فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منتخبی از مجموعۀ اسناد حَلَقات «انسان ۲۵۰ساله»
🔘 قطعۀ بیستم:
منشور حکومت علوی؛ «قاطعیت و سازشناپذیری»
🗒 سخنرانی در دیدار با اقشار مختلف مردم ۱۳۷۰/۱/۲۶
#پنجشنبه_صهبایی
#انسان۲۵۰ساله
@sahba_nashr
.
🔸 آن معصوم برگزیدۀ خدا، امروز در میان ما انسانها، در یک جای دنیا که ما نمیدانیم، زندگی میکند.
او وجود دارد.
او دعا میکند.
او قرائت قرآن میکند.
او تبیین مواضع الهی میکند.
او رکوع و سجود میکند.
او عبادت میکند.
او در مجامعی ظاهر میشود، کمک به انسانهایی میکند، او وجود خارجی دارد، وجود عینی دارد، منتها برای ما ناشناخته است.
این انسان برگزیدۀ پروردگار، امروز هست و ما باید رابطهمان را به صورت شخصی، به صورت قلبی، به صورت روحی نیز، علاوۀ بر شکل اجتماعی و سیاسی اش ـ که بحمدالله نظام ما در جهت خواست آن بزرگوار است انشاءالله ـ باید تقویت بکنیم. یعنی تک تک افراد جامعۀ ما، توسل به ولی عصر و آشنایی با آن حضرت و راز و نیاز با آن بزرگوار و سلام به آن حضرت و توجه به آن حضرت را بایستی یک وظیفه و یک فریضۀ خودشان بدانند و دعا کنند برای آن حضرت، همچنانی که ما در روایات داریم. ۱۳۶۶/۱/۲۱
📚کتاب ولایت و حکومت/ فصل هشتم: مهدویت/ آیندۀ تاریخ بشری
@sahba_nashr
..
🔸 ازدواج یک نعمت بزرگ الهی است و ازآنجاکه هر نعمتی شکری دارد، شکر این نعمت هم این است که پیوند ازدواج را مستحکم نگه دارید و نگذارید عوارض، دلخوریها، ایرادگیریهای بیخود، بگومگوهای زائد و خرجتراشیهای مضرّ، این پیوند و این کانونِ خانوادههایی را که با صیغۀ عقد ما تشکیل میشود، متزلزل کند. ۱۳۸۲/۳/۱۹
📚کتاب خانواده
@sahba_nashr
🔸 [در تبعید] اولین کسی که از مشهد به دیدنم آمد، «حاج علی شمقدری» بود. او نمونۀ گروهی خاص از شاگردانم بود.
آنچه این افراد را از سایرین جدا میکرد، این بود که آنها از «عوام»، بهمعنای رایج بودند؛ ولی از فرهنگ بالای اسلامی، و معلوماتی دربارۀ حقیقتِ اسلام برخوردار بودند که اساتید دانشگاه، آن معارف را نمیشناختند. قلبهای آنها از مفاهیم اسلامیِ پویا سیراب شده بود، طوریکه با تمام وجود، اسلامی زندگی میکردند.
این حاج علی، تمام جلسات من در مشهد را با دقت و اهتمام، دنبال، و مفاهیم عمیقِ اسلامی را یادداشت میکرد.
او در دومین روز جابهجایی به خانۀ اول، با فرزندان کوچک و برادرانش به دیدار من آمد. و مناسب است بگویم که پسر و برادر او در راه خدا و دفاع از دین خدا شهید شدند.
📚کتاب برتبعید/ بخش اول/ مصاحبه
@sahba_nashr
منشور حکومت علوی؛ «مخالفان حکومت».mp3
7.79M
منتخبی از مجموعۀ اسناد حَلَقات «انسان ۲۵۰ساله»
🔘 قطعۀ بیستویکم:
منشور حکومت علوی؛ «مخالفان حکومت»
🗒 جلسات شرح خطبههای نهجالبلاغه ۱۳۵۳/۹/۱
#پنجشنبه_صهبایی
#انسان۲۵۰ساله
@sahba_nashr
🔰کار مهم پیامبر خدا، دعوت به حق و حقیقت و جهاد در راه این دعوت بود. درمقابل دنیای ظلمانی زمان خود، پیغمبر اکرم دچار تشویش نشد. چه آن روزی که در مکه تنها بود، یا جمع کوچکی از مسلمین او را احاطه کرده بود ..و چه آنوقتیکه حکومتی تشکیل داد، حکومت اسلامی و خود در موضع رئیس این حکومت، قدرت را بهدست گرفت. ۱۳۷۰/۷/۵
📚حلقات «انسان ۲۵۰ساله»/ حلقۀ دوم/ فصل اول، پیامبر اعظم
#انسان۲۵۰ساله
@sahba_nashr
🔸 من خطاب به این ابرقدرتها و عُمّال آنها که چشمهایشان را میبندند، واقعیات را نمیبینند و دهانهایشان را باز میکنند به تهدیدکردن و عربدهکشیدن، به آنها میگویم:
تهدید، ملت ایران را وادار به عقبنشینی نمیکند.
تهدید، نمیتواند ملت ما را از این راهی که در پیش گرفته است، منصرف بکند؛
راه بهسوی کمال،
راه بهسوی عزت کامل،
راه بهسوی استقلال کامل،
راه بهسوی پیادهشدن کامل ارکان دین در این کشور که اسلام عزیز بتواند همۀ مشکلات ما را برطرف بکند،
این راهیست که ملت ایران در پیش گرفته و از این راه منصرف نخواهد شد.
دشمن نمیتواند با تهدید کاری بکند. ۱۳۸۷/۲/۱۵»
📚گفتار نگاهی کلان به انقلاب اسلامی
📷 تصویر دیوار لانۀ جاسوسی سابق آمریکا، اثر کارگاه طراحی سه در چهار
#sahba_nashr
منشور حکومت علوی عدالت فردی عدالت اجتماعی.mp3
5.38M
منتخبی از مجموعۀ اسناد حَلَقات «انسان ۲۵۰ساله»
🔘 قطعۀ بیستودوم:
منشور حکومت علوی؛ «عدالت فردی، عدالت اجتماعی»
🗒 خطبههای نمازجمعه ۱۳۷۹/۱۲/۲۶
#پنجشنبه_صهبایی
#انسان۲۵۰ساله
@sahba_nashr
🔰«از اوایل هم که بنده آشنا شده بودم با آثار اقبال، وقتی نگاه میکردم، از اینکه احتیاج به شرح و توضیح دارد و چنین شرح و توضیح مُشبِعی همراهش نیست، رنج میبردم؛ یعنی واقعاً این کار لازم است که انجام بگیرد، و کسانی برای حتی فارسیزبانها، مضامین و مفاهیم مورد نظر علامه اقبال را تشریح کنند. ۱۳۶۴/۱۲/۱۹ »
📚#اقبال_لاهوری_متفکر_و_مصلح_انقلابی
@sahba_nashr
🔸 صلح امام حسن، تبدیل جبهۀ جنگ از روی زمین بود به زیر زمین. امام حسن علیهالسلام مبارزه را تمام نکرد، مبارزه را قطع نکرد، جای مبارزه را عوض کرد، از روی زمین مبارزه را برد به زیر زمین. تشکیلاتیاش کرد، حزبیاش کرد، مخفیاش کرد، نهانش کرد. این را یک مورخ باانصاف، یک مورخی که خودش شیعه هم نیست، اما آدم باانصافی هست، مثل طه حسین، میفهمد.
من و توی شیعه اگر نفهمیم، چون تدبر نکردیم که نمیفهمیم. ۱۳۵۲/۱۱/۱۳
📚حلقات «انسان ۲۵۰ساله»/ حلقۀ سوم/
۳۶. ماجرای صلح و آتشبس امام حسن علیهالسلام با معاویه
#انسان۲۵۰ساله
@sahba_nashr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منتخبی از مجموعۀ اسناد حَلَقات «انسان ۲۵۰ساله»
🔘 قطعۀ بیستوسوم:
نقش امام حسن در زندگی ۲۵۰سالۀ ائمه اطهار (۲)
🗒 دیدار با اقشار مختلف مردم
۱۳۶۹/۱/۲۲
#پنجشنبه_صهبایی
#انسان۲۵۰ساله
@sahba_nashr
🔸 باید نقش عظیم و سازندۀ استاد، علامۀ بزرگوار، حضرت آیتالله طباطبایی، صاحب تفسیر ارزندۀ «المیزان» در ایجاد موج روشنفکریِ اسلامی را فراموش نکنید. این مفسر و محقق و فیلسوفِ عالیمقام، از پایهگذاران بنای باشکوه روشنفکری اسلامی است.
او بود که اولبار در عالم تفسیر، نگاهِ تازه به افقِ تازه را به مراجعان قرآن آموخت؛
و او بهحق جزو بنیانگذاران روشنفکری اسلامی و در نهایت جزو شالودهریزانِ انقلاب عظیم اسلامی و قرآنی است. ۱۳۵۹/۴/۴
📚گفتار جریان روشنفکریِ اسلامی در ایران
@sahba_nashr
🔸 زندگیِ سراسر تلاش و خدمت همراه با اخلاص و سلامت نفس و بیاعتنایی به جلوهها و زخارف مادی، خصوصیت برجستۀ این روحانی کمنظیر در همۀ دورانهای حیات اوست.
در دوران اختناق طاغوتی، با شجاعت و صراحت، پرچم نام و راه امام راحل را بر دوش داشت و در دوران نظام مقدس جمهوری اسلامی، پیشرو خدماترسانی به محرومان و اقدامهای فرهنگی و اجتماعی در گسترهای وسیع بود. در همۀ دورانها هرگز از مردم و بهخصوص طبقات محروم جدا نشد و هرگز جز راه خدا نپیمود. رحمت و غفران الهی شامل حال او باد. ۱۳۹۵/۸/۲۵
📚کتاب مؤمن انقلابی/ شیخ عباس پورمحمدی
@sahba_nashr
نقش امامین عسکریین در زندگی۲۵۰سالۀ ائمه اطهار.mp3
4.05M
منتخبی از مجموعۀ اسناد حَلَقات «انسان ۲۵۰ساله»
🔘 قطعۀ بیستوچهارم:
نقش امامین عسکریین در زندگی 250سالۀ ائمه اطهار (۱)
🗒 بیانات پس از مراسم روضه حضرت امام حسن عسکری
۱۳۸۲/۲/۲۰
#پنجشنبه_صهبایی
#انسان۲۵۰ساله
@sahba_nashr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 مادر به یاد شوهر مهربان و شوخ و سادهاش میافتد. یاد سالهایی که در ژاندارمری بود و از ظلمهای رژیم، عصبانی میشد و آنجا هرچه میتوانست برای حق مظلومین انجام میداد. یاد خوشحالیاش از مجاور شدن در مشهدِ امام رضا و زیارتهای هر روزهاش و یاد خوابی که همان قدیمها دیده بود.
اما نگران است که در تعریف کردن، زیادهروی کند. میگوید: ببخشید سرِ شما را به درد میآوریم.
- آقا اشاره میکنند که ادامه بدهید.
آن موقع از جنگ خبری نبود. دوران طاغوت بود دیگر. نصفهشب من را بیدار کرد، گفت: «خواب دیدم حضرت علی، سوار اسب سفید، در آسمان دارد میرود. یک شمشیر به من دادند. من هم مثلاینکه بال دارم، پشت ایشان دارم میروم!» گفتم: خیر است انشاءالله.
همیشه میگفت: «من مرگ در رختخواب را دوست ندارم.» و وقتی شهید شد، من فهمیدم که این چه میگفت. تا آن موقع نمیدانستیم چه میگوید، واقعاً در رختخواب نمرد. وقتی شهید شد، با همان لباسش او را آوردند. خدا رحمتش کند، نگاهش میکردیم انگار تازه شهید شده بود؛ با اینکه نُه روز گذشته بود تا بیاورندش اینجا، اما این دستهایش نرم بود. و همان لباسهایی که در خانه پوشیده بود، هنوز تنش بود.
📚کتاب میزبانی از بهشت/ منزل پنجم خانۀ پدر و پسر شهید، محمدمحسن و حمید سماعییکتا
@sahba_nashr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 امام عسکری علیهالسلام از قول جَدش نقل میکند که جَد بزرگوار ما فرموده است: مؤمن، برادر پدر و مادریِ مؤمن است، «اَلمُؤمِنُ اَخُو المُؤمِنِ لِاُمَّهِ وَ اَبیهِ»، یعنی ارتباط اینها و وثیقۀ میان اینها و پیوندی که میان دو مؤمن هست، پیوند برادریِ پدر و مادری است، نه برادریِ ناتنی حتی! اینقدر اینها به هم نزدیکند. مراد از مؤمن کیست؟ .. آنکه ایمان امام عسکری علیهالسلام را دارد، آنکس که دنبال راه امام عسکری علیهالسلام است. این چیست؟ این همان ارتباط مستحکم تشکیلاتی است میان امام و میان افراد و آحاد طرفداران و پیروان. ۱۳۵۱/۱۱/۲۷
📚حلقات «انسان ۲۵۰ساله»/ حلقۀ سوم/ ۷۴. گسترش فراگیر شبکۀ تشیّع در زمانۀ امام جواد، امام هادی و امام عسکری علیهمالسلام
#انسان۲۵۰ساله
@sahba_nashr
نقش امام کاظم در زندگی ۲۵۰سالۀ ائمه اطهار (۱).mp3
4.12M
منتخبی از مجموعۀ اسناد حَلَقات «انسان ۲۵۰ساله»
🔘 قطعۀ بیستوپنجم:
نقش امام کاظم در زندگی ۲۵۰سالۀ ائمه اطهار (۱)
🗒 خطبههای نمازجمعه
۱۳۶۴/۱/۲۳
#پنجشنبه_صهبایی
#انسان۲۵۰ساله
@sahba_nashr
🔰«این، جریانی که به نام روشنفکری در ایران پدید آمد ـ ادامه پیدا کرد و تا امروز هم آن جریان هنوز یک بقایایی دارد ـ ..با این سه خصوصیت بهوجود آمد:
بیاعتنایی به ایران،
بیاعتنایی به اسلام و
بیاعتنایی به مردم؛ این سه خصوصیت.
در طول زمان البته روشنفکرانی بودند که اینطور نبودند و خیلی کم بودند. از گذشتههای دور حرفی نمیزنیم. اما در گذشتههای نزدیک، جلال آلاحمد جزو نمونههای بارز روشنفکری بود که این خصوصیتها را نداشت. او نه به اسلام بیاعتنا بود، نه به ایران بیاعتنا بود و نه به مردم. ۱۳۵۹/۲/۲۷»
📚گفتار جریان روشنفکریِ اسلامی در ایران
@sahba_nashr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منتخبی از مجموعۀ اسناد حَلَقات «انسان ۲۵۰ساله»
🔘 قطعۀ بیستوششم:
نقش امام کاظم در زندگی ۲۵۰سالۀ ائمه اطهار (۲)
🗒 خطبههای نمازجمعه
۱۳۶۴/۱/۲۳
#پنجشنبه_صهبایی
#انسان۲۵۰ساله
@sahba_nashr
🔰«باید به ذهنیت دانشجویان و جوانان و اعتقادات و روحیۀ اسلامی و انقلابی آنها، خیلی توجه بشود.
حقیقتاً جوانان موتور و راهاندازندۀ حرکتهای بزرگ ـ هم مثبت و هم منفی ـ در جامعه هستند. اگر ما بتوانیم این مجموعۀ جوان بافرهنگ را که در نقطهای به نام دانشگاه جمع شدهاند، بهسمت روحیۀ انقلابی و اسلامی جهت بدهیم، به نظرم میرسد که کشور و انقلاب، بزرگترین سود را از این بابت خواهد برد. ۱۳۶۸/۹/۲۱»
📚کتاب عهد مشترک/ فصل دوم، معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران/ ۹. جهاد علمی، رشد آگاهی
@sahba_nashr