فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عرفا_در_نگاه_بزرگان_شیعه
#قسمت_هشتم
#آیت_الله_بهجت
#تصویری
⭕️ شنیدنی از #آیت_الله_بهجت؛
✅ عدول #غزالی به #تشیع یقینی است.
✅ در کلمات #شیعه شاید مثل مدح و ثنایی که #ابن_عربی برای #دوازده_امام میآورد، پیدا نشود.
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
دوستان عزیز 🌹 به راحتی میتونید با هشتگهای زیر به محتواهای اصلی کانال دست پیدا کنید؛
مسیحیت #دین_صلح یا #خشونت
#اسلام_دین_صلح_یا_خشونت
#خشونت_در_اسلام
مناظره علامه #مصباح_یزدی
#وحدت_شیعه_و_سنی
#پای_درس_بزرگان
#نقد_استاد_محمدرضا_حکیمی
#نقد_دکتر_عبدالکریم_سروش
#نه_دی
#سالگرد_حاج_قاسم_سلیمانی
#اندیشه_سیاسی_اسلام
#ولايت_فقيه
#کرونا_نعمت_است
#کلیات_نظام_اخلاقی_اسلام
#کرامت_زن_در_اسلام
#مصاحبه_رادیو_وحدت
#گفتو_رادیو_معارف
#ویژه
#تفسیر_قرآن
#شهید
#عزت_روحانیت_در_تاریخ
#نقد_دکتر_ظریف
#دیدگاه_علما_درباره_اهلبیت
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی 👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
⭕️ سوزدل #امام_خمینی از دست خشک فکرانِ مدعی دینداری
«عدهای مقدس نمای واپسگرا همه چیز را حرام میدانستند ... خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است، هرگز از فشارها و سختیهای دیگران نخورده است ... یاد گرفتن زبان خارجی، کفر و فلسفه و عرفان گناه و شرک به شمار میرفت. در مدرسه فیضیه فرزند خردسالم - مرحوم مصطفی- از کوزه ای آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چرا که من فلسفه میگفتم.»
#امام_خمینی
#منشور_روحانیت
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
⭕️ بیان #ملاصدرا پیرامون علت شهادت و ستمهایی که به #اهلبیت (علیهم السلام) رسید
«هر شقاوتی که به مردودان راه یافت از غرور «علم ظاهر» و «عملِ بی اصل» راه یافت. و آنچه در قصص الانبیاء (داستان پیامبران) خواندهای، یا از احوال شهدا و اولیاء شنیده ای ... همه از نفاق و کیدِ اهل شید (نیرنگ) و ریا و غدر، و حیلهی متشبهانِ به اهل علم و تقوا برخاسته؛ علی مرتضی (علیه السلام) نه به ضرب ابن ملجم بر زمین افتاد، بلکه به سکنجبین شهد صلاح «ابوموسی اشعری» و سرکه نفاق «عمرو بن عاص» شربت شهادت نوشید، و امام حسین (علیه السلام) نه به خنجر بیداد «شمر ذی الجوشن» خوابید، بلکه به معجون افیون پُر سَمّ مکر و افسوس، و تریاق پُر زهر اتفاق اهلِ نفاق، خونش با خاک کربلا آمیخته شد که «قُتِلَ الحُسَینُ یَومَ السَّقیفه». و همچنین پارههای جگرِ حسن مجتبی (علیه السلام) از کید و غدر نهانیِ معاویه، به خاک محنت ریخت. و بر این قیاس هرچه به سایر ائمه (علیهم السلام) واقع شده، همه به زور شید اعداء، و مکر و تلبیسِ ارباب رزق و ریا بوده.»
📚 رساله سه اصل، ص ۱۳۶-۱۳۷
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
⭕️ قابل توجه عزیزان #قوه_قضائیه و خدمتگزاران ارگانهای #انتظامی و #امنیتی
#شهادت
#امنیت
#امیرالمؤمنین (علیه السلام) در توصیف جمع #اشرار 🪓 و #اوباش🔪:
آنها وقتی دور هم جمع شوند، پیروز میشوند💪(به هدفشان میرسند).
