eitaa logo
کانال پایگاه صاحب الزمان عج
315 دنبال‌کننده
20.7هزار عکس
22.6هزار ویدیو
207 فایل
دراین مکان فعالیتهای سیاسی،اجتماعی،دینی، رانشرمیدهیم و تبیین میکنیم ارتباط با مدیر کانال: @yaroghayehossein
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 ۷ «ساسة العباد»، یعنی سیاست‌گذاران بندگان خدا 👈«ساسة العباد»، یعنی دین ازسباست جدانیست👉 🍃اهلبیت علیهم‌السلام تنها کسانی هستند که شایستگی زمامداری و سیاست را دارند و خدا پادشاه مردم و سیاست‌گذار مردم است. ظهور سیاست و پادشاهی خداوند تبارک و تعالی، در مدیریت و امامت سیاسی و اجتماعی اهلبیت علیهم‌السلام است. اسلام نمی‌تواند با حاکمیت و حکومت کار نداشته باشد. چون انسانها برای هدف والایی خلق شده اند که آن هم تشبه به حق تعالی و تخلق به اخلاق الهی است. این تشبه، چه در جامعه فردی و چه در جامعه جهانی، جز با حکومت الهی امکانپذیر نیست. 👌اگر کسی تحت حاکمیت خدا قرار نگرفت، باید در زیر لوای طاغوت زندگی کند. این همان معنای خارج شدن از نور به سمت ظلمت است. ✔کلمه «ساسة» جمع سائس، از مصدر سیاست است. سیاست در لغت، به معنای تدبیر کردن و مدیریت کردن بوده که در بخش حکمت عملی است. حکمت را در قدیم به دو قسمت نظری و عملی تقسیم می‌کردند. حکمت عملی شامل تدبیر منزل، سیاست مدن و اخلاق است. 🌺«ساسة العباد» یعنی سیاست‌مداران بندگان، سیاست‌گذاران بندگان خدا. پس معلوم است منظور از تدبیر، تدبیر اجتماعی یا مدیریت اجتماعی است. به همان معنای مدیریت سیاسی. این جنبه از تدبیر به صفت مَلِک بودن خداوند تبارک و تعالی برمی‌گردد: «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ* مَلِكِ النَّاسِ». مَلِک غیر از مَلَک است. مَلَک یعنی فرشته و مَلِک یعنی پادشاه. یکی از اسمهای الهی هم "مَلِک" است. یعنی خدا پادشاه مردم و سیاست‌گذار مردم است و مردم در تحت حاکمیت خدا زندگی می‌کنند. این قضیه جنبه سیاسی دارد و ظهور سیاست و پادشاهی خداوند تبارک و تعالی، مدیریت و امامت سیاسی و اجتماعی اهل بیت (علیهمالسّلام) است. در واقع اهلبیت مظهر اسم "مَلِک بودن" خداوند در روی زمین هستند. ادامه دارد..... -----🌸 یامهدی: @sahebzamanchanel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌼🍂🌼🍃🌼🍂 ۸ 👈بنابراین، منظور از «وَ سَاسَةَ الْعِبَادِ» یعنی تمام بندگان خدا احتیاج به سیاستمدار و پادشاه دارند و اهل بیت علیهم‌السلام تنها کسانی هستند که شایستگی حکومت و حاکمیت بر مردم را دارند.👉 🌸ولی فقیه کیست؟🌸 در عصر غیبت اهل بیت، ولیفقیه می‌تواند با قانونی که اهلبیت گفتهاند، حاکم باشد. اگر ما الان ولایت فقیه داریم، تنها برهه ای است که بعد از پیغمبر ولایت فقیه غیر معصوم حاکم است. البته این نوع ولایت فقیه در زمان خود ائمه هم بوده. یعنی یک فقیه از بین چند تن از فقهای شیعه به انتخاب خاص یا عام، به کشورهای مختلف اعزام می‌شدند و به جای معصوم علیه‌السلام فرمانروایی می‌کردند. حکمشان هم حکم معصوم بود. هیچ فرقی هم نمی‌کرد. ائمه از طرف خودشان، کسانی را به عنوان ولیفقیه به جاهای مختلف میفرستادند. مثلاً امیرالمؤمنین سلمان را به مدائن فرستاد. حضرت، «محمد بن ابی بکر» و مالک اشتر را به مصر فرستاد و .... پس حاکمی که فقه می‌داند، یعنی قوانین شرعی را خوب می‌داند و از طرف معصوم حاکمیت دارد، چنین کسی را ولی فقیه می‌گویند. اینها یاد آور جملهی امام خمینی ره است که فرمود: ولایت فقیه، همان ولایت رسول الله است. 👌امام حسن عسکری علیه‌السلام به نصب عام، فقها را جانشین خودش اعلام کرد و گفت: اگر فقیهی که این شرائط را داشته باشد: «فلِلعَوامِّ أن یُقَلِّدُوهُ» مردم همه باید تابع او باشند. امام صادق علیه‌السلام نیز همین حدیث را فرمودند: و اما من کان من الفقهاء صائنا لنفسه، حافظا لدینه، مخالفا علی هواه، مطیعا لامر مولاه، فللعوام ان یقلدوه= و اما هر یک از فقهاء که خوددار و حافظ دین خود و مخالف هوای نفس و مطیع فرمان مولای خود باشد، عوام باید از او تقلید کنند». 🌷امام زمان علیه‌السلام نیز فرمودند: «فإنه حجتی علیکم»  او حجت من بر شماست و من هم حجت خدا بر شما هستم. 🌸👈پس حاصل کلام اینکه طاغوت به معنای طغیان‌گر و طغیان کرده و کسی که حاکمیت را از بخش «فوق عقلانی و فطری» گرفته. از طرفی چون انسانها برای آن هدف والا خلق شده اند و همه برای شبیه شدن به الله و رسیدن به اهل بیت و رسیدن به مقام اهل بیت مساوی هستند، اسلام در سیاست دخالت می‌کند تا زمینه‌ای فراهم بشود که در اجتماع جلوی آزادیهای انسانی و معنوی گرفته نشود و همه بتوانند به انسانیت و هدف خلقتشان برسند.👉 🌷🖌پس اگر می‌خواهید شبیه به الله شوید، باید عبد باشید. عبد بودن یعنی همه دستورها و فرمول‌هایی که خدا می‌گوید را رعایت کن. یعنی انسان در تمام اعمال، اخلاق، بصیرت­ و اعتقاداتش شبیه مولای خودش باشد. یعنی هر چه را که خدا می‌بیند، او هم می‌بیند. یعنی نظرش با نظر خدا یکی است. ازانجا که اطاعت ولی فقیه از جانب خدا وامام معصوم ع است باید ازاواطاعت کرد👌 ----🌸 یامهدی: @sahebzamanchanel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 شرح زیارت جامعه کبیره حتما مطالعه کنید
👇👇👇👇👇👇👇👇
🍃🌺🍂🌸🍃🌺🍂 ۱ ♦-زيارت جامعه كبيره زيارت جامعه كبيره ، از جمله زياراتي است كه سند آن در كتاب هاي روائي و منابع حديثي معتبر ، بويژه در كتب چهارگانه شيعه ، وجود دارد . الف) شيخ صدوق (ره) ، اين زيارت را در كتاب « من لا يحضره الفقيه » - از كتاب هاي چهارگانه شيعه -از زبان امام هادي (عليه السلام) نقل كرده است. ( من لا يحضره الفقيه – ج دوم- ص 609 )ايشان ، همين زيارت را در كتاب عيون اخبار الرضا (عليه السلام) نيزآورده است. ( عيون اخبار الرضا (عليه السلام) – ج 2،ص 272) 🌷شيخ صدوق كسي است كه به دعاي امام زمان (عج) ، متولد شده است.  خود ايشان در اين باره مي گويد : « هر گاه ابوجعفر محمد ابن علي الاسود ، مرا مي ديد كه براي گرفتن علم و دانش به محضر استاد مي روم ، به من فرمود: اين ميل و اشتياق به علم و دانش كه در تو وجود دارد ، مايه شگفتي نيست ، زيرا تو ، به دعاي امام زمان (عج) متولد شده اي.» (كمال الدين و تمام النعمة - شيخ صدوق -ج 2 - باب 45 -ص 502 ) 🌸 از بعضي از بزرگان نقل شده است كه حضرت ولي عصر (عج) ، گاهي اوقات ، سر قبر شيخ صدوق تشريف مي برند.  (نسيم معرفت – حسين گنجي – ص 24 ) شيخ طوسي (ره) در معرفي شيخ صدوق مي گويد: « او دانشمند جليل القدر و حافظ احاديث بود . از احوال رجال ، كاملاً آگاه . و در سلسله احاديث ، نقادي عالي مقام به شمار مي آمد . بين بزرگان قم از نظر حفظ احاديث و كثرت معلومات ، مانند نداشت .» (دانشمندان مسلمان ، فقها و اصولين- سايت اهل البيت-AhL-UL-BAIT.ORG) حضرت امام خميني (ره) درباره ايشان مي گويد: « بايد بداني كه شيخ صدوق كسي است كه تمام علماءاعلام از او كوچكي مي كنند و او را به جلالت قدر مي شناسند. آن بزرگوار كسي است كه به دعاي امام زمان (عج) متولد شده. آن كسي است كه، مورد لطف امام زمان (عليه السلام) بوده.» (چهل حديث- مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره) – ص 73) ب) مرحوم شيخ طوسي نيز، اين زيارت را در كتاب، « تهذيب الاحكام » كه يكي ديگر از كتب چهار گانه روائي شيعه است، آورده. ( تهذيب الاحكام- ج6- ص95) شيخ طوسي ، شاگرد شيخ مفيد و سيد مرتضي علم الهدي است . او پايه گذار علوم اسلامي در مذهب تشيع است و هم اوست كه اولين دانشگاه شيعه (= حوزه علميه نجف اشرف) را تاسيس كرد . علامه سيد مهدي بحر العلوم از پيشوايان مكتب جعفري و از با تقواترين علماء جهان اسلام درباره ايشان مي گويد:«محمّد ابن حسن طوسي، سرآمد طائفه اماميه و پرچمدار شريعت اسلام و پيشواي فرقه شيعه بعد از ائمه معصومين سلام الله عليه است.  او در آنچه متعلق به دين و مذهب است ، مورد اعتماد ماست. او محقق اصول و فروع و تهذيب كننده معقول و منقول است. شيخ الطائفه ما ورئيس شيعه ،علي الطلاق است.»  (ديدار با ابرار – شماره 34- علي رضا شهروي – سازمان تبليغات اسلامي- ص47) یامهدی: @sahebzamanchanel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂🌸🍃🌺🍂🌸 ۲ 🌷زيارت جامعه كبيره ، مورد تأييد وسفارش امام زمان (عج )و امام رضا (عليه السلام)🌷 ✔يكي از مهم ترين و با ارزش ترين وجوه اتقان و استحكام زيارت جامعه كبيره ، عنايت خاصّ حضرت ولي عصر (عج) به آن است .  🌺علّامه محمّد تقي مجلسي – پدر علّامه محمّد باقر مجلسي – در شرح« من لايحضره الفقيه شيخ صدوق »در ذيل اين زيات مي گويد: «چون به نجف مشرّف شدم، براي اينكه لياقت تشرّف به حرم علوي را پيدا كنم ، تصميم گرفتم كه چند روزي عبادت كنم . روزها در مقام مقائم و شب ها در رواق مطهّر مشغول بودم .  شبي در عالم مكاشفه « حضرت بقيّه الله عجّل الله تعالي فرجه الشريف » را در حرم پدر بزرگوارش ديدم. فردا به« سرّ من رأي» مشرف شدم و چون وارد حرم شدم مهدي روحي فداه آن پاره ماه آنجا بود .  ايستادم و از دور به طور مدّاحي و در حالي كه با انگشت ، اشاره به او مي كردم ، زيارت جامعه را خواندم .  فرمودند : بيا جلو . ابهّت و عظمت او مانع مي شد، تا بالاخره جلو رفتم. به من تلطّف كرد و فرمود : «نعم الزياره هذه» . يعني : خوب زيارتي است اين زيارت.  گفتم : از جدّتان مي باشد. و اشاره به قبر مطهّر امام هادي (عليه السلام) كردم. فرمودند: بلي از جدّم صادر شده است .»  از اين جهت علّامه مجلسي دوم درباره اين زيارت مي فرمايد : «صحيح ترين زيارات از نظر متن و سند ، زيارت جامعه كبيره است. »۱ ( زندگاني چهارده معصوم – آيت الله حسين مظاهري – انتشارات پيام آزادي – تهران 1381- چاپ هفتم- ص 193.) 🌾و نيز مرحوم محدّث نوري صاحب كتاب نجم الثاقب ، حكايت تشرّف سيّد حسن رشتي ، خدمت امام عصر (عج) رانقل كرده است كه«... سپس آن حضرت (عج) دست مبارك را بر زانوي من گذاشت و فرمود: شما چرا نافله نمي خوانيد؟  سه مرتبه فرمود : نافله ، نافله، نافله. و باز فرمود : شما چرا عاشورا نمي خوانيد ؟ سه مرتبه فرمود: عاشورا ، عاشورا ، عاشورا .و بعد فرمود: شما چراجامعه نمي خوانيد ؟ و سه مرتبه فرمود : جامعه، جامعه، جامعه» . ( نجم الثاقب- محدّث نوري – انتشارات علميّه اسلاميّه – حكايت 70-ص342.) 👈مرحوم حاج شيخ عباس قمي نيز اين حكايت را در مفاتيح الجنان به نقل از استادش يعني محدّث نوري آورده است . 👈علّامه محمّد تقي مجلسي در جلد پنجم كتاب « روضه المتّقين » مي گويد : «من در رؤياي حقه اي ، امام رضا (عليه السلام) را زيارت كردم . مشغول خواندن زيارت جامعه بودم كه حضرت به من فرمود: احسنت ، احسنت .  يعني هم زيارت جامعه را تحسين كردند و هم مرا كه در خدمت ايشان اين زيارت را مي خواندم. »  ( نسيم معرفت- حسين گنجي- ص3) 🍃🍂🍃🍂🍃🍂 یامهدی: @sahebzamanchanel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🍂🌺🍂🍃🌸🍃🍂 ۳ 🌿《السَّلَامُ عَلَيْكُمْ يَا أَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ 》 ♡زيارت: فضايی برای نگفته‌های دل و نديده‌های چشم است. ☆زيارت به معنای ملاقات است، بنابراين وقتی به زيارت امام می‌رويم و يا توفيق خواندن زيارت پيدا می‌کنيم در حقيقت به ملاقات حضرات معصومين رفته‌ايم در زيارت جامعه کبيره انسان توفيق می‌يابد به ملاقات همه معصومين برود. ♦در بحار الانوار ج 99 ص127 از موسی بن عمران نخعی نقل شده است که او گفت: خدمت حضرت امام هادی (ع) رسيدم و عرض کردم يابن رسول الله به من تعليم فرماييد بيان کاملی را که بتوانم هر يک از شما حضرات معصومين را به آن زيارت کنم حضرت فرمودند: قبل از ورود غسل کن و چون وارد می‌شوی توقف کن و شهادتين بگو و هنگامی که قبر را مشاهده کردی سی مرتبه تکبير بگو و با وقار حرکت کن پس سی مرتبه تکبير بگو و چون نزديک قبر رسيدی چهل تکبير بگو تا صد تکبير شود و آنگاه بگو: « السَّلَامُ عَلَيْكُمْ يَا أَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ ». 👈غسل در عالم ظاهر پاک کردن بدن از آلودگی‌ها است و در عالم باطن پيراستن روح از آلودگيهای اعتقادی و اخلاقی است. 🌸و ذکر صد تکبير، دل را آماده می‌کند تا خاضعانه قدم در محضر حضرات معصومين بگذارد، زيارت ائمه اطهار توفيقی است که خداوند به بشر هديه کرده است تا آسمانی شود زيرا توسل به بيت ولايت توسل به خانه‌ای است که يک باب آن به سوی عالم معناست و باب ديگرش به عالم کثرات باز می‌شود هر خيری که به زمينيان می‌رسد از طريق همين خانه است پس زمان ورود بايد گفت: « السَّلَامُ عَلَيْكُمْ يَا أَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ » تا از نگرانی و حيرتی که در ملاقات بزرگان بر دل مستولی می‌شود، رهايی يابد و مهيای قبول فيض شود و زيارت استعدادهای بالقوة زائر را شکوفا می‌کند و آمادگی ملاقات با ولی خدا را ايجاد می‌نمايد. 🌾همانطور که در بدو ورود به محضر يک حاکم، خوفی عارض بر انسان می‌شود که نمی‌تواند لذت حضور ايشان را ادراک کند در محضر حضرات معصومين نيز چنين وضعيتی اتفاق می‌افتد با ذکر نام خداوند و تکرار آن خوف حضور کمرنگ و گاه از بين می‌رود و آنچه جايگزين می‌شود عشق ميان زائر عاشق و معشوق است. 👈همچنين تکبير موانع ميان زائر و حضرات معصومين را از ميان‌ می‌برد.👉 🌷علامه مجلسی (ره) می‌فرمايد: تکبيرها به اين دليل است که انسان در مورد حضرات معصومين غلو نداشته باشد.🌷 🌺زيارت جامعه مانند ساير زيارت‌ها با سلام آغاز می‌شود. سلام را چند معنا کرده‌اند: 1- سلام نام خدای سبحان است يعنی خدا حاکم ميان حضرات معصومين و خلق است. 2- سلام يعنی سلامتی عالم هستی مديون سلامتی شما ائمه معصومين است. 3- سلامتی زائر مديون دعای شماست . 4- شما حضرات معصومين سَرور و سادات خلقت هستيد. 5- سين را واژة سرّی دانسته‌اند که ميان خدای سبحان و دوستانش وجود دارد و اگر زائر از دوستداران خدا گردد از اسرار الهی بهره‌مند خواهد شد. 6- سلام يعنی حضرات معصومين از هر عيب و آفتی مبرايند و خدا سلامت را در وجود مقدس آنها به وديعه نهاده است. آنچه هست از قامت ناساز بی‌اندام ماست    ورنه تشريف تو بر بالای کس کوتاه نيست 7- سلام را مصدر باب تفعيل دانسته‌اند (فَعال) يعنی زائر خود را تسليم معصومين کرده است و به نقص و نياز خويش اذعان دارد و تکامل خويش را مديون حضرات معصومين می‌داند. 8- مفهوم ديگر سلام بيعتی است که ميان زائر و ائمه(ع) بسته می‌شود تا از ناحيه زائر آسيبی به آنها نرسد. 9- سلام يعنی تسليم همه اماناتی که خداوند به افراد هديه کرده است و آنها از حملش عاجزند، بالاترين امانت خدای سبحان امانت ولايت است اين نعمت عظيم به حضرات معصومين (ع) تسليم می‌شود زيرا بشر از نگهداری آن ناتوان است... 10- « السَّلَامُ عَلَيْكُمْ» سلام بر شما که سزاوار اين نام ايد. 🌴در عبارت « السَّلَامُ عَلَيْكُمْ» : « ضمير مخاطب کُم» نشان دهنده آن است که ائمه اطهار مخاطب و حاضرند و سلام زائر را می‌شنوند و پاسخ می‌گويند همچنين حرف «يا» در « يَا أَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ » تاکيد آن است که زائر امام را حاضر می‌داند. 🌳کلمه «اهل» به «فتحِ الف و سکونِ، ها و لام» بر کسان نزديک، مانند زن و فرزند و اقربا اطلاق می‌شود مانند: « إِذْ قالَ مُوسى‏ لِأَهْلِهِ إِنِّي آنَسْتُ ناراً » (سوره مبارکه نمل آيه 7) «(به ياد بياور) هنگامى را كه موسى به خانواده خود گفت: «من آتشى از دور ديدم.» 🍃اگر در اين زيارت اهل، به بيت النبوة اضافه می‌گردد قرينه‌ای است تا زائر اعلام کند که خود را به اهل بيت نبوت نزديک می‌بيند و می‌خواهد تا اهليت محضر آنها را پيدا کند. و اگر کلمه «اهل» را اهليت داشتن معنا کنيم در پی آن تبعيت محض و بی‌چون و چرای زائر خودنمايی می‌کند. 🍃علی(ع) از اهل بيت پيامبر(ص) است زيرا تسليم محض نبوت است و همه درخواست‌های پيامبر(ص) از علی(ع) با تبعيت محض است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌺🍃🌸🍃🌺🍃 ۴ 🌺جمله اول فرمودند در مقام زیارتِ هر یک از حضرات معصومین این را بگویید: «السَّلَامُ عَلَیْکُمْ یَا أَهْلَ‌ بَیْتِ‌ النُّبُوَّة». لذا اولین جمله و امتیاز را از اینجا شروع کرد امام هادی که این‌ها وابستگان به بیت نبوت هستند، دیگران اینجور نیستند بله. نه خلفای بنی امیه، نه خلفای بنی عباس، نه علمایی که آن‌ها برای مردم تعیین کرده‌اند، نه ائمه چهارگانه‌ای که آن‌ها برای آن‌ها درست کردند، هیچکدام این‌ها ارتباط و الصاقی به بیت نبوت ندارند، این منحصراً مال ماست. 🌸«وَ مَوْضِعَ الرِّسَالَةِ» این‌ها مربوط به جایی هستند که پروردگار متعال رسالت را آنجا داد، یعنی او را مأمور ابلاغِ اسلام قرار داد، بیت پیغمبراکرم موضع رسالت است، جایی است که رسالت و نبوت و مأموریت تبلیغ و ابلاغ را به پیغمبراکرم که در آن بیت بود داد. 🌸«وَ مُخْتَلَفَ الْمَلَائِکَةِ» این‌ها مربوط به یک بیتی هستند که ملائکه به آنجا رفت و آمد می‌کردند.این چهار-پنج جمله تعظیم و بزرگداشت بیت نبوت است، چون هر چه بزرگتر باشد، این‌ها سایه‌اشان گسترده‌تر می‌شود. این بیت نبوت یکی از امتیازاتش این است که ملائکه در آنجا رفت و آمد می‌کردند، جبرئیل می‌آمد می‌رفت،آیه نازل می‌کرد،  پیغام از خدای متعال می‌رساند. 🌺«وَ مَهْبِطَ الْوَحْیِ» وحی آنجا نازل می‌شد،این بیت نبوت این امتیازات را دارد که ما منسوب به آنجا هستیم، مربوط به آنجا هستیم، و دیگران این امتیاز را ندارند. 🍂«وَ مَعْدِنَ الرَّحْمَةِ» بیت نبوت معدن رحمت است، رحمت پروردگار متعال تکوینش و تشریعش آنجا نازل شده است. اگر پیغمبراکرم نبود و حضرات معصومین نبودند اصلا کل جریان را خدا خلق نمی‌کرد. همه این‌ها مقدم بودند که آن‌ها پیدا شوند تا بتوانند مربّی و معلم از برای همه انسان‌ها باشند. بنابراین چنین رحمتی را پروردگار متعال داده به آنجا به برکت آنجا، هم رحمت تکوینی و هم کسب و جلب سعادت دنیایی و اُخروی آنجا نازل شد و از آنجا هم منتشر شد، هم رحمت تکوینی و هم رحمت تشریعی هر دو از آنجا نشأت گرفته. 🌷«وَ خُزَّانَ الْعِلْمِ»  حضرات معصومین خزینه علم الهی هستند، خدای متعال به این‌ها و به دل این‌ها آن مقدار علمی که لازمه­ی امامت و پیشوایی و ولایت است ریخته و به این‌ها مرحمت فرموده، و به دیگری این را نداده است، چون دیگری این سِمت را ندارند. 🌸«وَ مُنْتَهَى الْحِلْم»  آدمی که با همه انسان‌ها کار دارد و مأمور است با آن‌ها ارتباط برقرار کند و هدایتشان کند؛ فکرشان را، اعمالشان را، اخلاقشان را اصلاح کند، با این آدم‌های جاهل نادان قهراً مشکلات پیش می‌آید دیگر. خدا به اندازه‌ای که اینهمه مشکلات متوجه آن‌هاست به این‌ها حلم داده است، خودشان را ضبط می‌کنند، از کوره در نمی‌روند، لذا مصیبت‌های سنگین پیشآمد کرد تحمل کردند، از کوره در نرفتند، نهایت درجه حلم را خدا به این‌ها داده است، هیچ کسی به این اندازه ندارد. 🌺« وَ أُصُولَ الْکَرَمِ» ریشه و اصول کرم و بزرگواری را خدا به این‌ها داده است، بزرگوار هستند، از آدمی که ظلم کرده می‌گذرند، از آدمی که اهانت کرده می‌گذرند، از دشمن می‌گذرند، بزرگواری ریشه‌اش اینجاست، لذا دیدیم در طول زندگی چه کارها کرده‌اند، بزرگواری در پوشش خیلی کارها از این ظاهر شد که احدی نتوانسته چنین کاری انجام بدهد که اصول و ریشه‌های بزرگواری را در خودش متجلّی کند. یامهدی: @sahebzamanchanel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌸🍂🌺🍃🌸🍂🌺🍃 ۵ 👈قاده الامم 👉 واژه قاده ((قاده)) جمع قائد است, از ريشه ((قود)) مى باشد كه به معنى جلودار بودن است. قيادت راهنمايى كردن, رهبرى كردن, پيشوايى نمودن است. بدين ترتيب قائد به معناى پيشوا, رهبر مى باشد. پيامبر ((قائد امت)) است. 🍂در حديث معراج آمده است: در شب اسرإ, در عالم غيب مرا به قصرى از لولو بردند كه از طلاى درخشان فرش شده بود در آن جا به من وحى شد كه اين قصر براى على(ع) است و درباره او سه خصلت گفته شد: ((انه سيد المسلمين و امام المتقين و قائد الغر المحجلين)) در حقيقت او سيد و سرور مسلمانان, امام پارسايان و پيشواى روسفيدان و مه جبينان است. 🌸نيز از حضرت به ((قائد الامه الى الجنه)) جلو دار امت به بهشت, ((قائد المتقين)) رهبر تقواپيشگان و ((قائد البرره)) جلودار نيكان تعبير شده است. 🌷در حديثى آمده است: ((المجتهدون قواد إهل الجنه; مجتهدان (يعنى آنان كه تلاش شايسته براى فهم قرآن و روايات پيامبر دارند و يا آنان كه تلاش در راه نشر دين دارند) جلوداران اهل بهشت اند.)) واژه ((امم) ((امم)) جمع ((امت)) از ماده ((ام)) است.  اين واژه به معنى قصد است ((امه اى قصده )) به قاصدان خانه خدا خداوند ((امين البيت الحرام)) اطلاق كرده است.  بنابراين ((امت)) كسانى اند كه مقصدى مشترك دارند. راغب اصفهانى گويد:  ((امت هر جماعتى هستند كه يك چيز مثل دين يا زبان يا مكان آنها را جمع كند.)) ((وان هذه امتكم امه واحده وانا ربكم فاتقون; همه شما امت واحدى هستيد و من پروردگار شمايم از مخالفت فرمان من بپرهيزيد.)) ((ان ابراهيم كان امه قانتا لله; همانا ابراهيم به تنهايى يك امت فروتن در برابر خداوند بود بدين جهت بر حضرت ابراهيم ((امت)) اطلاق شده كه او به تنهايى كار يك امت را مى كرد و امت ساز بود. از اين جهت پدر موحدان عالم ((مله ابيكم ابراهيم هو سماكم المسلمين; اين آئين, آئين پدرتان ابراهيم است او شما را مسلمان ناميد.)) یامهدی: @sahebzamanchanel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌺🍂🍃🌸🍃🍂🌺 ۶ 🌷امامان(ع) تنها پيشوا و قائد شيعه نيستند, بلكه آنان قائد همه امت ها هستند. نه تنها مسلمانان بلكه امت هاى ديگر نيز بايد از آنان رهنمود گرفته و سنت و سيرت اين گلهاى بى خار جهان هستى را پى بگيرند, تا به ساحل سعادت و سربلندى برسند 🌼پيامبر(ص) ((خاتم النبيين)) است و دينش نيز ((خاتم الاديان)) انسان ها براى رسيدن به قله ((فوز)) بايد از اين دين و اين پيامبر پيروى كنند. پس راه سعادت انسان ها مكتب حيات بخش اسلام به رهبرى پيامبر گرامى اسلام(ص) است. و امامان معصوم(ع) در حقيقت تجلى وجودى آن پيامبر و تداوم بخش راه او و نگهبان آنند. 👈براين اساس امامان بزرگوار صلوات الله عليهم اجمعين ((قاده الامم)) هستند. 🌸نقش ((امام)) در جهان هستى🌸 ما معتقديم نقش امامان معصوم فراتر از هدايت انسان هاست يعنى اين تنها بخشى از رسالت آنهاست.  🌺از ديدگاه روايات بقاى نظام طبيعى جهان هستى مرهون وجود امام معصوم است به گونه اى كه اگر زمين لحظه اى از انسان كامل خالى شود نظم طبيعى آن از هم گسسته خواهد شد. امام باقر(ع) مى فرمايد: ((جعلهم الله عزوجل اركان الارض ان تميد باهلها; خداوند عزوجل امامان را ستون هاى زمين قرار داد (تا زمين نظم و آرامش خود را حفظ كند) و موجب دلهره و پريشانى مردم نگردد ((ولو ان الامام رفع من الارض ساعه لماجت باهلها كما يموج البحر;اگر امام لحظه اى در زمين نباشد, زمين اهل خود را زير و رو مى كند آن گونه كه موج هاى دريا, دريانوردان را در خود فرو مى برد.)) 🌳حسن بن على الوشإ مى گويد: از امام رضا(ع) پرسيدم آيا زمين بدون امام پا برجا مى ماند؟ فرمود نه, گفتم: براى ما رويات شده كه زمين بدون امام پا برجا نمى ماند مگر خداوند متعال بر بندگان خود خشم گيرد فرمود: در اين هنگام زمين باقى نمى ماند و فرو مى ريزد. ⚪امام صادق(ع) از پيامبر اكرم(ص) روايت كرده كه خداوند عزوجل فرمود: ((لو لم يكن من خلقى فى الارض فيما بين المشرق والمغرب الا مومن واحد مع امام عادل لاستغنيت بعبادتهما عن جميع ما خلقت فى ارضى و اقامت سبع سموات و إرضين بهما; اگر در سراسر زمين از ميان آفريده هايم جز يك با ايمان به همراه امامى عادل, با عبادت اين دو از هر آن چه روى زمين آفريده ام بى نيازم نقش امامان(ع) در رهبرى انسان ها ولى با پذيرش نكته فوق نمى توان از اين مطلب چشم پوشيد كه نقش امامان, نقشى كليدى در سعادت اين جهانى و آن جهانى انسانهاست سعادت و سيادت انسان ها از رهگذر رهروى راه امامان معصوم(ع) تإمين مى شود و اين اختصاص به عرصه اى خاص ندارد, آنها در همه عرصه ها امامند و با هدايت آن هاست كه مى توان در تمامى عرصه ها به توفيق بايسته دست يافت. آنان ((صراط مستقيم)) دنيا و آخرتند. از امام صادق(ع) روايت شده است كه در تفسير آيه ((اهدنا الصراط المستقيم)) فرمود: ((الطريق و معرفه الامام; منظور, راه و شناخت امام است)).در حديث ديگرى حضرت فرمود(والله نحن الصراط المستقيم)) به خدا سوگند مائيم صراط مستقيم.)) یامهدی: @sahebzamanchanel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 ۷ «ساسة العباد»، یعنی سیاست‌گذاران بندگان خدا 👈«ساسة العباد»، یعنی دین ازسباست جدانیست👉 🍃اهلبیت علیهم‌السلام تنها کسانی هستند که شایستگی زمامداری و سیاست را دارند و خدا پادشاه مردم و سیاست‌گذار مردم است. ظهور سیاست و پادشاهی خداوند تبارک و تعالی، در مدیریت و امامت سیاسی و اجتماعی اهلبیت علیهم‌السلام است. اسلام نمی‌تواند با حاکمیت و حکومت کار نداشته باشد. چون انسانها برای هدف والایی خلق شده اند که آن هم تشبه به حق تعالی و تخلق به اخلاق الهی است. این تشبه، چه در جامعه فردی و چه در جامعه جهانی، جز با حکومت الهی امکانپذیر نیست. 👌اگر کسی تحت حاکمیت خدا قرار نگرفت، باید در زیر لوای طاغوت زندگی کند. این همان معنای خارج شدن از نور به سمت ظلمت است. ✔کلمه «ساسة» جمع سائس، از مصدر سیاست است. سیاست در لغت، به معنای تدبیر کردن و مدیریت کردن بوده که در بخش حکمت عملی است. حکمت را در قدیم به دو قسمت نظری و عملی تقسیم می‌کردند. حکمت عملی شامل تدبیر منزل، سیاست مدن و اخلاق است. 🌺«ساسة العباد» یعنی سیاست‌مداران بندگان، سیاست‌گذاران بندگان خدا. پس معلوم است منظور از تدبیر، تدبیر اجتماعی یا مدیریت اجتماعی است. به همان معنای مدیریت سیاسی. این جنبه از تدبیر به صفت مَلِک بودن خداوند تبارک و تعالی برمی‌گردد: «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ* مَلِكِ النَّاسِ». مَلِک غیر از مَلَک است. مَلَک یعنی فرشته و مَلِک یعنی پادشاه. یکی از اسمهای الهی هم "مَلِک" است. یعنی خدا پادشاه مردم و سیاست‌گذار مردم است و مردم در تحت حاکمیت خدا زندگی می‌کنند. این قضیه جنبه سیاسی دارد و ظهور سیاست و پادشاهی خداوند تبارک و تعالی، مدیریت و امامت سیاسی و اجتماعی اهل بیت (علیهمالسّلام) است. در واقع اهلبیت مظهر اسم "مَلِک بودن" خداوند در روی زمین هستند. ادامه دارد..... -----🌸 یامهدی: @sahebzamanchanel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌼🍂🌼🍃🌼🍂 ۸ 👈بنابراین، منظور از «وَ سَاسَةَ الْعِبَادِ» یعنی تمام بندگان خدا احتیاج به سیاستمدار و پادشاه دارند و اهل بیت علیهم‌السلام تنها کسانی هستند که شایستگی حکومت و حاکمیت بر مردم را دارند.👉 🌸ولی فقیه کیست؟🌸 در عصر غیبت اهل بیت، ولیفقیه می‌تواند با قانونی که اهلبیت گفتهاند، حاکم باشد. اگر ما الان ولایت فقیه داریم، تنها برهه ای است که بعد از پیغمبر ولایت فقیه غیر معصوم حاکم است. البته این نوع ولایت فقیه در زمان خود ائمه هم بوده. یعنی یک فقیه از بین چند تن از فقهای شیعه به انتخاب خاص یا عام، به کشورهای مختلف اعزام می‌شدند و به جای معصوم علیه‌السلام فرمانروایی می‌کردند. حکمشان هم حکم معصوم بود. هیچ فرقی هم نمی‌کرد. ائمه از طرف خودشان، کسانی را به عنوان ولیفقیه به جاهای مختلف میفرستادند. مثلاً امیرالمؤمنین سلمان را به مدائن فرستاد. حضرت، «محمد بن ابی بکر» و مالک اشتر را به مصر فرستاد و .... پس حاکمی که فقه می‌داند، یعنی قوانین شرعی را خوب می‌داند و از طرف معصوم حاکمیت دارد، چنین کسی را ولی فقیه می‌گویند. اینها یاد آور جملهی امام خمینی ره است که فرمود: ولایت فقیه، همان ولایت رسول الله است. 👌امام حسن عسکری علیه‌السلام به نصب عام، فقها را جانشین خودش اعلام کرد و گفت: اگر فقیهی که این شرائط را داشته باشد: «فلِلعَوامِّ أن یُقَلِّدُوهُ» مردم همه باید تابع او باشند. امام صادق علیه‌السلام نیز همین حدیث را فرمودند: و اما من کان من الفقهاء صائنا لنفسه، حافظا لدینه، مخالفا علی هواه، مطیعا لامر مولاه، فللعوام ان یقلدوه= و اما هر یک از فقهاء که خوددار و حافظ دین خود و مخالف هوای نفس و مطیع فرمان مولای خود باشد، عوام باید از او تقلید کنند». 🌷امام زمان علیه‌السلام نیز فرمودند: «فإنه حجتی علیکم»  او حجت من بر شماست و من هم حجت خدا بر شما هستم. 🌸👈پس حاصل کلام اینکه طاغوت به معنای طغیان‌گر و طغیان کرده و کسی که حاکمیت را از بخش «فوق عقلانی و فطری» گرفته. از طرفی چون انسانها برای آن هدف والا خلق شده اند و همه برای شبیه شدن به الله و رسیدن به اهل بیت و رسیدن به مقام اهل بیت مساوی هستند، اسلام در سیاست دخالت می‌کند تا زمینه‌ای فراهم بشود که در اجتماع جلوی آزادیهای انسانی و معنوی گرفته نشود و همه بتوانند به انسانیت و هدف خلقتشان برسند.👉 🌷🖌پس اگر می‌خواهید شبیه به الله شوید، باید عبد باشید. عبد بودن یعنی همه دستورها و فرمول‌هایی که خدا می‌گوید را رعایت کن. یعنی انسان در تمام اعمال، اخلاق، بصیرت­ و اعتقاداتش شبیه مولای خودش باشد. یعنی هر چه را که خدا می‌بیند، او هم می‌بیند. یعنی نظرش با نظر خدا یکی است. ازانجا که اطاعت ولی فقیه از جانب خدا وامام معصوم ع است باید ازاواطاعت کرد👌 ----🌸 یامهدی: @sahebzamanchanel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا