✍سوال
آیا دلیلی بر نجاست سگ وجود دارد؟
از آنجائی که امروزه نگهداری سگ در بعضی خانوادها مرسوم شده، عده ای منکر نجاست سگ میشوند.
در حالی که ادله بسیاری بر نجاست این حیوان وجود دارد
مانند
🔻«سَأَلَ عُذَافِرٌ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) وَ أَنَا عِنْدَهُ عَنْ سُؤْرِ السِّنَّوْرِ وَ الشَّاة وَ الْبَقَرَة وَ الْبَعِيرِ وَ الْحِمَارِ وَ الْفَرَسِ وَ الْبَغْلِ وَ السِّبَاعِ، يُشْرَبُ مِنْهُ أَوْ يُتَوَضَّأُ مِنْهُ؟ فَقَالَ: نَعَمِ، اشْرَبْ مِنْهُ وَ تَوَضَّأْ. قَالَ قُلْتُ لَهُ: الْکَلْبُ؟ قَالَ: لَا. قُلْتُ: أَ لَيْسَ هُوَ سَبُعٌ؟ قَالَ: لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ؟ لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ.»(28)
عذافر از امام صادق(ع) از نوشيدن و وضو گرفتن با پس مانده آبي که بعضي از حيوانات (سنور، گوسفند، گاو، شتر ، الاغ ، اسب، استر و درندگان) نوشيده اند، سوال کرد. امام فرمود: بنوش و وضو بگير. سپس از سگ سوال کردم. امام فرمود: نه. پرسيدم: آيا او يک درنده (مثل ديگر درندگان) نيست؟ فرمود: نه به خدا، او نجس است. نه به خدا، او نجس است.
🔻«عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: إِنَّ اللَّهَ لَمْ يَخْلُقْ خَلْقاً أَنْجَسَ مِنَ الْکَلْبِ(29).»
عبدالله بن ابي يعفور از امام صادق(ع) نقل مي کند: همانا خداوند نيافريد خلقي را که نجس تر از سگ باشد.
🔻«عَنِ الْفَضْلِ أَبِي الْعَبَّاسِ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنْ فَضْلِ الْهِرَّة وَ الشَّاة وَ الْبَقَرَة وَ الْإِبِلِ وَ الْحِمَارِ وَ الْخَيْلِ وَ الْبِغَالِ وَ الْوَحْشِ وَ السِّبَاعِ، فَلَمْ أَتْرُکْ شَيْئاً إِلَّا سَأَلْتُهُ عَنْهُ؛ فَقَالَ لَا بَأْسَ بِهِ؛ حَتَّى انْتَهَيْتُ إِلَى الْکَلْبِ، فَقَالَ رِجْسٌ نِجْسٌ.»(30)
فضلمي گويد از امام صادق(ع) از پس مانده حيوانات (گربه ، گوسفند، گاو، شتر،...) سوال کردم؛ و امام فرمود: اشکالي ندارد. تا اينکه از سگ سوال کردم؛ و امام فرمود: پليد و نجس است.
🔻«سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنِ الْکَلْبِ؛ فَقَالَ: رِجْسٌ نِجْسٌ، لَا يُتَوَضَّأْ بِفَضْلِهِ، وَ اصْبُبْ ذَلِکَ الْمَاءَ وَ اغْسِلْهُ بِالتُّرَابِ أَوَّلَ مَرَّة ثُمَّ بِالْمَاءِ.(31)
راوي حکم سگ را از امام صادق (ع) سؤال کرد، حضرت فرمود: پليد و نجس است، از اضافه آبي که آشاميده نبايد وضو گرفته شود، آن آب را بريز و (ظرف) را بار اول با خاک و سپس با آب بشوى.»
🔻«عَنْ مُعَاوِيَة بْنِ شُرَيْحٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) فِي حَدِيثٍ أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ سُؤْرِ الْکَلْبِ يُشْرَبُ مِنْهُ أَوْ يُتَوَضَّأُ؟ قَالَ: لَا؛ قُلْتُ أَ لَيْسَ سَبُعٌ؟ قَالَ: لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ، لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ.(32)
ابن شريح، حکم نيم خورده سگ را از امام صادق(ع) پرسيد که آيا مى توان از آن نوشيد يا با آن وضو گرفت؟ حضرت فرمود: نه، راوى پرسيد: آيا او يک درنده (مثل ديگر درندگان) نيست؟ فرمود: نه، به خدا سوگند، او نجس است. نه، به خدا سوگند، او نجس است.»