در بیان دیگری فرمودند: آنها وقتی دور هم جمع شوند، ضرر و زیان میرسانند.
📚 #نهج_البلاغه، حکمت۱۹۹: «وَ قَالَ (علیه السلام) فِي صِفَةِ الْغَوْغَاءِ: هُمُ الَّذِينَ إِذَا اجْتَمَعُوا غَلَبُوا ... وَ قِيلَ: بَلْ قَالَ (علیه السلام): هُمُ الَّذِينَ إِذَا اجْتَمَعُوا ضَرُّوا»
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦-----
⭕️ ماجرای ملاقات چند طلبه با #رهبری در تابستان ۸۴
#فرهنگستان_علوم_اسلامی
#میرباقری
#سید_منیرالدین_حسینی_الهاشمی
#قسمت_اول
چند سال پیش در #مشهد_مقدس، جمعی از دوستان، صبح جمعه هنگام کوهنوردی با مقام معظم رهبری برخورد کردند. با دیدن آقا دوستان بر گرد شمع وجود ایشان جمع شدند.
حضرت آقا چند دقیقه ای برای دوستان صحبت کردند و سپس فرمودند: «اگر #سوالی دارید بپرسید». در این میان یکی از دوستان عرض کرد: «نظر شما درباره #فرهنگستان (فرهنگستان علوم استاد #میرباقری) چیست؟»
آقا فرمودند: «ما که چیز بدی ندیدیم» (ظاهر کلام آقا، عدم تأیید و عدم ردّ است).
دوباره عرض شد: «شما و حضرت امام مطالبی رو در مورد #حکومت و #انقلاب می فرمایید که با درسهای متداول حوزه ظاهراً تامین نمیشه!». آقا فرمودند: «خود شما اهل تحقیق هستید، بروید بحث کنید، مطالعه کنید و جواب رو پیدا کنید و راهی رو انتخاب کنید»
⭕️ پ.ن: رهبری بعد از آنکه تعدادی از جزوات فرهنگستان به دستشان رسید، در ۸۹/۴/۱۴ تخریب بنیانهای فکری از سوی فرهنگستان را کاری #خطرناک دانستند.
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
╭─┅🍃🌸🍃┅─╮
@sahat_andisheh
╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦-----
⭕️ عدمِ دخالت در سیاست؛ سیاستی است منافقانه
#اهل_بیت
#سیاست
#حمید_علیمی
اخیرا ًیکی از مداحانِ درجه دو-سه اظهارنظری بی ادبانه پیرامون «دخالت روحانیت در #سیاست» کرده است.
در ردّ این سخنان چند نکته بیان می شود؛
۱- دخالت نکردن در سیاست، خود یک نوع سیاست است. با این تفاوت که لایهای از نفاق روی آن را پوشانده است و ما آن را «سیاست کثیف» یا «سیاست منافقانه» می نامیم؛ زیرا چنین فردی از طرفی ظاهراً ًمنکر سیاست است، و از طرفی دیگر پیرو سیاستِ «عدم مداخله در سیاست» است.
۲- دوری گزیدن از مسائل سیاسی و سکوت خواستهی دشمنان و برخی افراد جدا شده از #اهل_بیت (علیهم السلام) در #دوران_ائمه بوده است (مانند: سخنرانی #معاویه در سال ۴۰ق در عراق، نیز گفتگوی عبدالله بن عمر با سیدالشهداء).
۳- دوری گزیدن روحانیون از امور سیاسی خواستهی دشمنان دین در #دوران_معاصر بوده است. برای نمونه #فتحعلی_آخوندزاده که فردی ضدّ دین و منکر خدا بود، در نامه ای مینویسد: «بعد از این علمای روحانیه هرگز به امور مرافعه، مداخله نکنند و تنها امور دینیه از قبیل نماز و روزه و وعظ و پیشنمازی و نکاح و طلاق و دفن اموات و امثال ذلک در دست علمای روحانیه بماند». توصیه میشود به دیدگاههای #میرزا_ملکم_خان و #عبدالرحیم_طالبوف نیز مراجعه کنید.
4- عجیب است که مدعیانِ محبت اهلبیت (علیهم السلام) فراموش کرده اند که #بنی_امیه و #بنی_عباس با حربه ی سیاسی مردم را از اطراف ائمه (علیهم السلام) پراکنده کردند و با سیاست، ائمه را به مسلخ کشاندند. به دیگر بیان: امام حسین (علیه السلام) کشته ی سیاست ورزی مکارانه ی دشمنان، و عدم بصیرتِ سیاسی مدعیانِ دوستی است.
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
╭─┅🍃🌸🍃┅─╮
@sahat_andisheh
╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦-----
⭕️ تفصیل «پ.ن» در پیام پیشین (کار خطرناک #فرهنگستان در راستای #تخریب پایه های اساسی فهم دین ۱۳۸۹/۴/۱۴)
#فرهنگستان_علوم_اسلامی
#میرباقری
#سید_منیرالدین_حسینی_الهاشمی
#قسمت_دوم
مقام معظم رهبری (حفظه الله):
«در آموزشهای بنیانی با طلبه ها سر و کار دارد، دست زدن به پایه های اساسی کار #خطرناک است، توجه میکنید؟ چه در زمینهی منطق، چه در زمینهی اصول، چه حتی گاهی در زمینهی نحو و ادبیات.
یک وقت آدم میبیند که به یک پایهای دست میزنند و یک چیزی کنارش درست می کند، این پایهها طاقت نمی آورد و سقف میآید پایین. یعنی خیلی باید به این توجه داشت. چون پایهها هم در طول سالهای متمادی و با تراکم اذهان بسیار برجسته و پیچیده و والا به وجود آمده.
یعنی واقعاً #شیخ_انصاری را هیچ نمی شود دست کم گرفت، یا فرض کنید #صاحب_جواهر را، یا مثلاً فرض کنید در زمینه مسائل عقلی منطق #خواجه_نصیر" را یا #علامه_حلی را، یا #ملاصدرا را. این ها خیلی مغزهای برجسته و بزرگی بودند.
آن چیزی هم که الان دست ماست، این محصول و این کار متراکم و دَرهم تنیده، مجموعهی این هاست.
اگر چنانچه بنا کنیم این پایه ها را دستکاری کردن، یک وقتی میبینیم که نتوانستیم آن پایهی مناسب محکم را کنارش درست کنیم، آن وقت سقف میآید پایین؛ یعنی به این باید توجه بشود!
دو سه سال قبل از این، بعضی از این نوشته ها را (که نمی دانم مربوط به منطق بود یا چی بود!) آوردند پیشِ من، به نظرم این معنا آمد و منتظر بودم یک وقتی با جنابعالی ملاقات بشود و این را عرض بکنم. خیلی خوب، حالا غرض همین؛ #مهم است؛ این #خیلی_نکته_مهم است که این را توجه بکنید.
