eitaa logo
ساحت اندیشه
180 دنبال‌کننده
101 عکس
62 ویدیو
45 فایل
«گفتمانی پیرامون دین و اندیشه دینی» کلیه حقوق مادی و معنوی این کانال محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلا اشکال است. راه ارتباطی؛ @hossein_m_m
مشاهده در ایتا
دانلود
؟ در به دو گونه انسان برخورد میکنیم؛ ۱- انسان فرومایه و پَست؛ ۲- انسان بلندمرتبه و والامقام. بعد از این تقسیم دوگانه، یه سؤال اساسی پیش میاد: از دیدگاه دینی چه کسی انسانی پَست به شمار میره، و چه کسی انسان بزرگوار به حساب میاد؟! توی روایات ما یکی از ملاکهایی که برای تشخیص آدمِ پَست از انسانِ بزرگوار بیان شده، احترامیه که افراد به میذارن. در روایتی پیامبر میفرماید: «بهترین مسلمان كسیه كه براى خونوادش بهترین باشه؛ و (اینو بدونید که) من از همه شما براى خونوادم بهترم. فقط انسانی که بزرگوار و والامقام باشه، زن ها رو میکنه، و فقط کسیکه پَست و بی مقدار باشه به زن ها میکنه». بنابراین از دیدگاه اسلام، «وقتی مردی نسبت به خونوادش بداخلاق نباشه و بهشون اهانت و ظلم نكنه، بلکه و دلسوز اونها باشه، چنین فردی بهترین مسلمان به حساب میاد.» (روایتی از پیامبر) پ.ن: ر.ک.به: ، حدیث ۱۵۲۰ و ، ص۲۱۶-۲۱۷. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
امروز میخوایم یه رو باهم مرور کنیم؛ یکی از بزرگترین شخصیتهای مدینه، جناب بود. سعد، رئیس قبیله در مدینه بود که یکی از دو گروه بزرگ شهر بود. این فرد که برای خیلی زحمت کشیده بود و در جنگ ، و حضور داشت. در زخمی شد و بعد از مدتی بخاطر زخمی که در جنگ برداشته بود، شد. اینجاست؛ وقتی خبر شهادت سَعد رو با دادن، ایشون به اصحب فرمودند: پاشید بریم برای انجام غسل و کفن و دفن سعد. موقع غسل دادن، پیامبر ناظر بر غسل بود، و بعد از کفن کردن، پیامبر بر جنازه او نماز خواند، و در هنگام تشییع جنازه، پابرهنه و بدون رَداء (شدت احترام به یک فرد) در تشییع جنازه سعد حاضر شد، و به سمت چپ و سمت راستِ تابوت حرکت میکرد. وقتی به سر قبر او رسیدند خود پیامبر به داخل قبر او رفت و دیواره قبرش رو درست کرد. بعد سعد رو دفن کردند. که این صحنه هارو میدید، برگشت گفت: سعد! خوشبحالت [از همه چیز راحت و آسوده هستی]، نوش جانت. پیامبر تا این صحنه رو دید، فرمود: ای مادرِ سعد! اینطوری سخن نگو؛ سعد در گرفتار است. بعد از بازگشت از مراسم تشییع و تدفین، اصحاب برگشتند به پیامبر عرض کردند: شما امروز کارهایی رو برای سعد انجام دادید، که قبل از اون برای هیچ کسی این کارها رو نکرده بودید، ولی آخرش یک مطلبی گفتید که ذهن مارو مشغول کرد! پیامبر فرمود: بله، سعد در قیامت گرفتار میشه؛ چون با خانواده، و زن و بچه اش بداخلاق بود. پ.ن: واقعاً بداخلاقی با و فرزند چه اثر عجیبی داره، که اگه طرف شهید بشه، پیامبر ناظر بر غسلش باشه، پیامبر نمازشو بخونه، پیامبر تشییعش کنه، پیامبر بره تو قبرش و ...، ولی با این وجود در قیامت بخاطر و که با زن و بچه کرده، پدرشو درمیارن. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
تا اونجایی که نویسنده خبرداره، در تمام کشورها؛ چه در دوران گذشته و چه حالا، یکی از هایی که به بعضی میشده و میشه، اینه که بعضی مردها بخاطر توانایی جسمی بیشتری که دارن، دست روی زن بلند میکنن و زنهاشونو میزنن😡. پیامبر (ص) معتقده هر مردی که به صورت زنش بزنه، خدا به مسئول جهنم دستور میده که به صورت آتش گرفته ی اون مرد، بزنن. یا در یک روایت دیگه ای میفرماید: کسی به صورت کسی دیگه بزنه، خدا در قیامت استخواهاشو خُرد میکنه، و در حالی که با غُل و زنجیر دست و پاشو بستن، میندازنش توی . مگه میشه انسان به فردی که به عنوان بهش سپرده شده، اذیت و آزار برسونه😡 ؟! امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: زنها پیش شما هستن؛ نکنه به اونها و آزاری برسونید، یا بهشون بگیرید! یکی از بزرگترین گناهان در اسلام مردمه، حالا اگه کسی به خیانت کنه حساب کنید که چه پدری ازش درمیارن. پ.ن: ۱- فَایُّ رَجُلٍ لَطَمَ امْرَئَتَهُ لَطْمَةً، امْرَاللَّهُ عَزَّوَجَلَّ مالِک خازِنَ النِّیرانِ فَیلْطِمُهُ عَلی حَرِّ وجْهِهِ سَبْعینَ لَطْمَةً فِی نارِ جَهَنَّمَ". ۲- "اِنَّهُنَّ امانَةُاللَّهِ عِنْدَکمْ فَلا تُضارُّوهُنَّ وَلا تَعْضُلُوهُنَّ". ۳- "مَن لَطَمَ خَدَّ امرِئٍ مُسلِمٍ أو وَجهَهُ بَدَّدَ اللّه ُ عِظامَهُ يَومَ القِيامَةِ، و حُشِرَ مَغلولاً حتّى يَدخُلَ جَهَنَّمَ" «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
، روز عمومی و علنی مسلمانها با (ع) بود. بیعت به معنای و پیمان بستن برای فرمانبرداری از یک نفره. رسم بوده وقتی میخواستن با یک نفر به عنوان و بیعت کنن، باهاش دست میدادن. در ماجرای هم پیامبر دستور داد همه مردان و با امیرالمؤمنین بیعت کنن و به ایشون و تهنیت بگن. جالبه در اوضاع و شرایطی که در جوامع بشری، به عنوان انسانی یا در برخی فرهنگها قرار داده میشد، در مهمترین اتفاق بعد از پیامبر، زنها نیز همدوش مردها با امیرالمؤمنین میکنن. بهمین خاطر تشتی پر از آب روی زمین گذاشتن و پرده ای کشیدن، پشت پرده نشستند و دستشون رو توی تشت آب قرار دادن، ۱۷۰۰ خانمی که از حجّ برمیگشتن و توی غدیر خم بودن، یکی یکی اومدن و به نشانه بیعت، دستشون رو توی تشت قرار دادن، و با حضرت علی (ع) بیعت کردن و ایشون رو تبریک گفتن. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
یکی از نکات در گفتگوی پیرامون جایگاه زن در اسلام، که به عنوان مقدمه ای اساسی باید بهش توجه بشه، اینه که زن و مرد از لحاظ دستیابی به کمالات روحی با همدیگه هیچ تفاوتی ندارن؛ یعنی همینطور که مردها توانایی و قابلیت رسیدن به بالاترین مقامات و مدارج روحی و معنوی رو دارن، زنها هم توانایی و قابلیت رسیدن به بالاترین مقامات روحی و معنوی رو دارا هستن. یعنی همینطور که پیامبر و امیرالمؤمنین (ع) دارای بالاترین مرتبه معنوی () هستن، همینطور حضرت زهرا و حضرت مریم دارای مقام عصمت میباشن. همینطور که پیامبرانی مثل حضرت ابراهیم، موسی، عیسی (ع) و ... به اوج قله ی کمالات انسانی رسیدن، بانوانی مثل حضرت زینب، حضرت معصومه، آسیه، خدیجه (س) و ... هم به اوج قله ی انسانیت دست پیدا کردن. حتی بگم؛ از بعضی روایات برمیاد که حضرت زینب و حضرت معصومه (س) از مقام معنوی -غیر از حضرت محمد (ص)- بالاتره؛ حالا با مقام معنوی حضرت زهرا (س) کاری نداریم که عقل هیچ بشرِ عادی به کُنهش نمیرسه. منظور اینه که از دیدگاه اسلام، در زمینه ی دستیابی به مقامات معنوی هیچ تفاوتی بین زن و مرد وجود نداره. : یکی از لوازم اساسی برای پیمودن مقامات و مراحل معنوی، هستش، که تاثیر زیادی در شتاب و سرعت حرکتهای روحی و معنوی داره، و هیچ شکی نیست که جنس زن بسیار بیشتر از جنس مرد برخوردار از لطافت روحی هست. یعنی زنان -از یک جهت- امکانات روحی بیشتری برای دارن. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
به مناسبت ایامی که پیشرو داریم (میلاد پیامبر (ص) و هفته وحدت)، مناسبه که چند جلسه ای رو باهم در مورد گفتگو کنیم، و بعد از این ایام دوباره برمیگردیم و بحث در اسلام رو ادامه میدیم. دوستان میتونن مطالبی که سال گذشته در مورد مطرح شد رو با این هشتگ مطالعه کنن؛ 🌹منتظر انتقادات و نظرات دوستان عزیز هستم🌹 «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
آیت الله سیدمحمد (برادر آقای سیدصادق شیرازی)، در یکی از کتابهای خود مینویسد: هرگونه رفتاری که موجب تفرقه و تشتّت بین مسلمانها بشود، حرام است و باید هر انسانی نفس خودش را از آنها پاک کند؛ چون روایات و نصوص بسیاری پیرامون این مطلب وجود دارد، مثل: آیات «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا؛ همگی به ریسمان الاهی چنگ بزنید و دچار تفرقه نشوید» ، « إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً؛ این اُمّت، امّتِ شماست؛ که امّتی واحد است»، و نیز خداوند فرمود: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ؛ مؤمنین، با یکدیگر برادر هستند». پ.ن: «مسألة: يحرم الانطباع على كل ما يدعو إلى التفرق و التشتت بين المسلمين، من التمييز العنصري و اللغوي و القومي و الطائفي و البلدي، و ما أشبه ذلك، و يجب تطهير النفس منها، و فيه روايات و نصوص كثيرة. قال الله تعالى: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» و قال سبحانه: «إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً» و قال تعالى: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ». (الفقه، النظافة؛ ص: 184). «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
آیت الله در جوابِ استفتائی که در آن از امکان ایجاد سؤال شده است، مینویسد: بله (ایجاد وحدت اسلامی ممکن است)، و این کار با که خدا در قرآن بیان میکند؛ «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً» و «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَ لَا تَفَرَّقُوا» و روایت پیامبر (ص) که فرمود: مسلمان، برادرِ مسلمان است» این کار تحقّق می یابد. پ.ن: س: هل بالإمكان قيام وحدة إسلامية؟ ج: نعم. (بوحدة الكلمة التي قال الله تعالى عنها في كتابه الكريم: «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً» و قال أيضاً: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَ لَا تَفَرَّقُوا» و قال عنها رسول الله: «المسلم أخو المسلم ...» (الأسئلة و الأجوبة - اثنا عشر رسالة؛ ج‌12، ص: 63). «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
