#سی_ثانیه_اندیشه
#کرامت_زن_در_اسلام
#قسمت_هفتم
#انسان_پست_چه_کسی_است؟
در #ادبیات_دینی به دو گونه انسان برخورد میکنیم؛ ۱- انسان فرومایه و پَست؛ ۲- انسان بلندمرتبه و والامقام. بعد از این تقسیم دوگانه، یه سؤال اساسی پیش میاد: از دیدگاه دینی چه کسی انسانی پَست به شمار میره، و چه کسی انسان بزرگوار به حساب میاد؟!
توی روایات ما یکی از ملاکهایی که برای تشخیص آدمِ پَست از انسانِ بزرگوار بیان شده، احترامیه که افراد به #زن میذارن. در روایتی پیامبر میفرماید: «بهترین مسلمان كسیه كه براى خونوادش بهترین باشه؛ و (اینو بدونید که) من از همه شما براى خونوادم بهترم. فقط انسانی که بزرگوار و والامقام باشه، زن ها رو #تکریم میکنه، و فقط کسیکه پَست و بی مقدار باشه به زن ها #اهانت میکنه». بنابراین از دیدگاه اسلام، «وقتی مردی نسبت به خونوادش بداخلاق نباشه و بهشون اهانت و ظلم نكنه، بلکه و دلسوز اونها باشه، چنین فردی بهترین مسلمان به حساب میاد.» (روایتی از پیامبر)
پ.ن: ر.ک.به: #نهج_الفصاحه، حدیث ۱۵۲۰ و #مکارم_الاخلاق، ص۲۱۶-۲۱۷.
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
#سی_ثانیه_اندیشه
#کرامت_زن_در_اسلام
#قسمت_هشتم
#عاقبت_بد_اخلاقی_با_زن_و_فرزند
امروز میخوایم یه #داستان رو باهم مرور کنیم؛
یکی از بزرگترین شخصیتهای مدینه، جناب #سعد_بن_مُعاذ بود. سعد، رئیس قبیله #اوس در مدینه بود که یکی از دو گروه بزرگ شهر #مدینه بود. این فرد که برای #اسلام خیلی زحمت کشیده بود و در جنگ #بدر ، #احد و #خندق حضور داشت. در #جنگ_خندق زخمی شد و بعد از مدتی بخاطر زخمی که در جنگ برداشته بود، #شهید شد.
#قسمت_مهم_داستان اینجاست؛ وقتی خبر شهادت سَعد رو با #پیامبر دادن، ایشون به اصحب فرمودند: پاشید بریم برای انجام غسل و کفن و دفن سعد. موقع غسل دادن، پیامبر ناظر بر غسل بود، و بعد از کفن کردن، پیامبر بر جنازه او نماز خواند، و در هنگام تشییع جنازه، پابرهنه و بدون رَداء (شدت احترام به یک فرد) در تشییع جنازه سعد حاضر شد، و به سمت چپ و سمت راستِ تابوت حرکت میکرد. وقتی به سر قبر او رسیدند خود پیامبر به داخل قبر او رفت و دیواره قبرش رو درست کرد. بعد سعد رو دفن کردند.
#مادر_سعد که این صحنه هارو میدید، برگشت گفت: سعد! خوشبحالت [از همه چیز راحت و آسوده هستی]، #بهشت نوش جانت. پیامبر تا این صحنه رو دید، فرمود: ای مادرِ سعد! اینطوری سخن نگو؛ سعد در #قیامت گرفتار است.
بعد از بازگشت از مراسم تشییع و تدفین، اصحاب برگشتند به پیامبر عرض کردند: شما امروز کارهایی رو برای سعد انجام دادید، که قبل از اون برای هیچ کسی این کارها رو نکرده بودید، ولی آخرش یک مطلبی گفتید که ذهن مارو مشغول کرد!
پیامبر فرمود: بله، سعد در قیامت گرفتار میشه؛ چون با خانواده، و زن و بچه اش بداخلاق بود.
پ.ن: واقعاً بداخلاقی با #زن و فرزند چه اثر عجیبی داره، که اگه طرف شهید بشه، پیامبر ناظر بر غسلش باشه، پیامبر نمازشو بخونه، پیامبر تشییعش کنه، پیامبر بره تو قبرش و ...، ولی با این وجود در قیامت بخاطر #ظلم و #بداخلاقی که با زن و بچه کرده، پدرشو درمیارن.
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
#سی_ثانیه_اندیشه
#کرامت_زن_در_اسلام
#قسمت_نهم
#کتک_زدن_زنان
تا اونجایی که نویسنده خبرداره، در تمام کشورها؛ چه در دوران گذشته و چه حالا، یکی از #ظلم هایی که به بعضی #زنان میشده و میشه، اینه که بعضی مردها بخاطر توانایی جسمی بیشتری که دارن، دست روی زن بلند میکنن و زنهاشونو #کتک میزنن😡.
پیامبر (ص) معتقده هر مردی که به صورت زنش #سیلی بزنه، خدا به مسئول جهنم دستور میده که به صورت آتش گرفته ی اون مرد، #هفتاد_سیلی بزنن. یا در یک روایت دیگه ای میفرماید: کسی به صورت کسی دیگه #سیلی بزنه، خدا در قیامت استخواهاشو خُرد میکنه، و در حالی که با غُل و زنجیر دست و پاشو بستن، میندازنش توی #جهنم.
مگه میشه انسان به فردی که به عنوان #امانت بهش سپرده شده، اذیت و آزار برسونه😡 ؟! امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: زنها #امانت_خدا پیش شما هستن؛ نکنه به اونها #اذیت و آزاری برسونید، یا بهشون #سخت بگیرید!
یکی از بزرگترین گناهان در اسلام #خیانت_در_امانتِ مردمه، حالا اگه کسی به #امانت_خدا خیانت کنه حساب کنید که چه پدری ازش درمیارن.
پ.ن: ۱- فَایُّ رَجُلٍ لَطَمَ امْرَئَتَهُ لَطْمَةً، امْرَاللَّهُ عَزَّوَجَلَّ مالِک خازِنَ النِّیرانِ فَیلْطِمُهُ عَلی حَرِّ وجْهِهِ سَبْعینَ لَطْمَةً فِی نارِ جَهَنَّمَ". ۲- "اِنَّهُنَّ امانَةُاللَّهِ عِنْدَکمْ فَلا تُضارُّوهُنَّ وَلا تَعْضُلُوهُنَّ". ۳- "مَن لَطَمَ خَدَّ امرِئٍ مُسلِمٍ أو وَجهَهُ بَدَّدَ اللّه ُ عِظامَهُ يَومَ القِيامَةِ، و حُشِرَ مَغلولاً حتّى يَدخُلَ جَهَنَّمَ"
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
#سی_ثانیه_اندیشه
#کرامت_زن_در_اسلام
#قسمت_دهم
#بیعت_زنان_در_غدیر
#غدیر ، روز #بیعت عمومی و علنی مسلمانها با #امیرالمؤمنین (ع) بود. بیعت به معنای #اعلام_وفاداری و پیمان بستن برای فرمانبرداری از یک نفره. رسم بوده وقتی میخواستن با یک نفر به عنوان #پیشوا و #رهبر بیعت کنن، باهاش دست میدادن. در ماجرای #غدیر_خم هم پیامبر دستور داد همه مردان و #زنان با امیرالمؤمنین بیعت کنن و به ایشون #تبریک و تهنیت بگن.
جالبه در اوضاع و شرایطی که در #فرهنگ جوامع بشری، #زن به عنوان انسانی #درجه_۲ یا در برخی فرهنگها #همپای_حیوانات قرار داده میشد، در مهمترین اتفاق بعد از #بعثت پیامبر، زنها نیز همدوش مردها با امیرالمؤمنین #بیعت میکنن. بهمین خاطر تشتی پر از آب روی زمین گذاشتن و پرده ای کشیدن، #امیرالمؤمنین پشت پرده نشستند و دستشون رو توی تشت آب قرار دادن، ۱۷۰۰ خانمی که از حجّ برمیگشتن و توی غدیر خم بودن، یکی یکی اومدن و به نشانه بیعت، دستشون رو توی تشت قرار دادن، و با حضرت علی (ع) بیعت کردن و #خلافت ایشون رو تبریک گفتن.
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
#سی_ثانیه_اندیشه
#شبهاتی_پیرامون_جایگاه_زن_در_اسلام
#قسمت_اول
#مقدمه
#بخش_اول
#کمالات_روحی_زن_و_مرد
یکی از نکات #مهم در گفتگوی پیرامون جایگاه زن در اسلام، که به عنوان مقدمه ای اساسی باید بهش توجه بشه، اینه که زن و مرد از لحاظ دستیابی به کمالات روحی با همدیگه هیچ تفاوتی ندارن؛ یعنی همینطور که مردها توانایی و قابلیت رسیدن به بالاترین مقامات و مدارج روحی و معنوی رو دارن، زنها هم توانایی و قابلیت رسیدن به بالاترین مقامات روحی و معنوی رو دارا هستن.
یعنی همینطور که پیامبر و امیرالمؤمنین (ع) دارای بالاترین مرتبه معنوی (#عصمت) هستن، همینطور حضرت زهرا و حضرت مریم دارای مقام عصمت میباشن.
همینطور که پیامبرانی مثل حضرت ابراهیم، موسی، عیسی (ع) و ... به اوج قله ی کمالات انسانی رسیدن، بانوانی مثل حضرت زینب، حضرت معصومه، آسیه، خدیجه (س) و ... هم به اوج قله ی انسانیت دست پیدا کردن.
