#مهریه #مهرالسنة
🔴 مذمت مهریه سنگین
✅ استحباب مهرالسنة
🔹مهریهی سنگین مال دوران جاهلیت است. پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) آن را منسوخ کرد. پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) از یک خانوادهی اعیانی است. خانوادهی پیغمبر (صلیاللهعلیهوآله)، تقریباً اعیانیترین خانوادهی قریش بودند. خود ایشان هم که رئیس و رهبر این جامعه است. چه اشکالی داشت دختر به آن خوبی که بهترین دختران عالم است و خدای متعال او را «سیدة النّساء العالمین» قرار داد «مِن الاَوّلینَ و الآخِرین»، با بهترین پسرهای عالم که مولای متقیان است میخواهند ازدواج کنند، مهریهی ایشان زیاد باشد؟ چرا ایشان آمدند و این مهریهی کم را قرار دادند که اسمش «مَهرُ السُّنَّة» است.
رهبر انقلاب
خطبهی عقد ۱۳۷۴/۲/۲۸
#ازدواج
بسم الله الرحمن الرحیم
❤️ محبوب ترین بناء نزد خداوند متعال
🔹وَ مِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
🔵و از نشانههای او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد؛ در این نشانههایی است برای گروهی که تفکّر میکنند.
🔸آیه ۲۱ سوره روم
🔻وَ رَوَى عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ اَلْحَكَمِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : «مَا بُنِيَ بِنَاءٌ فِي اَلْإِسْلاَمِ أَحَبُّ إِلَى اَللَّهِ تَعَالَى مِنَ اَلتَّزْوِيجِ» .
▫️امام باقر علیه السلام فرمود : رسول اللَّه صلی اللَّه علیه آله فرمودند : در اسلام بنایی محبوبتر در نزد خداوند عزوجل از ازدواج بنا نشده است.
📚من لا يحضره الفقيه،جلد۳،صفحه۳۸۳
❤️ #متعه رحمت الهی
🔹أخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مَالِكِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَسْلَمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ رَجُلٍ مِنَ الْكُوفِيِّينَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فِي قَوْلِ اللَّهِ: ما يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلا مُمْسِكَ لَها قَالَ: وَ الْمُتْعَةُ مِنْ ذَلِك
🔸از آقا امام صادق سلام الله علیه در مورد آیه ۲ سوره مبارکه فاطر(چون خدا رحمتی را برای مردم بگشاید، بازدارنده ای برای آن نیست.) می پرسند؛ آقا امام صادق سلام الله علیه می فرماید متعه (ازدواج موقت) یکی از آن رحمت هاست.
📚تفسير القمي، ج۲، ص: ۲۰۷
#فضیلت_زیارت_امام_حسین_علیه_السلام
#شب_جمعه_شب_زیارتی_امام_حسین_علیه_السلام
🟢زائر حضرت سیدالشهداء صلوات الله علیه و مصافحه با امیرالمومنین صلوات الله علیه در کنار حوض کوثر
🔹امام صادق علیه السلام فرمودند:
...وَ اللَّهُ يُكْرِمُ زُوَّارَهُ وَ يَمْنَعُ النَّارَ أَنْ تَنَالَ مِنْهُمْ شَيْئاً وَ إِنَّ الزَّائِرَ لَهُ لَا يُتَنَاهَى [لَا يُتَنَاسَى ]لَهُ دُونَ الْحَوْضِ وَ أَمِيرُ الْمُوءْمِنِينَ (عليه السلام) قَائِمٌ عَلَى الْحَوْضِ يُصَافِحُهُ وَ يُرَوِّيهِ مِنَ الْمَاءِ- وَ مَا يَسْبِقُهُ أَحَدٌ إِلَى وُرُودِهِ الْحَوْضَ حَتَّى يَرْوَى ثُمَّ يَنْصَرِفُ إِلَى مَنْزِلِهِ مِنَ الْجَنَّةِ- وَ مَعَهُ مَلَكٌ مِنْ قِبَلِ أَمِيرِ الْمُوءْمِنِينَ يَأْمُرُ الصِّرَاطَ أَنْ يَذِلَّ لَهُ وَ يَأْمُرُ النَّارَ أَنْ لَا يُصِيبَهُ مِنْ لَفْحِهَا شَيْءٌ حَتَّى يَجُوزَهَا وَ مَعَهُ رَسُولُهُ الَّذِي بَعَثَهُ أَمِيرُ الْمُوءْمِنِينَ علیه السلام.
🔸...و خداوند متعال زوّار قبر مطهّر امام حسين عليه السّلام را مورد اكرام قرار داده و آتش جهنّم را از رسيدن به آنها باز مى دارد، و زائر در نزد حوض كوثر مقامى بسيار مرتفع و مرتبه اى لا يتناهى دارد و امير الموءمنين عليه السّلام كه در كنار حوض ايستاده اند با او مصافحه كرده و وى را از آب سيراب مى فرمايد و احدى در وارد شدن بر حوض بر وى سبقت نمى گيرد مگر پس از او و سيراب شدن او و پس از سيراب گشتن به جايگاهش در بهشت برگشته در حالى كه فرشته اى از جانب امير الموءمنين عليه السّلام با او بوده كه به صراط امر مى كند براى وى پائين بيايد و با او مدارا كرده تا از روى آن بگذرد و به آتش جهنّم فرمان مى دهد كه حرارت و سوزشش را به او نرساند تا وى از آن گذر كند و نيز با او فرستاده اى است كه امير الموءمنين عليه السّلام آن را فرستاده اند.
📚کامل الزیارات،باب۴۴،حدیث۱
🔵 رضایت امام زمان صلوات الله علیه مهم است نه حرف مردم !
حَدَّثَنِي آدَمُ بْنُ مُحَمَّدٍ ، قَالَ: حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ حَسَنٍ اَلدَّقَّاقُ اَلنَّيْسَابُورِيُّ ، قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى اَلسَّمَّانُ ، قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ ، عَنْ أَخِيهِ جَعْفَرِ بْنِ عِيسَى ، قَالَ: كُنَّا عِنْدَ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) وَ عِنْدَهُ يُونُسُ بْنُ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ ، إِذَا اِسْتَأْذَنَ عَلَيْهِ قَوْمٌ مِنْ أَهْلِ اَلْبَصْرَةِ ، فَأَوْمَى أَبُو اَلْحَسَنِ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) إِلَى يُونُسَ : اُدْخُلِ اَلْبَيْتَ! فَإِذَا بَيْتٌ مُسْبَلٌ عَلَيْهِ سِتْرٌ، وَ إِيَّاكَ أَنْ تَتَحَرَّكَ حَتَّى تُؤْذَنَ لَكَ! فَدَخَلَ اَلْبَصْرِيُّونَ وَ أَكْثَرُوا مِنَ اَلْوَقِيعَةِ وَ اَلْقَوْلِ فِي يُونُسَ ، وَ أَبُو اَلْحَسَنِ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) مُطْرِقٌ، حَتَّى لَمَّا أَكْثَرُوا وَ قَامُوا فَوَدَّعُوا وَ خَرَجُوا: فَأَذِنَ لِيُونُسَ بِالْخُرُوجِ، فَخَرَجَ بَاكِياً فَقَالَ: جَعَلَنِيَ اَللَّهُ فِدَاكَ إِنِّي أُحَامِي عَنْ هَذِهِ اَلْمَقَالَةِ وَ هَذِهِ حَالِي عِنْدَ أَصْحَابِي! فَقَالَ لَهُ أَبُو اَلْحَسَنِ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) : يَا يُونُسُ وَ مَا عَلَيْكَ مِمَّا يَقُولُونَ إِذَا كَانَ إِمَامُكَ عَنْكَ رَاضِياً! يَا يُونُسُ حَدِّثِ اَلنَّاسَ بِمَا يَعْرِفُونَ، وَ اُتْرُكْهُمْ مِمَّا لاَ يَعْرِفُونَ، كَأَنَّكَ تُرِيدُ أَنْ تُكَذَّبَ عَلَى اَللَّهِ فِي عَرْشِهِ، يَا يُونُسُ وَ مَا عَلَيْكَ أَنْ لَوْ كَانَ فِي يَدِكَ اَلْيُمْنَى دُرَّةٌ ثُمَّ قَالَ اَلنَّاسُ بَعْرَةٌ أَوْ قَالَ اَلنَّاسُ دُرَّةٌ، أَوْ بَعْرَةٌ فَقَالَ اَلنَّاسُ دُرَّةٌ، هَلْ يَنْفَعُكَ ذَلِكَ شَيْئاً فَقُلْتُ لاَ، فَقَالَ: هَكَذَا أَنْتَ يَا يُونُسُ ، إِذْ كُنْتَ عَلَى اَلصَّوَابِ وَ كَانَ إِمَامُكَ عَنْكَ رَاضِياً لَمْ يَضُرَّكَ مَا قَالَ اَلنَّاسُ .
📚اختیار معرفة الرجال (رجال الکشی)،جلد۱،صفحه۴۸۷
جعفر بن عیسی بن عُبید، نقل میکند:
(با جمعی از شیعیان) نزد امام رضا (علیهالسلام) بودیم و «یونس بن عبدالرحمن» نیز با ما بود. همانموقع عدهای از اهل بصره اجازه ورود خواستند.
امام به یونس اشاره کرد که داخل اطاقی که با پرده پوشیده شده بود، برود و تا وقتی اجازه نفرمودهاند، حرکتی نکند.
سپس اهالی بصره وارد شدند و در مورد یونس، بسیار حرفها زدند و بدگوییها کردند. اما امام به زمین مینگریست و هیچ نمیگفت، تا وقتی که آنان بلند شدند و
خداحافظی کردند و رفتند.
آنگاه حضرت به یونس اجازه داد که (از اطاق) خارج شود.
- یونس درحالیکه گریه میکرد😭، (از اطاق) خارج شد و گفت: «خداوند مرا فدای شما گرداند! من از این مذهب دفاع میکنم و حال و وضعم، در میان یارانم چنین است!»
- حضرت فرمودند:
«ای یونس! وقتی امامت از تو راضی است، چه ضرری به تو میرسد؟
ای یونس! با مردم در مورد چیزهایی که میتوانند بفهمند، سخن بگو، و سخنانی را که نمیتوانند بفهمند، با آنان در میان مگذار.
ای یونس! اگر در دست راستت، گوهری گرانبها باشد و مردم بگویند پشکل است، آیا ضرری به تو میرسد؟ یا اگر در آن پشکلی باشد و مردم بگویند گوهر است، آیا نفعی برایت دارد؟»
- عرض کرد: «خیر»
- حضرت فرمودند:
«تو نیز چنین هستی، حال که در راه صحیح هستی و امامت از تو راضی است، حرف مردم ضرری به تو نمیرساند.»
😭😭😭
چقدر این حدیث زیباست 😭
آقا جان یا صاحب الزمان از ما راضی باشید 😭
مهم رضایت حضرت حجت صلوات الله علیه هست نه قیل و قال و قضاوت های مردم
مهم این هست که ما در طریق اهل بیت علیهم السلام باشیم و امام زمان علیه السلام راضی و خشنود باشند از ما
◾️یَا رَحْمَةِ اللهِ الْوَاسِعَة◾️
🔵 رضایت امام زمان صلوات الله علیه مهم است نه حرف مردم ! حَدَّثَنِي آدَمُ بْنُ مُحَمَّدٍ ، قَالَ: حَ
✅ پیروی کردن از اهل بیت علیهم السلام و رها کردن مسیر غلط مردم
❤️ #امام_رضا علیه السلام:
يَا اِبْنَ أَبِي مَحْمُودٍ إِذَا أَخَذَ اَلنَّاسُ يَمِيناً وَ شِمَالاً
فَالْزَمْ طَرِيقَتَنَا فَإِنَّهُ مَنْ لَزِمَنَا لَزِمْنَاهُ وَ مَنْ فَارَقَنَا
فَارَقْنَاهُ إِنَّ أَدْنَى مَا يَخْرُجُ بِهِ اَلرَّجُلُ مِنَ اَلْإِيمَانِ أَنْ يَقُولَ لِلْحَصَاةِ هَذِهِ نَوَاةٌ ثُمَّ يَدِينَ بِذَلِكَ وَ يَبْرَأَ مِمَّنْ خَالَفَهُ يَا اِبْنَ أَبِي مَحْمُودٍ اِحْفَظْ مَا حَدَّثْتُكَ بِهِ فَقَدْ جَمَعْتُ لَكَ خَيْرَ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ.
🔸...اى ابن ابي محمود! وقتى مردم به چپ و راست ميروند تو ملازم طريقۀ ما باش، زيرا هر كس با ما همراه شود ما با او همراه خواهيم بود، و هر كس از ما جدا شد ما نيز از او جدا خواهيم شد، كمترين چيزى كه باعث مىشود انسان از ايمان بيرون رود اين است كه: در مورد سنگريزه بگويد اين هسته است و سپس بدان معتقد شده و از مخالفين خود تبرّى جويد. اى ابن ابي محمود!آنچه را برايت گفتم حفظ كن و نگهدار، زيرا خير دنيا و آخرت را برايت در اين گفتار گردآورى كردم.
📗عيون أخبار الرضا،جلد۱،صفحه۳۰۴
📘وسائل الشیعة،جلد۲۷،صفحه۱۲۸و۱۲۹
#شوهرداری
✅ پاداش احترام بانوان به شوهران خود
لزوم بدرقه شوهر و استقبال از او
🔹وَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فَقَالَ إِنَّ لِي زَوْجَةً إِذَا دَخَلْتُ تَلَقَّتْنِي وَ إِذَا خَرَجْتُ شَيَّعَتْنِي وَ إِذَا رَأَتْنِي مَهْمُوماً قَالَتْ مَا يُهِمُّكَ إِنْ كُنْتَ تَهْتَمُّ لِرِزْقِكَ فَقَدْ تَكَفَّلَ لَكَ بِهِ غَيْرُكَ وَ إِنْ كُنْتَ تَهْتَمُّ بِأَمْرِ آخِرَتِكَ فَزَادَكَ اللَّهُ هَمّاً فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله إِنَّ لِلَّهِ عُمَّالًا وَ هَذِهِ مِنْ عُمَّالِهِ لَهَا نِصْفُ أَجْرِ الشَّهِيدِ.
🔸و مردى نزد رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله آمد و گفت: من همسرى دارم كه چون به منزل روم پيشواز من می آيد و چون بيرون می روم مرا بدرقه (مشایعت) می كند، و هر گاه مرا اندوهگين می بيند؛ گوید: چه چيز تو را غمگين ساخته؟ اگر براى روزى ات غمگین هستی كه آن را غیر از تو برایت به عهده گرفته (يعنى خداوند)، و اگر راجع به امر آخرتت غمگین هستی پس خداوند بر اندوهت بيافزايد (تا برای آخرت خود تلاش کنی)، رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: آرى خداوند را كارگزارانى است و اين زن يكى از کارگزارانش است، برای آن زن نصف اجر شهيد است.
📚من لا يحضره الفقيه،جلد۳،صفحه۳۸۹
◾️یَا رَحْمَةِ اللهِ الْوَاسِعَة◾️
#زناشویی_اسلامی #شوهرداری #همسرداری ✅ زنان باید برای شوهرشان بهترین عطر و لباس و زینت را بکار بب
#زناشویی_اسلامی #شوهرداری
❤️ زن باید هر شب خودش را به شوهرش عرضه کند...
💠رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
🔸لاَ يَحِلُّ لاِمْرَأَةٍ أَنْ تَنَامَ حَتَّى تَعْرِضَ نَفْسَهَا عَلَى زَوْجِهَا تَخْلَعَ ثِيَابَهَا وَ تَدْخُلَ مَعَهُ فِي لِحَافِهِ فَتُلْزِقَ جِلْدَهَا بِجِلْدِهِ فَإِذَا فَعَلَتْ ذَلِكَ فَقَدْ عَرَضَتْ نَفْسَهَا.
🔹هيچ زنى نبايد بخوابد، مگر اينكه(قبل از آن)خودش را در اختيار شوهرش قرار دهد(خودش را به شوهرش عرضه کند)، لباس خود را دربياورد و زير لحاف شوهر برود و پوست خود را به پوست او بچسباند اگر چنين كرد، خود را در اختيار شوهر قرار داده(عرضه کرده است).
📚مکارم الأخلاق،جلد۱،صفحه۲۳۸
📚وسائل الشیعه،جلد۲۰،صفحه۱۷۶
3.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#زناشویی_اسلامی #شوهرداری
❤️ زن باید هر شب خودش را به شوهرش عرضه کند...
💠رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
🔸لاَ يَحِلُّ لاِمْرَأَةٍ أَنْ تَنَامَ حَتَّى تَعْرِضَ نَفْسَهَا عَلَى زَوْجِهَا تَخْلَعَ ثِيَابَهَا وَ تَدْخُلَ مَعَهُ فِي لِحَافِهِ فَتُلْزِقَ جِلْدَهَا بِجِلْدِهِ فَإِذَا فَعَلَتْ ذَلِكَ فَقَدْ عَرَضَتْ نَفْسَهَا.
🔹هيچ زنى نبايد بخوابد، مگر اينكه(قبل از آن)خودش را در اختيار شوهرش قرار دهد(خودش را به شوهرش عرضه کند)، لباس خود را دربياورد و زير لحاف شوهر برود و پوست خود را به پوست او بچسباند اگر چنين كرد، خود را در اختيار شوهر قرار داده(عرضه کرده است).
📚مکارم الأخلاق،جلد۱،صفحه۲۳۸
📚وسائل الشیعه،جلد۲۰،صفحه۱۷۶
#مکارم_اخلاق_امام_رضا_علیه_السلام
#سیره_امام_رضا_علیه_السلام
#مکتب_زیبای_اهل_بیت_علیهم_السلام
❤️مهمان نوازی در سیره حضرت امام رضا صلوات الله علیه
💠اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلسَّيَّارِيِّ عَنْ عُبَيْدِ [عُبَيْدِ خ ل] بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلْبَغْدَادِيِّ عَمَّنْ أَخْبَرَهُ قَالَ: نَزَلَ بِأَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ضَيْفٌ وَ كَانَ جَالِساً عِنْدَهُ يُحَدِّثُهُ فِي بَعْضِ اَللَّيْلِ فَتَغَيَّرَ اَلسِّرَاجُ فَمَدَّ اَلرَّجُلُ يَدَهُ لِيُصْلِحَهُ فَزَبَرَهُ أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ثُمَّ بَادَرَهُ بِنَفْسِهِ فَأَصْلَحَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُ إِنَّا قَوْمٌ لاَ نَسْتَخْدِمُ أَضْيَافَنَا .
🔹راوى گويد: مهمانى خدمت امام رضا عليه السّلام شرفياب شد. شبى در خدمت حضرت امام عليه السّلام نشسته بود و با حضرتش گفتوگو مىكرد، ناگاه نور چراغ متغيّر شد. او دست خود را دراز نمود تا چراغ را درست كند. امام عليه السّلام او را از اين كار بازداشت سپس خود به اين كار مبادرت نمود و آن را درست كرد. سپس به مهمان فرمود:
ما قومى هستيم كه مهمانان خود را به خدمت نمىگيريم.
📚الکافي،جلد۶،صفحه۲۸۳