، بخش روزه، س 64؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتاآت، س 756 و استفتاآت جديد، س 360 و374؛ تبريزى، استفتاآت، س 653؛ صافى، 240 سؤال پيرامون روزه، س 214؛ مكارم، استفتاآت، ج 3، س 302. @porseman313
آرام باشـــــ ❤️ خودش قول داده بعد از هر سختی، آسانی و گشایشـــــ است . 📖 #انشراح_آیه5 @dokhtarbayadkhanoombashad
💌 تنها رفیق #پیام_معنوی @dokhtarbayadkhanoombashad
✍ حضرت علی (ع) در هنگام نماز مورد ضربت ابن ملجم قرار گرفتند یا در هنگام ورود به مسجد؟ درباره ضربت خوردن حضرت علی (ع) نیز دو احتمال وجود دارد: احتمال اول: این که ضربت خوردن امام علی (ع) درخارج مسجد بوده است. احتمال دوم: ضربت خوردن امام علی (ع)در مسجد و در حین نماز بوده است. دلائل و روایات متعددی بر این احتمال تأکید دارند از جمله: ۱. امام سجاد (ع) فرمودند: وقتی ابن ملجم می خواست به امام على (ع) ضربه بزند، شخص دیگری با او همدست بود که ضربه اش به دیوار برخورد کرد، امّا ضربه ابن ملجم به آن حضرت اصابت کرد. و در حالی که امام در سجده بود، بر سر آن حضرت (جایى که قبلاً نیز در جنگها زخم برداشته بود.) فرود آمد. در آن هنگام حسن و حسین(علیهما السلام) آمدند و ابن ملجم را گرفتند و در بند کردند."[۱] ۲. در کنزالعمال در باب فضائل علی (ع) آمده است: هنگامی که حضرت علی (ع) سر از رکوع برداشت، ابن ملجم (با شمشیر ) ضربه خود را وارد کرد. حضرت به کنار رفت و فرمود: نمازتان را تمام کنید و کسی را مقدم (امام جماعت) نکرد.[۲] ۳. تاریخ دمشق در شرح حال امام علی(ع)آورده است: عبدالرحمان بن ملجم در حالی که آشفته بود در نماز صبح علی (ع) را به وسیله شمشیری که سمّی بود ضربت زد ...[۳] و همچنین گفته است: عبدالرحمان بن ملجم، در نماز صبح علی (ع) را به وسیله شمشیری که سمّی بود، از روی آشفتگی ضربت زد و علی (ع) همان روز از دنیا رفت و در کوفه دفن شد.[۴] ۴. ابن ابی الدنیا در مقتل امیرالمؤمنین (ع) گفته است: علی (ع) بیرون آمد و تکبیرة الاحرام نماز را گفت، سپس یازده آیه از سوره انبیا را قرائت کرد، سپس ابن ملجم ضربتی را بر وسط سرش زد...[۵] در مورد فرمایش امام علی(علیه السلام) بعد از ضربت خوردن، مشهور و معروف این است که فرمودند: «فزت برب الکعبه»[۶] پی نوشتها: [۱] الطوسی، امالی، الجزء الثالث، الحدیث (۱۸) [۲] کنز العمال: ج ۱۵/ ۱۷۰، ط ۲، حدیث: (۴۹۷) [۳] ابن عساکر، تاریخ دمشق، ترجمة امیر المؤمنین، حدیث (۱۳۹۷) [۴] لأحمد بن حنبل، کتاب الفضائل فضائل امیر المؤمنین، حدیث ۶۳ [۵] بر گرفته ار حاشیه انساب الاشراف ، ج۲، ص ۴۹۲،(چاپزکار،ج۳،ص:۲۵۴). [۶]. بلاذری،انساب الاشراف، ص ۴۹۹ . فروغ ولایت،آیت‌الله جعفر سبحانی،انتشارات صیحه،ص۶۹۷؛ به نقل از کشف الغمة،ج۱،ص۵۸۴. ابن ابی الدنیا، مقتل الامام امیرالمومنین، ص ۳۹. ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ج ۴۲، ص ۵۶۱. شریف رضی، خصائص الائمه، ص ۶۳ @porseman313
آندوسکپی برای روزه‌دار... نظر ۱۱ تن از مراجع کانال دختـــر بایـد خانـــــوم باشـد @dokhtarbayadkhanoombashad
✍ آيا شـخـــص غیر سید میتواند زکـــات فطـــره خـود را بـه کسی که سیـد است، بدهد؟ همه مراجع : کسی که سیّد نیست نمی‌توانــد به سیّـد فطــره بدهـد حتی اگر سیّدی نانخـور او باشـد نمی‌تـوانـد فطــره او را بـه سیّــد دیگـر بدهــد. [مکـارم:] کسـی کـه سیّــد اســـت نمی‌تـوانــد زکـــات فـطـــره از غیـــر سیـــد بـگیـــرد. نظر ۱۳ مرجع، جامع‌الرسائل، م ۲۰۰۹ @porseman313
✍ فلسفه قران به سرگرفتن چیست ؟ چرا در شب های قدر قران را به سر می گیرند و این عمل از چه زمانی آغاز شده است؟ در باره زمان آغاز سنت حسنه قران به سر گرفتن باید گفت: طبق منابع روایی این کار در زمان ائمه (ع) بوده است و آن حضرات به شیعیان خود انجام این اعمال را در شب قدر و حتی در شب های دیگر برای دعا و در خواست حاجت از خدا توصیه کرده اند؛ در این باره به منابع ذیل مراجعه نماید (1) و در مجموع این کار همانند سایر برنامه های مذهبی خاستگاه دینی دارد. اما در باره فلسفه این کار باید گفت: در این باره ممکن است اسرار نهفته ی بسیاری باشد؛ ولی به چند نکته اشاره می شود: یکی از اعمال مشترکه شب های قدر که البته فلسفه های زیادی هم دارد، گشودن قرآن در مقابل و خواندن دعای و سپس قرآن را بر سر نهادن و 14 نفس مقدس را میان خود و خدای خویش واسطه قرار دادن است. برای دعا در محضر حضرت حق، باید بهترین و مقربترین دوستان خداوند متعال را شفیع قرار داد و چه بهتر که در پناه قرآن به محضر دوست قدم بگذاریم و به قرآن و عترت متوسل شویم. عمل بر سر گذاشتن قرآن و واسطه قرار دادن آن و چهارده معصوم، به سبب عظمت آن ها در پیشگاه الهی و تواضع در مقابل ثقلین است و در حقیقت ادب در مقابل ثقلین، ادب در برابر حضرت حق - جل و علا - و رعایت حدود بندگی است که این عمل را خود ائمه(ع) به ما آموختهاند. که در هنگام قرآن به سر گذاشتن چهار نیت را در دل بگذرانید: مغز که به مثابه مرکب عقل و خرد است، به واسطه قرآن تقویت شود.عقل و خرد انسان به واسطه قرآن و علوم قرآن تکمیل گردد، عقل و خرد در برابر قرآن و عظمت آن خاضع گردد. و نور عقل و خرد به نور قرآن منضم شود. منظور از قرآن به سر گرفتن در این شب عزیز این است که قرآن در رأس همه امور ما قرار بگیرد و تمام شؤن زندگی ما قرآنی شود. رأس امور قرار دادن قرآن یعنی تمام علوم، اسلامی بشود و متون درسی دانشگاه های ما اسلامی بشود و اگر قرآن رأس امور بود همه مسایل درسی، سیاسی و اجتماعی ما حل می شود. چه این که منظور از قرآن به سر گرفتن در این شب عزیز این است که قرآن در رأس همه امور ما قرار بگیرد و تمام شؤن زندگی ما قرآنی شود. این که بعد از قرآن به سر گرفتن نام ائمه برده می شود این است که بفهمیم اینها مفسر و مبین قرآن هستند؛ پس هم قرآن بر سر است و هم عترت؛ و سر هم جزء اعضاء رییسه است و شریف ترین عضو بدن. اینکه می گویند قرآن در شب قدر نازل شد، نزول قرآن بمانند نزول باران نیست. در نزول باران می گوییم خدا باران نازل کرد به معنی انداختن، ولی نزول قرآن به معنی انداختن نیست؛ بلکه بمعنی آویختن است، مانند آویختن طناب به درون چاه. خداوند می فرماید که ما این طناب را آویختیم که یک طرف آن به دست من است و طرف دیگر به دست شما؛ اقرأ و أرق بگیرید و بالا بیایید واعتصموا بحبل الله جمیعا به این ریسمان الهی چنگ بزنید. در این شب از خدا بخواهیم که گناهان گذشته ما را بیامرزد؛ کم همتی است و این جزء ریخت و پاش شب قدر است؛ بلکه در این شب باید از خداوند بخواهیم در آینده اهل گناه و معصیت نباشیم و تقدیرات خوبی برای ما رقم بخورد. پی نوشت ها : 1. محمد باقر مجلسی، بحار، نشر دار الاحیا التراث العربی، بیروت 403 ق ج 88 ص346 و نیز: حر عاملی، وسایل، نشر دار الاحیا التراث الربی، بیروت، 1412 ق، ج8، ص 136 و نیز : سید ابن طاووس، اقبال، نشر دار الکتب الاسلامیه، تهران، اعمال شب قدر. @porseman313
✍ اگر شب قدر یک شب است، پس چگونه در کشورها متفاوت است؟ شب قدر در سطح کره زمین به اندازه یک شبانه‌روز (24 ساعت) است. بنابر این، هر قسمتی از کره زمین در پاره‌ای از آن قرار می‌گیرد. از این رو اگر کسی آن را شبی در ایران درک کند و سپس به کشور دوردستی سفر نماید و شب بعد در آنجا دوباره لیلةالقدر را درک کند، در واقع یک شب بیشتر نبوده؛ زیرا شب بعد استمرار همان شب و پاره دیگری از آن واحد زمانی است و فاصله شدن روز بین دو نقطه، آن را به دو شب تبدیل نمی‌کند؛ زیرا از 24 ساعت خارج نشده و آنچه در نظر این فرد شب دوم است، در واقع مراحل پایانی همان 24 ساعت می‌باشد. به عبارت دیگر: منظور از شب، قرار گرفتن سایه قسمتی از کره زمین روی قسمت دیگر است که اگر مثلاً شب قدر از ایران شروع شود، تا زمانی که این سایه تمام کره زمین را فرا گیرد، شب قدر ادامه دارد.(1) بنابر‌این اگر چه نزول قرآن در شبی خاص صورت گرفت، اما همه شب‌ها یا روزها همین حالت را دارند که در عرض 24 ساعت به صورت تدریجی کل زمین را پوشش می‌دهند. گاهی نیز تفاوت در کشورها ناشی از اختلاف دیدگاه در مسئله رؤیت هلال است. رؤیت یا عدم رؤیت یا اختلاف مبنایی در مسئله رؤیت هلال، موجب می‌شود که شروع ماه مبارک در بعضی کشورها زودتر صورت گیرد و به همین جهت، شب‌های قدر آنها نیز متفاوت می‌شود. پی‌نوشت‌ها: 1ـ آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات، ج 3، ص 306؛ تفسیر نمونه، ج 27، ص 192. @porseman313
شرایط وجوب زکات فطره ... نظر مشهور مراجع @porseman313
✍ زكات فطره را در چه مواردي ميتوان مصرف كرد؟ صافي، گلپايگاني، مكارم، وحيد، سيستاني، سبحاني: فطريه را بنا بر احتياط واجب بايد فقط به فقراي شيعه داد. امام، خويي، بهجت، فاضل، شبيري، نوري: اگر فطريه را به يكي از موارد مصرف زكات برسانند كافي است بنابر اين مصرف زكات فطره در ساخت مسجد يا مدرسه و امثال آن اشكال ندارد هر چند احتياط مستحب آن است كه آن را فقط به فقراي شيعه بدهند. پاورقي: توضيح المسائل 16مرجع، م 2014 @porseman313