حتی #در_گوشی بگم؛ از بعضی روایات برمیاد که #مقام_معنوی حضرت زینب و حضرت معصومه (س) از مقام معنوی #همه_پیامبران -غیر از حضرت محمد (ص)- بالاتره؛ حالا با مقام معنوی حضرت زهرا (س) کاری نداریم که عقل هیچ بشرِ عادی به کُنهش نمیرسه.
منظور اینه که از دیدگاه اسلام، در زمینه ی دستیابی به مقامات معنوی هیچ تفاوتی بین زن و مرد وجود نداره.
#نکته_مهم: یکی از لوازم اساسی برای پیمودن مقامات و مراحل معنوی، #لطافت_روح هستش، که تاثیر زیادی در شتاب و سرعت حرکتهای روحی و معنوی داره، و هیچ شکی نیست که جنس زن بسیار بیشتر از جنس مرد برخوردار از لطافت روحی هست. یعنی زنان -از یک جهت- امکانات روحی بیشتری برای #سیر_معنوی دارن.
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
به مناسبت ایامی که پیشرو داریم (میلاد پیامبر (ص) و هفته وحدت)، مناسبه که چند جلسه ای رو باهم در مورد #وحدت_شیعه_و_سنی گفتگو کنیم، و بعد از این ایام دوباره برمیگردیم و بحث #جایگاه_زن در اسلام رو ادامه میدیم.
دوستان میتونن مطالبی که سال گذشته در مورد #وحدت مطرح شد رو با این هشتگ مطالعه کنن؛
#وحدت_شیعه_و_سنی
🌹منتظر انتقادات و نظرات دوستان عزیز هستم🌹
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
May 11
#سی_ثانیه_اندیشه
#وحدت_شیعه_و_سنی
#قسمت_بیست_و_سوم
#وحدت_از_دیدگاه_علما
#وحدت_از_دیدگاه_آیت_الله_شیرازی
#فتوای_آِیت_الله_شیرازی_درباره_حرمت_اختلاف_مسلمانها
آیت الله سیدمحمد #شیرازی (برادر آقای سیدصادق شیرازی)، در یکی از کتابهای #فقهی خود مینویسد: هرگونه رفتاری که موجب تفرقه و تشتّت بین مسلمانها بشود، حرام است و باید هر انسانی نفس خودش را از آنها پاک کند؛ چون روایات و نصوص بسیاری پیرامون این مطلب وجود دارد، مثل: آیات «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا؛ همگی به ریسمان الاهی چنگ بزنید و دچار تفرقه نشوید» ، « إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً؛ این اُمّت، امّتِ شماست؛ که امّتی واحد است»، و نیز خداوند فرمود: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ؛ مؤمنین، با یکدیگر برادر هستند».
پ.ن: «مسألة: يحرم الانطباع على كل ما يدعو إلى التفرق و التشتت بين المسلمين، من التمييز العنصري و اللغوي و القومي و الطائفي و البلدي، و ما أشبه ذلك، و يجب تطهير النفس منها، و فيه روايات و نصوص كثيرة. قال الله تعالى: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» و قال سبحانه: «إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً» و قال تعالى: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ». (الفقه، النظافة؛ ص: 184).
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
#سی_ثانیه_اندیشه
#وحدت_شیعه_و_سنی
#قسمت_بیست_و_چهارم
#وحدت_از_دیدگاه_آیت_الله_شیرازی
#امکان_ایجاد_وحدت_بین_مسلمانان
آیت الله #سید_محمد_شیرازی در جوابِ استفتائی که در آن از امکان ایجاد #وحدت_اسلامی سؤال شده است، مینویسد: بله (ایجاد وحدت اسلامی ممکن است)، و این کار با #وحدت_کلمه_ای که خدا در قرآن بیان میکند؛ «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً» و «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَ لَا تَفَرَّقُوا» و روایت پیامبر (ص) که فرمود: مسلمان، برادرِ مسلمان است» این کار تحقّق می یابد.
پ.ن: س: هل بالإمكان قيام وحدة إسلامية؟ ج: نعم. (بوحدة الكلمة التي قال الله تعالى عنها في كتابه الكريم: «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً» و قال أيضاً: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَ لَا تَفَرَّقُوا» و قال عنها رسول الله: «المسلم أخو المسلم ...» (الأسئلة و الأجوبة - اثنا عشر رسالة؛ ج12، ص: 63).
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
#سی_ثانیه_اندیشه
#وحدت_شیعه_و_سنی
#قسمت_بیست_و_پنجم
#وحدت_از_دیدگاه_آیت_الله_شیرازی
#ستون_فقرات_قوانین_اسلام
آیت الله سیدمحمد #شیرازی در کتاب فقهیِ «القانون» در مسأله 55 مینویسد: قبلاً به صورت مختصر پیرامون برخی قوانین اسلامی صحبت کردیم. اکنون به شکلی مفصّل از آنها بحث میکنیم؛ همه قوانین اسلامی حیاتی هستند، اما برخی از آنها نقش #ستون_فقرات را در میان دیگر قوانین دارند، که عبارتند از: 1- قانون #برادری ؛ زیرا خدا میفرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ». 2- قانون #وحدت_امت؛ که خدا میفرماید «وَ إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً»
پ.ن: «المسألة 55: قد تكلّمنا سابقا باختصار حول بعض القوانين الإسلاميّة، و ها نحن نتكلّم عنها هنا بشيء من التفصيل، فنقول: كلّ قوانين الإسلام حيويّة، غير أنّ منها ما له دور العمود الفقري من بين القوانين بالنسبة إلى تقديم الحياة إلى الامام، و منها هذه القوانين الثلاثة الآتية: الأوّل: قانون الاخوّة، حيث قال سبحانه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ». الثاني: قانون الأمّة الواحدة، حيث قال تعالى «وَ إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً». (الفقه، القانون؛ ص: 242).
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
#سی_ثانیه_اندیشه
#وحدت_شیعه_و_سنی
#قسمت_بیست_و_ششم
#وحدت_از_دیدگاه_آیت_الله_شیرازی
#برادری_حتی_با_کافر
آیت الله #سید_محمد_شیرازی در مورد گستره ی دایره #برادری و اخوّت مینویسد: «پنهان نیست که امام علی (ع) در مورد مردم فرموده است «مردم یا برادر دینی، و یا مخلوقی همانند تو هستند». دین و آفرینش، دو معیار برای عطوفت و رابطه ی با مردم، و دادنِ حقشان است. خداوند میفرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ؛ مؤمنین با یکدیگر برادر هستند». این برادری حتی بین مسلمان و کافر نیز وجود دارد ...».
پ.ن: «لا يخفى أنّ الإمام عليا عليه السّلام قال عن الناس أنهم: «صنفان: إما أخ لك في الدين أو نظير لك في الخلق». و هكذا كان الدين و الخلقة معيارين للعطف على الناس و إعطائهم حقّهم، و قد قال سبحانه و تعالى: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ (حجرات/10)، و هي إخوة موجودة حتّى بين المسلم و الكافر ...» (الفقه، الرأي العام و الإعلام؛ ص96-97).
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
#سی_ثانیه_اندیشه
#وحدت_شیعه_و_سنی
#قسمت_بیست_و_هفتم
#وحدت_از_دیدگاه_مقدس_اردبیلی
#عدم_جواز_غیبت_اهل_سنت
مرحوم #مقدس_اردبیلی این فقیه و عارف بزرگِ شیعه در اصلی ترین کتاب فقهی خود در مورد #حرمت_غیبت_اهل_سنت مینویسد:
«به طور کلی میتوان گفت که عموم ادلّه #غیبت، به ویژه بکار بردنِ عنوان #مسلمان، دلالت بر حرمت غیبت به شکل مطلق می کند؛ و بیان می دارد که عِرض و آبروی مسلمان، مانند خون و اموالش (محترم است). پس همانگونه که نمیتوان اموال #اهل_سنت را (به زور) گرفت، و نمیتوان او را کُشت، به آبرویِ او نیز – که همان غیبت کردنِ از اوست - نمیتوان تعرّض کرد ... به نظرم در قواعد شهید (شهید اول) دیدم که ایشان فرموده بودند: فقط از جهت گرایش مذهبیِ باطل و فسق اعتقادیِ #اهل_سنت، میتوان از آنها غیبت کرد، و از دیگر جهات جایز نیست. مثلاً نمیتوان غبیت او را کرد و گفت: کور است و ...» و هیچ شکی وجود ندارد که دوری کردن از غیبتِ مخالف(اهل سنت)، احوط است.»
پ.ن: «بالجملة: عموم أدلّة الغيبة و خصوص ذكر المسلم يدلّ على التّحريم مطلقا، و أنّ عرض المسلم كدمه و ماله، فكما لا يجوز أخذ مال المخالف و قتله لا يجوز تناول عرضه الّذي هو الغيبة، ... و أظنّ أني رأيت في قواعد الشهيد ره «أنّه يجوز غيبة المخالف من حيث مذهبه و دينه الباطل و كونه فاسقا من تلك الجهة لا غير، مثل أن يقال: أعمى، و نحوه» اللّه يعلم، و لا شك أنّ الاجتناب أحوط» (مجمع الفائدة و البرهان في شرح إرشاد الأذهان؛ ج۸، ص۷۸)
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh