eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5.1هزار دنبال‌کننده
16.8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🙏 سلام ما به و قدم های شتابان به مجالس عزای حضرت سلام الله علیها 🙏 اللّهُمَّ ثَبِّتْ قَدَمَیَّ عَلَی الصِّراطِ یَوْمَ تَزِلُّ فیهِ الْاَقْدامُ 🙏 خدایا! این قدم های مرا بر صراط ثابت بدار و ملغزان ، آن روزی كه قدمها می لغزند 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 صل الله علیک یا سلام الله علیها ايّام « » كه مي‌رسد، دلهاي عاشق و بيقرار، «سرود غم» مي‌خواند و منظومه اندوه مي‌سرايد. وقتي يك بوستان، خزان زده شود، وقتي يك گل، پرپر گردد و بلبلي به هجران گل مبتلا شود، چه مي‌ماند؟ جز فصل ناليدن و موسم گريستن؟ فراق فاطمه، تنها علي را داغدار نكرد، بلكه چشم فضيلتها در داغ آن محبوبه پيامبر، خون گريست و ديدگان ارزشها، همواره گريان آن مظلومه تاريخ ماند. امروز، اگر آسمانِ دلِ ما هم ابري است، اگر هواي چشمان ما هم به ياد «رنج فاطمه» و «غربت علي»، باراني است،اين، تداوم همان گريستن‌هاي حسن و حسين عليهم السلام و زينب و كلثوم است. به عشق زهرا‌عليهاالسلام دلخوشيم و از شهادتش دلخون! هنوز هم سوالهاي ما بي‌پاسخ مانده است. مگر فاطمه، تنها يادگار حضرت رسالت نبود؟ مگر سينه‌اش، بوسه‌گاه محمّد نبود؟ مگر پيامبر، هر روز هنگام عبور از برابر«خانه فاطمه» به اهل آن خانه سلام نميداد؟ مگر «مودّت ذي القربي» توصيه قرآن و اجر رسالت رسول نبود؟مگر خداوند، خشم و رضاي فاطمه را، خشم و رضاي خويش قرار نداد؟ پس چرا آن همه گريه و اشك؟ چرا آن همه بي‌حرمتي به حريم فاطمه؟ و چرا آن همه جفا بر آل مصطفي؟ «ايّام »، مجموعه‌اي از جگرهاي سوزان، چشمهاي گريان، عزاداران سيه‌‌پوش و عاشقان درد آشناست. فاطميّه، «فهرست غم» است، «سند مظلوميت» و « ادّعانامه شيعه» است. اين روزها، ايّام مرور اوراق كتاب رنج زهراست. و هر ورق، شامل چندين « سوگ سروده» و «رنجنامه» است. خدا را شاكريم كه نعمت «غم زهرا» را ارزاني‌مان كرده‌ است. همنوايي روحهايمان با اندوههاي علي و فاطمه، نشان از سيراب شدن جان از «كوثر ولايت» است. اين غم و اشك، نشانه «محبّت» است. … “ تا نسوزد دل، نريزد اشك و خون از ديده‌ها” هر چند ايّام فاطميه، داغ ما تازه مي‌شود، امّا مرور بر اين «فهرست غم»، ما را به فاطمه نزديكتر مي‌كند، جانمان، جرعه نوش «زمزم ولا» مي‌شود، قلبمان شفافيّت زهره زهرا را بهتر لمس مي‌كند، گريه‌ها، شفيع ما مي‌گردد، تا در آستان عترت، عزّت يابيم، قطرات اشك، در سوگ «اهل بيت»، ما را هم اهل اين «بيت» مي‌كند و مهمان سفره تولّا. 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
⬅️ تأملی بر کلمات نورانی حضرت سلام الله علیها در هَذَا وَ الْعَهْدُ قَرِیبٌ، وَ الْکَلْمُ[100] رَحِیبٌ،[101] در حالی که هنوز چیزی از رحلت پیامبر نگذشته بود، زخم های مصیبت ما وسیع وَ الْجُرْحُ[102] لَمّا یَنْدَمِلْ[103]، و جراحات قلبی ما التیام نیافته وَ الرَّسُولُ لَمّا یُقْبَرْ. إبْتِدَاراً زَعَمْتُمْ خَوْفَ الْفِتْنَةِ و هنوز پیامبر (صلی الله علیه و آله) به خاک سپرده نشده بود، بهانه شما این بود که «می ترسیم فتنه ای برپا شود!» (أَلَا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا وَ إنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِیطَةٌ بِالْکَافِرِینَ)[104] و چه فتنه ای از این بالاتر که در آن افتادید؟ و همانا دوزخ به کافران احاطه دارد. فَهَیْهَاتَ مِنْکُمْ! چه دور است این کارها از شما! وَ کَیْفَ بِکُمْ؟ راستی چه می کنید؟ وَ أَنّی تُؤْفَکُونَ، و به کجا می روید؟ وَ کِتَابُ اللهِ بَیْنَ أَظْهُرِکُمْ اُمُورُهُ زَاهِرَةٌ[105] [ظَاهِرَةٌ]، با این که کتاب خدا قرآن در میان شماست، همه چیزش پر نور، وَ أَعْلَامُهُ بَاهِرَةٌ[106]، وَ زَوَاجِرُهُ لَائِحَةٌ، نشانه هایش درخشنده، نواهی اش آشکار، وَ أَوَامِرُهُ وَاضِحَةٌ، قَدْ خَلَّفْتُمُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِکُمْ، اوامرش واضح، اما شما آن را پشت سر افکنده اید! أَ رَغْبَةً عَنهُ تُرِیدُونَ؟ آیا از آن روی برتافته اید؟ أَمْ بِغَیْرِهِ تَحْکُمُونَ؟ یا به غیر آن حکم می کنید؟ بِئْسَ لِلظّالِمِینَ بَدَلا. آه که ستمکاران جانشین بدی را برای قرآن برگزیدند (وَ مَنْ یَبْتَغِ [107]غَیْرَ الإسْلَامِ دِیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ و هر کس آیینی غیر از اسلام را انتخاب کند، از او پذیرفته نخواهد شد وَ هُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِینَ)؛[108] و در آخرت از زیانکاران است. [100] جراحت و زخم. [101] وسیع، گشاد. [102] زخم. [103] جراحت، هنوز بهبودی نیافته. [104] توبه، آیه 49- [105] از «زهر» درخشان، فروزان. [106] نور چهره و غالب. [107] طلب کند. [108] آل عمران، آیه 85- ◀️ ادامه دارد ، در ایام با ما همراه باشید .... 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
✅ حضرت سلام الله علیها ، بانى عظيم ‌ترين خدمت 📋 "خدمت فاطمه (عليها السلام) به عالم هستى، قابل هيچ وصفى نيست. او هم به پدرش، به عنوان رسول خدا و هم به همسرش به عنوان ولىّ خدا و هم به امت اسلام به عنوان پيروان رسول خدا، خدمت كرد؛ خدمتى كه از عهده هيچ كسى، حتى يگانه همتايش اميرمؤمنان نيز بر نمي‌آمد. اگر زهرا(عليها السلام) و آن خطبه‌هاى هدايت‌گرانه‌اش نمي‌بود، امروز ما نيز باور نمي‌کرديم كه حق با على بوده است؛ چرا كه نفاق‌ها، کينه‌هاه‌ه، دنياگرايى‌ها، ساده‌انگارى‌ها، سياست‌بازى‌ها، تطميع‌ها، تبليغ‌ها، تحريف‌ها دست به دست هم داده و امامت را چنان به انزوا كشانده بود كه حتى اجازه نمي‌داد فرياد حقجويى على(عليه‌السلام) به گوش احدى از آيندگان برسد. رسالت و امامت، تحقق‌بخش هدف خلقت بود و اين فاطمه بود كه امامت را حياتى ديگر بخشيد، رسالت را مايه ثمر گرديد و خلقت را به هدف نزديك گردانيد: نخل نبوت ز تو شد بارور باغ امامت ز تو شد پر شجر مهر تو رخشان ز بلنداى عرش سفره تو گستره عرش و فرش علت غايى به دو عالم تويى جوهره عالم و آدم تويى. آرى، قيام فرهنگى فاطمه(عليها السلام)، حماسه‌اى بود كه تنها از عهده خودش بر مي‌آمد." ◀️ آیت الله مدظله العالی 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹حمْدا لا حَمْدَ أَقْرَبُ إِلَى قَوْلِكَ مِنْهُ، وَ لا أَحْمَدَ مِمَّنْ يَحْمَدُكَ بِهِ🔹 🔸سپاسى كه هيچ حمدى به گفتار تو نزديك تر از آن نباشد و بالاتر از آن هيچ كس تو را حمد نكرده باشد🔸 ➡️ yon.ir/1awq8 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹حمْدا يُوجِبُ بِكَرَمِكَ الْمَزِيدَ بِوُفُورِهِ، وَ تَصِلُهُ بِمَزِيدٍ بَعْدَ مَزِيدٍ طَوْلا مِنْكَ🔹 🔸سپاسى كه به كرم تو موجب مزيد نعمت و فراوانى آن گردد، و پيوسته آن را به رحمت خود بيفزايى🔸 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹حمْدا يَجِبُ لِكَرَمِ وَجْهِكَ، وَ يُقَابِلُ عِزَّ جَلالِكَ🔹 🔸سپاسى كه شايسته ذات تو و سزاوار فرّ و بزرگى تو باشد🔸 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ی امیر المومنین علی علیه السلام (شهید ره ) 🔸 🔸 ما ادّعا می كنیم كه شیعه ی علی هستیم. شیعه ی علی كه با اسم نمی شود برادر! آن كسی كه وضوی علی را شرح داده است می گوید: علی بن ابی طالب آمد وضو بگیرد. تا دست به آب برد (آن استحباب اوّلی كه انسان دستش را می شوید) گفت: بِسْمِ اللّهِ وَ بِاللّهِ، اَللّهُمَّ اجْعَلْنی مِنَ التَّوّابینَ وَاجْعَلْنی مِنَ الْمُتَطَهِّرینَ به نام تو و به تو، خدایا مرا از توبه كاران قرار بده، مرا از پاكیزگان قرار بده! توبه یعنی پاكیزه كردن خود. علی علیه السلام وقتی سراغ آب می رود، چون آب رمز طهارت است به یاد توبه می افتد. دستش را كه تمیز می كند، به یاد پاكیزه كردن روح خودش می افتد. به ما می گوید وقتی با این آب، با این طَهور، با این ماده ای كه خدا آن را وسیله ی پاكیزگی قرار داده است مواجه می شوی، وقتی سراغ این ماده می روی، چشمت به آن می افتد و دستت را با آن می شویی و پاكیزه می كنی، بفهم كه یك پاكیزگی دیگری هم هست و یك آب دیگری هم هست كه آن پاكیزگی، پاكیزگی روح است و آن آب، آب توبه است. آن شخص می گوید علی علیه السلام دستهایش را كه شست، روی صورتش آب ریخت و گفت: اَللّهُمَّ بَیِّضْ وَجْهی یَوْمَ تَسْوَدُّ فیهِ الْوُجوهُ وَ لاتُسَوِّدْ وَجْهی یَوْمَ تَبْیَضُّ فیهِ الْوُجوهُ. صورت را دارد می شوید و برحسب ظاهر نورانی می كند. وقتی كه صورتش را با آب می شوید برّاق می شود ولی علی كه به این قناعت نمی كند، اسلام هم به این قناعت نمی كند. این خوب است و باید هم باشد اما باید توأم با یك پاكیزگی دیگر، با یك نورانیت دیگر، با یك سفیدی چهره ی دیگر باشد. فرمود: خدایا! چهره ی مرا سفید گردان آنجا كه چهره ها تیره و سیاه می شود (قیامت) . خدایا! آنجا كه چهره هایی سفید می شود چهره ی مرا سیاه مكن، مرا روسفید گردان. آنجا كه افراد، روسیاه و یا روسفید می شوند، مرا روسیاه مكن. بعد روی دست راستش آب ریخت و گفت: اَللّهُمَّ اَعْطِنی كِتابی بِیَمینی وَ الْخُلْدَ فِی الْجَنانِ بِیَساری وَ حاسِبْنی حِساباً یُسْراًپروردگارا! در قیامت نامه ی عمل مرا به دست راستم بده (چون نامه ی عمل سعادتمندها به دست راستشان داده می شود) . خدایا! در آنجا از من آسان حساب بكش (به یاد حساب آخرت می افتد) . بعد روی دست چپش آب ریخت و گفت: اَللّهُمَّ لا تُعْطِنی كِتابی بِشِمالی وَ لا مِنْ وَراءِ ظَهْری وَ لا تَجْعَلْها مَغْلولَةً اِلی عُنُقی وَ اَعوذُ بِكَ مِنْ مُقَطَّعاتِ النّیرانِ پروردگارا! نامه ی عمل مرا به دست چپم مده و نیز آن را از پشت سر به من مده (نامه ی عمل عده ای را از پشت سر به آنها می دهند نه از پیش رو كه آن هم رمزی دارد) . خدایا! این دست مرا مغلول و غُل شده در گردنم قرار مده. خدایا! از قطعات آتش جهنم به تو پناه می برم. می گوید بعد دیدم مسح سر كشید و گفت: اَللّهُمَّ غَشِّنی بِرَحْمَتِكَ وَ بَرَكاتِكَ خدایا! مرا به رحمت و بركات خودت غرق كن. مسح پا را كشید و گفت: اَللّهُمَّ ثَبِّتْ قَدَمَیَّ عَلَی الصِّراطِ یَوْمَ تَزِلُّ فیهِ الْاَقْدامُ خدایا! این دو پای مرا بر صراط ثابت بدار و ملغزان، آن روزی كه قدمها می لغزند وَاجْعَلْ سَعْیی فیما یُرْضیكَ عَنّی خدایا! عمل و سعی مرا، روش و حركت مرا در راهی قرار بده كه رضای تو در آن است. وضویی كه اینقدر با خواست و خواهش و توجه توأم باشد، یك جور قبول می شود و وضویی كه ما می گیریم جور دیگر. پس نماز را نباید استخفاف كرد و سبك شمرد. نباید انسان كوشش كند كه در نماز فقط به واجباتش قناعت كند و بگوید برویم ببینیم فتوای مرجع تقلید چیست؛ آیا می گوید سه تا سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُ للّهِ ِ وَ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَ اللّهُ اَكْبَرباید گفت یا یكی هم كافی است؟ مجتهد باید فتوایش را بگوید. مجتهد می گوید یكی هم كافی است، احتیاط مستحبی این است كه سه تا گفته شود. دیگر ما نباید بگوییم حالا كه گفته اند یكی كافی است، ما هم یكی بیشتر نمی خوانیم. این، فرار از نماز است. ما باید طوری باشیم كه وقتی هم مجتهد به ما می گوید یكی واجب است و دو تای دیگر مستحب، بگوییم ما مغتنم می شماریم و آن دو تای دیگر را هم می گوییم. 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
🔸 دعای #وضو به نقل از امیر المومنین علی علیه السلام 👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2