آیت الله سیدمحمد در کتاب فقهیِ «القانون» در مسأله 55 مینویسد: قبلاً به صورت مختصر پیرامون برخی قوانین اسلامی صحبت کردیم. اکنون به شکلی مفصّل از آنها بحث میکنیم؛ همه قوانین اسلامی حیاتی هستند، اما برخی از آنها نقش را در میان دیگر قوانین دارند، که عبارتند از: 1- قانون ؛ زیرا خدا میفرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ». 2- قانون ؛ که خدا میفرماید «وَ إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً» پ.ن: «المسألة 55: قد تكلّمنا سابقا باختصار حول بعض القوانين الإسلاميّة، و ها نحن نتكلّم عنها هنا بشي‌ء من التفصيل، فنقول: كلّ قوانين الإسلام حيويّة، غير أنّ منها ما له دور العمود الفقري من بين القوانين بالنسبة إلى تقديم الحياة إلى الامام، و منها هذه القوانين الثلاثة الآتية: الأوّل: قانون الاخوّة، حيث قال سبحانه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ». الثاني: قانون الأمّة الواحدة، حيث قال تعالى «وَ إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً». (الفقه، القانون؛ ص: 242). «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
آیت الله در مورد گستره ی دایره و اخوّت مینویسد: «پنهان نیست که امام علی (ع) در مورد مردم فرموده است «مردم یا برادر دینی، و یا مخلوقی همانند تو هستند». دین و آفرینش، دو معیار برای عطوفت و رابطه ی با مردم، و دادنِ حقشان است. خداوند میفرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ؛ مؤمنین با یکدیگر برادر هستند». این برادری حتی بین مسلمان و کافر نیز وجود دارد ...». پ.ن: «لا يخفى أنّ الإمام عليا عليه السّلام قال عن الناس أنهم: «صنفان: إما أخ لك في الدين أو نظير لك في الخلق». و هكذا كان الدين و الخلقة معيارين للعطف على الناس و إعطائهم حقّهم، و قد قال سبحانه و تعالى: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ (حجرات/10)، و هي إخوة موجودة حتّى بين المسلم و الكافر ...» (الفقه، الرأي العام و الإعلام؛ ص96-97). «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
مرحوم این فقیه و عارف بزرگِ شیعه در اصلی ترین کتاب فقهی خود در مورد مینویسد: «به طور کلی میتوان گفت که عموم ادلّه ، به ویژه بکار بردنِ عنوان ، دلالت بر حرمت غیبت به شکل مطلق می کند؛ و بیان می دارد که عِرض و آبروی مسلمان، مانند خون و اموالش (محترم است). پس همانگونه که نمیتوان اموال را (به زور) گرفت، و نمیتوان او را کُشت، به آبرویِ او نیز – که همان غیبت کردنِ از اوست - نمیتوان تعرّض کرد ... به نظرم در قواعد شهید (شهید اول) دیدم که ایشان فرموده بودند: فقط از جهت گرایش مذهبیِ باطل و فسق اعتقادیِ ، میتوان از آنها غیبت کرد، و از دیگر جهات جایز نیست. مثلاً نمیتوان غبیت او را کرد و گفت: کور است و ...» و هیچ شکی وجود ندارد که دوری کردن از غیبتِ مخالف(اهل سنت)، احوط است.» پ.ن: «بالجملة: عموم أدلّة الغيبة و خصوص ذكر المسلم يدلّ على التّحريم مطلقا، و أنّ عرض المسلم كدمه و ماله، فكما لا يجوز أخذ مال المخالف و قتله لا يجوز تناول عرضه الّذي هو الغيبة، ... و أظنّ أني رأيت في قواعد الشهيد ره «أنّه يجوز غيبة المخالف من حيث مذهبه و دينه الباطل و كونه فاسقا من تلك الجهة لا غير، مثل أن يقال: أعمى، و نحوه» اللّه يعلم، و لا شك أنّ الاجتناب أحوط» (مجمع الفائدة و البرهان في شرح إرشاد الأذهان؛ ج۸، ص۷۸) «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh