✍
عید قربان و فلسفه قربانی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🌙بیان احکام
قربانى كردن در عید قربان برای حجاج که در مکه حضور دارند واجب است اما براى سایرین مستحبّ مؤكّد است برخى از علما آن را بر كسانى كه توانايى دارند واجب دانسته اند و مستحب است بعد از نماز عيد، كمى از گوشت آن بخورد.
💠داستان
[ایجاد انگیزه]
حضرت ابراهیم(ع) به امتحانی بسیار دشوار برگزیده شد و در خواب به او مامئوریت داده شد که فرزندش را قربانی کند.
فرزند را به پیش فرا خواند و گفت:
اسماعيلجان! «إِنِّي أَرَي فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ» پسر نازنينم! در خواب به من امر شده تو را در راه خدا قرباني كنم «فَانظُرْ مَاذَا تَرَي» نظر تو چيست؟!
چقدر زيبا جواب داد : «يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنْ الصَّابِرِينَ» اي پدر! هرآنچه بدان مأموري انجام بده، انشاءالله مرا از بندگان صبور و شكيبا خواهي يافت.
خيال ابراهيم(ع) بيشتر آرام گرفت و وي بر داشتن چنين پسري خداي را سپاس و بر خود مباهات كرد. آنگاه پسر را با ملاطفت و مهرباني بسيار در آغوش فشرد و بوسهاي بر فرقش زد و دست محبت و نوازش بر سر و گيسوانش كشيد.
به منا رسيدند. بيدرنگ دستان اسماعيلش را از پشت بست در حالي كه براي آخرين بار با محبّت پدرانه سيماي نازنين اسماعيل را به تماشا نشسته بود، لبانش را با آب خنك زمزم تر نمود و آنگاه چشمانش را با پارچهاي لطيف و ظريف پوشانيد ، زمين محل خوابيدن اسماعيل را با كف دستان پدرانهاش جارو نمود و خار و خاشاك و سنگريزهها را رُفت تا نكند خراشي بر پيكر نازنين اسماعيل وارد شود. لحظه اجراي دستور فرارسيده بود.
چاقو بر گلوی اسماعیل گذاشت.
در این هنگام، پیرمردی آمد و گفت: ما تُریدُ مِن هذَا الغُلامِ؟ از این جوان، چه می خواهی؟
ابراهیم(ع) گفت:اُریدُ أن أذبَحَهُ. «می خواهم او را قربانی کنم».
پیر مرد گفت:سُبحانَ اللّهِ! غُلامٌ لَم یعصِ اللّهَ طَرفَةَ عَینٍ تَذبَحُهُ؟ پناه بر خدا! جوانی را که هرگز گناهی مرتکب نشده، قربانی می کنی؟!
ابراهیم(ع) گفت:نَعَم، إنَّ اللّهَ قَد أمَرَنی بِذَبحِهِ. «بلی! خداوند، مرا بدان دستور داد».
پیر مرد گفت:بَل رَبُّک نَهاک عَن ذَبحِهِ، وإنَّما أمَرَک بِهذَا الشَّیطانُ فی مَنامِک پروردگارت تو را از این کار نهی کرده و همانا شیطان، در خواب، این مطلب را به تو القا کرده است.
ابراهیم(ع) گفت: وَیلَک! الکلامُ الَّذی سَمِعتُ هُوَ الَّذی بَلَغَ بی ماتَری، لا وَاللّهِ لا اُکلِّمُک، ثُمَّ عَزَمَ عَلَی الذَّبحِ.«صدایی که شنیدم، همان صدایی بود که مرا بدین منزلت و مرتبت (پیامبری) رسانید. به خدا سوگند، دیگر با تو سخن نمی گویم». سپس تصمیم بر قربانی کردن گرفت.
پیرمرد گفت: یا إبراهیمُ، إنَّک إمامٌ یقتَدی بِک فَإِن ذَبَحتَ وَلَدَک ذَبَحَ النّاسُ أولادَهُم، فَمَهلاً ای ابراهیم! تو پیشوایی هستی که به تو اقتدا می گردد. اگر فرزندت را قربانی کنی، مردم هم فرزندان خود را قربانی می کنند. پس در این کار، درنگ کن.
ابراهیم(ع) با وی سخن نگفت.
اما هر چه كشيد، كارد تيز نبريد. ابراهيم بر قدرت دست افزود و با تواني دوچندان بر دسته چاقوي تيز فشار وارد كرد و آن را با شدت كشيد؛ اما گويي از اين چاقو، در عالم چاقويي كُندتر وجود ندارد!
ناگاه ابراهيم از شدت عصبانيّت كارد را بر سنگي در آن نزديكي فرود آورد و آن سنگ به دو نيم شد. ابراهيم با تعجب و عصبانيت به كارد خطاب كرد كه: اي چاقو! گلوي اسماعيلم را براي خدا نميبُري، اما سنگ را خُرد ميكني؟! گويا چاقو به آواز درآمد كه: اي ابراهيم! تو ميگويي و ميخواهي ببُرمش، اما خدا ميگويد نَبُر. مگر نه آنكه تو به فرمان خدا پيكر نازنين اسماعيل را در اين قربانگاه خوابانيدهاي تا خون پاكش را براي جلب رضايتش بر اين صحراي سوزان جاري سازي؟ همان خدايي كه تو را به اين كار دستور فرموده، به من نيز امر ميكند كه نَبُر، گلوي اسماعيل ذبيح را نبر. از تو ميپرسماي ابراهيم! به فرمان تو گردن نهم يا به دستور خداي تو كه همه عالم، از جمله اسماعيل را براي او ميخواهي؟
«فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ» هر دو تسليم گشتند و ابراهيم براي ذبح اسماعيل، وي را بر زمين خوابانيد، پس «وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ» ندايش كرديم كه اي ابراهيم!تو مأموريتي را كه در عالم رؤيا به تو سپرديم، را به نيكي انجام دادي. پس كارد از گلوي اسماعيل بردار و «وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ» آن گوسفندي را كه فرستاديم را قرباني كن.(۱)
#عید_قربان
#عید_سعید_قربان
🔻 ادامه دارد 👇👇
@porseman313
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
✍
پیروی از حضرت ابراهیم(ع)
برای فداکاری تا سرحد فدا کردن فرزند
حکمت دیگر قربانی پیروی کردن از سنت حسنۀ حضرت ابراهیم(ع) است تا این سنت و فداکاری برای همیشه به عنوان الگو زنده بماند.
امام سجاد(ع) در ادامه کلام گذشته میفرماید: «فَعِنْدَ مَا ذَبَحْتَ هَدْیكَ نَوَیت... أَنَّكَ اتَّبَعْتَ سُنَّةَ إِبْرَاهِیمَعلیهالسلام بِذَبْحِ وَلَدِهِ وَ ثَمَرَةِ فُؤَادِهِ وَ رَیحَانِ قَلْبِهِ وَ اَحْیَیْتَ سُنَّتَهُ لِمَنْ بَعْدَهُ وَ قَرَّبَهُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى لِمَنْ خَلْفَه قالَ: لا» آنگاه که قربانیات را ذبح کردی آیا نیّت کردی که بهراستی از سنّت ابراهیم در قربانی کردن فرزندش، میوه دلش و گل خوشبوی قلبش پیروی کنی، و تو سنت او را برای [نسلهای] بعد از او زنده نگهداری. او آن را وسیلهای برای تقرّب به خداوند برای نسلهای بعد قرار داد؟ عرض کرد: نه [چنین نیّتی نکردم].»(۷)
در قرآن کریم نیز به این امر اشاره شده است.
خداوند متعال بعد از جریان به قربانگاه بردن اسماعیل میفرماید: «وترکنا عَلیه فی الآخرینَ»ما نام نیک ابراهیم را در امتهای بعد باقی و برقرار ساختیم.
🟢 سیر شدن فقرا
اشاره شد که اسلام در باره قربانی، تغییر اساسی داده است و قربانی به جای نابودی با صاعقه و یا آتشزدن بهدست افراد، به مصرف فقرا میرسد. در برخی روایات همین مسئله به عنوان فلسفه قربانی شمرده شده است.
رسول خدا(ص) فرمود: «إِنَّمَا جَعَلَ اللَّهُ هَذَا الْأَضْحَى لِتَشْبَعَ مَسَاكِینُكُمْ مِنَ اللَّحْمِ فَأَطْعِمُوهُم»
همانا خداوند قربانی را قرار داد [و واجب یا مستحب فرمود] تا فقرای شما از گوشت قربانی سیر شوند پس به آنها اطعام دهید.»(۸)
🟢 بخشش گناهان و نجات از آتش
نجات از آتش که با بیانهای گوناگونی، همچون: بخشش گناهان، نجات از آتش، فدیۀ نار، گذر از پل صراط و... آمده است، نیز از حکمتهای قربانی شمرده شده است.
اثر بخشودگی گناهان و دفع عذاب الهی به سه صورت بیان شده است؛
🔹بخشش گناه
➖ابوبصیر میگوید: به امام صادق(ع) عرض کردم: «مَا عِلَّةُ الْأُضْحِیةِ فَقَالَ إِنَّهُ یغْفَرُ لِصَاحِبِهَا عِنْدَ أَوَّلِ قَطْرَةٍ تَقْطُرُ مِنْ دَمِهَا عَلَى الْأَرْضِ» علت قربانی کردن [در حج و غیر آن] چیست؟ فرمود: [بخشش گناهان؛ زیرا] با اولین قطرۀ خونِ قربانی که به زمین میریزد، صاحب آن بخشیده میشود.»(۹)
➖در روایت دیگری امیرمؤمنان علی(ع) فرمود: «لَوْ عَلِمَ النَّاسُ مَا فِی الْأُضْحِیةِ لَاسْتَدَانُوا وَ ضَحَّوْا إِنَّهُ لَیغْفَرُ لِصَاحِبِ الْأُضْحِیةِ عِنْدَ أَوَّلِ قَطْرَةٍ تَقْطُرُ مِنْ دَمِهَا»اگر مردم میدانستند چه پاداشی در قربانی کردن وجود دارد قرض میگرفتند و قربانی میکردند؛ زیرا صاحب قربانی با اولین قطرهای که از خون آن میریزد، بخشیده میشود.»(۱۰)
➖در روایت دیگری از بشر بن زید از رسول خدا(ص) نقل شده است که به دخترش فاطمه(ع)فرمود: «اشْهَدِی ذَبْحَ ذَبِیحَتِكِ فَإِنَّ أَوَّلَ قَطْرَةٍ مِنْهَا یغْفِرُ اللَّهُ بِهَا كُلَّ ذَنْبٍ عَلَیكِ وَ كُلَّ خَطِیئَةٍ عَلَیكِ (إِلَى أَنْ قَالَ) وَ هَذَا لِلْمُسْلِمِینَ عَامَّةً» قربانی کردنِ قربانیِ خود را مشاهده کن؛ زیرا با اولین قطرۀ [خون] آن، خداوند تمامیگناهانی که بر تو هست و تمام خطاهایی که بر ذمّهات میباشد را میبخشد؛ آنگاه ادامه داد: و این پاداش برای تمامیمسلمانان است.»(۱۱)
🔹 گذر از پل صراط
➖رسول خدا(ص)میفرماید: «اسْتَفْرِهُوا ضَحَایاكُمْ فَإِنَّهَا مَطَایاكُمْ عَلَى الصِّرَاطِ»قربانیهای خود را گرامیبدارید که آنها وسیله عبور شما بر صراط است.»(۱۲)
وقتی گناهان انسان بخشیده شد و معاصی او از بین رفت، نتیجه نخست آن این است که از پل صراط به راحتی و بدون هیچ نگرانی عبور میکند.
🔹فدیهای برای آتش
انسانی که از پل صراط عبور کند در حقیقت اهل آتش نیست و نتیجه پایانیِ قربانی این است که حاجی از آتش جهنم نجات یافته و بهشتی شده است.
➖امام سجادعلیهالسلام میفرماید: «إِذَا ذَبَحَ الْحَاجُّ كَانَ فِدَاءَهُ مِنَ النَّارِ» وقتی حاجی [قربانی را] ذبح کرد، فدیۀ او از آتش [دوزخ] خواهد بود.»(۱۳)
#عید_قربان
#عید_سعید_قربان
🔻 ادامه دارد 👇👇
@porseman313
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
✍
داستان
پيامبر كودك يتيمي را كه جدا از جميع ساير كودكان ايستاده و گريه ميكرد، نوازش كرده و به او فرمود از اين پس من و خانوادهام در حكم خانواده تو هستيم، و او را تحت سرپرستي خود گرفت.
حكايت پيامبر عظيم الشان اسلام(ص) روزي براي اداي نماز عيد (قربان يا فطر) از منزل خارج شد. ديد بچهها با همديگر بازي ميكنند ولي در كنار آنها، بچهاي كه لباس كهنه و پاره پاره بر تن دارد، گريه ميكند.
حضرت نزد او آمد و فرمود: «چرا گريه ميكني و با بچهها بازي نميكني؟!»
بچه كه آن حضرت را نميشناخت، عرض كرد: اي مرد! به من كار نداشته باش، پدرم در فلان جنگ اسلامي شهيد است، مادرم با شوهر ديگري ازدواج نموده، مال مرا خوردند و مرا از خانه خود بيرون كردهاند، نه غذا دارم نه آب و نه لباس و نه خانهاي كه به آن پناه ببرم. چون ديدم بچهها با كمال شادماني با همديگر بازي ميكنند، پدر دارند، خانه و كاشانهاي دارند، غم و مصيبت من تازه شد. ازاينرو گريهام گرفت.
رسول خدا(ص) دست آن كودك را گرفت و به او فرمود: «آيا راضي نيستي كه من پدر تو و دخترم فاطمه، خواهر تو و علي(ع) عموي تو و حسن و حسين(ع) برادران تو باشند؟»
كودك يتيم حضرت را شناخت و گفت: چگونه راضي نيستم اي رسول الله؟
پيغمبر اكرم(ص) او را به سوي خانه برد و لباس نو و تميز به او پوشاند و غذا به او داد و به طور كامل موجب خوشحالي او شد. كودك يتيم، با چهره خندان از خانه رسول خدا(ص) بيرون آمد و به سوي بچهها رفت
اين بچه، به سرپرستي رسول خدا(ص) به زندگاني خود ادامه داد تا اينكه آن حضرت رحلت نمود. نقل ميكنند هنگامي كه خبر رحلت آن حضرت به گوش بچه رسيد، گويي آسمان بر سرش خراب گرديد. از خانه بيرون آمد و ناله و فريادش بلند شد. خاك بر سر ميريخت و ميگفت: «من از حالا واقعاً يتيم شدم، غريب گشتم.» چون مسلمانان اين صحنه را ديدند بعضي از صحابه، سرپرستي او را قبول كردند تا در آينده دچار مشكل نگردد.(۱۴)
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.الکافی ج ۴ ص ۲۰۷ ح ۹
۲.حج/۳۷.
۳.مستدرک الوسائل، ج۱۰، ص۱۷۰.
۴.مصباح الشریعه، به نقل از: اسرار عرفانی حجّ، فعالی، دارالحدیث،ص۴۹۶.
۵.مصباح الشریعه، ج۱،ص۴۹.
۶.وسائل الشیعه، ج۱۰، ص ۱۷۴.
۷. مستدرک الوسائل، ج۱۰، ص۱۷۰
۸.وسائل الشیعه، ج۱۰، ص ۱۷۳.
۹.همان، ص۱۷۴، حدیث۱۱
۱۰.الوسائل،باب۳۶، حدیث۲.
۱۱.الوسائل،باب۳۶، حدیث۴.
۱۲.بحار الانوار،ج۹۶،ص۲۹۷.
۱۳.محاسن برقی،ج۱،ص۶۷.
۱۴.الدین فی القصص،ج۱،ص۵۴.
#عید_قربان
#عید_سعید_قربان
🔻 ادامه دارد 👇👇
@porseman313
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
.
✅ یه معمای قرآنی بهمراه جایزه ✅
❓كدام آيه در قرآن كريم به آيه ولايت معروف است ؟🤔
👈 ازبین پاسخهای صحیح
قرعه کشی میشه و به نفر اول
جایزه تعلق میگیره.☺️حالا جایزه چی هست.خب معلومه باید تابلو فرش باشه .
یه تابلو فرش سایز ۲۰در۲۰ به ارزش ۱۵۰هزار تومان .
💠 جواب معما رو به همراهِ
نام ونام خانوادگی
وبرای چند نفر ارسال کردی؟
به آیدی زیر بفرستید.
@Mr_farsh313
👈 مهلت ارسال پاسخ
نهایتا تا ساعت۱۲ عید #غدیر ⚠️
🔹پیشنهاد میدم این پیام رو به دوستان و آشنایان هم ارسال کنید
تا در پاسخگویی و قرعه کشی شرکت کنن.😊
از #عید_قربان تا #عید_غدیر
🔰 تابلوفرش چهره 👇👇👇👇
@tabloo_farsh313 لینک کانال
Mehdi Akbari - Eyde Ghadir 5 (128).mp3
7.56M
🎧 سرود | شیر خدا علی
🎤 حاج مهدی اکبری
#عید_سعید_غدیر
#عید_غدیر
#غدیر
به کانال آموزشی صفر تا صد مداحی بپیوندید 👇👇👇👇👇
@madahi313
✍
آیا اهل سنت حدیث من کنت مولاه فهذا علی مولاه - رو قبول دارند؟ اگر قبول دارند چرا با خلافت حضرت علی مخالفت کردند؟
تمام مسلمانان رخداد عظیم غدیرخم را كه در آخرین سفر حج رسول الله(ص) اتفاق افتاد را قبول داشته و میگویند در سال دهم هجری در روز هیجدهم ذیحجه در محل غدیرخم در منزلگاهی به نام جحفه - محل انشعاب خطوط كاروانها به مدینه و مصر و شام و مكه - كه حجّاج از آن جا از یكدیگر جدا شده هر كدام به شهر و دیار خود باز میگشتند، رسول خدا(ص) در آن جا به كاروانیان دستور توقف داد و مقرر داشت تا در همان جا فرود آیند. فرمود تا پیش رفتگان را فراخوانده از راه رفته با گردانند و منتظر بمانند تا واپس ماندگان نیز از راه برسند آن گاه فرمان داد تا آن جمعیت بسیار كه بنا به قولی بر یك صد و بیست هزار نفر بالغ میشدند متفرق نشوند.
دلیل اختلاف اهل سنت با خلافت امام علی(ع) به این مطلب بر می گردد که: اهل سنّت در معنای حدیث غدیر «من كنت مولاه فهذا علی مولاه» اختلاف كردند. بعضی از اهل سنت میگویند پیامبر اكرم(ص) در روز غدیرخم حضرت علی(ع) را به عنوان دوست خویش معرفی كردند. اگر چنان چه بپذیریم حدیث غدیر دلالت بر امامت حضرت علی(ع) میكند نمیپذیریم كه حدیث غدیر دلالت بر امامت بلافصل حضرت علی میكند تا موجب شود خلافت سه خلیفه منتفی شود.[۲] به اعتقاد شیعه با توجه به مجموع گفتار رسول خدا(ص) در غدیر، معنای مولا در جمله «من كنت مولاه فهذا علی مولاه» دارنده قدرت ولایت در دین و امور مسلمانان است، نه معانی دیگر - دوست، یاری كننده، همسایه و...
معنا ندارد كه پیامبر اسلام(ص) در آن هوای گرم و سوزان طاقتفرسا در میان آن همه مسلمان و در آن هوای گرم و نامناسب حضرت علی(ع) را به عنوان دوست خویش معرفی كرده باشند آن چه كه فهمیده میشود این است كه پیامبر(ص) در آن هوای نامساعد یك مسأله دینی بسیار با اهمیتی را به مسلمانان معرفی كردند كه آن هم مسأله با اهمیت جانشینی و امامت است چون پیامبر(ص) تا آن وقت اصول و فروع دین و احكام آنها را بیان كرده بودند به جز این كه مسأله بسیار مهم جانشینی و امامت بعد از خودشان به نحو مراسم نصب و تبریك برگزار نكرده بودند لذا در روز غدیرخم مراسم نصب و تبریك حضرت علی(ع) بود كه در غدیرخم برگزار شد.[۳]
از طرفی دعایی را كه پیامبر اسلام(ص) در غدیرخم در حق حضرت علی(ع) داشتند كه فرمودند: «اللهم و ال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله» این دعا مناسب و شایسته شخصیتی است كه زعامت و رهبری ملت اسلام را بر عهده داشته باشد و قرینه است بر اینکه پیامبر اسلام(ص) در آن روز حضرت علی(ع) را به عنوان خلیفه و زعیم مسلمانان تعیین كردند.[۴]
آن چه جای تأمل دارد این است كه، پس از رحلت رسول خدا(ص) چون عدهای از تصاحب كنندگان حكومت ادعا كردند كه رسول خدا(ص) آن چه درباره علی(ع) فرموده در آستانه وفات نسخ كرد، در واقع یاد كردن از واقعه غدیر كم ارزش شد.
از نظر شیعه، این قضیّه مورد تأیید است و حتّی همه مفسّران شیعه و حدود ۳۶۰ نفر از علمای اهل سنت معتقدند كه آیه «تبلیغ»؛ «یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یهْدِی الْقَوْمَ الْكَافِرِینَ[مائده/۶۷] ای پیامبر(ص) آن چه را از سوی پروردگارت بر تو نازل شده، به مردم ابلاغ كن و اگر نكنی، رسالت خود را به طور كامل انجام ندادهای و خداوند تو را از مردم بدخواه حفظ میكند.»
دراین جا به دیدگاه برخی از مفسّران اهل سنّت اشاره میكنیم:
۱. واحدی نیشابوری در كتاب اسباب النّزول، صفحه ۱۵۰ میگوید: «یا ایها الرسول...»، روز عید غدیر درباره علی بن ابیطالب نازل شده است
۲. سیوطی در كتاب الدر المنثور، جلد ۲، صفحه ۲۹۸ مینویسد: «یا ایها الرسول...»، روز عید غدیر درباره علی بن ابیطالب نازل شده است.
۳. فخر رازی در كتاب تفسیر[۵] خود میگوید: «مفسّران ده وجه و سبب برای نزول این آیه بیان كردهاند»؛ سپس در ادامه میگوید: «دهم این كه این آیه در مقام فضیلت علی بن ابیطالب نازل شده است و هنگامی كه این آیه نازل شد، پیامبر اسلام دست حضرت علی را گرفت و فرمود: هر كه من مولا و سرپرست و حاكم او هستم، علی هم مولای او است».
منابع:
[۱]. در كتابهای اهل سنت نام ۱۴۶ نفر از صحابیانی كه در غدیر حضور داشته اند یاد شده است. در این باره ر.ك: الغدیر، ج ۱ .
[۲]. دلایل الصدق، ج ۲، ص ۱۰۱؛
[۳]. دلایل الصدق، ج ۲، ص ۹۳؛
[۴]. دلایل الصدق، ج ۲، ص ۹۵
[۵]. ذیل آیه ۹۷ سوره مائده.
#من_غدیری_ام
#عید_غدیر
#غدیر
@porseman313
واسه محرم مداحی نداری؟
مداحیای گوشی و ماشینت تکراری شده؟
بهترین مداحی از هر مداحی میخوای؟
✅ نوحه سنگین و شور
✅ مداحی واسه موبایل
✅ مداحی واسه ماشین
بهترین کانال های مداحی در ایتا 👇
حاج محمود کریمی | حاج حسن خلج
حاج حسن عطایی | کربلایی مجید رضا نژاد
حاج امیر کرمانشاهی | کربلایی حسین طاهری
حاج مهدی رسولی | حاج رضا بذری
حاج عباس مفتاح | سید مجید بنی فاطمه
حاج میثم مطیعی | حاج مهدی سلحشور
حاج محسن منوچهریان | سید مهدی میرداماد
حاج مهدی اکبری | استاد میرزا محمدی
سید رضا نریمانی | کربلایی مجتبی رمضانی
ما اینجاییم تا بهترین ها رو تقدیم شما کنیم 👆
✍
اگر حديث غدير واقعيت داشت پس چرا از ميان آن جمعيت انبوهى كه در مراسم حجةالوداع شركت كرده بودند تنها 110 نفر از صحابه پيامبر آنرا نقل كرده اند؟
اولاً، گروه زيادى از مسلمانان كه اهل مدينه نبودند، در جحفه از پيامبر، صلّى اللَّه عليه وآله، جدا شدند و بنابراين نقلى از آنهادر تاريخ ثبت نشده است.
ثانياً، بسيارى ازكسانى كه در سفر حجةالوداع شركت داشتند اهل نقل روايت و كتابت نبوده اند و راويانى كه اين حديث را نقل كرده اند بطور كلى كسانى هستند كه احاديث ديگر پيامبر، صلّى اللَّه عليه وآله، در اصول و فروع را نقل كرده اند. خلاصه تمام كسانى كه اهل حل و عقد شمرده مى شوند، و از اكابر اصحاب پيامبر مى باشند اين حديث را نقل كرده اند و كمتر واقعه اى به اندازه واقعه غدير خم راوى دارد.
ثالثاً، با توجه به مخالفت شديد با امامت على، عليه السلام، و عداوت و بغض نسبت به ايشان، بخصوص در اوائل حكومت بنى اميه، انگيزه هاى زيادى براى كتمان اين حديث وجود داشته است؛ بطورى كه ضبط همين مقدار (تعداد 110 نفر) نيز از امور خارق العاده محسوب مى شود.
خلاصه انتشار اين حديث با سياستهاى خلفاى جور در تضاد بوده لذا به هر وسيله از نقل آن جلوگيرى به عمل مى آورده اند.
#من_غدیری_ام
#عید_غدیر
#غدیر
@porseman313
1001 fazilat.pdf
7.97M
۱۰۰۱ فضیلت مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام در کتب اهلسنت
#من_غدیری_ام
#عید_غدیر
#غدیر
@sedaye_balochestan
✍
آیا امر خلافت، حق حضرت علی علیه السلام نبود؟ چرا حضرت در گرفتن حق خود سکوت اختیار کرد؟
قسمت اول:
امام علي(عليه السلام) پس از پيامبر(صلي الله عليه و آله) شايسته ترين فرد براي ادارة امور جامعة اسلامي بوده و در حوزة اسلام به جز پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله) هيچ كس از نظر فضيلت، تقوا، بينش فقهي،قضايي، جهاد و كوشش در راه خدا و ساير صفات عالي انساني به پاية علي(عليه السلام) نمي رسيد.
به دليل همين شايستگي ها، آن حضرت بارها به دستور خدا،[1] توسط پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله) به عنوان رهبر آينده مسلمانان معرفي شده بود كه از همه آنها مهم تر جريان "غدير" است.[2] از اين نظر انتظار مي رفت كه پس از درگذشت پيامبر(صلي الله عليه و آله) بلافاصله علي(عليه السلام) زمام امور را در دست گيرد، و رهبري مسلمانان را ادامه دهد.
اما عملاً چنين نشد و مسير رهبري اسلامي پس از پيامبر(صلي الله عليه و آله) منحرف گرديد، و علي (عليه السلام) از صحنه سياسي و مركز تصميم گيري در اداره امور جامعة اسلامي بدور ماند.
البته امام (عليه السلام) اين انحراف را تحمل نكرد و سكوت در برابر آن را ناروا شمرد و بارها با استدلال ها و احتجاج هاي متين خود، خليفه و هواداران او را مورد انتقاد و اعتراض قرار داد، ولي مرور ايام و سير حوادث نشان داد كه اين گونه اعتراض ها چندان ثمر بخش نبوده، و خليفه و هوادارانش در حفظ و ادامه قدرت خود مصرند.
در اين هنگام علي(عليه السلام) بر سر دو راهي حساس و سرنوشت سازي قرار گرفت؛ يا مي بايست به كمك رجال خاندان رسالت و علاقه مندان راستين خويش كه حكومت جديد را مشروع و قانوني نمي دانستند، بپاخيزد و با توسل به قدرت، خلافت و حكومت را قبضه كند،و يا آن كه وضع موجود را تحمل كند و در حدود امكان به حل مشكلات مسلمانان و انجام وظايف ديني خود بپردازد.
از آن جا كه در رهبري هاي الهي،قدرت و مقام، هدف نيست، بلكه هدف چيزي بالاتر از حفظ مقام و موقعيت است و وجود رهبري براي اين است كه به هدف تحقق ببخشد، لذا اگر روزي رهبر بر سر دوراهي قرار گرفت و ناگزير شد كه از ميان مقام و هدف، يكي را برگزيند، بايد از مقام رهبري دست بردارد و هدف را مقدم تر از حفظ مقام و موقعيت رهبري خويش بشمارد.
علي(عليه السلام) كه با چنين وضعي روبرو شده بود، راه دوم را برگزيد. او با ارزيابي اوضاع و احوال جامعه اسلامي به اين نتيجه رسيد كه اگر اصرار به قبضه كردن حكومت و حفظ مقام و موقعيت رهبري خود نمايد، وضعي پيش مي آيد كه زحمات پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله)و خون هاي پاكي كه در راه اين هدف و براي آبياري نهال اسلام ريخته شده است، به هدر مي رود.
ادامه دارد ...
پي نوشتها:
[1]. مائده (5) آية 67.
[2]. ر.ك: آيت الله جعفر سبحاني، فروغ ابديت، ص 473.
#من_غدیری_ام
#عید_غدیر
#غدیر
@porseman313
✍
آیا امر خلافت، حق حضرت علی علیه السلام نبود؟ چرا حضرت در گرفتن حق خود سکوت اختیار کرد؟
قسمت دوم:
امام علی علیه السلام در خطبه "شقشقيه" از اين دو راهي دشوار و حساس و نيز انتخاب راه دوم چنين ياد ميكند:
"من رداي خلافت را رها ساختم، و دامن خود را از آن در پيچيدم (و كنار رفتم)، در حالي كه در اين انديشه فرو رفته بودم كه آيا با دست تنها (بدون ياور) بپاخيزم (و حق خود و مردم را بگيرم) و يا در اين محيط پرخفقان و ظلمتي كه پديد آورده اند، صبر كنم؟ محيطي كه پيران را فرسوده، جوانان را پير و مردان با ايمان را تا واپسين دم زندگي به رنج وا مي دارد. (عاقبت) ديدم بردباري و صبر، به عقل و خِرَد نزديك تر است، لذا شكيبايي ورزيدم، ولي به كسي مي ماندم كه خار در چشم و استخوان در گلو دارد،با چشم خود مي ديدم ميراثم را به غارت مي برند".[1]
امام به صبر خود در برابر انحراف خلافت اسلامي از مسير اصلي خود به منظور حفظ اساسي اسلام در موارد ديگر نيز اشاره نموده است از آن جمله در آغاز خلافت عثمان كه رأي شورا به نفع عثمان تمام شد و قدرت به دست وي افتاد، امام رو به ديگر اعضاي شورا كرد و فرمود: "خوب مي دانيد كه من از همه كس به خلافت شايسته ترم. به خدا سوگند تا هنگامي كه اوضاع مسلمين روبراه باشد و در هم نريزد، و به غير از من به ديگري ستم نشود، هم چنان مدارا خواهم كرد".[2]
خطرهايي که حضرت علي (عليه السلام) به خاطر آنان سکوت کرد را مي توان بدين ترتيب دسته بندي كرد:
1ـ اگر حضرت با توسل به قدرت و قيام مسلحانه در صدد قبضة حكومت و خلافت بر مي آمد، بسياري از عزيزان خود را كه از جان و دل به امامت و رهبري او معتقد بودند، از دست مي داد، علاوه بر اين ها گروه بسياري از صحابه پيامبر(صلي الله عليه و آله) كه به خلافت امام راضي نبودند، كشته مي شدند. و اين امر سبب تضعيف مسلمانان و دو دستگي آنان مي شد.
امام هنگامي كه براي سركوبي پيمان شكنان (طلحه و زبير) عازم بصره بود، خطبه اي ايراد كرد و در آن انگشت روي اين موضوع حساس گذاشت و فرمود:
"هنگامي كه خداوند پيامبر خود را قبض روح كرد، قريش با خود كامگي، خود را بر ما مقدم شمرده ما را كه به رهبري امت از همه شايسته تر بوديم، از حق خود باز داشت، ولي من ديدم كه صبر و بردباري بر اين كار، بهتر از ايجاد تفرقه ميان مسلمانان و ريخته شدن خون آنان است؛ زيرا مردم، به تازگي اسلام را پذيرفته بودند و دين مانند مشكي مملوّ از شير بود كه كف كرده باشد و كوچك ترين سستي و غفلت آن را فاسد مي سازد، و كوچك ترين فرد آن را وارونه ميكند".[3]
ادامه دارد ....
پي نوشتها:
[1]. نهج البلاغه (فيض الاسلام) ص 37، خطبة 3.
[2]. همان، ص 162، خطبة 73.
[3]. ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه، ج 1، ص 308.
#من_غدیری_ام
#عید_غدیر
#غدیر
@porseman313
#پویش_اطعام_غدیر
بسم الله الرحمن الرحیم
#من_غدیری_ام
امام صادق (علیه السلام) فرمودند :
یک درهم به برادران با ایمان و معرفت دادن در روز #عید_غدیر برابر هزار درهم است .
به رسم هر ساله قصد داریم به مناسبت عید سعید غدیر ۵٠٠ پرس غذای گرم بین نیازمندان در استان سیستان و بلوچستان توزیع کنیم
دوستانی که اهل خیر هستند بسم الله
👈شماره کارت جهت واریز نقدی :
5047061003279805به نام : مهدی نصیری لطفا فیش واریزی را به ادمین ارسال نمایید: @Takhribchi313 اجرکم عندالله