امام على عليه السلام:
خوش رويى، احسانى بى خرج و زحمت است
البِشرُ إسداءُ الصَّنيعَةِ بِغَيرِ مَؤونَةٍ
غررالحكم حدیث 1503
@porseman313
✍
معني کلمه عسکري چيست وچرا امام يازدهم راعسکري لقب داده اند؟
عسکر به معناي لشگر و منطقه نظامي است.
خلفاي عباسي براي زيرنظر داشتن فعاليتهاي فرهنگي، علمي و سياسي امام هادي(عليه السلام) ، آن حضرت را در سال 236هـ .ق. از مدينه به سامرا انتقال و در محله عسکر سکونت دادند.
چون امام حسن عليه السلام و پدر بزرگوارش امام هادي (علیه السلام) در محله عسکر قرارگاه نظامی در شهر سامرا زندگي مي كردند و به عسکري لقب يافتند.(1)
و اين لقب مشترک بين آن حضرت و پدرشان امام هادي(عليه السلام) مي باشد وانها را عسکريين گفته اند.
پي نوشت:
1. صدوق، علل الشرايع، قم، مکتبة الطباطبائى، ج 1، باب 176، ص 230 * صدوق، معانى الأخبار، تهران، مکتبة الصدوق - مؤسسة دار العلم، 1379 ه'. ق، ص 65 * بحارالانوار، ج 50، ص 113، ح 1.
@porseman313
هدایت شده از دختر باید خانوم باشد
امیرالمومنین عليه السلام فرمودند :
•~إنّ أهنَأ الناسِ عَيشا
مَن كانَ بما قَسَمَ اللّه ُلَهُ راضِيا ~•
گواراترين زندگى را كسى دارد كه به آنچه خدا قسمت او كرده خشنود باشد .
غرر الحكم،ح۳۳۹۷
کانال دختـــر بایـد خانـــــوم باشـد
@dokhtarbayadkhanoombashad
✍
چگونه میشود به امام زمان(عج) مقرّب شد و به ایشان خدمت کرد؟
آیا برای مقرب شدن به امام زمان(عج) باید بیشتر به نماز شب، قرآن، روضه و توسل بپردازیم؟ البته این کارها هم کمک میکند، ولی اینها کار اصلی نیستند. باید دید کار اصلی امام زمان(عج) چیست؟
امام زمان(عج) چیزی از جنس سیاست، حکومت و ولایت بر جهان است؛ هر کسی میخواهد به امام زمان(عج) مقرب شود، باید کار سیاسی کند، ولایت را تبیین کند و علیه دشمنان اصلی ولایت(استکبار جهانی) قیام کند.
دعای ندبه مال افرادی نیست که حال مناجات دارند، مال کسانی است که حال مبارزه دارند.
هر کسی به این نظام مقدس کمک کند به امام زمان(عج) مقرب شده است و الا مهدوی نیست!
علیرضا پناهیان
بیعت با امام عصر(عج) - ۹ربیع ۹۵
@porseman313
هدایت شده از دختر باید خانوم باشد
پیامبر اکرم(ص) :
کسی که با زن نامحرمی شوخی کند، در مقابل هر کلمه ای که در دنیا به او گفته است، هزار سال در دوزخ حبس میشود.
ميزان الحكمه ج ۱۲ ص ۴۲۵
کانال دختــر باید خانــوم باشد
@dokhtarbayadkhanoombashad
✍
در مورد امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) گفته می شود که انتقام خون سید الشهدا (علیه السلام) را خواهد گرفت.این انتقام از چه کسانی و به چه صورت خواهد بود ؟
طبق عقاید شیعه و روایات رسیده امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) بعد از ظهور هم از قاتلان و ظالمین در حق اهل بیت(عليهم السلام) انتقام خواهد گرفت و هم از کسانی که در زمان ظهور در قید حیات بوده و به جنایت و ظلم دشمنان اهل بیت(عليهم السلام) راضی هستند،توضیح اینکه:
در ادبيّاتِ معارفِ شيعه، چنين آمده است كه: پس از ظهور حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) عده اي از خالص ترين مؤمنان و پليدترين كافران به دنيا «بازگشت» مي نمايند. چنين بازگشتي را «رَجعت» مي نامند و صرفاً شاملِ همان افرادي است كه ايمان يا كُفرشان در بالاترين درجه باشد و اگر شخصي به اين ميزان نرسيده باشد، در زُمرة «رَجعت يافتگان» نخواهد بود.[1]
در ضمن جاي ترديد نيست كه ستمگران به اهل بيت ـ عليهم السلام ـ ، مصداق كُفر و شرك اند؛ تا جائي كه در احاديث آمده است:
«هر كس در كفر دشمنان و ستمگران به ما اهل بيت شك كند، كافر است»![2]
با در كنار هم قرار دادنِ اين پيام و روايت پيشين، نتيجه مي گيريم اين افراد ـ حتماً ـ به دنيا بازگشت كرده و به دست يداللهيِ حضرت مهدي ـ عليه السلام ـ با گوشه اي از جزايِ دنياييِ بَرخي اعمال خود مواجه مي شوند.
همچنین خداوند از افرادي كه به شهادت امام حسين(عليه السلام)رضايت دارند، به وسيله امام مهدي(عليه السلام) انتقام ميگيرد. ما در زيارت امام حسين(عليه السلام) هم به قاتلان نفرين ميكنيم و هم به كساني كه هر چند در جنگ شركت نداشتند، ولي اين عمل را پسنديده و پذيرفتند.
در روايتي از امام رضا(عليه السلام) نقل شده كه راوي ميگويد: "از امام در رابطه با كلام امام صادق(عليه السلام) پرسيدم كه ميفرمايد: قائم(عجل الله تعالي فرجه الشريف) فرزندان قاتلان امام حسين(عليه السلام) را ميكشد، اين كلام با آيه "وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى" چگونه معنا ميشود؟ فرمود: اينها راضي به فعل پدران بوده و به آن افتخار ميكنند، و كسي كه راضي به فعلي باشد مانند كسي است كه انجام داده است. (3).شايد بتوان گفت آنچه حقيقت فعلي آدمي را شكل ميدهد، همان نيات و افكار او است كه باعث تحرك انسان در مسير حالات دروني ميشود.
در توضیح این روایت باید گفت:
طبق روایات رسیده از ائمه معصومین(علیهم السلام) کسانی که به عملکرد شخص یا گروهی راضی و خشنود باشند با آنها در آن کار شریک می باشند.
امام صادق (عليه السلام) : به خدا سوگند قائم ما آل محمد (ص) همه دودمان و نسل کشندگان حضرت حسین (عليه السلام) را میکشد چون به عمل پدرانشان راضی هستند.(4) یعنی چون ذریه آنها می شنوند کردار ناشایسته پدران خود را و راضی به آن عمل میگردند، به این جهت استحقاق عقوبت پیدا میکنند.
پس از پیروزی که خداوند در جنگ جمل نصیب حضرت علی (عليه السلام) فرمود ، یکی از یاران آن جناب گفت : دوست داشتم برادر من فُلان با ما ، در این کارزار حاضر بود تا می دید چگونه خداوند شما را بر دشمنانت پیروزی عطا نمود.
حضرت فرمود آیا میل و محبت برادر تو با ما است؟ گفت آری ، فرمود او هم در این جنگ با ما بوده. و ( از دوستداران ما حتی ) کسانیکه در صلب مردها و رحم زنها ، هستند ( مانند آنستکه ) در سپاهیان ما به همراهی ما حاضر بوده اند ، زود است که روزگار ایشانرا مانند خونیکه از بینی انسان ناگهان بیرون آید به وجود آورده ظاهر گرداند ، و به سبب ( خدمات و ترویج ) ایشان ، ایمان قوت گیرد ( و دشمنان ما ، در دست آنان مغلوب شوند ).(5)
پی نوشتها:
[1] . انما يرجع الي الدنيا قيام القائم ـ عليه السلام ـ من محض الأيمان محضا او محض الكفر محضا. فاما من يَسوي هذين فلا رجوع لهم الي يوم الحساب. بحارالانوار، ج 6، ص 254، ب 8، ح 87؛ بحارالانوار، ج 53، ص 138.
[2] . بحار، ج 27، ص 62؛ وسايل الشيعه، ج 28، ص 345؛ اعتقادات شيخ صدوق(ره) 80ـ79.
[3]. تفسير برهان، ج4، ص559، ذيل آيهي 33 اسراء.
[4]. ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه 485.
[5]. ترجمه و شرح نهج البلاغه فیض الاسلام صفحه 63.
@porseman313
✍
چرا امام زمان(ع) روز جمعه ظهور خواهند کرد؟
در بعضي از روايات اشاره شده است كه ظهور در روز جمعه واقع ميشود. در روايتي از امام صادق(ع) نقل شده است:
قائم ما اهل بيت، در روز جمعه ظهور ميكند. و در برخي از روايات روز شنبه به عنوان روز ظهور ذكر شده است. در روايتي از امام باقر(ع) نقل شده است: قائم(ع) در روز شنبه كه روز عاشورا است قيام ميكند.برخي از محققين گفته اند كه ممكن است اين دو روز به دو مرحله از قيام حضرت اشاره داشته باشد. و برخي روايت روز جمعه را از لحاظ سند آن معتبر تر دانسته اند.
پس در مورد «روز ظهور» روايات مختلفي وجود دارد؛ برخي روز جمعه، بعضي روز شنبه و در بعضي ديگر روز عاشورا به عنوان روز ظهور مطرح شده است.البته بعضي از روايات قابل جمع است، براي مثال روز عاشورا روز شنبه هم باشد؛ چنان كه در روايتي از امام باقر(ع) نقل شده است: «كأني بالقائم يوم عاشورا يوم السبت قائماً بين الركن و المقام»؛ «گويا قائم را ميبينيم روز عاشورا ـ كه روز شنبه است ـ بين ركن و مقام ايستاده است».(بحار الانوار، ج52، ص29، ج30).
شاید علت ظهور امام زمان در روز جمعه شرافت این روز در بین دیگر ایام هفته باشد.
از برخی روایت استفاده میشود چون پیامبر اكرم(ص) از نظر زمانی جلوتر از همه معصومان(ع) هستند، شنبه به او تعلق دارد و حضرت امام عصر(عج) عقبتر از همه است، لذا جمعه به او تعلق دارد. چون روز جمعه متعلق به آن بزرگوار است و روز بزرگی میباشد، ظهور حضرت در آن روز اتّفاق میافتد.
سیّد بن طاووس در كتاب جمال الأسبوع گفته است: ابن بابویه(ره) به طور مستند از شخصی به نام سقربن ابی دلف روایت كرده است: وقتی متوكّل عباسی، حضرت امام علی النقی(ع) را به سامرا طلبید و او را زندانی كرد رفتم كه حضرت را زیارت كنم. عرض كرد: از رسول خدا(ص) روایت شده است: یابن رسول اللَّه لا تعادوا الأیّام فتعادیكم؛ با روزها دشمنی نكنید كه با شما دشمنی خواهند كرد. معنای این حدیث را نفهمیدیم. لطفاً راهنماییام كنید.
حضرت فرمود: مراد از ایّام ما هستیم. شنبه به اسم حضرت رسول خدا است. یكشنبه امیرالمؤمنان. دوشنبه حسن و حسین(ع). سه شنبه به امام سجّاد و امام باقر و امام صادق(ع). چهارشنبه امام موسی كاظم و حضرت رضا و حضرت امام جوادالائمه و خود من. پنجشنبه به فرزندم امام حسن عسكری(ع) و جمعه متعلق به فرزند فرزندم حضرت مهدی امام زمان(عج) است.(محدث قمی، مفاتیح الجنان، ص 97، انتشارات نبوی)
@porseman313
امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
إذا دعا أحَدُکُم فَلْیبْدَأ باِلصَّلاةِ علی النَّبی صَلی اللهُ علیه وآلهِ؛ فإنَّ الصَّلاةَ علی النَّبی صَلی اللهُ علیه وآله مَقْبُولَةٌ وَ لَمْ یکُن اللهُ لِیقْبَلَ بَعضَ الدُّعاءِ وَیرُدَّ بَعضاً.
هرگاه کسی از شما دست به دعا برداشت، پس دعایش را با صلوات آغاز کند؛ زیرا صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله دعایی پذیرفته شده است و خدای متعال برتر از آن است که بخشی از دعا را قبول کرده و بخش دیگر از آن را رد کند.
امالی شیخ طوسی، ص172.
@porseman313
✍
آیا در نماز جماعت صحیح است از همان ابتدا قصد كنيم ركعت دوم نماز را فردا بخوانیم؟
آیت الله خامنهای:
فرادی کردن نماز جماعت در اثناء، مانعی ندارد ولی احتیاط مستحب ترک این کار است مگر زمانی که عذر شرعی یا عرفی مهمّی برایتان پیش آید.
آیت الله مکارم شیرازی:
بدون عذر نمىتوان از جماعت جدا شد و نیّت فرادى کرد، خواه از اوّل تصمیم بر این کار داشته باشد، یا در اثناء نماز.
آیت الله وحید:
عدول از جماعت به فرادى در حال تشهّد قبل از سلام امام در صورتى كه از اوّل قصد عدول نداشته اشكال ندارد، و همچنين است قبل از تشهّد در صورتى كه معذور باشد، و در غير اين دو صورت محلّ اشكال است، چه از اوّل نيت عدول داشته باشد يا در اثناء قصد عدول كند، ولى اگر به وظيفه منفرد عمل كرده نمازش صحيح است، و همچنين اگر بعد از گذشتن محلّ قرائت عدول كرده و از اوّل قصد انفراد نداشته نمازش از جهت ترك قرائت صحيح است.
آیت الله سیستانی:
به احتیاط واجب جایز نیست.
آیت الله صافی گلپایگانی:
بنابر احتیاط واجب جایز نیست مگر در سلام آخر نماز.
استفتاء از سایت مراجع عظام
@porseman313
✍
آیا خرید و فروش موی سر، اشکال دارد؟
مقام معظم رهبری: اگر موی سر منفعت حلال و عقلائی داشته باشد، خرید و فروش موی زنانه به قصد استفاده مشروع و حلال در صورتی که ایجاد مفسده نکند، اشکال ندارد
آیت الله مکارم: فی نفسه اشکال ندارد.
آیت الله سیستانی:خرید و فروش مو اشکالی ندارد.
آیت الله شبیری زنجانی:خرید و فروش به خودی خود اشکال ندارد.
آیت الله وحید: اشکالی ندارد.
آیت الله فاضل:خیر، اشکال ندارد.
@porseman313
امام حسین علیه السلام :
شکر تو بر نعمت گذشته
زمینه ساز نعمت آينده است .
کانالــــ پـرسمــــان 313
@porseman313