📚منشور حوزه و روحانیت ج۵ ص۶-۷
🍃 پ.ن: این بیانات مقایسه شود با بیانات رهبری پیرامون #موسسه_امام_خمینی که - به فاصله چهار ماه از صحبت بالا؛ در تاریخ ۱۳۸۹/۰۸/۰۳ - فرمودند: «این مؤسسه خوب، جامع و کامل می تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد». نیز در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹ در پیام خود نوشتند: «موسسهی آموزشی پژوهشی امام خمینی رحمةاللهعلیه یادگار ارزنده و پر برکت عالم فقیه و مجاهد مرحوم آیتالله مصباح یزدی است»
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
╭─┅🍃🌸🍃┅─╮
@sahat_andisheh
╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦-----
⭕️ درگیری عجیب یاران خاص امام رضا (ع) در مورد امامت امام جواد (ع)؛ این هم یکی دیگر از اسناد مظلومیتِ #اهلبیت (علیهم السلام)
#امام_رضا (علیه السلام)
#امام_جواد (علیه السلام)
«هنگامی که امام رضا (ع) به شهادت رسید، امام جواد (علیه السلام) هفت ساله بود، به همین دلیل مردم نسبت به امامت ایشان دچار تردید شدند. گروهی از بزرگان و معتمدینِ شیعه مانند: «ریان بن صَلت»، «صفوان بن یحیی»، «محمد بن حکیم»، «عبدالرحمن بن حَجّاج»، «یونس بن عبدالرحمن» و ...، در خانه « عبدالرحمن بن حَجّاج » جمع شدند، و در حال گریه و زاری بودند. ناگهان «یونس بن عبدالرحمن» به آنها گفت: گریه بس است! امام بعدی کیست؟! تا این کودک (امام جواد) بزرگ شود، چه فردی مسئولیت پاسخگویی به پرسشها و حل مشکلات را بر عهده خواهد گرفت؟! در این هنگام «ریّان بن صَلت» با شنیدن این سخنان، خشمگین شد. بلند شد و گلوی یونس را گرفت و مرتب به صورت او سیلی می زد و می گفت: تو پیش ما ادعای دینداری داری، ولی در دلت شک داری و مشرک هستی!؟! اگر امامت این کودک از طرف خدا باشد، باید بدانی که کودکِ یک روزه همانند پیرمردی عالم و بالاتر از پیرمردی عالم است. اما اگر امامتش از طرف خدا نباشد، حتی اگر هزار ساله باشد، با بقیه مردم تفاوتی ندارد. این مطلبی است که باید درباره آن فکر کنی. در این هنگام دیگر اعضای حاضر در جلسه نیز جلو آمدند و یونس را سرزنش و توبیخ کردند.»
📚عیون المعجزات، ص119
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
╭─┅🍃🌸🍃┅─╮
@sahat_andisheh
╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦-----
⭕️ حتماً این متن رو بخونید؛ چرایی مخالفت با #اسلام_سیاسی و عالمِ سیاسی
#مهم
#سیاست
#مقام_معظم_رهبری:
«اغلب قضایای مهمّی که در این ۱۵۰ سال اخیر در کشور ما واقع شده، از این قبیل است؛ تقریباً در همهی حوادث تاریخی، حوادث اجتماعی، حوادثی که مردم وارد میدان شدند و توانستند یک کاری را به ثمر برسانند و انجام بدهند -یعنی تا آنجایی که بنده در ذهنم هست- پای یک مرجع دینی، یک عالِم دینی و عالِم شجاع، مبارز و سیاستشناس در میان است.
مثلاً فرض بفرمایید که در قضیّهی #تنباکو، #میرزای_شیرازی است؛ در #مشروطه مراجع نجفند، علمای بزرگ تهران و تبریز و اصفهان و جاهای دیگرند؛ در مسئلهی حادثهی مهمّ #مسجد_گوهرشاد، مرحوم حاج آقا #حسین_قمی (رضوان الله علیه) و علمای مشهدند؛ در #سیام_تیر، مرحوم آیتالله #کاشانی است؛ در #پانزدهم_خرداد سال ۴۲، #امام بزرگوار و برخی از بزرگان و علمای دیگر هستند؛
یک روحانی شجاع، مبارز و سیاستشناس در همهی این حوادث حضور دارد، و این حضور او است که سرمنشأ تحرّک مردمی است. بله، ممکن است مثلاً یک شخصی، یک آدم بانفوذی بتواند یک تعدادی از مردم را یک جایی وادار به یک عکسالعملی، به یک تحرّکی بکند لکن حرکت عظیم مردم، تکان دادن و به موج درآوردن این اقیانوس عظیم، فقط کار عالِم دینی است، فقط کار مرجع روحانی است؛
و از اینجا میشود راز دشمنیِ قدرتهای مستکبر عالَم را با علمای دین، #علمای_سیاسی، با #دین_سیاسی، با #فقه_سیاسی، با #عالم_سیاسی فهمید که چرا دشمنند؛ چون حضور اینها، حضور ضدّ استکباری و ضدّ استعماری است و این قضایای بزرگ را به وجود آورده؛ اینها میدانند، لذا با عالِم سیاسی مخالفند، با مرجع سیاسی مخالفند، با فقه سیاسی مخالفند، با دین سیاسی و اسلام سیاسی صریحاً میگویند مخالفند؛ و این حقیقتی است که باید [به آن] توجّه داشت.