✍ زمان پرداخت زكات فطره چه موقع مي باشد؟ الف: كسي كه نماز عيد ميخواند: مكارم، شبيري: بايد فطره را پيش از نماز عيد بدهد. امام، خامنه اي، خويي، وحيد، سيستاني، فاضل، نوري، بهجت، صافي: بنابر احتياط واجب بايد فطره را پيش از نماز عيد بدهد. ب: كسي كه نماز عيد نميخواند: شبيري: بايد در روز عيد فطر، زكات فطره را بدهد. امام، خامنه اي، خويي، تبريزي، وحيد، سيستاني، مكارم، فاضل، نوري، بهجت، صافي: ميتواند دادن فطريه را تا ظهر تأخير بيندازد. پاورقي: توضيح المسائل 16 مرجع، م 2029 @porseman313
✍ فرزندي که نان‌خور پدرش است و خودش زکات فطره را پرداخته است، آيا زکات فطره از عهده پدر ساقط مي‌شود؟(اعم از اينکه اجازه گرفته يا نگرفته باشد يا به وکالت از پدر باشد يا نه) امام خميني، خويي، بهجت و نوري: اگر با اجازه پدرش پرداخت کند، از عهده‌ پدر ساقط مي‌شود ولي اگر بدون اذن او باشد بنا بر احتياط واجب از عهده‌ پدر ساقط نمي‌شود. خامنه‌اي، فاضل، مکارم و شبيري: ساقط نمي‌شود مگر اينکه با اذن و اجازه پدرش باشد. سيستاني، وحيد و صافي: ساقط نمي‌شود. منبع: امام خميني: تحرير، کتاب الزکاه، م 5؛ خويي و نوري: العروه الوثقي، کتاب الزکاه، م 5 و 6؛ بهجت: وسيله النجاه، م 1353، خامنه‌اي: سايت، احکام زکات فطره؛ فاضل: العروه الوثقي، کتاب الزکاه، م 5 و 6؛ مکارم: رساله، م 1702؛ شبيري: رساله، م 2015 - سيستاني: رساله، م 1966؛ وحيد: رساله، م 2024؛ صافي: رساله، م 2015. @porseman313
✍ آيا پرداخت زكات فطره نياز به قصد قربت دارد؟ همه مراجع: انسان بايد زكات فطره را به قصد قربت يعني براي اطاعت و انجام فرمان خداوند عالم بدهد و موقعي كه آن را مي دهد، نيّت دادن فطره نمايد. پاورقي: توضيح المسائل 16 مرجع، م 2024 @porseman313
✍ میزان زکات فطره و کفاره روزه ماه ‌رمضان از سوی آیت‌الله مکارم‌شیرازی اعلام شد بر‌اساس اعلام آیت‌الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ 9 هزار تومان(9000 تومان) و بر مبنای قوت غالب برنج خارجی، مبلغ 24 هزار تومان (24000 تومان) و برنج داخلی، مبلغ 60 هزار تومان (60000 تومان) اعلام‌ شده است. مردم در انتخاب هر یک از آن‌ها مخیر هستند. @porseman313
احکام سجده واجب قرآن... نظر مشهور مراجع کانال دختـــر بایـد خانـــــوم باشـد @dokhtarbayadkhanoombashad
✍ ارتکاب چه گناهانی توسط فقیر باعث می شود که پرداخت زکات فطریه به او جایز نباشد؟ امام خمینی (ره): بنابر احتیاط واجب شراب خواری و کسی که آشکارا گناه کبیره می کند. آیت الله خامنه ای: بنابر احتیاط واجب کسی که آشکارا گناه کبیره انجام میدهد. آیت الله سیستانی: بنابر احتیاط واجب، شراب خواری، بی نمازی، آشکارا گناه کردن و تجاهر به فسق. آیات وحید، تبریزی و خویی: بنابر احتیاط واجب شراب خواری، بی نمازی و کسی که آشکارا گناه کبیره می کند. آیات صافی، نوری، فاضل و گلپایگانی: به شراب خوار و کسی که آشکارا معصیت می کند، بنابر احتیاط واجب نمی توان فطریه داد. آیت الله زنجانی: به شراب خوار و کسی که زکات دادن به او کمک به معصیتش است، نمی توان فطریه داد. آیت الله مکارم: به شراب خوار بنابر احتیاط واجب نمی توان فطریه داد. آیت الله بهجت: بنابر احتیاط واجب به کسی که گناه کبیره (مانند خوردن شراب، رعایت نکردن حجاب و نماز نخواندن) می کند، خصوصا کسی که در ملا عام این گناهان را انجام می دهد، زکات فطریه داده نشود؛ مگر به قدر ضروریات خود و خانواده اش. همچنین پرداخت فطریه به معتادی که مقداری از آن را صرف اعتیاد می کند، خلاف احتیاط است. منبع: کتاب جامع احکام نموداری، زارعی نصرالله پور، ص 405 @porseman313
✍ اگركسي در زمان وجوب، فطريه را ندهد يا كنار نگذارد، تكليفش چيست؟ امام، فاضل، سيستاني، مكارم، نوري، وحيد: معصيت كرده اما به احتياط واجب بايد بعداً بدون اين كه نيّت ادا و قضا كند، فطره را بدهد. صافي: معصيت كرده اما بايد بعداً بدون اين كه نيّت ادا و قضا كند، فطره را بدهد. بهجت: معصيت كرده و به احتياط مستحب ميتواند بعداً قضا كند. شبيري، خوئي: گناه كرده و به احتياط مستحب ميتواند بعدا بدون نيت ادا و قضا فطره را بدهد. پاورقي: توضيح المسائل 16 مرجع، م 2031 @porseman313
✍ شخصي شب عيد فطر فقير نمي باشد وليکن پولي جهت دادن فطريه ندارد البته، برنج وگندم نيز ندارد که پرداخت کند. آيا واجب است که براي پرداخت فطريه، پول قرض کند؟ خامنه اي: اگر امکان قرض کردن برايش هست، قرض کند. زنجاني: اگر قرض کردن يا فروش اموال يا راه ديگري باشد که برايش حرج نداشته باشد و حيثيتش هم خدشه دار نشود بايد زکات فطره را بدهد.ش10928 مکارم: به چنين کسي دادن فطريه واجب نيست.ش611479 بهجت: اگر غير از آنچه خرج مي کند ، با قرض کردن بتواند زکات فطريه را بدهد به طوري که نظم امور او بهم نخورد و موجب اجحاف نباشد بنا بر احتياط واجب بايد زکات فطره را بدهد.رساله مساله 1563 منبع: استفتائات کتبي مرکز ملي پاسخگويي به سؤالات ديني @porseman313
✍ آيا با پول فطريه مي‌توان با رضايت خود فقير، براي نيازمندي‌هاي زندگي‌اش را- مثل لباس و وسايلي که غذا نيستند- خريد؟ امام خميني، خويي، شبيري و نوري: خير، به‌جاي خوراکي رايج، تنها مي‌توان به فقير پول خوراکي را داد. فاضل، مکارم و صافي: خير، بنا بر احتياط واجب نمي‌توان. بهجت: بله مي‌توان خريد. منبع: امام: تحرير الوسيله، کتاب الزکاه، زکاه الابدان، جنس الفطره، م 1. خويي و نوري: العروه الوثقي، کتاب الزکاه، زکاه الفطره، فصل في جنس‌ها و قدرها، م 2؛ شبيري: استفتاء کتبي از دفتر، شماره استفتاء 101196 - فاضل و مکارم: العروه الوثقي، کتاب الزکاه، زکاه الفطره، فصل في جنس‌ها و قدرها، م 2؛ صافي: هدايه العباد، ج 1، کتاب الزکاه، م 1588 - جامع المسائل، ج 2، زکات فطره، ص 136. @porseman313