🔻«عَنْ أَبِي سَهْلٍ الْقُرَشِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنْ لَحْمِ الْکَلْبِ؛ فَقَالَ هُوَ مَسْخٌ. قُلْتُ: هُوَ حَرَامٌ؟ قَالَ: هُوَ نَجَسٌ؛ أُعِيدُهَا عَلَيْهِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، کُلَّ ذَلِکَ يَقُولُ هُوَ نَجَسٌ.(33)
ابي سهل مي گويد از امام صادق(ع) درباره گوشت سگ سؤال کردم، حضرت فرمود: از حيوانات مسخ شده است. گفتم آيا حرام است؟ امام فرمود: نجس است. سه مرتبه اين سوال را تکرار کردم و هر سه بار امام فرمود: نجس است.»
🔻احادیث در این زمینه بسیار است که به نمونه هائی اشاره شد.
و علما ابواب زیادی در کتب روائی در این زمینه نوشته اند که در هر کدام از آنها دهها حدیث وجود دارد.
مانند
بَابُ نَجَاسَة سُؤْرِ الْکَلْبِ وَ الْخِنْزِيرِ
بَابُ طَهَارَة عَرَقِ جَمِيعِ الدَّوَابِّ وَ أَبْدَانِهَا وَ مَا يَخْرُجُ مِنْ مَنَاخِرِهَا وَ أَفْوَاهِهَا إِلَّا الْکَلْبَ وَ الْخِنْزِيرَ
بَابُ نَجَاسَة الْکَلْبِ وَ لَوْ سَلُوقِيّاً
بَابُ جَوَازِ لُبْسِ جِلْدِ مَا لَا يُؤْکَلُ لَحْمُهُ مَعَ الذَّکَاة وَ شَعْرِهِ وَ وَبَرِهِ وَ صُوفِهِ وَ الِانْتِفَاعِ بِهَا فِي غَيْرِ الصَّلَاة إِلَّا الْکَلْبَ
بَابُ کَرَاهَة اتِّخَاذِ کَلْبٍ فِي الدَّارِ إِلَّا أَنْ يَکُونَ کَلْبَ صَيْدٍ أَوْ مَاشِيَة أَوْ يُضْطَرَّ إِلَيْهِ أَوْ يُغْلَقَ دُونَهُ الْبَابُ
بَابُ تَحْرِيمِ بَيْعِ الْکِلَابِ إِلَّا کَلْبَ الصَّيْدِ وَ کَلْبَ الْمَاشِيَة وَ الْحَائِطِ وَ جَوَازِ بَيْعِ الْهِرِّ وَ الدَّوَابِّ» و ...
@sagalein_hadadian
🔻اطلاعیه
حوزه علمیه امیرالمومنین (ع) شهر ابهر از میان دانش آموزان (هشتم تا دوازدهم) علاقمند به معارف قرآن و اهل بیت (ع) طلبه می پذیرد.
لطفا جهت راهنمائی با شماره های 09127826417 و 09100132590 تماس بگیرید»
🔴 تصویر بالا تیتر مقاله جدید روزنامه گاردین را نشان میدهد با عنوان : «چرا اکثر افرادی که الان در انگلستان با کرونا فوت میکنند از واکسینه شده ها هستند؟»
‼️ در خط اول مقاله نوشته شده : این را به عنوان یک نشانه بد تلقی نکنید! این دقیقا همان چیزیست که ما از واکسن انتظار داریم. (یعنی قتل عام مردم با هدف کاهش جمعیت جهان)
منبع : گاردین
🆘 @Roshangari_ir
کم کم همه مردم متوجه میشوند که چرا رهبری گفتند از امریکا و انگلیس واکسن نخرید .
این مطلب را روزنامه گاردین مطرح کرده است . قبلا هم بیل گیتس گفته بود ، کرونا مقدمه است و کشتار اصلی در جهان به توسط واکسن کرونا انجام خواهد شد .
@sagalein_hadadian
🔻 این شعر از پروین اعتصامی است
بخوانید و بهرهای وافر ببرید
بسیار در تزکیه نفس موثر است
اینکه خاک سیهش بالین است
اختر چرخ ادب پروین است
گر چه جز تلخی از ایام ندید
هر چه خواهی سخنش شیرین است
صاحب آنهمه گفتار امروز
سائل فاتحه و یاسین است
دوستان به که ز وی یاد کنند
دل بی دوست دلی غمگین است
خاک در دیده بسی جان فرساست
سنگ بر سینه بسی سنگین است
بیند این بستر و عبرت گیرد
هر که را چشم حقیقت بین است
هر که باشی و زهر جا برسی
آخرین منزل هستی این است
آدمی هر چه توانگر باشد
چو بدین نقطه رسد مسکین است
اندر آنجا که قضا حمله کند
چاره تسلیم و ادب تمکین است
زادن و کشتن و پنهان کردن
دهر را رسم و ره دیرین است
خرم آن کس که در این محنتگاه
خاطری را سبب تسکین است
@sagalein_hadadian
♦️جایگاه شیعیان آخر الزمان و توصیف ایشان توسط جبرییل
🔹رَأَيْتُ لَيْلَةَ أُسْرِيَ بِي إِلَى اَلسَّمَاءِ قُصُوراً مِنْ يَاقُوتٍ أَحْمَرَ، وَ زَبَرْجَدٍ أَخْضَرَ، وَ دُرٍّ وَ مَرْجَانٍ، وَ عِقْيَانٍ ، بَلاَطُهَا اَلْمِسْكُ اَلْأَذْفَرُ، وَ تُرَابُهَا اَلزَّعْفَرَانُ، وَ فِيهَا فَاكِهَةٌ وَ نَخْلٌ وَ رُمَّانٌ، وَ حُورٌ وَ خَيْرَاتٌ حِسَانٌ، وَ أَنْهَارٌ مِنْ لَبَنٍ، وَ أَنْهَارٌ مِنْ عَسَلٍ، تَجْرِي عَلَى اَلدُّرِّ وَ اَلْجَوْهَرِ، وَ قِبَابٌ عَلَى حَافَتَيْ تِلْكَ اَلْأَنْهَارِ، وَ غُرَفٌ وَ خِيَامٌ، وَ خَدَمٌ وَ وِلْدَانٌ، وَ فُرُشُهَا اَلْإِسْتَبْرَقُ وَ اَلسُّنْدُسُ وَ اَلْحَرِيرُ، وَ فِيهَا أَطْيَارٌ ، فَقُلْتُ: يَا حَبِيبِي جَبْرَئِيلُ، لِمَنْ هَذِهِ اَلْقُصُورُ؟ وَ مَا شَأْنُهَا؟ فَقَالَ لِي جَبْرَئِيلُ: هَذِهِ اَلْقُصُورُ وَ مَا فِيهَا، خَلَقَهَا اَللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) كَذَا، وَ أَعَدَّ فِيهَا مَا تَرَى، وَ مِثْلُهَا أَضْعَافٌ مُضَاعَفَةٌ، لِشِيعَةِ أَخِيكَ عَلِيٍّ، وَ خَلِيفَتِكَ مِنْ بَعْدِكَ عَلَى أُمَّتِكَ، وَ هُمْ يُدْعَوْنَ فِي آخِرِ اَلزَّمَانِ بِاسْمٍ يُرَادُ بِهِ غَيْرُهُمْ، يُسَمَّوْنَ (اَلرَّافِضَةَ) وَ إِنَّمَا هُوَ زَيْنٌ لَهُمْ، لِأَنَّهُمْ رَفَضُوا اَلْبَاطِلَ، وَ تَمَسَّكُوا بِالْحَقِّ، وَ هُمُ اَلسَّوَادُ اَلْأَعْظَمُ، وَ لِشِيعَةِ اِبْنِهِ اَلْحَسَنِ مِنْ بَعْدِهِ، وَ لِشِيعَةِ أَخِيهِ اَلْحُسَيْنِ مِنْ بَعْدِهِ، وَ لِشِيعَةِ اِبْنِهِ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ مِنْ بَعْدِهِ، وَ لِشِيعَةِ اِبْنِهِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ مِنْ بَعْدِهِ، وَ لِشِيعَةِ اِبْنِهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ مِنْ بَعْدِهِ، وَ لِشِيعَةِ اِبْنِهِ مُوسَى اِبْنِ جَعْفَرٍ مِنْ بَعْدِهِ، وَ لِشِيعَةِ اِبْنِهِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى مِنْ بَعْدِهِ، وَ لِشِيعَةِ اِبْنِهِ مُحَمَّدُ بْنِ عَلِيٍّ مِنْ بَعْدِهِ، وَ لِشِيعَةِ اِبْنِهِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ مِنْ بَعْدِهِ، وَ لِشِيعَةِ اِبْنِهِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ مِنْ بَعْدِهِ، وَ لِشِيعَةِ اِبْنِهِ مُحَمَّدٍ اَلْمَهْدِيِّ مِنْ بَعْدِهِ. يَا مُحَمَّدُ، فَهَؤُلاَءِ اَلْأَئِمَّةُ مِنْ بَعْدِكَ، أَعْلاَمُ اَلْهُدَى، وَ مَصَابِيحُ اَلدُّجَى، شِيعَتُهُمْ وَ شِيعَةُ جَمِيعِ وُلْدِكَ وَ مُحِبِّيهِمْ شِيعَةُ اَلْحَقِّ، وَ مَوَالِي اَللَّهِ، وَ مَوَالِي رَسُولِهِ، اَلَّذِينَ رَفَضُوا اَلْبَاطِلَ وَ اِجْتَنَبُوهُ، وَ قَصَدُوا اَلْحَقَّ وَ اِتَّبَعُوهُ، يَتَوَلَّوْنَهُمْ فِي حَيَاتِهِمْ، وَ يَزُورُونَهُمْ مِنْ بَعْدِ وَفَاتِهِمْ، مُتَنَاصِرِينَ لَهُمْ، قَاصِدِينَ عَلَى مَحَبَّتِهِمْ رَحْمَةَ اَللَّهِ عَلَيْهِمْ، إِنَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ .
🔸از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود: شبی که مرا به آسمان بردند قصرهایی دیدم که از یاقوت سرخ و زبرجد سبز و درّ و مرجان و طلای خالص بود، کاه گل آنها از مشک خوشبو و خاکش از زعفران، و دارای میوه و نخل و انار بود، و حوریه و و نهرهای شیر و عسل که بر روی درّ و جواهر میگذشت و در کنار آن دو نهر خیمهها و غرفههایی بنا شده بود و در آنها خدمتکارها و پسرانی بودند، و فرشهایش از استبرق و سندس و حریر بود و طنابهایی در آنها بود؛ گفتم: ای حبیب من جبرئیل این قصرها از آن کیست؟ و مقام آنها چطور است؟ جبرئیل گفت: این قصرها و آنچه در آن است و چندین برابر آن برای شیعیان برادرت و جانشینت پس از تو بر امّتت علی است، و آنها را در آخرالزمان به نامی میخوانند که غیر ایشان را قصد میکنند ، آنها را رافضه (واگذارندگان) می خوانند، در صورتی که این نام برای آنان زینت است، زیرا ایشان باطل را واگذارده و به حق چنگ زدهاند، و سواد اعظم اینانند، و اینها برای شیعیان فرزندت حسن و برادرش حسین و فرزند او علی بن حسین و فرزند او محمد بن علی و فرزند او جعفر بن محمد و فرزند او موسی بن جعفر و فرزند او علی بن موسی و فرزند او محمد بن علی و فرزند او علی بن محمد و فرزند او حسن بن علی و فرزند او محمد المهدی میباشد. ای محمد اینان امامان پس از تو و نشانههای هدایت و چراغهای روشن در تاریکیها هستند، شیعیانشان همگی فرزندان تو هستند، و دوستداران آنها پیروان حق و دوستان خدا و رسولند، که باطل را واگذارده و از آن دوری کردهاند و آهنگ حق نموده و از آن پیروی کردهاند، آنها(امامانشان را) در زمان زندگیشان دوست داشته و پس از مرگشان زیارت میکنند، در صدد یاری آنهایند و در پی محبت آنها میباشند، رحمت خدا بر آنها باد به راستی او آمرزنده و مهربان است.