📣 بیانات #رهبری در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
╭─┅🍃🌸🍃┅─╮
@sahat_andisheh
╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦-----
⭕️ ملاک #شیعه واقعی از نگاه امام باقر (علیه السلام)
#امام_باقر (علیه السلام)
#علامه_مصباح
امام باقر (علیه السلام) به «جابربن یزید جُعفى» فرمودند: «وَ لَوِ اجْتَمَعَ عَلَيْكَ اَهْلُ مِصْرِكَ وَقالوُا اِنَّكَ رَجُلٌ سُوءٌ لَمْ يَحْزُنْكَ ذلِكَ» یعنى اگر مىخواهى اهل ولایت ما باشى و ولىّ ما باشى، باید این گونه عمل کنى که، اگر تمام اهل شهر جمع شوند و تو را به انجام کارى که خدا از آن راضى است مذمت کنند، تو هیچ ناراحت نباشى، و از اعماق قلبت به مطلوب بودن آن اذعان داشته باشى و آن را فرمان خداوند و وظیفه خود بدانى! و اگر همه اهل شهر با تو مخالفت کنند و تو را شخص بدى بشمارند، تو هرگز از این سخن ناراحت و محزون مباش و نه تنها از آنها تبعیت نکن، حتى ناراحت هم نشو! مردم هر چه مىخواهند، بگویند؛ تو وظیفهات را انجام بده. از جانب دیگر «لَو اجْتَمَعَ عَلَيْكَ اَهْلُ مِصْرِكَ وَقالوُا اِنَّكَ رَجُلٌ صالِحٌ لَمْ يُسُرُّكَ ذلِكَ» اگر همه مردم جمع شدند و گفتند: «زنده باد فلانى» و دست و پایت را بوسیدند و... هرگز خوشحال نشو! مؤمن باید آن چنان قوى و در دین خود راسخ باشد و در رفتارش بر دلیل و برهان تکیه داشته باشد که هرگز حرف مردم در او تأثیر نگذارد.
📚پند جاوید، جلد1، ص328-327
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
╭─┅🍃🌸🍃┅─╮
@sahat_andisheh
╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦-----
⭕️ احترام #شیخ_بهائی برای جناب «#ابن_عربی»
#عرفا_در_نگاه_بزرگان_شیعه
#قسمت_اول
جناب #شیخ_بهائی در دو مورد از «#ابن_عربی» به عنوان «شیخِ عارف» نام می برد؛ 1- «و قال الشيخ العارف شيخ محيي الدين العربي في الفتوحات: أخبرني بعض المكاشفين ...» (كشكول بهايى، ج3؛ ص56) و «الشيخ العارف الشيخ محيي الدين في الفتوحات المكية، على أنّ ...» (همان، ج3؛ ص321)
پ.ن.: شیخ بهائی کسی است که یکی از بزرگترین فقهاء تاریخ شیعه یعنی علامه محمدتقی #مجلسی در وصف او می گوید: شیخ طائفه شیعه در زمانِ خودش بود، فردی جلیل القدر و عظیم الشأن بود، مطالب بسیاری را حفظ بود. من کسی را در کثرت دانش و فراوانی فضل و برتری مقام مانند او ندیدم (تكملة أمل الآمل؛ ص346)
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
╭─┅🍃🌸🍃┅─╮
@sahat_andisheh
╰─┅🍃🌸🍃┅─╯