📜دلائل الإمامة جلد ۱، صفحه ۴۷۵
📜إثبات الهداة جلد ۲، صفحه ۳۰۷
📜الصراط المستقيم إلی مستحقی التقديم جلد ۲، صفحه ۱۵۰
@sagalein_hadadian
👈 آخرین فرصت امسال
*▫️بسم الله الرحمن الرحیم*
*🔷نماز روز یکشنبه ذی العقده*
نماز یکشنبه ماه ذیقعده را از دست ندهیم و دوستان خود را نیز در آن شریک کنیم.
یکی از اعمالی که بسیار در سیره بزرگان به آن تأکید شده است، نماز توبه یکشنبه های ماه ذیقعده میباشد (که البته در مابقی ایام سال نیز به نیت رجاء وارد شده است ولی در یکشنبه های این ماه بسیار مورد توجه میباشد). این نماز یکی از دستوراتی است که تمام علمای اخلاق به آن اهتمام ویژه داشتند و تمام برنامه ها و چله های عبادی خود را با آن آغاز میکردند.
نحوه انجام نماز: در روز یکشنبه ماه ذیقعده غسل (با نیت توبه) انجام میشود. سپس 4 رکعت نماز (دو تا دورکعت) با نیت نماز توبه یکشنبه ماه ذیقعده خوانده میشود. در هر رکعت بعد از حمد، سه مرتبه توحید و یک مرتبه معوذتین (ناس و فلق) خوانده میشود. بعد از سلام نماز دوم، هفتاد مرتبه استغفار گفته میشود و در انتها ذکر "لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم" خوانده میشود. (در دستور بعضی از بزرگان تعداد هفت بار برای ذکر
*🔷"لاحول و لاقوه الا بالله العلی العظیم"🔷*
نقل شده است که به نظر صحیح تر می آید) و در انتها گفته میشود:
*🔶يَا عَزِيزُ يَا غَفَّار اِغفِرلِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ المُؤمِنيِنَ وَ المُؤمِنَات، فَاِنَّهُ لاَ يَغفِرُ الذُّنُوبَ اِلاَّ اَنت🔶*
نکته جالب در خصوص این نماز بحث حق الناس میباشد که در توضیح نماز آمده است در روز قیامت خصماء از او راضی میشوند. (انسان باید در جهت برآورده کردن حق الناس تلاش خود را انجام دهد و اگر فرد را پیدا نکرد یا احتمال مفسده ای داد، از طرف آن شخص صدقه دهد یا استغفار کند یا... ولی گاهی ممکن است حق الناسی نادانسته بر گردن انسان باشد که این نماز کمک میکند در روز قیامت آن فرد از انسان بگذرد.)
@sagalein_hadadian
🔻قطعی برق در روزهای گذشته دوعلت مهم دارد
1: عدم افزایش ظرفیت تولید برق در 8 سال گذشته است (بر اساس آمار رسمی وزارت نیرو، در دوره
میرحسین موسوی، ۴۲ درصد،
در دولت رفسنجانی ۶۵ درصد،
در دولت خاتمی ۶۶ درصد
و در دولت احمدینژاد ۸۵ درصد
افزایش تولید برق داشتهایم؛
اما در دولت روحانی فقط ۲۳ درصد افزایش یافته است).
2: عدم تعمیرات اساسی تأسیسات برقی است که در «دولت روحانی» به دلایل مختلف به تعویق افتاده است.
::YEKNET.IR:: - @Maddahionlin.mp3
3.72M
♨️خدا دوست داره برگردی
👌 #سخنرانی بسیار شنیدنی
🎤 حجت الاسلام #دارستانی
📡 حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید.